Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 7 juni 2010, 13:12   #61
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

En nu ben ik weg.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:12   #62
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat compenserend beleid is non-beleid. Men moet terug naar de bron: de werkelijke territoriale noden van het Brusselse stadsgewest, met demografische prognoses in de hand i.p.v. statistieken van 15 jaar tevoren. Alle problemen in de Rand zijn terug te voeren op de stommiteit van de Vlamingen om Brussel zo klein mogelijk te houden.
Het BHG was een fout. De bevoegdheden die gewesten hebben, zijn gemaakt op de maat van Vlaanderen en Wallonië, niet op de maat van een stad en haar hinterland.
Het hinterland van Maastricht, Luik, Rijsel overschrijden ook lands- en gewestsgrenzen, maar geen haan die daar naar kraait. In uw redenering moeten wij ook half Limburg gaan afstaan aan Nederland.
Kazan is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:14   #63
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Dat compenserend beleid is non-beleid. Men moet terug naar de bron: de werkelijke territoriale noden van het Brusselse stadsgewest, met demografische prognoses in de hand i.p.v. statistieken van 15 jaar tevoren. Alle problemen in de Rand zijn terug te voeren op de stommiteit van de Vlamingen om Brussel zo klein mogelijk te houden.
Alle problemen zijn terug te voeren tot de arrogantie van de Franstaligen. Mijn beste, vertel me eens wanneer er een erkende Nederlandstalige vertaling van de grondwet was? Wanneer men zich in het Nederlands mocht verweren in rechtbanken? Wanneer 1 Nederlandstalige stem gelijk is aan 1 Franstalige stem (regering)? Wanneer er NL-talige scholen waren? NL-talige universiteiten?
Gwyndion is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:17   #64
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hebt het arrest duidelijk niet grondig geanalyseerd.
Ik geef toe dat er grotere experten zijn als mezelf. Bijvoorbeeld Paul Martens van het grondwettelijk Hof.

http://www.politics.be/persmededelingen/23975/

Citaat:
Wanneer alle kieskringen van het land samenvallen met de provinciegrenzen, wordt de Grondwet niet meer geschonden”, zegt Martens. “De enige oplossing kan dus zijn dat ook in Vlaams-Brabant de provinciale grenzen worden gerespecteerd.
Met terugkeer naar de arrondissementen is dat niet het geval.
fox is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:33   #65
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik geef toe dat er grotere experten zijn als mezelf. Bijvoorbeeld Paul Martens van het grondwettelijk Hof.
Zo ook Matthias Storme, de advocaat en hoogleraar die de vernietiging van de kieswet voor het Grondwettelijk Hof heeft gepleit.

Maar bon, Duikboot heeft die amateurs hun argumenten ongetwijfeld al ergens eens sluitend weerlegd, als we maar niet te lui waren om zijn posts te gaan opzoeken, he.
Nyquist is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:38   #66
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht

http://www.politics.be/persmededelingen/23975/

Met terugkeer naar de arrondissementen is dat niet het geval.
Om eerlijk te zijn is het afschaffen van het onderverdelen van de kieskringen in provincies, evengoed een oplossing. Degene die de Franstaligen preferen. Martens spreekt zich niet uit dat het de enige oplossing is. Hij zegt alleen dat het het probleem idd zou oplossen. Maar als je hem de vraag stelt van het afschaffen van de provinciale kieskringen, zal zijn antwoord ook positief zijn.

Eerlijk duurt het langst (om rijk te worden )
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:46   #67
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Er is niets mis met op voorhand voor oppositie gaan.
Men moet er wel eerlijk in zijn.
Het is toch duidelijk dat NVA enerzijds de splitsing van België verdedigt (samenwerkingsverband tussen onafhankelijke deelstaten) en anderzijds zegt dat ze het einde van België zelf wellicht niet meer zullen meemaken en dat ze enerzijds de brave burgerlijkheid zelf willen vertegenwoordigen die alleen maar naar een oplossing willen zoeken maar anderzijds steevast de Franstaligen in hun ballen shotten als ze daar de kans toe krijgen. Het volstaat om even hun discours te volgen om dat door te hebben alleen nemen de meeste mensen die moeite niet.
solidarnosc is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:51   #68
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is toch duidelijk dat NVA enerzijds de splitsing van België verdedigt (samenwerkingsverband tussen onafhankelijke deelstaten) en anderzijds zegt dat ze het einde van België zelf wellicht niet meer zullen meemaken en dat ze enerzijds de brave burgerlijkheid zelf willen vertegenwoordigen die alleen maar naar een oplossing willen zoeken maar anderzijds steevast de Franstaligen in hun ballen shotten als ze daar de kans toe krijgen. Het volstaat om even hun discours te volgen om dat door te hebben alleen nemen de meeste mensen die moeite niet.
ook ovld en cd&v zijn voor confederalisme en volgens de juridische betekenis van het woord confederatie is er geen twijfel mogelijk: op dat ogenblik zijn Vlaanderen en Wallonië al onafhankelijk.
gehuigert is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:53   #69
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

In tegenstelling tot de Franstaligen he soli? Als ik in het programma en de uitspraken van MR, CdH, Ecolo,... kijk zou ik geen onaanvaardbare zaken zien zoals een uitbreiding van Brussel? Een corridor? Tweetaligheid van Brussel terugschroeven (wat al een prestatie zou zijn gezien hoe het daar nu is)? Pleiten voor een Franstalig België? ...
Gwyndion is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:54   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de responsabilisering van het volk aangaat, verwijs ik naar mijn eerdere voorstellen om het stemrecht aan striktere voorwaarden te koppelen.
Goed idee, laten we meteen beginnen met jouw stemrecht in te trekken want jij voldoet niet aan de striktere voorwaarden.
Pelgrim is offline  
Oud 7 juni 2010, 13:55   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De enige uitbreiding van brussel die Vlaanderen mag toelaten is inderdaad dat Brussels gewest afschaffen.
Pelgrim is offline  
Oud 7 juni 2010, 14:10   #72
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
ook ovld en cd&v zijn voor confederalisme en volgens de juridische betekenis van het woord confederatie is er geen twijfel mogelijk: op dat ogenblik zijn Vlaanderen en Wallonië al onafhankelijk.
Ja. Alleen zeggen CD&V en VLD dat ze tegen onafhankelijkheid zijn. Eigenlijk zijn het dus geen confederalisten. NVA doet daar vaag over.
solidarnosc is offline  
Oud 7 juni 2010, 14:17   #73
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Wever past hier gewoon de beproefde tactiek toe die de Franstaligen iedere verkiezing hanteren inzake Brussel: de lat zo hoog mogelijk leggen. Is niets verkeerd mee, integendeel zelfs.
De Wever kan de lat hoog leggen, omdat hij electoraal een uitstekende uitgangspositie heeft, die hij volledig kan uitbuiten. Wie houdt hem tegen? Wie maakt hem wat? Niemand!
Ernst Niessen is offline  
Oud 7 juni 2010, 14:20   #74
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Het BHV probleem gaat over BHV als kiesarondissement? Daar heeft de discussie met Brussel als gewest niets mee te maken...
Citaat:
U hebt het arrest duidelijk niet grondig geanalyseerd.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline  
Oud 7 juni 2010, 14:21   #75
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
De vastlegging van de taalgrens kwam er pas na 2 'marsen op Brussel' (met telkens zo'n 80 000 deelnemers als ik me niet vergis) en nadat burgemeesters in heel Vlaanderen (incl. Gent en A'pen) weigerden om talentellingen te organiseren.

Pas als Vlamingen op 1 lijn gaan staan en een vuist maken, komt er iets van terecht.
De taalgrens kwam er omstreeks 1960 op vraag (eis) van Franstaligen en de uittekening van de grens gebeurde ook al door de Franstaligen. Bovendien eisten ze dat de deelstaten ééntalig zouden zijn. Bedoeling was de Vlaamstalige enclaves rond Charleroi, Luik en elders in Wallonië te verplichten zich aan te passen aan de regio.

Pas nadien kwamen er in dubieuze omstandigheden faciliteiten voor Franstaligen in Vlaamse Rand rond het Brussel van de 19 gemeenten. Het statuut van Brussel zelf is veeleer een strikt tweetalig hoofdstedelijk gebied van 19 gemeenten, dan een volwaardig gewest...

zie commentaren daarover door bevoorrecht getuige Jan Verroken op http://blog.seniorennet.be/janverroken/

Laatst gewijzigd door Pol : 7 juni 2010 om 14:45.
Pol is offline  
Oud 7 juni 2010, 14:22   #76
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Volledig akkoord, voor Brussel moeten we iets anders uitvinden.
Daarvoor is het te laat. Noch de politieke partijen noch de verkozen politici zullen de lucratieve ministerpostjes in cocon & cocof opgeven.
Idem dito wat de totaal overbodige senaat en provinciebesturen betreft.
Het valt me op dat bijn geen enkele partij in de politieke winkel durft te snijden. Blijkbaar is dat not done.
speurneus is offline  
Oud 7 juni 2010, 14:27   #77
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een fysicus, geen jurist. Ik heb het dus inderdaad niet geanalyseerd en beroep mij op mijn huidige kennis van de situatie, die al dan niet correct is. Het is echter door deze discussies dat u mij kunt helpen tot het vormen van een correctere mening maar dan gaat u wel beetje meer moeite moeten doen dan zeggen dat ik het niet geanalyseerd heb. Juridische uitspraken raken mijns inziens wel meer kant noch wal dus legt u het maar uit...
gehuigert is offline  
Oud 7 juni 2010, 14:27   #78
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ja. Alleen zeggen CD&V en VLD dat ze tegen onafhankelijkheid zijn. Eigenlijk zijn het dus geen confederalisten. NVA doet daar vaag over.
De afkeer voor de N-VA lijkt bij u groter te zijn dan die voor de patroonspartij bij uitstek.

Nihil nove sub sole.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 7 juni 2010, 14:30   #79
Zwitser

Standaard

Citaat:
Dat compenserend beleid is non-beleid. Men moet terug naar de bron: de werkelijke territoriale noden van het Brusselse stadsgewest, met demografische prognoses in de hand i.p.v. statistieken van 15 jaar tevoren.
Waarom zouden "territoriale noden" een stad automatisch recht geven op extra grondgebied? Dat is nergens zo.
Washington DC is 160 km2 groot (vergelijkbaar met Brussel). Dat is al sinds 1871 zo, en daar iets aan veranderen is aldaar helemaal geen thema.

Stel dat Geneve opeens claims zo leggen op stukjes Frankrijk. Je zou nogal eens wat zien...
... repeat ...
Zwitser is offline  
Oud 7 juni 2010, 14:31   #80
respublica
Minister

Standaard

Van Brussel terug een stad maken en geen gewest is gewoon een goed idee. Wat Thyssens zegt klopt echter: het is wel niet haalbaar. Zoals een functionerende Belgische regering en een onderhandelde splitsing van BHV vandaag ook niet haalbaar zijn.

Ik denk dat de Vlamingen dingen (zoals de splitsing van BHV, het confederalisme, stad Brussel) zullen moeten opleggen aan de Franstaligen, want de dialoog werkt niet meer.
respublica is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be