Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 11 augustus 2010, 07:57   #61
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is een groot maatschappelijk probleem omdat gans Vlaanderen weer onder de verfransingsdruk zal komen te staan. met alle sociale gevolgen ten gevolge. Vlamingen zullen minder kans maken op werk, sociale contacten ed.
Heel Vlaanderen? onder verfransingsdruk.
Je stelde net dat dit niets veranderd aan de verfransingsdruk!

Welke sociale gevolgen?
Welke redenering volg je om te stellen "Vlamingen zullen minder kans maken op werk"?
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 07:58   #62
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
het is nog vroeg ik weet het.

ik zeg dat de splitsing het niet gaat oplossen, maar het is een begin van een oplossing.

je moet niet zo wit/zwart denken.
Hoe is dit een begin van de oplossing voor de verfransing?
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 07:58   #63
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wat is in deze het maatschappelijk probleem?

BHV staat behoorlijk bestuur niet in de weg. Sommige politici willen niet besturen.
Verfransing is een maatschappelijk probleem.
Geconfronteerd worden met territoriale eisen van Frankofonia is een maatschappelijk probleem.
Kom van achter uw kerktoren uit.
Oud 11 augustus 2010, 08:00   #64
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel Vlaanderen? onder verfransingsdruk.
Je stelde net dat dit niets veranderd aan de verfransingsdruk!

Welke sociale gevolgen?
Welke redenering volg je om te stellen "Vlamingen zullen minder kans maken op werk"?
als alles weer in het Frans gebeurt, gaan Franstaligen per definitie weer voorgetrokken worden. moedertaalsprekers zijn altijd in het voordeel.

het is een illussie om te denken dat het doel van vele Franstaligen om Vlaanderen volledig tweetalig te maken er niet meer is.
Oud 11 augustus 2010, 08:01   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De niet-splitsing van BHV draagt bij aan het signaal dat door de Franstalige politieke partijen aan Franstaligen in Vlaams-Brabant gegeven wordt dat integreren in Vlaanderen niet hoeft, waardoor het bijdraagt tot de verdere verfransing van de rand rond Brussel.

Het is dus wel degelijk een maatschappelijk probleem.
Oud 11 augustus 2010, 08:03   #66
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Verfransing is een maatschappelijk probleem.
Ten hoogste in BHV.

Citaat:
Geconfronteerd worden met territoriale eisen van Frankofonia is een maatschappelijk probleem.
Dat is ook vooral een politiek probleem.

Citaat:
Kom van achter uw kerktoren uit.
Achter "mijn" kerktoren; staat de rest van de kerk; en ik kom daar nooit.
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:05   #67
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten hoogste in BHV.

Dat is ook vooral een politiek probleem.

Achter "mijn" kerktoren; staat de rest van de kerk; en ik kom daar nooit.
verfransing is een Vlaams probleem, niet enkel in BHV.
Oud 11 augustus 2010, 08:09   #68
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
als alles weer in het Frans gebeurt, gaan Franstaligen per definitie weer voorgetrokken worden. moedertaalsprekers zijn altijd in het voordeel.

het is een illussie om te denken dat het doel van vele Franstaligen om Vlaanderen volledig tweetalig te maken er niet meer is.
Ow gij. Als alles weer in het Frans gebeurt!
Verfransing gaat over de taal die burgers onder elkaar spreken; en eventueel over faciliteiten : een 2de taal die de overheid gebruikt om met de burger te communiceren.

Als Vlaanderen volledig tweetalig wordt (ik dacht wel dat je "als alles weer in het Frans gebeurt" niet meende) wordt Wallonië ook tweetalig.
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:11   #69
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De niet-splitsing van BHV draagt bij aan het signaal dat door de Franstalige politieke partijen aan Franstaligen in Vlaams-Brabant gegeven wordt dat integreren in Vlaanderen niet hoeft, waardoor het bijdraagt tot de verdere verfransing van de rand rond Brussel.

Het is dus wel degelijk een maatschappelijk probleem.
Een signaal is het begin van de oplossing?
Sorry; maar daarmee weet ik nog niet hoe dat het begin van de oplossing is.
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:13   #70
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
verfransing is een Vlaams probleem, niet enkel in BHV.
Bedoel je dat het een probleem is voor/in heel Vlaanderen?
Kan je me uitleggen in welk opzicht dit ook een Vlaams probleem is?
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:20   #71
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ow gij. Als alles weer in het Frans gebeurt!
Verfransing gaat over de taal die burgers onder elkaar spreken; en eventueel over faciliteiten : een 2de taal die de overheid gebruikt om met de burger te communiceren.

Als Vlaanderen volledig tweetalig wordt (ik dacht wel dat je "als alles weer in het Frans gebeurt" niet meende) wordt Wallonië ook tweetalig.
echt, we geloven niet in sprookjes.

tweetaligheid betekent in België Franstaligheid, dat bewijst toch onze geschiedenis genoeg hé?

zelfs in de faciliteitengemeentes, die dus per definitie niet tweetalig zijn, weigeren de meeste Franstaligen om ook maar 1 woord Nederlands te spreken. Gevolg: de gehele gemeente verfranst.
Oud 11 augustus 2010, 08:49   #72
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
echt, we geloven niet in sprookjes.

tweetaligheid betekent in België Franstaligheid, dat bewijst toch onze geschiedenis genoeg hé?
Moeskroen is een Franstalige gemeente met faciliteiten voor Nederlandstaligen; en is nog steeds tweetalig.

Citaat:
zelfs in de faciliteitengemeentes, die dus per definitie niet tweetalig zijn, weigeren de meeste Franstaligen om ook maar 1 woord Nederlands te spreken. Gevolg: de gehele gemeente verfranst.
In Moeskroen kan ik in 95% van de gevallen in het Nederlands terecht.
Kom eens testen.
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 09:21   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is het ten hoogste een maatschappelijk probleem in de rand.

De echte maatschappelijke problemen zijn : de crisis, de stijgende werkloosheid, de pensioenen, steeds meer jongeren die de school verlaten zonder diploma,..

Daar zijn de meeste mensen wel nog mee bezig; ondanks de stijgende individualisering.
Die vettige kommunisten toch !

Dat begint met een ander op te leggen wat die andere moet zien als maatschappelijk probleem ... en dat eindigt met de gekende maatschappelijke ordening die hen kenmerkt ...

Wel mijn beste vriend, ik vind de verfransingsdruk een maatschappelijk probleem voor gans Vlaanderen; niet alleen langsheen de gehele lengte van de taalgrens, niet alleen in de Vlaamse rand rond Brussel en niet alleen in het gewest Brussel.

Voor je andere 'echte' maatschappelijke problemen ben ik wel gevoelig, daar niet van, zeker toen ik gisteren hoorde en las dat de koplopers zijn in spaargeld;
en combineer dat maar eens met onze hoogste graad van bezitters van de gezinswoning ... (als die twee factoren tesamen geen hemelse muziek in de oren van een sociaal voelend mens zijn .., maar niet in de verdorven geest van onze kommunistische broeders natuurlijk).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 augustus 2010, 09:23   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moeskroen is een Franstalige gemeente met faciliteiten voor Nederlandstaligen; en is nog steeds tweetalig.

In Moeskroen kan ik in 95% van de gevallen in het Nederlands terecht.
Kom eens testen.

Ja, ja, men kan daar zelfs terecht als men zijn kindje naar een Vlaamse school wilt sturen, om de eerste dag door een haag van spuwende en scheldende anderstalige medemensen te willen gaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 augustus 2010, 09:39   #75
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die vettige kommunisten toch !
Welke? Waar?

Citaat:
Dat begint met een ander op te leggen wat die andere moet zien als maatschappelijk probleem ... en dat eindigt met de gekende maatschappelijke ordening die hen kenmerkt ...

Wel mijn beste vriend, ik vind de verfransingsdruk een maatschappelijk probleem voor gans Vlaanderen; niet alleen langsheen de gehele lengte van de taalgrens, niet alleen in de Vlaamse rand rond Brussel en niet alleen in het gewest Brussel.
Je mag dit gerust een maatschappelijk probleem vinden; ook al sta je hierin zo ongeveer alleen.

Citaat:
Voor je andere 'echte' maatschappelijke problemen ben ik wel gevoelig, daar niet van, zeker toen ik gisteren hoorde en las dat de koplopers zijn in spaargeld;
en combineer dat maar eens met onze hoogste graad van bezitters van de gezinswoning ... (als die twee factoren tesamen geen hemelse muziek in de oren van een sociaal voelend mens zijn .., maar niet in de verdorven geest van onze kommunistische broeders natuurlijk).
Dat is inderdaad hemelse muziek; de enige valse noot is; dat er spijtig genoeg wel wat inwoners zijn die niet kunnen bijdragen tot dit gemiddelde aan spaargelden.
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 09:39   #76
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ja, men kan daar zelfs terecht als men zijn kindje naar een Vlaamse school wilt sturen, om de eerste dag door een haag van spuwende en scheldende anderstalige medemensen te willen gaan.
In Moeskroen?!!!!?
Je vergist je schromelijk.
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 10:17   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Moeskroen?!!!!?
Je vergist je schromelijk.
Ik moet van ver Komen natuurlijk.
Dat geef ik wel toe.

http://peterlogghe.blogspot.com/2007...je-pesten.html

Citaat:
Het schooltje van Komen kent een lange geschiedenis van pesterijen. Wie herinnert zich niet de pakkende tv-reportage over “de heksen van Komen”. Vlaamse ouders trokken met hun kleuters langs een haag van scheldende en tierende Franstaligen naar hun school. Bouwaanvragen leidden tot enorme procedurekwesties. Die pesterijen behoren spijtig genoeg niet tot het verleden: uitgerekend op de eerste schooldag vond de ‘Franstalige’ gemeente het nodig om wegwerkzaamheden te starten. Gaan de Vlaamse kinderen in het zwembad van Komen zwemmen, dan mogen ze niet op de glijbaan, terwijl andere kinderen dat wel mogen. Dezelfde pesterij in de gemeentelijke sporthal, waar ‘men’ plots de sleutel kwijt is.

Of wat dacht u van volgend verhaal? “In de vakantie lieten een vader en een moeder hun kindje inschrijven in onze school. Op de eerste schooldag kwam de moeder, die ambtenaar is op de gemeente, het meisje brengen. Een kwartier later haalde zij haar kind weer uit de klas. De vrouw deed dat uit schrik om haar werk te verliezen. Iemand had de burgemeester op de hoogte gebracht”, aldus een woordvoerder van de school in Gazet van Antwerpen.

Slechts 35 kinderen in de Vlaamse school. Ondertussen volgen 300 kinderen uit het Komense Nederlandstalig basisonderwijs in Wervik, Ieper of Menen. Kinderen die allemaal in de Vlaamse school zouden moeten terecht kunnen. Dit is België anno 2007!

De schoofzak is offline  
Oud 11 augustus 2010, 10:23   #78
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik moet van ver Komen natuurlijk.
Dat geef ik wel toe.

http://peterlogghe.blogspot.com/2007...je-pesten.html
Het is dan ook al een hele tijd geleden.
artisjok is offline  
Oud 11 augustus 2010, 10:25   #79
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is dan ook al een hele tijd geleden.
2007!
Oud 11 augustus 2010, 11:37   #80
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
2007!
Het aangehaalde artikel is van 2007.
Maar de aangehaalde feiten zijn van ergens (begin?) de jaren '80.
Dat zou ik dus wel "een hele tijd geleden" durven noemen.
artisjok is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be