Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2010, 16:55   #61
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Willem Vermandere is toch ook een Vlaming, niet? Hij dichtte onder meer het volgende:

Mooie taal en onvervalst Nederlands.
Ik ken ook nog andere liedjes van Vermandere. En die zijn ook in het 'onvervalst' Nederlands. Alleen zijn ze in het Vlaams. En dan nog in het Vlaams van de Vlaanders.

http://apps.facebook.com/ilike/artis...Mie+Maar+Lopen

Alles is hangt er maar vanaf welke criteria men gebruikt om een zin als 'onvervalst' Nederlands te bestempelen. Ik heb zo de indruk dat u, steeds weer, de tendens hebt 'Hollandse' criteria te gebruiken om dit of dat Nederlands als 'onvervalst' te beschouwen. Meer nog, ik denk dat ons zuiders Nederlands, op zijn minst, even -zoniet meer- 'onvervalst' is als het uwe.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2010 om 17:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 17:20   #62
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ken ook nog andere liedjes van Vermandere. En die zijn ook in het 'onvervalst' Nederlands. Alleen zijn ze in het Vlaams. En dan nog in het Vlaams van de Vlaanders.
http://apps.facebook.com/ilike/artis...Mie+Maar+Lopen

Alles is hangt er maar vanaf welke criteria men gebruikt om een zin als 'onvervalst' Nederlands te bestempelen. Ik heb zo de indruk dat u, steeds weer, de tendens hebt 'Hollandse' criteria te gebruiken om dit of dat Nederlands als 'onvervalst' te beschouwen. Meer nog, ik denk dat ons zuiders Nederlands, op zijn minst, even -zoniet meer- 'onvervalst' is als het uwe.
Precies, die liedjes van Vermandere zijn in één van de Vlaamse dialecten, het West-Vlaams. En dat is één van de vele dialecten. Bij Vermandere is het bepaald het West-Vlaams van rond het plaatsje Lauwe in de Westhoek. Sappig om horen en héél poëtisch. Maar dat is het dan. Maar een "algemeen Vlaams" bestaat net zomin als er een "algemeen Hollands" bestaat. Er is alleen maar het in Vlaanderen en Nederland erkende Algemeen Nederlands. N'en déplaise �* monsieur système.
Oud 18 juni 2010, 17:27   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar, in God's naam, system... Je moet bij mij niet komen aandraven met Lucie Loes. Ik ken dat ook wel. Niet alleen ben ik van de kust afkomstig, er is meer, langs mijn moeder's familie was het allemaal visserijvolk. Twee ooms van mij zijn in de zeevisserij actief geweest. Maar Lucy Loes, God hebbe haar ziel, zong in 't Oostends, dus in dialect. Niet in een soort "algemeen Vlaams", want dat bestaat eenvoudigweg niet. Ze zong in één van de vele Vlaamse dialecten. En onze formele omgangstaal, system, of je het nu graag hebt of niet is Nederlands, niet Vlaams. Het is Nederlands dat, zoals in elke regio van Nederland en Vlaanderen, wordt gesproken met een lokaal accent en met een aantal regionale termen. Maar daarin verschilt Vlaanderen in niets van de overige regio's in de Nederlanden.

En wat het door jou zo vermaldeijde "jij"-gebruik betreft, het is een gebruik dat in Vlaanderen steeds meer uitbreiding neemt. De "gij"-vorm is in de media zeer snel aan het achteruitboeren. In de pers is het verdwenen. Ook in de interpersonele schriftelijke communicatie wordt het gebruik van "gij" schaars, zodanig dat het tegenwoordig erg oubollig aandoet. Je hoort het in Vlaanderen wél nog in de spreektaal. Maar ook daar is het geleidelijk aan het verminderen.
Ge hebt bij mij veel krediet verloren op dit vlak. Ik vind zelfs dat ge maar weinig recht tot spreken hebt op dit punt.

Voor u is ons Zuid-Nederlands maar 'echt' Nederlands voorzover het helemaal opgaat in het Noord-Nederlands. Niet voor niets dat ik u beschouw als een 'onvervalste' taallakei van de Hollanders. En hier komt het woordje 'onvervalst' volledig tot zijn recht.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2010 om 17:47.
Oud 18 juni 2010, 17:47   #64
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge hebt bij mij veel krediet verloren op dit vlak. Ik vind zelfs dat ge maar weinig recht tot spreken hebt op dit punt.

Voor u is ons Zuid-Nederlands maar 'echt' Nederlands voorzover het helemaal opgaat in het Noord-Nederlands. Niet voor niets dat ik u beschouw als een 'onvervalste' taallakei van de Hollanders. En hier komt het woordje 'overvalst' volledig tot zijn recht.

Je kunt je niet voorstellen hoe pijnlijk dit aanvoelt...
Oud 18 juni 2010, 17:50   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Uw overdreven vreugde lijkt me toch flink onnatuurlijk zo te zien. Om niet te zeggen geveinsd.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2010 om 17:51.
Oud 18 juni 2010, 19:46   #66
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laatdunkend.

Zo kennen we u weer, system.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 19:47   #67
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gedeelde smart is halve smart, quercus.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 20:03   #68
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Een gematigde Brabantse scenario :

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...617_bhv_lesoir

Voorstel-Dehaene werd "goed onthaald"

Belga

do 17/06/2010 - 11:16
Het voorstel van oud-premier Jean-Luc Dehaene om Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen werd zowel bij Vlamingen als Franstaligen "goed onthaald". Dat schrijft Le Soir die de hoofdlijnen van het plan vandaag publiceert.

Dehaene kreeg de opdracht om een voorstel uit te werken om de BHV-knoop te ontwarren. Zijn voorstel moest als basis voor onderhandelingen tussen Vlamingen en Franstaligen dienen. Die begonnen uiteindelijk eind april, maar Open VLD-voorzitter Alexander De Croo besloot de stekker uit de regering te trekken, omdat de vooropgestelde deadline niet werd gehaald. Wat precies in het voorstel van de oud-premier stond, is nooit officieel bekendgemaakt.

Volgens Le Soir bevatte het plan de volgende kernpunten:

* De kieskring BHV wordt gesplitst
* De bevoegdheid over de zes faciliteitengemeenten gaat naar het Brussels Gewest of de federale regering
* Er komen drie kieskringen: Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel
* Wat betreft zetelverdeling en apparentering zou een complexe regeling komen, waarbij overgebleven stemmen zouden worden verzameld op het oude niveau van het unitaire Brabant om vervolgens over de drie kiesomschrijvingen verdeeld te worden

Het voorstel werd volgens de krant goed onthaald, omdat het BHV splitste én stemmen van Franstaligen niet verloren liet gaan.
Gematigd? De uitslag van de verkiezingen al vergeten? Vlaanderen wil dit niet
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be