Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 juni 2010, 11:40   #61
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
niet in het geval van een DUBBELNICK
Ach, je doet maar. Ik hou me met dubbelnick-prullen niet bezig.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:41   #62
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Het valt toch op dat Vlaamse partijen ALTIJD de meeste stemmen halen. Ik wil graag begrijpen hoe dit kan. Komt het doordat er méér Vlamingen dan Franstaligen zijn, en eerstgenoemden hierdoor aan de macht blijven? De Duitste gemeenschap in België is klein en die hoor je helemaal niet.
Los daarvan bestaat er ook de afspraak tussen Vlamingen en Franstaligen. In de grondwet staat dat de ministers in de regering paritair moeten worden aangeduid (dus evenveel Franstaligen als Vlamingen).

Om de Vlamingen dit te laten slikken werd toen verteld dat de Vlamingen de eerste minister konden leveren, en dat ze het verschil nog steeds konden goedmaken door meer staatssecretarissen aan te duiden.

Blijkbaar is men op deze beide afspraken teruggekomen. De laatste regering had 5 Franstalige en 2 Nederlandstalige staatssecretarissen, zodat de regering overwegend uit Franstaligen bestond.

Nu wil men ook opnieuw een Franstalige premier. Als alle verhoudingen verder gelijk blijven zou de regering dan voor 60% uit Franstaligen bestaan.
Nyquist is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:43   #63
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Los daarvan bestaat er ook de afspraak tussen Vlamingen en Franstaligen. In de grondwet staat dat de ministers in de regering paritair moeten worden aangeduid (dus evenveel Franstaligen als Vlamingen).

Om de Vlamingen dit te laten slikken werd toen verteld dat de Vlamingen de eerste minister konden leveren, en dat ze het verschil nog steeds konden goedmaken door meer staatssecretarissen aan te duiden.

Blijkbaar is men op deze beide afspraken teruggekomen. De laatste regering had 5 Franstalige en 2 Nederlandstalige staatssecretarissen, zodat de regering overwegend uit Franstaligen bestond.

Nu wil men ook opnieuw een Franstalige premier. Als alle verhoudingen verder gelijk blijven zou de regering dan voor 60% uit Franstaligen bestaan.
Klopt niet helemaal. De grondwet stelt dat er in de Ministerraad evenveel Vlamingen als Franstaligen moeten zitten, met uitzondering van de premier. Staatssecretarissen maken geen deel uit van de Ministerraad en vallen niet onder die pariteit.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:54   #64
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb hier nooit aandacht aan besteed, maar mag ik op een Franstalige stemmen op 13 juni?
Tuurlijk mag dat.

Het enige wat niet mag (of niet kan), is stemmen op mensen die niet opkomen in een kieskring waarin jij zit.

Je vraag is dus gelijkaardig (ik wou zeggen "dom", maar er zijn blijkbaar geen domme vragen) als de vraag:
ik woon in Maasmechelen, mag ik op de gemeenteraadsverkiezingen stemmen op iemand in De Haan, want ik ga daar op vakansie;
ik woon in Antwerpen, en ik vind het Vlaams Strikske een mooie vent ... helaas komt hij op in Oost-Vlaanderen
...

bemerk ook even hoe het politieke leven georganizeerd is alhier: geen enkele politieke partij heeft afdelingen in beide gemeenschappen over gans het grondgebied ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 2 juni 2010, 11:59   #65
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ons dat alvast afschaffen en er 1 grote kieskring van maken.
Ja, dan kan ik eindelijk eindelijk voor de aanhechting van Wallonië bij Frankrijk stemmen !

Laatst gewijzigd door nihao : 2 juni 2010 om 11:59.
nihao is offline  
Oud 2 juni 2010, 12:23   #66
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Klopt niet helemaal. De grondwet stelt dat er in de Ministerraad evenveel Vlamingen als Franstaligen moeten zitten, met uitzondering van de premier. Staatssecretarissen maken geen deel uit van de Ministerraad en vallen niet onder die pariteit.
Ja, dat is toch wat ik zei? Het aantal ministers is paritair, maar hoewel het de bedoeling was dat de meer talrijke Vlamingen meer staatssecretarissen zouden krijgen, is die afspraak nu geïnverteerd en zijn er meer Franstaligen in de regering.
Nyquist is offline  
Oud 2 juni 2010, 12:33   #67
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat is toch wat ik zei? Het aantal ministers is paritair, maar hoewel het de bedoeling was dat de meer talrijke Vlamingen meer staatssecretarissen zouden krijgen, is die afspraak nu geïnverteerd en zijn er meer Franstaligen in de regering.
Ah, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik wist niet dat het de bedoeling was om de Vlamingen meer staatssecretarissen te bezorgen dan de Franstaligen. Kan ik daarover ergens iets terugvinden? Uitspraken of afspraken daaromtrent?

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 juni 2010 om 12:33.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 12:35   #68
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen, dat was niet de bedoeling. die staatssecretarissen zijn er gewoon om de partijen wat postjes te geven en zijn in verhouding met de grootte van de partijen. en aangezien de Franstaligen in de meerderheid waren in de laatste regering, hebben ze dus recht gehad op meer staatssecretarissen (1 zelf zonder echte bevoegdheid)
Oud 2 juni 2010, 12:37   #69
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Mocht jouw oom uit Dottenijs in 2003 niet voor het VB stemmen?
Wou die dat wel?

Overigens was dat een Waalse VB lijst. Halle-Vilvoorde zou enkel Vlaamse lijsten mogen hebben, ook al zijn dat Franstalige als UF.
Oud 2 juni 2010, 15:52   #70
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen die theorie en de praktijk. In theorie waren de 4 vorige regeringen idd een clubje francofone poenscheppers. In de praktijk hebben de 2 Vlaamse regeringspartijen wel zo goed als alle belangrijke bevoegdheidsdomeinen kunnen bemachtigen: Defensie, Justitie, Binnenlandse Zaken, Begroting, Buitenlandse Zaken en Overheidsbedrijven zijn 3 jaar door een Vlaming bestuurd. Enkel Financiën en Sociale Zaken konden dat leed (voor de Franstaligen) verzachten.

Het FDF heeft daar meer dan eens over geklaagd.
Oud 2 juni 2010, 18:12   #71
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar dus effectief zonder pariteiten, zonder grendels, zonder alarmbelprocedures? maw, als een Vlaamse meerderheid voor een wetsvoorstel is, kan een Waalse minderheid dat niet tegenhouden?

ok, waar moeten we tekenen?
2

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 3 juni 2010, 08:03   #72
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ah, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik wist niet dat het de bedoeling was om de Vlamingen meer staatssecretarissen te bezorgen dan de Franstaligen. Kan ik daarover ergens iets terugvinden? Uitspraken of afspraken daaromtrent?
Ik heb het ook moeten googlen, want dat is natuurlijk allemaal nogal officieus, maar hier wordt er toch melding van gemaakt door Spirit: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4678257831.htm
Nyquist is offline  
Oud 6 juni 2010, 09:56   #73
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer hebben we voor het laatst een Waalse premier gehad? Voor zover ik mij kan herinneren zijn Vlamingen altijd aan de macht geweest.
Vlamingen altijd aan de macht geweest?
Daar is mij nooit iets van opgevallen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be