Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2010, 18:01   #61
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Er zijn er hier velen die in plaats van blind te oordelen beter hun mond zouden houden en eerst luisteren naar het hoe en waarom van de Gay Games. Het is leuk dat je 'tolerant' bent maar sta mij toe even heel arrogant te stellen dat de meesten van jullie ervaringsgewijs niet in een positie te staan veel te weten en te zeggen over de problematiek van holebi's en hun emancipatie. Dit is geen verwijt.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 18:17   #62
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Bewijs dat eens. Ik kan het tegendeel beweren.
Ik ken uit het hoofd geen onderzoek dat dit bevestigt of ontkracht. Het staat mij zolang vrij mijn eigen ervaringen als uitgangspunt te nemen.

Citaat:
Bedankt voor het compliment? Niet meer dan begrijpelijk dat mensen die nog steeds gebukt gaan onder de oordelen van de rest van de maatschappij, alle kansen aangrijpen om zich ook even 'vrij' te kunnen uitdrukken.
Veel "vrijheid" is er inderdaad niet aan als ze zich louter reactief opstellen...

Er zou zich helemaal geen probleem stellen als al die leerliefhebbers, fetisjisten, exhibitionisten en tutti quanti hun eigen optochten zouden organiseren. De essentie van een homo-optocht is de maatschappelijke erkenning van de liefde en seksuele aantrekkingskracht tussen mensen van gelijk geslacht. Meer niet. Als ik in een betoging van de vrouwenbeweging meeloop, ga ik ook niet "van de gelegenheid gebruik maken" om nog een rist andere statements te maken. Voor alles is een tijd en een plaats.

Citaat:
Om begrijpelijke redenen. Het is vaak een eis om 'eens normaal te doen'. Begrijpelijk dat dat niet echt vaart bij een publiek dat constant gestigmatiseerd wordt als 'een bende abnormalen'. Gij moogt dat dan niet als verwijt bedoelen, vele anderen doen dat wel.
Dus zegt onze grote apostel van de vrijheid: laat die kritische stemmen maar zwijgen?

Ik vind dat we dat stadium voorbij zijn. In de beginjaren was die defensieve houding inderdaad nog te verantwoorden: men zette de onderlinge meningsverschillen opzij om samen sterker te staan. Anno 2010, in een land met een van de meest progressieve wetgevingen ter wereld, mag die verstikkende "spiral of silence" zo stilaan wel eens doorbroken worden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 18:20   #63
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
De natuurwetenschappen maken geen uitspraken over betekenisgeving. Waarom gij dat wel doet is mij onduidelijk.
Dat doe ik ook niet. Ik zeg alleen dat we voor betekenisgeving het best kunnen terugvallen op de natuurwetenschappen. Mag ik vragen waar jij je betekenisgeving op steunt? Waar steunen de begrippen en onderscheidingen op die jij hanteert?
Oud 3 augustus 2010, 18:22   #64
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Er zou zich helemaal geen probleem stellen als al die leerliefhebbers, fetisjisten, exhibitionisten en tutti quanti hun eigen optochten zouden organiseren. De essentie van een homo-optocht is de maatschappelijke erkenning van de liefde en seksuele aantrekkingskracht tussen mensen van gelijk geslacht. Meer niet. Als ik in een betoging van de vrouwenbeweging meeloop, ga ik ook niet "van de gelegenheid gebruik maken" om nog een rist andere statements te maken. Voor alles is een tijd en een plaats.
Ik zie daar geen probleem mee. Het komt veel voor en het is vrij normaal dat mensen met gelijkaardige problemen elkanders strijd gaan steunen. In die zin zie ik daar niets vreemd aan.

Citaat:
Dus zegt onze grote apostel van de vrijheid: laat die kritische stemmen maar zwijgen?
Waar heb ik dat ooit geschreven? Waarom ervaren zoveel mensen kritiek op eigen kritiek als een eis tot stilzwijgen? Nee, dat hebt gij er in dit geval van gemaakt.

Citaat:
Ik vind dat we dat stadium voorbij zijn. In de beginjaren was die defensieve houding inderdaad nog te verantwoorden: men zette de onderlinge meningsverschillen opzij om samen sterker te staan. Anno 2010, in een land met een van de meest progressieve wetgevingen ter wereld, mag die verstikkende "spiral of silence" zo stilaan wel eens doorbroken worden.
Ik verwerp dat niet. Louter het feit dat interne kritiek opkomt lijkt te bevestigen wat ge zegt over de rijpheid van de tijd daarvoor.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 3 augustus 2010 om 18:23.
Oud 3 augustus 2010, 18:27   #65
Heftruck

Standaard

Citaat:
Dat doe ik ook niet. Ik zeg alleen dat we voor betekenisgeving het best kunnen terugvallen op de natuurwetenschappen. Mag ik vragen waar jij je betekenisgeving op steunt? Waar steunen de begrippen en onderscheidingen op die jij hanteert?
Eerder op mystieke inzichten, denk ik.
Oud 3 augustus 2010, 18:34   #66
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Wat mij irriteert heeft eigenlijk geen zak met de Gay Games in het algemeen te maken - de reden die min of meer wordt geopperd, zijnde: 'homofilie aanvaardbaar maken in de sportwereld' lijkt me niet slecht.

Wat mij irriteert is de hypocrisie dat sommige minderheden die zich onderdrukt voelen zich mogen etaleren, en andere minderheden dat niet mogen. Door en door racisten, i.e. 'white supremacists' zouden zo eens iets moeten proberen. Je zou bepaalde mensen - in de publieke sfeer; niet noodzakelijk op dit forum - eens moeten ijveren om dit soort zaken te verbieden, omdat het 'discrimineert'.

Ik denk dat ook vele van de reactie uit dat soort zaken voortkomen: als het discrimineren van minderheden op bepaalde evenementen slecht is en verboden moet worden, dan is het discrimineren van meerderheden toch ook slecht. Maar neen; dit wordt goedgekeurd omdat een bepaalde intelligentsia zich op heeft geworpen om de 'minderheid' te steunen, maar het is nogal wiedes dat white supremacists ook een minderheid voeren - maar die mogen zich niet verenigingen - aldus sommigen.

Mijn probleem is niet met de Gay Games; leuk tijdverdrijf voor hen en de kans bestaat - maar daar kunnen andere beter over spreken - dat ze effectief holebi's emanciperen. Wat mij irriteert is de godverdomse hypocrisie bij sommigen in het publieke debat - niet noodzakelijk op dit forum.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 18:36   #67
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Er zijn er hier velen die in plaats van blind te oordelen beter hun mond zouden houden en eerst luisteren naar het hoe en waarom van de Gay Games. Het is leuk dat je 'tolerant' bent maar sta mij toe even heel arrogant te stellen dat de meesten van jullie ervaringsgewijs niet in een positie te staan veel te weten en te zeggen over de problematiek van holebi's en hun emancipatie. Dit is geen verwijt.
Ik heb toch vaak de indruk dat sommige homoseksuelen van geen ophouden weten. Het is alsof ze van heteroseksuelen voortdurend bevestiging eisen, een soort gelofte van tolerantie. Evenementen worden dan haast alleen nog georganiseerd als lakmoesproef - alsof je van volwassen mensen nog ieder jaar een test afneemt om te kijken of ze nog steeds weten dat 1 + 1 twee is. Niet verwonderlijk dat veel mensen het allemaal een beetje "trop" en "te veel" beginnen te vinden.
Oud 3 augustus 2010, 18:39   #68
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Waar heb ik dat ooit geschreven? Waarom ervaren zoveel mensen kritiek op eigen kritiek als een eis tot stilzwijgen? Nee, dat hebt gij er in dit geval van gemaakt.
Het was een vraag. Met vraagteken en al. Kalmeer een beetje.
Oud 3 augustus 2010, 18:40   #69
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Eerder op mystieke inzichten, denk ik.
Tja.
Oud 3 augustus 2010, 18:44   #70
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat mij irriteert heeft eigenlijk geen zak met de Gay Games in het algemeen te maken - de reden die min of meer wordt geopperd, zijnde: 'homofilie aanvaardbaar maken in de sportwereld' lijkt me niet slecht.

Wat mij irriteert is de hypocrisie dat sommige minderheden die zich onderdrukt voelen zich mogen etaleren, en andere minderheden dat niet mogen. Door en door racisten, i.e. 'white supremacists' zouden zo eens iets moeten proberen. Je zou bepaalde mensen - in de publieke sfeer; niet noodzakelijk op dit forum - eens moeten ijveren om dit soort zaken te verbieden, omdat het 'discrimineert'.

Ik denk dat ook vele van de reactie uit dat soort zaken voortkomen: als het discrimineren van minderheden op bepaalde evenementen slecht is en verboden moet worden, dan is het discrimineren van meerderheden toch ook slecht. Maar neen; dit wordt goedgekeurd omdat een bepaalde intelligentsia zich op heeft geworpen om de 'minderheid' te steunen, maar het is nogal wiedes dat white supremacists ook een minderheid voeren - maar die mogen zich niet verenigingen - aldus sommigen.

Mijn probleem is niet met de Gay Games; leuk tijdverdrijf voor hen en de kans bestaat - maar daar kunnen andere beter over spreken - dat ze effectief holebi's emanciperen. Wat mij irriteert is de godverdomse hypocrisie bij sommigen in het publieke debat - niet noodzakelijk op dit forum.
Holebi's zijn wel een minderheid die, op een paar idioten na misschien, géén voorrechten opeisen. Van "white supremacists" ben ik wat dat betreft niet zo zeker...
Oud 3 augustus 2010, 18:48   #71
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ik heb toch vaak de indruk dat sommige homoseksuelen van geen ophouden weten. Het is alsof ze van heteroseksuelen voortdurend bevestiging eisen, een soort gelofte van tolerantie. Evenementen worden dan haast alleen nog georganiseerd als lakmoesproef - alsof je van volwassen mensen nog ieder jaar een test afneemt om te kijken of ze nog steeds weten dat 1 + 1 twee is. Niet verwonderlijk dat veel mensen het allemaal een beetje "trop" en "te veel" beginnen te vinden.
A propos, dit hangt ook samen met wat ik eerder al opmerkte: homoseksuelen ontkennen vaak de intrinsieke problemen van de homoseksualiteit en steken al te gauw de schuld van alles wat misloopt op "de buitenwereld die ons niet aanvaard heeft". Dat is te kort door de bocht (ik wees al op de schaalnadelen waar een verspreid levende minderheid mee te kampen heeft). Maar omdat men dat intrinsieke aspect ontkent, wordt de volle lading aan frustraties exclusief tegen de buitenwereld gericht.
Oud 3 augustus 2010, 23:14   #72
Heftruck

Standaard

Citaat:
Het was een vraag. Met vraagteken en al. Kalmeer een beetje.
Mijn excuses als het heethoofdig overkwam. Da's geenszins de bedoeling.
Oud 3 augustus 2010, 23:29   #73
Heftruck

Standaard

Citaat:

Het verschil? Da holebi's tolerantie en begrip proberen te wekken en te verspreiden. Ik ken geen enkele organisatie rond holebiseksualiteit/andersseksualiteit die hetero's uitsluit. Integendeel, ze zijn maar wat welkom (zie ook de beginselverklaring van de Gay Games).

Da's heel wat anders dan o.a. bijeenkomsten van white supremacists, neo-nazi's en aanverwanten, wiens bestaanreden het willen onderdrukken van anderen is. Vrij begrijpelijk dat je onder mensen die naar grotere tolerantie streven weinig begrip gaat vinden voor hatemongers die net het omgekeerde willen bereiken.

In weze is dit eigenlijk hetzelfde soort debat als staat-versus-anarchisme omdat beide zijden vanwege hun natuur en streefdoelen onverzoenbaar zijn met elkaar. Zoals anarchisme kan gezien worden als reactie op reëel statisme, zijn Gay Prides een reactie op reële onderdrukking vanuit bepaalde delen van de maatschappij.

Er is niets hypocriet aan dat beide zijden elkaar bekampen. Het is het normale, te verwachten logische gebeuren. De ene zijde wil haat en onbegrip zoveel mogelijk terugdringen, de andere zijde wil het omgekeerde. Door uitspraken te doen zoals uw bovenstaande, riskeert ge in crossfire terecht te komen van wat heel reële maatschappelijke strijd is.
Oud 3 augustus 2010, 23:32   #74
Heftruck

Standaard

Citaat:
Da's een indruk mij compleet vreemd is. Ik ben ook niet van de mening dat de strijd voor emancipatie al 'gewonnen' is.
Oud 3 augustus 2010, 23:35   #75
Heftruck

Standaard

Citaat:
[...] homoseksuelen ontkennen vaak de intrinsieke problemen van de homoseksualiteit [...]
Ik ben eigenlijk benieuwd waarop ge het hier hebt? (Niet skeptisch maar oprecht interesse.)

Laatst gewijzigd door Heftruck : 3 augustus 2010 om 23:35.
Oud 4 augustus 2010, 06:02   #76
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
De sportwereld is berucht voor homofobie hoor.
Is dat zo? Nog niet veel van gehoord. Maar stel dat je gelijk hebt... wat gaan grote Gay Events (weze het sport of wat dan ook) daaraan verhelpen?

Citaat:
Dat denkt gij. Sportclubs genoeg waar je outen genoeg is om je carrière om zeep te helpen.
Mag ik daar een bron van?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 06:05   #77
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Het gebeurt niet vaak, maar ik moet je hier gelijk geven. "White people games" anyone? Ik zie de dag daarop de kranten al vol staan en de rechtszaken beginnen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 06:50   #78
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Welke problematiek? De enige problematiek die ik me kan inbeelden is discriminatie en stigmatisering.
Yep, dadissem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
ALs de holebi-verenigingen denken dat ze deze problematiek kunnen oplossen door holebi-spelen te organiseren of door met een pluim in hun gat door de stad te paraderen dan zijn ze niet goed snik.
En toch is het door de niet aflatende inzet van die verenigingen dat de gelijke rechten voor holebi's met rasse schreden vooruit zijn gegaan. Maar misschien moet je je niet blindstaren op die evenementen die in het lang en het breed in de pers komen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 06:56   #79
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gay prides en dergelijke hebben inderdaad de holebi-emancipatie eerder vertraagd dan bespoedigd.
Wil je dat eens wat onderbouwen?

Citaat:
De tolerantie t.a.v. homoseksuelen is bijvoorbeeld veel groter dan t.a.v. gay prides. Ik kan het aantal mensen dat zegt geen probleem te hebben met homo's maar wel met prides allerhande gewoon niet meer bijhouden.
Vreemd... Ik stel namelijk het tegenovergestelde vast.

Citaat:
Deze prides zijn dan ook verre van representatief en trekken disproportioneel veel gefrustreerden, provocateurs en wraakzuchtigen aan. Diverse marginalen springen ieder jaar weer op de kar om zich in de kijker te werken: exhibitionisten, fetisjisten, leernichten, sm'ers, etc. De militantste schreeuwnichten zijn telkens weer van de partij. In het holebiwereldje is het nog steeds een groot taboe om hier kritisch over na te denken: men is bang om intolerant te worden bevonden, wat de boodschap van tolerantie die men van de heterodominante samenleving vraagt aan kracht zou doen inboeten.
Als je ooit al eens zo'n pride had meegemaakt, zou je beseffen welke prietpraat je hier vertelt. Het aandeel extravante homo's is zéér beperkt. 95% van zo'n pride zijn gewone mensen zoals jij en ik. Allé, toch zoals ik... Maar wat me nog het meeste zorgen baart, is je onverdraagzaamheid tegenover die paar extravagante figuren. Je bent bang dat men je intolerant zal vinden? Dat ben je nochtans. Zoveel is duidelijk.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 4 augustus 2010, 07:13   #80
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Inderdaad, je zou de hele gay community over je nek krijgen omdat ze dat zouden zien als discriminatie, ...

nog erger zou zijn mocht je de white straight games organiseren,...

en nog erger de White Christian Straight Games, ... dan ga je pas echt de vlam in de pan hebben...

En eigenlijk doe je dan niks anders als datgene, wat die andere minderheidsgroepen ook doen...
Ik vrees dat je het opzet van de gay games niet begrepen hebt... In tegenstelling tot "white christian straight games", waar het duidelijk de bedoeling is om mensen uit te sluiten, is het doel van de gay games net om iedereen de kans te geven.

Uit de "mission statement" van de Federation of Gay Games:
"Built upon the principles of Participation, Inclusion, and Personal Best, since 1982 the Gay Games have empowered thousands of LGBT athletes and artists through sport, culture, and fellowship.

The mission of the Federation of Gay Games is to promote equality through the organization of the premiere international LGBT and gay-friendly sports and cultural event known as the Gay Games.

While particular emphasis is placed on these specific goals, it is a fundamental principle of the Federation of Gay Games that all activities conducted under its auspices shall be inclusive in nature and that no individual shall be excluded from participating on the basis of sexual orientation, gender, race, religion, nationality, ethnic origin, political belief(s), athletic/artistic ability, physical challenge, age, or health status
."
De gay games zijn niet exclusief voor homoseksuelen.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be