![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door porpo : 10 juli 2010 om 08:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Aandoenlijk om vast te stellen hoe je eens te meer niet antwoordt op de vraag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De zeer beperkte betekenis van die statistieken is door anderen al aangetoond. Mij ging het enkel om de "no true Scotsman" drogredenering die je hier hanteert, en die verdere discussie eigenlijk zinloos maakt. Dat je de "no true Scotsman" drogredenering hanteert wordt onderbouwd door jouw eigen posts in deze thread, ik hoef dat niet meer te doen.
![]() |
![]() |
#67 |
Europees Commissaris
|
![]() @Firestone
<<< Het is aangetoond. >>> Toon het en onderbouw het dan. <<< Ik hoef dat niet meer te doen, het is al aangetoond. Als er hier ergens een ad hoc mag zijn, dan met het deze zijn. Je kan het gewoon niet, en de waarheid over de feiten moet je gewoon accepteren, meer niet. De feiten worden heel duidelijk door IASP weergegeven, als je hier een bezwaar tegen hebt, dan moet je het laten horen i.p.v 'het is al getoond'. Er is naast beweringen en lege zinnen niets aangetoond. Niets. Laatst gewijzigd door porpo : 10 juli 2010 om 08:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"dit forum bezoeken" is een mogelijk gevolg van "zich vervelen". Dat wil niet zeggen dat een echte niet-forumbezoeker zich niet kan vervelen.
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Minister
|
![]() Wat bedoel je dan met "echte gelovige"? Als een utopisch ideaal?
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Den Duisteren Duikboot bijvoorbeeld heeft heel pertinente kanttekeningen (zacht uitgedrukt) geplaatst over de statistieken. Inhoudelijk ben je er niet op ingegaan. Mijn punt is gewoon dat jij je stelselmatig beroept op het begrip "echte gelovige". Dat is een schoolvoorbeeld van de "no true Scotsman" drogredenering (in elk geval de wijze waarop jij het hier gebruikt). Het leek me leuk dat eens te benadrukken, maar discussiëren op basis van manifeste drogredeneringen lijkt me verder nutteloos.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 10 juli 2010 om 09:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zie mijn berichten #41 en #51. Laatst gewijzigd door porpo : 10 juli 2010 om 09:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat zegt dus alles.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
We zouden ons beter eens afvragen waarom er zo weinig mohammedaanse nobelprijzen zijn. Lijkt er niet op te wijzen dat je van dat geloof veel slimmer wordt.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() @Firestone
Heb jij misschien enig argumentje (als je bezwaar hebt tegen statistieken of tegen de relatie tussen atheïsme of praktische atheïsme en zelfmoord) in plaats van dit soort nietszeggende reacties?? Citaat:
Ook al geef ik toe dat de katholieken, boeddhisten, hindoe's of die ene moslim gelovigen zijn, en dus geen praktische atheïsme beleven, dan nog kun je deze feiten niet ontkennen. Wil jij het graag proberen? Go ahead, breng jouw bewijs, indien je waarachtig bent. Laatst gewijzigd door porpo : 10 juli 2010 om 09:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Even mijn reactie op onze collega filosoof neerzetten voordat ik hier beschuldigd word van het meten met twee maten.
Citaat:
![]() Ik zie duidelijk dat er een correlatie bestaat tussen het praktische atheïsme (ongeacht of je nu theologisch atheïst, boeddhist of christen bent) en zelfmoord. Het atheïsme in dit geval slaat niet noodzakelijk op het theologische atheïsme, anders zeg ik m.a.w dat het theologische atheïsme de oorzaak van zelfmoord is, en dit is zeker niet wat ik hier beweer want ik kan het niet bewijzen. Het praktische atheïsme is jouw leven leiden met het oog op het nu, op het wereldse, op het seculier leven, je leeft dus om het nu, of je laat je doen door het nu, je geraakt onder druk van het nu, of de omstandigheden van het nu beïnvloeden jou = het praktische atheïsme. Het hierna speelt hier geen rol ongeacht wat jouw geloofssysteem is. Jouw religieuze geloof is niet zozeer van belang in dit oordeel want je kunt boeddhist of christen zijn terwijl je praktisch in het leven en handelen gewoon seculier aards materialistisch bent. In dezelfde zin dat je een atheïst en "culturele christen" bijvoorbeeld kunt zijn, een voorbeeld is de atheïstische e dogmaticus vangelist en priester Richard Dawkins: http://www.youtube.com/watch?v=zzfOdMVZWE8 Ik spreek hier dus niet over het theologische atheïsme, maar wel over het praktische atheïsme afgezien van welke religie jij aanhangt, alhoewel er een duidelijkere relatie bestaat tussen het atheïstische praktische atheïsme en zelfmoord dan tussen het christelijke praktische atheïsme en zelfmoord bijvoorbeeld, en dat is door de statistieken van IASP weergegeven; ik ben niet de ene die het beweert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk heb je nauwelijks atheïsten. De meeste mensen die zich atheïst noemen, zijn eigenlijk afgodendienaren: zij nemen hun ego, hun begeerten, een politieke ideologie, en heel vaak de Markt of de Dollar (het Gouden Kalf), als afgod.
Nietzsche ja, dat was misschien een echte atheïst, met zijn Götzendämmerung (Afgodenschemering), waarmee hij de moderne afgoden neersabelt. Eigenlijk zou iedereen met Götzendämmerung moeten beginnen: de eerste stap naar het herontdekken van spiritualiteit in ons tijdperk is zich bevrijden van de typische moderne afgoden. De islamitische geloofsbelijdenis begint dan ook met een negatie: لا إله إلا الله La ilaha ila allah = Er is geen god buiten God.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik noem ze beter atheïst wanne be's, maar ik wil in ieder geval niet over het theologische atheïsme spreken, anders zou ik beweren dat het theologische atheïsme de oorzaak is, en dit kan ik niet bewijzen.
Binnen het theologische atheïsme maak ik verder onderscheid tussen doctrinair atheïsme, dogmatisch atheïsme en sceptisch atheïsme. Nietzsche was een scepticus intellectueel maar innerlijk en spiritueel kan ik uiteraard niet weten. Marxistische atheïsten (die echt het marxisme kennen en kunnen) zijn dergelijk doctrinaire of methodologische of filosofische atheïsten, maar niet noodzakelijk. Tottolares en foffolares, alle meters en peters, atheïst wanne be's, zijn praatjes verkopers en dus hun atheïsme is een soort mode, een dogmatisch atheïsme zoals het atheïsme van Richard Dawkins en Pat Condell, internet christendom-bashers, 'culturele christenen' of islambashers die hun christendom verbergen onder slogan van "atheïst wanne be" en dat soort gevallen. Dat atheïsme is niet het onderwerp; het christendom of boeddhisme in de statistiek ook niet. Wij hebben het hier over het praktische atheïsme, zoals ik het hierboven heb beschreven. Laatst gewijzigd door porpo : 10 juli 2010 om 11:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een moslim is iemand die zich onderwerpt aan de Goddelijke wetten. Die definitie verandert niet. In de Goddelijke wetten staat o.a. dat je geen zelfmoord mag plegen. Iemand die zelfmoord mag plegen onderwerpt zich dus niet aan de Goddelijke wetten en is dus geen moslim.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 10 juli 2010 om 14:06. |
|||||||
![]() |
![]() |