Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2010, 12:27   #61
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Meestal wordt er al gediscrimineerd op basis van hoe de naam klinkt.

"Tien jaar geleden verscheen een studie in opdracht van de Internatonale Arbeidsorganisatie (IAO) die vaststelde dat allochtonen in Vlaanderen in minstens 1 op 4 gevallen gediscrimineerd worden bij aanwerving. Wanneer een visueel contact met klanten vereist is, is er een nog veel hogere kans dat de sollicitatie niet eens wordt bekeken. Sindsdien hebben de ervaring van het Centrum en talrijke onderzoeken deze tendens bevestigd.

Een VDAB studie van de eigen KISS databank toont aan dat drie vierde van de cv’s van allochtonen niet aangeklikt worden door de werkgevers, in tegenstelling tot de cv’s van autochtone werkzoekenden.

In Frankrijk verscheen onlangs nog een studie van professor Amadieu en uitzendbedrijf Adia die bewijst dat veel jobkandidaten geen schijn van kans maken, zelfs bij knelpuntberoepen. Uit de studie blijkt ondermeer dat iemand met een Arabische naam 25 keer minder kans maakt om uitgenodigd te worden voor een eerste gesprek dan een kandidaat met een Franse naam als de openstaande job inhoudt dat je contact hebt met klanten."
http://www.diversiteit.be/?action=on...1&titel=Werken
Gelieve te vermelden dat uit de VDAB studie blijkt dat 50% van de CV's van autochtonen niet wordt aangeklikt.
http://archive.indymedia.be/news/2004/02/80891.html
Dit is wat anders dan "in tegenstelling tot", dat de indruk geeft dat alle cv's van autochtonen worden aangeklikt.

Opnieuw worden gegevens handig verdraaid door ze onvolledig te vermelden. Het is namelijk niet spectaculair genoeg. Het maakt elk betoog ongeloofwaardig omdat de boodschapper zelf ongeloofwaardig overkomt.

Gelieve eveneens te vermelden dat dit cijfers uit 2006 zijn. Gelieve aan te geven waarom je dan leest op de site van de VDAB onder het jaar 2007:

De werkloosheid bij Turkse en Marokkaanse jongeren is sinds mei 2005 in de dertien centrumsteden met 39 procent gedaald. De werkloosheid bij deze groep is even sterk gedaald als bij de 'oude' Belgen en Europeanen. Dat zegt socioloog Jan Hertogen op basis van zijn berekeningen. Hertogen baseerde zich op cijfers uit de databank Arvastat van VDAB.

Gelieve eveneens aan te geven of de vergelijking die je maakt over vergelijkbare populaties gaat, met zelfde opleiding/ervaring etc.

Laatst gewijzigd door Conscience : 11 augustus 2010 om 12:31.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 14:42   #62
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:

"Tien jaar geleden verscheen een studie in opdracht van de Internatonale Arbeidsorganisatie (IAO) die vaststelde dat allochtonen in Vlaanderen in minstens 1 op 4 gevallen gediscrimineerd worden bij aanwerving. Wanneer een visueel contact met klanten vereist is, is er een nog veel hogere kans dat de sollicitatie niet eens wordt bekeken. Sindsdien hebben de ervaring van het Centrum en talrijke onderzoeken deze tendens bevestigd.

Een VDAB studie van de eigen KISS databank toont aan dat drie vierde van de cv’s van allochtonen niet aangeklikt worden door de werkgevers, in tegenstelling tot de cv’s van autochtone werkzoekenden.

In Frankrijk verscheen onlangs nog een studie van professor Amadieu en uitzendbedrijf Adia die bewijst dat veel jobkandidaten geen schijn van kans maken, zelfs bij knelpuntberoepen. Uit de studie blijkt ondermeer dat iemand met een Arabische naam 25 keer minder kans maakt om uitgenodigd te worden voor een eerste gesprek dan een kandidaat met een Franse naam als de openstaande job inhoudt dat je contact hebt met klanten."
Dat is toch normaal? Wie heeft er nu goesting om een werknemer te selecteren die gegarandeerd de hele dag met allah aqbaar bezig is.
De Chinezen, Jappen en niet-islamitische allochtonen hebben die problemen niet . Hun gemeenschap lokt dat ook niet uit.
Sunny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 14:45   #63
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunny Bekijk bericht
Dat is toch normaal? Wie heeft er nu goesting om een werknemer te selecteren die gegarandeerd de hele dag met allah aqbaar bezig is.
De Chinezen, Jappen en niet-islamitische allochtonen hebben die problemen niet . Hun gemeenschap lokt dat ook niet uit.
Natuurlijk niet; die selecteren liever iemand die gegarandeerd de hele dag op face-boek of een discussie-forum bezig is.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 17:39   #64
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is dus dikke zever.
Uw verhaal over de VDAB werd al weerlegd, dat u desondanks dit blijft anahalen is uw zaak.
Werkgevers staan inderdaad soms heel weigerachtig tegenover iemand van allochtone afkomst. Vaak heeft dit te maken met eerdere ervaring, zo bleek uit een rondvraag bij een bedrijvenforum destijds. Er werd aangehaald dat mensen soms logen over een diploma wat ze niet hadden, om de haverklap thuisbleven omdat hun moeder ziek was bijvoorbeeld, te laat of niet kwamen opdagen, meer verlof wilden dan er recht was om naar Marokko te gaan, Ramedan te houden...maar vooral een onprofessionele attitude vormen een probleem, en bij vrouwen de eis de hoofddoek steeds en overal te dragen.

Toch zou iedereen een eerlijke kans moeten krijgen, ongeacht vorige ervaringen van de werkgever!
Goede opvolging en melden waarom iemand ontslagen wordt aan de VDAB zouden kunnen sturen in betere begeleiding en minder vrees bij werkgevers.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 17:43   #65
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet; die selecteren liever iemand die gegarandeerd de hele dag op face-boek of een discussie-forum bezig is.
Artisjok

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 11 augustus 2010 om 17:43.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 18:47   #66
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Artisjok

Wat insinueer je?
Ik schreef niet 1 bericht tijdens de werkuren.
Oud 11 augustus 2010, 18:50   #67
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat insinueer je?
Ik schreef niet 1 bericht tijdens de werkuren.
Ah verlof vandaag ?
http://forum.politics.be/search.php?searchid=493937
Oud 11 augustus 2010, 18:53   #68
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja. Kortijk congé = van de nationale feestdag t.e.m. Maria hemelvaart.
Ik maak ruim de brug naar de week-ends.
Oud 11 augustus 2010, 18:58   #69
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja. Kortijk congé = van de nationale feestdag t.e.m. Maria hemelvaart.
Ik maak ruim de brug naar de week-ends.
zo te zien werkt ge niet veel precies..
Oud 11 augustus 2010, 18:59   #70
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Gelieve te vermelden dat uit de VDAB studie blijkt dat 50% van de CV's van autochtonen niet wordt aangeklikt.
http://archive.indymedia.be/news/2004/02/80891.html
Dit is wat anders dan "in tegenstelling tot", dat de indruk geeft dat alle cv's van autochtonen worden aangeklikt.

Opnieuw worden gegevens handig verdraaid door ze onvolledig te vermelden. Het is namelijk niet spectaculair genoeg. Het maakt elk betoog ongeloofwaardig omdat de boodschapper zelf ongeloofwaardig overkomt.

Gelieve eveneens te vermelden dat dit cijfers uit 2006 zijn. Gelieve aan te geven waarom je dan leest op de site van de VDAB onder het jaar 2007:

De werkloosheid bij Turkse en Marokkaanse jongeren is sinds mei 2005 in de dertien centrumsteden met 39 procent gedaald. De werkloosheid bij deze groep is even sterk gedaald als bij de 'oude' Belgen en Europeanen. Dat zegt socioloog Jan Hertogen op basis van zijn berekeningen. Hertogen baseerde zich op cijfers uit de databank Arvastat van VDAB.

Gelieve eveneens aan te geven of de vergelijking die je maakt over vergelijkbare populaties gaat, met zelfde opleiding/ervaring etc.
Als ik het goed begrijp; betwijfel je de cijfers over de VDAB; maar niet dat er gediscrimineerd wordt.
Uit het artikel waarnaar jij linkt:
Onderzoek van de KISS-databank (VDAB-databank waar werkzoekenden een cv kunnen achterlaten) toont aan dat allochtone namen een kwart minder kans hebben om te worden aangeklikt door werkgevers.
Oud 11 augustus 2010, 19:02   #71
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
zo te zien werkt ge niet veel precies..
Ik werk 4/5den.
Ik kan je aanraden om dat ook te doen..
Oud 11 augustus 2010, 19:05   #72
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik werk 4/5den.
Ik kan je aanraden om dat ook te doen..
Dat neem ik aan, ik heb helaas niks te kiezen..
Oud 11 augustus 2010, 19:14   #73
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is dus dikke zever.
Uw verhaal over de VDAB werd al weerlegd, dat u desondanks dit blijft anahalen is uw zaak.
Werkgevers staan inderdaad soms heel weigerachtig tegenover iemand van allochtone afkomst. Vaak heeft dit te maken met eerdere ervaring, zo bleek uit een rondvraag bij een bedrijvenforum destijds. Er werd aangehaald dat mensen soms logen over een diploma wat ze niet hadden, om de haverklap thuisbleven omdat hun moeder ziek was bijvoorbeeld, te laat of niet kwamen opdagen, meer verlof wilden dan er recht was om naar Marokko te gaan, Ramedan te houden...maar vooral een onprofessionele attitude vormen een probleem, en bij vrouwen de eis de hoofddoek steeds en overal te dragen.
Wat werd er weerlegd over het verhaal over de VDAB?
En over de andere verhalen?

Die ervaringen van de werkgevers; zijn dat persoonlijke ervaringen? of is dat van horen zeggen.

Bij ons op het werk; kan iedereen (autochtoon + allochtoon) die niet voldoende wettelijke verlofdagen heeft; onbetaald verlof nemen. Je vraagt dat aan; het wordt ingepland en dat is het.
Een diploma moet je toch voorleggen; voor je aangeworven wordt.
Te laat komen en de maandagziekte is nu toch niet iets dat exclusief bij één bevolkingsgroep voorkomt.

Citaat:
Toch zou iedereen een eerlijke kans moeten krijgen, ongeacht vorige ervaringen van de werkgever!
Goede opvolging en melden waarom iemand ontslagen wordt aan de VDAB zouden kunnen sturen in betere begeleiding en minder vrees bij werkgevers.
Hiermee ga ik akkoord.
Dan kunnen we ook eens die cliché's ontkrachten. (voor zover de werkgever dit waarheidsgetrouw doorgeeft)
Oud 11 augustus 2010, 19:16   #74
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat neem ik aan, ik heb helaas niks te kiezen..
Dit vind ik zeer spijtig.
Ik vind dat 4/5den of deeltijds werken een recht zou moeten zijn.
Oud 11 augustus 2010, 19:21   #75
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit vind ik zeer spijtig.
Ik vind dat 4/5den of deeltijds werken een recht zou moeten zijn.
Dat is ook een recht, helaas niet verenigbaar met mijn huidige functie..
Oud 11 augustus 2010, 19:23   #76
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is ook een recht, helaas niet verenigbaar met mijn huidige functie..
Ik kan me geen functie inbeelden die onverenigbaar is met 4/5de werken.
Oud 11 augustus 2010, 19:39   #77
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan me geen functie inbeelden die onverenigbaar is met 4/5de werken.
Ge werkt precies niet in de privé zeker..
Oud 11 augustus 2010, 19:55   #78
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge werkt precies niet in de privé zeker..
Toch wel.
Bedoel je dat je werkgever vindt dat je functie onverenigbaar is met 4/5de?

Laatst gewijzigd door artisjok : 11 augustus 2010 om 19:55.
Oud 11 augustus 2010, 20:03   #79
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel.
Bedoel je dat je werkgever vindt dat je functie onverenigbaar is met 4/5de?
Ik dacht dat ik dat duidelijk had laten verstaan..iig gaan we dezen draad niet vullen met een 4/5 debat..
Oud 11 augustus 2010, 20:07   #80
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat ik dat duidelijk had laten verstaan..iig gaan we dezen draad niet vullen met een 4/5 debat..
Terug naar de discussie.
Je reageerde op
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be