Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 juli 2010, 09:27   #61
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In FR-BE klopt men zich niet op de borst dat men talenwonders aflevert; de VL wel.

Bron?
winnezele is offline  
Oud 8 juli 2010, 09:27   #62
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een Vlaams tienermeisje aan de Kust dat kon niet accepteren dat wij, Franstaligen, onder ons in het Frans spraken : "U bent in Vlaanderen! In Vlaanderen spreekt men Nederlands, domme Walen!" enz.......... We hebben een ronde rond haar gemaakt en we spraken tegen haar enkel en alleen in het Frans.Ze werd nog bozer dan voordien. Hoe bozer ze werd, hoe meer we in het Frans spraken.

Mijn vader, jaren geleden aan de Kust. Hij gaat boodschappen doen en verneemt aan de kassa toen hij "Combien vous dois-je?" zegt dat ze Franstaligen niet dienen. "Buiten en vlug, domme Waal!". Hij legt me de situatie uit. Ik : "Attends, je vais les faire tes courses et dans le même magasin!". Ik kom dus de winkel binnen, ik doe dezelfde boodschappen, kom aan de kassa en zwijg. De kassierster zegt me wat ik moet betalen, ik betaal, ik ga met mijn boodschappen richting de winkeldeur. Ik kom aan de deur, ik open de deur en voordat ik de deur dichtdoe : "Bonne journée �* tous et �* toutes! Ah oui, j'oubliais, vous avez le bonjour du Francophone que vous n'avez pas voulu servir tantôt!". Ik laat u het hoofd van de kassierster raden! Ze wilde ons achtervolgen maar we waren al weg!
Hetzelfde deed zich voor in de GB van Tervuren.
Ze hebben na een klacht die gerant met zijn klikken en klakken buitengegooid.
Henri1 is offline  
Oud 8 juli 2010, 09:32   #63
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lieg helemaal niet, dat is het ergste! Jammer genoeg dat we dit niet gefilmd hebben..........
U liegt wel
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 09:37   #64
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bron?
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 09:40   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat alle Vlamingen zo zijn maar die twee ervaringen zeggen toch al genoeg over wat een zekere Vlaanderen is.
allé, je hebt 2 idioten gevonden in Vlaanderen, proficiat. ik kan je er nog zoveel vinden hoor. echt waar, we zijn maar gewone mensen, net zoals de rest van de wereld, ook wij hebben onze racisten en idioten. niet meer of niet minder dan pakweg Wallonië, Frankrijk, Spanje of Mexico.

maar ik snap nog altijd niet waarom dit zou gevolgen moeten hebben? moeten wij echt bewijzen dat we echt waar geen racisten hebben bij ons, om toch maar in de gratie van onze Franstalige landgenoten die zelf o zo open zijn en o zo veel talen kennen en zeker niet minachtend tov een andere taal zijn?
Oud 8 juli 2010, 09:43   #66
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
allé, je hebt 2 idioten gevonden in Vlaanderen, proficiat. ik kan je er nog zoveel vinden hoor. echt waar, we zijn maar gewone mensen, net zoals de rest van de wereld, ook wij hebben onze racisten en idioten. niet meer of niet minder dan pakweg Wallonië, Frankrijk, Spanje of Mexico.

maar ik snap nog altijd niet waarom dit zou gevolgen moeten hebben? moeten wij echt bewijzen dat we echt waar geen racisten hebben bij ons, om toch maar in de gratie van onze Franstalige landgenoten die zelf o zo open zijn en o zo veel talen kennen en zeker niet minachtend tov een andere taal zijn?
Hij heeft deze 2 idioten uiteraard verzonnen, want dergelijke dingen gebeuren gewoonweg niet aan onze kust.

Het is trouwens eerder omgekeerd. In gemeentes zoals Overijse zijn er zelfs supermarkten die uitsluitend Franstalige folders verspreiden en die zelfs hun sollicitatiebrieven uitsluitend in het Frans opstellen en dan nog hebben sommige Franstaligen hier het lef om te stellen dat de Vlaming geen moeite wil doen, dit terwijl ze zelf amper een woord Nederlands spreken. Te gek voor woorden.
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 09:44   #67
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dewver is dan ook een slim man; hij kent FR.

de rest van de jonge n-va was dom en dacht dat het een bewijs van Vlaamsgezindheid was om geen/minder goed FR te leren.
Waar haal jij dat? Je reinste onzin. In iedere partij zijn er leden die moeilijk Frans spreken. Jij hebt duidelijk een N-VA-frustratie. Ferm verzuurd be je trouwens ook.
winnezele is offline  
Oud 8 juli 2010, 09:49   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Vlaams tienermeisje aan de Kust dat kon niet accepteren dat wij, Franstaligen, onder ons in het Frans spraken : "U bent in Vlaanderen! In Vlaanderen spreekt men Nederlands, domme Walen!" enz.......... We hebben een ronde rond haar gemaakt en we spraken tegen haar enkel en alleen in het Frans.Ze werd nog bozer dan voordien. Hoe bozer ze werd, hoe meer we in het Frans spraken.

Mijn vader, jaren geleden aan de Kust. Hij gaat boodschappen doen en verneemt aan de kassa toen hij "Combien vous dois-je?" zegt dat ze Franstaligen niet dienen. "Buiten en vlug, domme Waal!". Hij legt me de situatie uit. Ik : "Attends, je vais les faire tes courses et dans le même magasin!". Ik kom dus de winkel binnen, ik doe dezelfde boodschappen, kom aan de kassa en zwijg. De kassierster zegt me wat ik moet betalen, ik betaal, ik ga met mijn boodschappen richting de winkeldeur. Ik kom aan de deur, ik open de deur en voordat ik de deur dichtdoe : "Bonne journée �* tous et �* toutes! Ah oui, j'oubliais, vous avez le bonjour du Francophone que vous n'avez pas voulu servir tantôt!". Ik laat u het hoofd van de kassierster raden! Ze wilde ons achtervolgen maar we waren al weg!
totaal ongeloofwaardig

één Vlaams tienermeisje alleen dat van haar gat maakt tegenover een aantal Franstaligen, die haar dan nog omsingelen ...

en een Vlaamse middenstander die niet wil verkopen ...

neen vriend,
jouw verhaaltje bewijst maar één ding: je bent nog ergens rechtschapen, want je kan niet liegen: het ligt er veel te vingerdik op.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 8 juli 2010, 09:58   #69
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het gaat er niet over dat er in onze omgeving Frans wordt gesproken. in mijn omgeving wordt trouwens meer Turks gesproken.

het gaat er wel over dat diegene die Frans spreekt, blijkbaar nog altijd er vanuit gaat dat de Vlamingen zich maar aanpassen aan hem/haar vanwege "on est quand même en Belgique??" en dat die persoon er dan ook maar vanuit gaat dat waar hij/zij gaat wonen, gewoon Franstalig gebied is en dus mag geannexeerd worden aan ander Franstalig gebied.

dat is wat ons stoort, niet dat er een andere taal wordt gesproken.

het moment dat 1 belangrijke Franstalige politicus dit begrijpt, zou eventueel België nog een kans maken hoor. Maar ik zie geen signalen dat dit zou gebeuren, integendeel zelf. nog altijd wordt gezegd dat er vooral moet gekeken worden naar de Franstalige belangen.
2
winnezele is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:09   #70
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
totaal ongeloofwaardig

één Vlaams tienermeisje alleen dat van haar gat maakt tegenover een aantal Franstaligen, die haar dan nog omsingelen ...

en een Vlaamse middenstander die niet wil verkopen ...

neen vriend,
jouw verhaaltje bewijst maar één ding: je bent nog ergens rechtschapen, want je kan niet liegen: het ligt er veel te vingerdik op.
Een middenstander zal dat waarschijnlijk niet doen.
In mijn geval was het een gerant in de GB. Die werkt in loondienst en die kan het ook niet schelen als er nu en dan eens iemand niet wordt bediend.
Henri1 is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:10   #71
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af wat in die mensen hun hoofd omgaat dat ze denken dat ze zich zulks kunnen permitteren??? Wat een taalracisme!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:15   #72
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een middenstander zal dat waarschijnlijk niet doen.
In mijn geval was het een gerant in de GB. Die werkt in loondienst en die kan het ook niet schelen als er nu en dan eens iemand niet wordt bediend.
Nogmaals, bron?
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:17   #73
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo, jullie intimideren arme Vlaamse tienermeisjes...

Of wil je uw verhaaltjes nog snel even aanpassen, je mag hoor...
Oud 8 juli 2010, 10:19   #74
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit filmpje illustreert misschien een beetje waar het probleem zit.

http://www.youtube.com/watch?v=jjPD6...eature=related
Henri1 is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:20   #75
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Nogmaals, bron?
Ik heb het zelf meegemaakt maar het is ondertussen jaren geleden.
Ik vind er op het net niets van terug.
Maar ik verzeker U het niet uit mijn duim gezogen te hebben.
Henri1 is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:25   #76
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waarom wilde je deze week dan per se Nederlands spreken in de Inno in Brussel?
In Brussel begin ik altijd eerst in mijn moedertaal; zo krijgen die Franstaligen die het willen de kans om NL te spreken.
azert is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:27   #77
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U beseft het misschien niet maar in Vlaanderen is het zo dat je met 50% voor Frans en 80% voor Engels ook de eindtermen behaald.
ik geloof dat er in de eindtermen staat dat je minimaal toch een conversatie in het FR moet kunnen voeren.
En die parlementsleden komen uit het ASO hé; ze zaten niet in het BSO.
azert is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:27   #78
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het zelf meegemaakt maar het is ondertussen jaren geleden.
Ik vind er op het net niets van terug.
Maar ik verzeker U het niet uit mijn duim gezogen te hebben.
Juist ja
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:27   #79
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Als dit al waar is leid ik daar uit af dat jullie wat uitdagend, plagend controles gaan uitvoeren aan de Vlaamse kust. Vind het van beide kanten even zielig.
Vind het trouwens opvallend dat Fransen in mijn zaak (frans-belgische grens) meer moeite doen dan Walen of Brusselaars om Nederlands te praten. Vertrek volgende week naar Dublin en zal me aanpassen aan de lokale taal.
winnezele is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:28   #80
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een hoop gezwets hier. Het is toch ongelooflijk dat het Frans van de gemiddelde Vlaming hier op de korrel genomen wordt terwijl een onderzoek van de Université Catholique de Louvain (in Louvain-la-Neuve, Waals-Brabant) uit 2006 aantoont dat de Vlamingen meer meertalig zijn dan de Walen. 59% van de Vlamingen spreekt Frans en nog eens 53% spreekt Engels. Dit tegen respectievelijk 19% Nederlands en 17% Engels in Wallonië.
De FR kloppen niet op hun borst om trots te beweren dat iedereen bij hun meertalig is.
azert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be