![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een van mijn vroegere bazen die een overtuigde Vlaming was vertelde mij ooit dat een vriend van hem in de Congo werkzaam was toen het onafhankelijk werd. Die vriend van hem stond volledig achter de Vlaamse onafhankelijkheid. Hij werd aangeduid om voor de laatste keer de Belgische vlag in zijn stukje Congo neer te halen. Wel, zo verelde mijn baas, de overtuigde flamingant had tranen in de ogen toen hij dat deed. Hij haatte die vlag, maar hij besefte dat hij symbolisch en voorgoed een einde maakte aan iets waar hij decennias lang aan had deelgenomen. En dat lokt onvermijdelijk emoties los. Ik weet nog goed dat vele mensen in mijn entourage gezegd hebben dat de dood van Boudewijn op termijn het einde van België betekende. Laatst gewijzigd door Kaal : 22 februari 2005 om 15:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Maar hoe kan het experiment gefaald zijn als het nog maar net in haar kinderschoenen staat? Sinds de laatste verkiezingen is er zelfs een heel nieuw elan gegeven aan de federale staat. De regeringen zijn al anders van samenstelling. Dat is een fundamentele verandering. Men moet tijd krijgen om zoiets te doen werken.
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er is vandaag praktisch geen enkel dossier meer waar Noord en Zuid het over eens zijn. Het stemgedrag is ook totaal verschillend. De partijen gaan steeds meer uit elkaar, ook binnen de traditionele families. CD&V en CdH hebben vandaag praktisch niets meer gemeen. Zelfs Groen! en Ecolo drijven uit elkaar. Er is geen federaal beleid maar enkel compromissen tussen twee tegengestelde visies. Dat zou geen probleem zijn moest het allemaal in goede zin evolueren maar het evolueert net in de zin van meer bevoegdheden voor de deelstaten, meer splitsing van dit en dat, meer spanningen binnen de laatste unitaire instellingen en organisaties. Ik herriner mij nog de tijd toen een PSer (Moreau) in de Kamer verwees naar het einde van België. Dat was Moureau in de jaren 80. "Een institutionele atoombom" heette het toen. Vandaag wordt het einde van België openlijk besproken in interviews, debatten, panels. 15 jaar geleden was dat nog ondenkbaar. Toen ik 10 jaar geleden aan mijn grotendeels franstalige familie vertelde dat België op zijn laatste benen liep was niemand overtuigd. Vandaag zijn ze bijna allemaal dezelfde mening toegedaan. Ik merk het ook bij vrienden en kenissen er zijn vandaag veel, veel meer mensen die er niet meer in geloven. Neen querty, alle tekens wijzen op een verdere opdeling van België en niets wijst op een evolutie in tegengestelde zin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister-President
|
![]() Je kunt misschien respect hebben voor het feit dat Boudewijn trouw bleef aan z'n overtuiging( en dat hij tout court een overtuiging had) ...
Maar als je dat als criterium moet nemen om iemand te verafgoden dan moet je toch wel zeer veel mensen een laatste groet gaan brengen. Het moet zijn Kaal dat de waarden die Boudewijn had ook jouw waarden zijn /waren. Ik was nog jong , maar ik herinner me toch talrijke reportages op TV die een beeld van boudewijn moesten scheppen dat de gewone man onmogelijk kan toetsen aan de werkelijkheid. Veel koekendoos-royalisten zeggen van Boudewijn dat hij een goed vorst was en dat hij tussen de bevolking stond en veel voor hen had gedaan( doet me een beetje denken aan diegenen die hetzelfde zeggen over de paus , Boudewijn moet toch wel iets spiritueels gehad hebben). En als je dan vraagt wat hij voor hen gedaan heeft dan komt de grote stilte. het koningshuis is totaal niet in overeenstemming te brengen met een dmocratie en daarom plaats ik alle vorsten op dezelfde lijn. Je kan bovendien geen rechtvaardig vorst zijn van een onrechtvaardige staat. Ik denk dat er genoeg surrogaatfiguren zijn voor mensen om naar op te kijken. Boudewijn was voor mij de zoveelste nr van een geslacht dat nooit de vlaamse rechten heeft erkend en dat evenzeer het boegbeeld was van de clan van de davigons en andere belgicistsiche fossielen die maar al te graag via diverse kanalen druk uitoefenen om nederlandse overnames te blokkeren en steeds weer toenandering te zoeken tot Franse bedrijven voor allerhande fusies. Waren die fusies in het voordeel van de gewone vlaming ... of ja de gewone belg . neen , zij kwamen voort uit een drang om belgie te binden aan frankrijk en alle Nederlands-vlaamse toenaderingen te dwasbomen. Het is dan ook niet toevallig dat er miljarden zijn voor een couponnetjestrein naa luxemburg , maar geen geld voor een verbinding van limburg met maastricht. Er is welgeteld één spoorwegverbinding( voor reizigers) tussen vlaanderen en Ned. , ik denk dat dat wel genoeg zegt. In de periode van Boudewijn stond er één vlaming aan het hoofd van d divisies van electrabel ... en een stuk of 7 anderen waren franstalig. Neen , ik mis Boudewijn niet . Ik zal geen enkele vorst missen ... want tenslotte heb je hem niet kunnen verkiezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Boudewijn I was ongetwijfeld een serieus en ernstig man met oog voor zijn land.
Toch stel ik mij de vraag rond zijn "begaan zijn "met het wel en wee van het land. Voor zover ik weet heeft de koning het grondwettelijk recht zijn ministers te benoemen en te ontslaan. Wij werden zopas herinnerd aan een desastreuze periode waar op een goede 5 jaar tijd een schuld werd opgebouwd, die niet meer terug te betalen valt en ons land op de rand van het failliet heeft gebracht. Een zekere Mathot , vice-premier, zeidat deze vanzelf ging verdwijnen, wij weten ondertussen beter (u en uw kinderen en uw achterkinderen). Dit heerschap zeulde met valse schilderijen, zoop en dronk. Een zekere Vander Biest bestond het om bij een officiele vergadering ladderzat te verschijnen in het buitenland, men moest hem van de mat schrapen. En zo kan ik eindeloos doorgaan...... Ook nederlandstalige ministers horen in dit rijtje van onfrisse praktijken (Delcroix ?) Niet één keer trok Boudewijn de rode kaart. Ongetwijfeld zou hij de troon in gevaar gebracht hebben. Toen hij zelf in de problemen kwam rond de abortuskwestie ,aarzelde hij niet om de troon in gevaar te brengen. Het beeld van een koning , die boven het gekrakeel van de dagelijkse politiek stond, vind ik niet juist, hij heeft er mijns insziens niet de juiste conclusies aan vastgeknoopt en actie ondernomen. Dan zou hij pas écht opgekomen zijn voor de "kleine" man en zijn land. Ik vond dat een beetje een egoïstisch trekje, die abortuskwestie. Maar ik moet toegeven dat Boudewijn toch bij mij een veel gunstiger beeld oproept dan de huidige feestneus op de troon. Over zijn zoon, doctor honoris causa, tja............ |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat Boudewijn betreft, ik ben blij dat we er vanaf zijn. Ik hoop echt dat we nooit meer zo'n conservatieve, oerkatholieke en ondemocratische klootzak op de troon krijgen. (Eigenlijk hoop ik dat er binnenkort geen troon meer is) De arrogantie dat hij een democratisch gestemde wet niet wou ondertekenen, heeft hem definitief afgeschreven in mijn ogen. Dat hij werd beschermd door bepaalde politici is des te schrijnerder. Martens, ik hoop dat ge een voedselvergiftiging krijgt (iemand doodwensen hiervoor is natuurlijk nogal overdreven). Laatst gewijzigd door Gauss : 9 maart 2005 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ze doen dat natuurlijk achter gesloten deuren en vensters en als de bevolking wordt geïnformeerd gaan aan hun achterban vertellen dat ze geen toegevingen deden en nemen daardoor deel aan de verzuring van de maatschappelijke sfeer. Dat punt is mijns inziens belangrijker dan de wartaal van Professor De Graeve. Volwassen mensen weten dat ze niet alleen op de wereld zijn en moeten omgaan met anderen zelfs als die anderen Walen en Franstaligen zijn. Na tientallen jaren communautair gezanik door domme politici die dat eenvoudig feit niet willen aanvaarden, na tientallen jaren laffe reacties van intelligente politici die het wel beter weten maar hun kiezers de waarheid niet gunnen en dus meeliegen met de dommerikken zijn we zover dat professoren (die worden verondersteld een intellectuele elite te zijn !!) zonder schaamte oude (ware, ware, ware !!!) verhalen opdissen zonder historisch perspectief, voorbeelden en feiten uitkiezen die hun thesis ondersteunen en de rest doodzwijgen. Dat gebeurt alsjeblieft nu in 2005 en dat stelt zich voor als democratisch, vooruitstrevend en verstandig. Gesteld dat België morgen verdwijnt ... zijn velen onder ons wel zo wijs te weten dat daarmee de wereld niet verdwijnt, hé. Hetzelfde met de monarchie, Albert, Filip en de Belgische regering. Maar wat jullie flaminganten klaarblijkelijk niet in de gaten hebben is dit : toch niet om in de plaats van België, zijn koning en federale regering een Vlaamse republiek te krijgen. Toch niet om die verfoeilijke vlaamsnationalistische sfeer te moeten ondergaan zonder nog een greintje frisse lucht : een beetje Frans hier, een beetje aristocratie daar, enkele niet correcte vreemdelingen die bruin zien. Toch niet om in de scholen de "Vlaamse Geschiedenis" voorgeschoteld te krijgen. Pardon, zeg. We willen er eventueel over nadenken om het idee van nationaliteit te verwerpen, maar dit groeiproces is niet terug te draaien. Wij worden geen vurige Vlaamse patriotten, hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Parlementslid
|
![]() Voor alle belgen, als ik goed heb kon 'm niet eens nederlands ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[font=Verdana] Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, Boudewijn's Nederlands was van behoorlijke kwaliteit, voor een wereld waar de universele hoftaal nooit anders dan het Frans is geweest.
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() Alle respect voor Koning Boudewijn, een groot man met het hart op de juiste plaats, iemand die de Christelijke waarden en die van de Heilige Kerk heel zijn leven heeft uitgedragen. Moge hij het eeuwige geluk vinden bij de Heer !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel juist! Voor GOD, KONING en VADERLAND!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Boudewijn was de slechtse niet... een brave ziel die misbruikt werd... Zijn tijdelijke "geestelijke afwezigheid" was wel een hele heksentoer om dat aan de domme belgen te doen slikken. Dat was een unicum is de wereldgeschiedenis.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |