Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 juni 2010, 19:05   #61
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het gaat over militairen die nu op ziekte rust worden gezet, omdat ze de militaire opdrachten in het buitenland niet meer aankunnen om medische reden.
Maar wel blijven meetellen voor het aantal beschikbare manschappen.
Het is daarnaast ook een manier om de vakbonden bij hun eis om militairen na 30 jaar dienst of op 56 jaar op rust te laten gaan.
Dergelijke taken kunnen deze mensen immers tot hun 65ste blijven uitvoeren en neemt de argumenten van de vakbonden dat militairen na 30 jaar of op hun 56ste toch niet meer ingezet kunnen worden volledig weg.

Het is dus een sluwe verdekte manier op de pensioenleeftijd voor militairen te kunnen optrekken tot 65.
En dit is er knal op.
Erwinvds is offline  
Oud 6 juni 2010, 19:14   #62
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht

Bron? Geef eens een voorbeeld van een dergelijk transport (wie, wat, waar, wanneer)
Wie, wat waar en wanneer zijn je zaken niet. Maar ik kan je verzekeren dat ik als MP vaak dergelijke transporten gedaan heb. Ook dat ik vaak waardevolle tentoonstellingen en dergelijke in burger bewaakt heb.
Bron?

Denk je nu echt dat dit on-line staat?
Als je dat echt denkt...........sorry zulle, maar dan ben echt een beetje naïef.
Erwinvds is offline  
Oud 6 juni 2010, 20:16   #63
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik de wantrouwige reakties hier lees is het misschien best dat iemand van ons een mailtje naar "Crembo" zendt met de opmerking "Makker,biedt maar vlug je excuses aan voor je voorstel,het moet gedaan zijn met naar efficiency te zoeken in overheidsdienst...tsstsstss "..

kelt is nu online  
Oud 6 juni 2010, 20:29   #64
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Wie, wat waar en wanneer zijn je zaken niet. Maar ik kan je verzekeren dat ik als MP vaak dergelijke transporten gedaan heb. Ook dat ik vaak waardevolle tentoonstellingen en dergelijke in burger bewaakt heb.
Bron?

Als je dat echt denkt...........sorry zulle, maar dan ben echt een beetje naïef.
Sorry, eender welke hond met een hoedje op (of rooie kepi) kan onder het mom van geheimhouding dergelijke aanspraak maken op de exploten waarnaar u verwijst.
Dus graag een bronvermelding van de plaats en tijdstippen van de waardetransporten en gevangentransporten (want Jantje beweerde dat die plaats vonden) die door reguliere eenheden van het leger (geen MP, geen militaire veiligheidsdiensten) begeleid werden.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 6 juni 2010 om 20:31.
4x10E6 is offline  
Oud 6 juni 2010, 22:29   #65
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
bon, en sinds wanneer kunnen militairen geen bijscholing meer volgen om hen voor te bereiden op hun detachering?
Ik ben akkoord met De Crem dat er iets moet gedaan worden met de militair die te oud wordt om in actieve dienst te zitten, maar nog geen 60 of zo is (nu gaan militairen op pensioen als 52 zijn). Of de functie 'menselijk schild' in onze justitiepaleizen valabel is, is weer een andere zaak uiteraard.
Meeste militairen gaan op pensioen op 56, niet 52.

Vroeger had je uitzonderingen, zoals kapitein-commandanten, vliegend personeel, dewelke vroeger op pensioen mochten gaan.
flatliner is offline  
Oud 6 juni 2010, 22:55   #66
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Wat mij betreft klinkklare nonsens en desinformatie.

Maar ik geef je het voordeel van de twijfel. Kom daarom gerust met bewijsmateriaal op de proppen dat militairen (miliciens of boefers maakt niet uit) voorafgaand aan de afschaffing van de dienstplicht ingezet werden bij politionele taken. Start maar met bronvermeldingen over het begeleiden van waarde- en gevangentransport door de reguliere eenheden van het Belgisch leger. Geen verwijizingen naar opdrachten van die MP, rijkswacht of militaire veiligheidsdiensten momenteel nog altijd uitvoeren. Ik herinner me dergelijke zaken niet onmiddellijk, maar ik ga ervan uit dat u meteen mijn geheugen zal weten op te frissen. In afwachting behou ik mij het recht voor u een fantast te noemen. Ik hoop samen met u dat ik het bij het verkeerde eind heb. Ok?
Vroeger was de rijkswacht een onderdeel van defensie. Alle taken uitgevoerd door de rijkswacht werden dus uitgevoerd door defensie. Is in welke context je het wil bekijken. Officieel mogen de belgische militairen in Belgie geen politietaken uitvoeren, maar ze kunnen wel gevorderd worden om de politie bij te staan. Eindverantwoordelijkheid licht dan wel bij de politie.

Enkele voorbeelden dewelke ik me kan herinneren,

- Militairen werden klaar gehouden tijdens het Heizeldrama.

- Vliegongeval (burger of militair), militairen bewaken de crashsite. Dichts bijzijnde eenheid levert de manschappen.

- Bewaking van nucleare sites in Mol, uitgevoerd door militairen van alle gewone eenheden. Gewapende patroeilles in de omgeving van de sites, en aanhouding van verdachte personen was toegestaan, maar daarna moest wel de rijkswacht verwittigd worden. Ik weet niet als dit nog wordt gedaan. Was zeker zo tot je jaren 90.

- Bodyguard en beveiligings diensten aan belangrijke personen (burger of militair). Vroeger de ESR, nu special forces en voor bescherming in het buitenland speciaal opgeleide teams.

- Momenteel in Kaboul, bewaking van het internationale vliegveld.

- Militaire chauffeurs voor VIP's (in de beveiligde voertuigen)

- Bewaking van koninklijk paleis (alle eenheden). Maar misschien ook afgeschaft.

- Bewaking van de parlementen en ambtswoning eerste minister (onder leiding van militaire politie)

- Na opdoeken van de zware artillerie (M109), werden de artillerie eenheden omgevormd voor specifieke bewakingsopdrachten.

Dit lijstje even uit mijn hoofd, kunnen enkele foutjes ingeslopen zijn.
flatliner is offline  
Oud 7 juni 2010, 05:30   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je spreekt hier over het militair gevang in Luik. Een plaats waar je dus echt niet wou zitten. Dit bestaat al een tijd niet meer. Elke militair die veroordeelt word gaat naar een burger rechtbank en word berecht door een burger rechtbank tenzij ten tijde van oorlog of op een oorlogs "vrede/politie" missie.
Ik spreek dus inderdaad over het verleden.
Over een periode dat er nog geen internet bestond en dat het leger nog geheimen had. Zelfs voor beroepsofficieren.

En de vraag van sommige hier voor bronnen van de oude opdrachten die het leger uitvoerden, is gewoon te gek om los te lopen.

De bronnen zijn namelijk hun vaders en grootvaders.
Dat ze aan die mensen maar eens vragen wat ze deden tijdens hun legerdienst.
En dat ze maar eens vragen naar de andere verhalen dan die over de kantine.
Jantje is offline  
Oud 7 juni 2010, 05:38   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bron?

Als para deden wij regelmatig de bewaking van politici uit het buitenland.

Ook stonden wij vaak verdoken opgesteld tijdens grote manifestaties.
Als para-verpleger zat ik meestal in de hulppost in een uniform van het rode kruisen mijn wapen geladen met rubberkogels stak in één van de verzorgingskoffers.

Een andere dienst die het leger leverde aan de burgers, was het leveren en zelfs opstellen van tentenkampen voor jeugdbewegingen
Jantje is offline  
Oud 7 juni 2010, 11:01   #69
grhluna
Burgemeester

Standaard

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  decrem.jpg
Bekeken: 183
Grootte:  114,7 KB
ID: 68250
grhluna is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be