![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waar spreek ik ergens over een 'god' en waar ben ik irrationeel ? En zijn wij dan , wetenschappelijk gezien, niet allemaal een dynamische condensatie van die ultieme realiteit, welke naam men er ook aan geeft ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]() @Zantiax
Sta je ervoor open om je geloof te veranderen? Geloof jij in het bestaan van de 'vrijheid'? Zo, ja: wat is het? Jij zegt dat jij een atheïst bent, hoe jij deze kennis verworven? Laatst gewijzigd door porpo : 21 juni 2010 om 01:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Sociale stabiliteit Er zijn er inderdaad zij die tot de islam terugkeren omwille van een "sociale reden" om betere stabiliteit te bereiken zoals huwelijk of sociale contact met degenen en omgeving waarmee/waarin jij bent getogen/opgevoed. Hun islam is niet meer of minder dan anderen, hoe jij het zelf gaat praktiseren en naleven bepaalt hoe goed islamitisch jij bent, en niet de manier hoe jij het bent gaan omarmen. Maar je hebt natuurlijk naast deze categorie nog vier andere categorieën. Spirituele omwenteling Denk hier aan de franse wiskundige en filosoof René Guénon (Abdel Wahid Yahia), oprichter van Traditionalistische school in Europa. Ze concentreren op de methodologie van Al-Ghazali die zowel filosofie als dialectische discussies (begrijpelijk voor theologen) probeerde, maar later werd hij scepticus en legde hij de basis van methodologisch sceptisch denken eeuwenlang vóór René Descartes (vader van moderne filosofie) dat ging proberen, maar later koos Al-Ghazali voor het spiritualisme om de waarheid te kennen. Tussen hem en Averroes en theologen, was er geen meningsverschil over de waarheid zelf, maar over de manier/methode die goed/geschikt is om deze achter te komen, bereiken en te kennen. Dit staat bekend als het soefisme. Bekende aanhangers is Traditionalistische school en zij die tot deze filosofische school behoren, of erdoor beïnvloed zijn geraakt. Tegenwoordig: Hamza Yusuf, Martin Lings, Eric Geoffroy auteur van L'islam sera spirituel ou ne sera plus, Timothy Winter, .. Intellect en onderzoek Zij die in intellect en onderzoek vertrouwen om de waarheid te zoeken, deze onderzoeken de islam op een academisch niveau, zoeken naar de waarheid binnen de islam, naar de waarde van de islam met de islam zelf in al zijn vormen en manifestaties. Dr. Jeffrey Lang bijvoobeeld: Citaat:
Bekeren Dat gebeurt van binnenuit. In eigen religie de aanleiding tot bekeren tot de islam. Dit gaat vaak in combinatie met de vorige categorie "intellect en onderzoek". Khadija Wattson bijvoorbeeld. ... En natuurlijk zonder de combinatie van al die categorieën te vergeten. Laatst gewijzigd door porpo : 21 juni 2010 om 02:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal mijn antwoord geven, ook al vraag je zantiax.
Ja. De dag dat een godheid mij zelf komt uitleggen dat hij/zij/het bestaat, en dit en zus en zo van mij verwacht, en daarbij de nodige tovertoeren uithaalt om mij daarvan te overtuigen, zoals bijvoorbeeld mij een aantal overleden familieleden terug levend voor mij neer te poten of zo, of mij daar tenminste een onvervalste conversatie laten mee hebben. Ik zou natuurlijk in eerste plaats denken dat ik een schizofrenie aanval heb, of slachtoffer ben van een goed opgezette hoax, maar als die dingen zich herhalen bij het innemen van mijn medicatie, met getuigen, en TV ploeg en al dat, mja, dan zou ik op den duur wel kunnen overhaald worden om de objectieve existentie van dat al dan niet almachtige toverwezen te erkennen. Op dezelfde wijze dat ik het bestaan van zeg maar, olifanten of walvissen erken. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juni 2010 om 05:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#68 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#69 | |
Schepen
|
![]() @ redwasp
Ik denk dat religie wel degelijk om geloof gaat. Daar werd het althans voor uitgevonden, zodat de mens onverklaarbare dingen kon gaan verklaren. Inmiddels is er al zeer veel verklaard (zonsop-en ondergang, vuur, bliksem,...). Maar zolang we met de moeilijkste vragen blijven zitten (wat na dood; waarom leven we (waarop volgens mij geen antwoord is), enzovoort. @ Albrecht Dat is een onredelijke uitspraak. Het is niet aan jou om daarover te oordelen en zeker niet zonder enige vorm van discussie of zonder een gefundamenteerde uitleg te geven. Citaat:
Eerst en vooral vraag je: geloof jij in het bestaan van de vrijheid? Over wat voor vrijheid hebben we dan? Meningsuiting? Geloof? Of fysisch gezien? Atheïsme is volgens mij niet gebaseerd op kennis (buiten die van de wetenschap). Ik neem enkel en alleen dit standpunt in: ik geloof pas iets als het OF: bewezen is, OF: aan mij verteld wordt door een peroon van wie ik aanneem dat hij een geldige reden heeft om dat te geloven. Zo geloof ik ook dat Amerika bestaat, al ben ik er nog nooit geweest. Maar uit alles wat ik ervan zie en hoor concludeer ik dat Amerika hoogstwaarschijnlijk bestaat. Als mensen mij echter vertelen dat God of de Hemel bestaat, is dat voor mij niet genoeg om dat te geloven, omdat deze mensen volgens mij niet genoeg reden hebben om dat te geloven. Dat is mijn enige theorie: niets geloven zonder een reden hebben om te geloven. Gelieve nu niet met allemaal listige vraagjes af te komen, je begrijpt wel wat ik bedoel. (of niet: in dat geval: ask away) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Door het oneindig aantal factoren, hun interactie EN vooral het feedbackeffect, geeft een miniscule verandering, bij hetzelfde beginstadium(initial condition), een niet te voorspellen uitkomst. Feedbackeffect = wanneer een uitkomst dient als basis voor een nieuwe bewerking. http://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_effect http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_theory more fun http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_theory#See_also http://www.imho.com/grae/chaos/chaos.html Spijtig dat ik niet meer begrijp van de wiskunde er achter. De Lorenz Attractor, Mandlebroth , ... Ik mis telkens net stukje info. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Cdude : 21 juni 2010 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een mens terug levend maken kan al via kloning van die mens, holografische projectietechnieken die levensecht lijken, ziektes die ongeneeslijk lijken oplossen, over water lopen,... allemaal mogelijk door technologie. Het is soms moeilijk om magie te scheiden van realiteit of de mogelijke realiteit. Of iets of iemand een god is dan ook enkel een kwestie van hoe men zichzelf opsteld t.o.v. zulks. Ontzag hebben voor die krachten of mogelijkheden moet niet altijd leiden tot onderwerping.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Schepen
|
![]() Is mogelijk.
Ze kunnen het met schapen (Dolly) en in theorie ook met mensen. Maar dat wordt niet gedaan, uit angst dat klonen misbruikt zullen worden voor persoonlijke doeleinden (vb transplantaties). Dat is hoe ik het te horen heb gekregen, zal is wikipediaeren |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In DAT geval is immers mijn theoretisch kader "dat zijn goden" een vrij goeie praktische beschrijving van de waarnemingen en interacties die ik ondervind - en inspireert mij die theorie ook waarschijnlijk het intelligentste gedrag. Ik denk dat tegenstribbelen niet veel helpt, dus dan maar onderwerpen, he. Want zelfs van zelfmoord zijt ge dan niet meer zeker... Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juni 2010 om 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Schepen
|
![]() Klonen is niet die persoon opnieuw maken met juist dezelfde gedachten en herinneringen maar een nieuw peroon maken met hetzelfde genetische materiaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
THEORIE = !PRAKTIJK. Dwz dat men de procedure op dieren toegepast ook kan toepassen op mensen MAAR...enig idee hoeveel failed Dolly's er geweest zijn voor haar? Let ook even op de procedure. Het ging hier niet op de manier waarop tweelingen ontstaan. ![]() Citaat:
Recht uit de film : Citaat:
Laatst gewijzigd door Cdude : 21 juni 2010 om 15:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Cdude aanvaardt praktisch alles van de wetenschappelijke kant als het op bewijs aankomt. Zolang er maar geen entheogene woorden aan te pas komen en er een bronlink naar Wikipedia bijstaat.
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() Mensen die in een droom(drugs)wereld leven en hun dromen voor realiteit nemen moet mij geen les komen spellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
A.k.a. het alombekende spiegelbeeld van de 19de eeuwse orthodoxe atheïst.
![]() |
![]() |
#80 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Uw wikipedia- en youtubewetenschap is uiteraard een veel beter te vertrouwen bron van universele metastatische kennis. Gelukkig hebben ventjes zoals gij met de - mede dankzij XTC, stront van de lul afvegen en andere "levensgenieterij" - nog paar resterende hersencellen tot onze grote vreugde een nog lager geloofwaardigheidsgehalte. Dat krijgt ge dan na ellenlange posts die gewoon om zelfverheerlijking draaien. En om op de vraag van de topicstarter te antwoorden: Het liefst zou ik elke dag van gedacht willen veranderen wat betreft "overtuiging". Hoe meer hoekjes en kanten ge ziet, hoe beter.
"Throw a stone in any direction, and you will hit Kali Yuga" Laatst gewijzigd door Bottenskrapet : 21 juni 2010 om 15:59. |
|
![]() |
![]() |