Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2010, 00:15   #61
corse
Banneling

Standaard

Cayo largo, wawwwwwwwwwww.

http://www.youtube.com/watch?v=-IDrJ...eature=related
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 03:38   #62
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
In de meest essentiële statements betreffende ons systeem, economie, Europa en dat van de VS ben jij niet te bespeuren, enkel bij alternatieve systemen waarvan je geen jota verstaat kom je plots opduiken.
Alle systemen zijn goed om het Cubaanse alternatief en andere in diskrediet te brengen, wat het ook kost, dit omdat je er niets van begrepen hebt!

Een bmw met een lederen zitje is uw droombeeld, en veel andere materiele onbenulligheden die je naar voorschuift als welvaart boven welzijn.

Daarbovenop kom je nog reclame maken met een hamer en een sikkel?
Dit is dus wel degelijk doorstoken kaart.

Indien je, wat betreft alternatieve ideologieën en levenswijzen wilt meepraten, dat moet je u wel degelijk informeren uit goede bron en je eigen maatschappelijke geconditioneerdheid onderzoeken.
Met bovenstaand bericht breng ik het Cubaanse systeem helemaal niet in diskrediet, ik breng de(ongefundeerde) kritiek op het Cubaanse systeem in diskrediet. Het probleem is dat mensen zoals U van Cuba een paradijs maken, wat het niet is, en daarmee steun je net de critici van Cuba die zeggen "zie je wel, een grote leugen, Cuba is een hel". Ik pleit voor een realistische, waarheidsgetrouwe weergave van de feiten, en die is dat Cuba wel degelijk een beter systeem heeft dan veel andere LatijnsAmerikaanse landen, maar dat het zeker geen paradijs is en ook veel gebreken heeft, die gemakkelijk te vermijden waren.
Donde fuiste en Cuba, que barrios visitaste, tienes amigos Cubanos, que sabes de Cuba? Si no sabes nada, mejor callarse.

Laatst gewijzigd door tomm : 26 augustus 2010 om 03:47.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 03:44   #63
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een bmw met een lederen zitje is uw droombeeld, en veel andere materiele onbenulligheden die je naar voorschuift als welvaart boven welzijn.

Daarbovenop kom je nog reclame maken met een hamer en een sikkel?
Dit is dus wel degelijk doorstoken kaart.

Indien je, wat betreft alternatieve ideologieën en levenswijzen wilt meepraten, dat moet je u wel degelijk informeren uit goede bron en je eigen maatschappelijke geconditioneerdheid onderzoeken.
En een bmw met lederen zitje is niet mijn droombeeld, wel dat van talloze Cubanen die er alles voor zouden geven. Dat is nu eenmaal de realiteit. Met naïef utopisme zoals dat van U kom je niet ver in de wereld.
Ik maak reclame voor hamer en sikkel omdat ik een communist ben. Een van de hoofdpunten van de communistische ideologie is dat er vooruitgang moet zijn voor iedereen, dus geen stagnatie zoals in Cuba.
En werkelijk, als U wil kunnen we hier een gedetailleerde discussie houden over Cuba, in het Spaans uiteraard, want dat is de taal die alle Cubanen spreken en als U die taal niet machtig bent dan hebt u niet met modale Cubanen kunnen spreken en U niet goed kunnen informeren over de reële situatie in Cuba, die zowiezo altijd anders is dan de propaganda laat uitschijnen aan BEIDE zijden.
Oud 26 augustus 2010, 03:51   #64
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
van wanneer men voet aan wal zet worden ze niet teruggestuurd

yep blijkbaar zijn ze liever arm maar vrij dan in de gevangenis cuba te blijven en willen ze dit zelfs met hun leven wagen!
Ze migreren puur om economische redenen, net zoals al die andere nationaliteiten die naar West Europa en de VS migreren. En Cubanen hebben het voordeel, anders dan andere latino's, dat ze niet teruggestuurd worden, omdat Cubaanse migranten nu eenmaal goede anti Castro propaganda is voor de VS, terwijl migranten uit Haiti, Guatemala of de Dominicaanse republiek geen politieke meerwaarde hebben, vermits dit vazalstaten van de VS zijn.
Oud 26 augustus 2010, 03:55   #65
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hij antwoordde gewoon op mijn vraag waarom zoveel Cubanen hun land willen ontvluchten hoor.

heb jij een beter antwoord?
Corse is een onnozelaar die niets van Cuba weet behalve wat hij in propagandaboekjes gelezen heeft. Net als veel Cuba bashers op dit forum nog nooit een voet op Cuba gezet hebben, maar wel menen te weten dat Cuba een hel is, omdat dit zo staat in de propagandaboekjes die zij lezen. De echte toestand kun je slechts weten door naar het land te reizen, op eigen houtje, ook niet toeristische streken aan te doen, en met zoveel mogelijk mensen uit zoveel mogelijk verschillende sociale milieus te praten. Dat geldt trouwens voor elk land. De pers kun je nooit vertrouwen, dat zie jezelfs wat BelgiË betreft, welke onzin in bvb. de angelsaxische pers over BelgiË geschreven wordt, dat hou je niet voor mogelijk. Wel wat betreft Cuba is dat nog extremer
Oud 26 augustus 2010, 04:02   #66
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hou toch op met die zever, veel Cubanen zijn de ruilhandel en al dat gekloot daar rond al jaren beu.
Ze wonen in een soort slecht onderhouden openlucht communistisch Bokrijk.

Geen gewone Cubaan die van zijn eigen sigaren kan genieten trouwens...
da's dan weer overdreven aan de andere kant. De levensstandaard op Cuba ligt dikwijls gemiddeld hoger dan in veel omringende landen, zie je ook in de statistieken van de UNDP. En veel Cubanen zijn trots op het regime, maar willen wel hervormingen op sommige vlakken.
En met die laatste zin bewijs je ook weer niets van Cuba te kennen: Cubaanse cigaren in Cuba kosten minder dan een cent per stuk, enkel de Cohiba cigaren kosten stukken van mensen, en zijn zuiver bedoeld voor toeristen en de export. Ik heb ze beide geproefd en merk geen enkel verschil... uiteraard geeft dat verschil aanleiding tot gigantische fraude, waar vooral toeristen het slachtoffer van worden, want zoals Castro zei, toeristen zijn een bron van diviezen die ten volle geëxploiteerd moet worden, of zoals ze in Cuba zeggen : explota la mina ("melk de koe", vrij vertaald)
Oud 26 augustus 2010, 07:17   #67
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil niet naar de VS om tentenkampen te zien en overvallen te worden.
Geef mij Cuba maar, I love Cuba & Fidel “The Cuban dream”.
wel, waarom ga je er dan niet wonen??
Oud 26 augustus 2010, 07:23   #68
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
. I love Cuba & Fidel “The Cuban dream”.

Het land der onmogelijke mogelijkheden:

Wij zijn de laatste 20 maanden 3 keer in Cuba geweest, dit telkens gedurende 3 weken.
Al onze dromen hebben we daar waar kunnen maken.

§ 600 km gevlogen met een prachtige helikopter voor 20 pers, tot in de jungle.
§ Verschillende keren gevaren met een prachtige 40 pers. catamaran met zeil, veel Cubaanse Caribische eilanden gezien, veel Cubanen aan boord.
§ Met dolfijnen gezwommen in open zee, tussen twee dolfijnen hangend aan de bovenvinnen en meegetrokken tegen ongelooflijke snelheid, een droom.
§ Deltavliegen boven de zee van Varadero, prachtig, prachtig.
§ Met een nieuw vliegtuig voor 30 pers naar Cayo-Largo geweest, één van de prachtigste eilanden in de Caribische zee, ik hou van Cuba!
§ Havana by-night en Cuba-Libré drinken in de Hemingway-bar, spontaan op straat dansen met Cubanen.
§ Caribbean tropical show in Matanzas bij nacht en in open lucht, ongelooflijk decor en de mooiste vrouwen ter wereld.

Ik heb mijn hart verloren in Cuba:

De Cubanen, allen gestudeerd, een prachtig niet agressief volk en hun ongelooflijke manier van leven.
De onaangeroerde 4.300 eco-eilanden rond Cuba, verdeeld over 4 archipels, de Caraïben en zijn maagdelijke idyllische stranden, adembenemend.
Onmogelijke mogelijkheden?

Je mag er niet bij een particulier overnachten...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 07:30   #69
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
da's dan weer overdreven aan de andere kant. De levensstandaard op Cuba ligt dikwijls gemiddeld hoger dan in veel omringende landen, zie je ook in de statistieken van de UNDP. En veel Cubanen zijn trots op het regime, maar willen wel hervormingen op sommige vlakken.
En met die laatste zin bewijs je ook weer niets van Cuba te kennen: Cubaanse cigaren in Cuba kosten minder dan een cent per stuk, enkel de Cohiba cigaren kosten stukken van mensen, en zijn zuiver bedoeld voor toeristen en de export. Ik heb ze beide geproefd en merk geen enkel verschil... uiteraard geeft dat verschil aanleiding tot gigantische fraude, waar vooral toeristen het slachtoffer van worden, want zoals Castro zei, toeristen zijn een bron van diviezen die ten volle geëxploiteerd moet worden, of zoals ze in Cuba zeggen : explota la mina ("melk de koe", vrij vertaald)
Ontwikkelde smaakpapillen zijn natuurlijk een must.
Hetgeen Cubanen zelf roken ligt qua kwaliteit een stuk minder dan de topmerken Cohiba, Partagas, Trinidad, El Rey Del Mundo, die inderdaad een "siglo" dragen en in dollars te betalen zijn.
Nog erger gesteld met de kwaliteit zijn de "sigaren die van het nichtje, neefje komt die bij Cohiba werkt", die zijn abominabel en ware touristtraps.

Wat de gewone Cubaan zich afvraagt (stilletjes) is Castro ook eens zou mogen vertellen is wat hij juist met die deviezen doet.

En ja, ik ben er geweest.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 26 augustus 2010 om 07:32.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 07:31   #70
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
De Cubanen, allen gestudeerd, een prachtig niet agressief volk en hun ongelooflijke manier van leven.
ze worden uit hun bootjes geschoten wanneer ze het paradijs proberen te verlaten

Laatst gewijzigd door born2bewild : 26 augustus 2010 om 07:33.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 07:35   #71
born2bewild
Banneling

Standaard

rijden daar nog bussen rond van kameraad steve verniet?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 18:36   #72
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Corse is een onnozelaar die niets van Cuba weet behalve wat hij in propagandaboekjes gelezen heeft. Net als veel Cuba bashers op dit forum nog nooit een voet op Cuba gezet hebben, maar wel menen te weten dat Cuba een hel is, omdat dit zo staat in de propagandaboekjes die zij lezen. De echte toestand kun je slechts weten door naar het land te reizen, op eigen houtje, ook niet toeristische streken aan te doen, en met zoveel mogelijk mensen uit zoveel mogelijk verschillende sociale milieus te praten. Dat geldt trouwens voor elk land. De pers kun je nooit vertrouwen, dat zie jezelfs wat BelgiË betreft, welke onzin in bvb. de angelsaxische pers over BelgiË geschreven wordt, dat hou je niet voor mogelijk. Wel wat betreft Cuba is dat nog extremer
Reizen:

Als je met 50 Belgen spreekt over ons politiek systeem, hun levenswijze en over het milieu dan heb je 50 verschillende antwoorden.

In België komt er nog bij dat het verschil van sociale klasse zeer groot is.
Wat het zeker niet gemakkelijk maakt om een eensgezinde mening te vormen.
De inkomstenverhouding bij ons is ongeveer 1 op 500, in Cuba is dat 1 op 4.

Als je in België rondreist met een minimum aan middelen en je moet in Luik, Charleroi of in Antwerpen gaan slapen bij mensen die iets willen bijverdienen door een deel van hun woning te verhuren, dan is ook hun mening over België zeer verdeeld, en het comfort dat ze te bieden hebben is zeer verschillend, we moeten een kat een kat noemen uiteraard.

Ik reis niet op deze manier, uw manier uiteraard, mijn mogelijkheden liggen ook anders, dit land is te groot om met een wagentje rond te rijden, tenslotte is het eiland 1.300 km lang en enkel goed met een vliegtuig of helikopter te bekijken, om een globale indruk te hebben uiteraard, de 4.300 eilanden moet je bereizen liefst met de catamaran en op voorhand bekijken van uit de lucht.

Indien ik een Japanner was zou ik hetzelfde doen in België moest ik dit land bezoeken, om een indruk te krijgen over dit land, de Ardennen, onze kust, de haven van Antwerpen enz. Deze zijn enkel goed en snel te aanschouwen van uit de lucht voor de algemene indruk, daarna ter plaatse.

Er zijn vier verschillende manieren van reizen:

1. Voor mij is een stad de verbinding tussen twee stukken natuur.
2. Voor andere is de natuur een verbinding tussen twee steden.
3. Voor mij bevindt de grootste schoonheid van onze planeet zich onder water, (duiken)
4. Vooral de kleinere 4.300 eilanden (rond Cuba) zijn ecologisch zeer interessant.

In steden laten wij ons begeleiden door een goede persoonlijke gids, die mij op plaatsen brengt waar je anders nooit kan komen.
Wij proberen op culturele activiteiten aanwezig te zijn, dit om ook daar een indruk over te krijgen, en uiteraard de locale restaurants om de smaken en variëteiten uit te proberen.

Wij verkiezen in Cuba enkel hotels waar veel Cubanen logeren, om op deze manier ook voeling met de bevolking te hebben.
Wij zijn reeds bij vele Cubanen geïnviteerd geweest voor een etentje dat voortvloeit uit hun ongelooflijke gastvrijheid.
De materiele verschillen zijn anders, zoals ook alle andere zuiderse landen op onze planeet, die zich op de steenbokskeerkring bevinden.

Overal op onze planeet zijn mensen (persoonlijk en materieel) goed of slecht georganiseerd.
Er zijn hygiënische mensen en vuile mensen, er zijn dikke en dunne mensen, er zijn mooie en lelijke mensen, vriendelijke of stuurse mensen, iedereen is verschillend, ook in Cuba.
Er zijn luiaards en vlijtige mensen, plannentrekkers en mensen die bij de pakken blijven zitten, dit geldt voor elk continent en elk land op onze planeet!
Oud 26 augustus 2010, 18:44   #73
corse
Banneling

Standaard

Tomm,

Ik hoop mijn beste valse communist, dat je een beetje een indruk krijgt over wat reizen nu werkelijk is, dit in zijn meest allesomvattende zin!
Oud 26 augustus 2010, 18:50   #74
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Gebrek aan mogelijkheden bij het reizen betekent:

· Gebrek aan objectiviteit.
· Gebrek aan indrukken en vooral éénzijdige indrukken.
· Gebrek aan wereld kennis en cultuurkennis.
Wereldvreemdheid en doorzicht.
Oud 26 augustus 2010, 20:07   #75
corse
Banneling

Standaard

http://www.cubadebate.cu/noticias/20...-fidel-y-raul/
Oud 26 augustus 2010, 20:42   #76
corse
Banneling

Standaard

Even ontheemen en reizen is de weg naar helder denken:

· Reizen, even ontheemen en het ontmoeten van andere culturen, leefgewoonten en ecologische omgeving wekt fantasie en curiositeit op.
· Onze planeet heeft alle verschillende levenswijzen, geologische liggingen, ter beschikken, keuze genoeg!
· Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond.
· Reizen is als een parachute, wie hem niet gebruikt stort vroeg of laat te pletter op de rotsen van de eigen onwetendheid.
· Opgesloten zitten in de eigen cultuur knot af en geeft je een bekrompen gevoel, het is als een open gevangenis waar je nooit buiten komt.
· Eigen cultuur is noodzakelijk, maar deze vergelijken met andere culturen en geologische plaatsen is vooral verrijkend voor je eigen geest.
· De isolatie van de mens in zijn eigen cultuur en geografische plaats maakt hem tot gevangene van zijn eigen gedachte.
· Wetenschappelijk gezien is er maar één menselijk ras, racisme is dus waanzin!
Duizenden jaren van: (cultuur, gewoonten, tradities, religies, ontwikkeling, eigenheid en samenlevingsverband) maken het verschil.
· Reizen is een muur van kortzichtige eigeninteresses doorbreken en het venster op de rest van de wereld openen.
Nu we dit lapje grond (Aarde) en het enorme water (zee) van uit de ruimte kunnen bekijken hebben we een indruk waar het eigelijk om gaat, de enkele momenten die we op deze planeet zijn maken ons bewust van het feit dat het vergaren van elke vorm van eigendom en geld verloren tijd is die we moeten betalen met de kostbare tijd van ons korte leven op deze planeet.
We zijn als mens maar enkel even op bezoek op deze planeet, niemand gehoord deze planeet.
· Een cultuurshock, of geografische shock is daarvoor zeer leerzaam, een spiegel die je eigen levenswijze in vraag stelde.
· Reizen is als een boek, wie niet reisde leest enkel één bladzijde.
· Talenkennis en ervaring in het benaderen van andere culturen, geografisch de plaats vanuit de lucht bekijken, de onderwater fauna ervaren, dit is het gereedschap voor een open geest.
· Door gebrek aan wereldcultuurkennis en geografische kennis kan je andere culturen niet begrijpen, dit door teveel enkel en alleen met zichzelf en de omringende kring bezig te zijn.
· Natuurlijk omdat de huidige westerse samenleving volledig op het individu zelf gebaseerd is, individualisme, materialisme en eng-denkendheid dus.
· De mens is daardoor vatbaar voor alle soorten van geweld, oorlogen, vooroordelen tegen andersdenkenden, apartheid, religie, klasse verschil en racistisch denken.
· Vooral jonge mensen laten zich beïnvloeden, rekruteren en trekken ter strijde tegen de onbekende vijand.
· Reizen is een kunst die berust op ervaring, kennis en mogelijkheden.
· Wereldvreemdheid bevordert fantasieloosheid en onverdraagzaamheid tegenover andere culturen en gewoonten.
· Door het belichten van andere culturen wordt tevens de eigen cultuur interessanter en vatbaar voor verbeteringen, of het weglaten van overbodigheden.
· Geluk is niet zozeer het geluk zoeken, maar wel de vraag, wat remt ons af om gelukkig te zijn, dat wat ons afremt wordt enkel duidelijk door andere culturen en geografische plaatsen te ontmoeten.
Een te snel eenzijdig geëvolueerde cultuur is vatbaar voor veel fouten en is altijd tot ondergang gedoemd, dat leerde ons de geschiedenis, een duurzame samenleving wordt langzaam en weloverwogen opgebouwd met als belangrijkste doel: de zin van het leven.
Oud 27 augustus 2010, 10:49   #77
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onmogelijke mogelijkheden?

Je mag er niet bij een particulier overnachten...
toch wel, in een zogenaamde "casa particular", een soort bed en breakfast bij particulierendie daar belasting op betalen en aan minimumvoorwaarden voldoen.
Oud 27 augustus 2010, 10:54   #78
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ontwikkelde smaakpapillen zijn natuurlijk een must.
Hetgeen Cubanen zelf roken ligt qua kwaliteit een stuk minder dan de topmerken Cohiba, Partagas, Trinidad, El Rey Del Mundo, die inderdaad een "siglo" dragen en in dollars te betalen zijn.
Nog erger gesteld met de kwaliteit zijn de "sigaren die van het nichtje, neefje komt die bij Cohiba werkt", die zijn abominabel en ware touristtraps.

Wat de gewone Cubaan zich afvraagt (stilletjes) is Castro ook eens zou mogen vertellen is wat hij juist met die deviezen doet.

En ja, ik ben er geweest.
Tja, die vraag heb ik ook al gehoord. Ergens wel terecht, want van echt economische ontwikkeling is geen sprake. Ik denk dat het geld vooral dient om onderwijs, gezondheidszorg, etc. op peil te houden, ondanks de economische problemen waarin Cuba verkeert. De lonen zijn onlangs ook verdubbeld. Het probleem is dat Cuba behalve toeirsme, suiker, rum en cigaren niet veel bronnen van inkomsten heeft, weinig tot geen industrie. Het is dus nog steeds een derde wereldland, evenwel met een iets hogere levensstandaard gemiddeld dan in de buurlanden. En dat is direct de grootste fout die de Castro's gemaakt hebben.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 augustus 2010 om 10:55.
Oud 27 augustus 2010, 11:01   #79
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, die vraag heb ik ook al gehoord. Ergens wel terecht, want van echt economische ontwikkeling is geen sprake. Ik denk dat het geld vooral dient om onderwijs, gezondheidszorg, etc. op peil te houden, ondanks de economische problemen waarin Cuba verkeert. De lonen zijn onlangs ook verdubbeld. Het probleem is dat Cuba behalve toeirsme, suiker, rum en cigaren niet veel bronnen van inkomsten heeft, weinig tot geen industrie. Het is dus nog steeds een derde wereldland, evenwel met een iets hogere levensstandaard gemiddeld dan in de buurlanden. En dat is direct de grootste fout die de Castro's gemaakt hebben.
toch een interessante discussie over Cuba hier hoor.

een paar vraagjes:
- wat als Cuba goede banden zou kunnen onderhouden met z'n buurlanden en dus in de eerste plaats de USA? wat zou dat betekenen qua economie, inkomsten? Als ze zo'n goed onderwijssysteem hebben, waarom wordt dat niet meer gebruikt? uiteindelijk zijn de hersens van onze inwoners onze grootste bron van onze rijkdom.
- zou langs de andere kant de druk om de Amerikaanse cultuur van Big Macs en Britney Spears op te nemen niet gigantisch zijn (zoals hier dus)?

- wat als Cuba een democratisch systeem zou hebben zoals bij ons, zouden de Cubanen nog hetzelfde systeem willen hebben of zouden ze een meer Westers economisch systeem aanhangen?
- zou een iets meer democratisch systeem in het verleden fundamenteel andere keuzes gemaakt hebben dan de Castro's?
Oud 27 augustus 2010, 11:02   #80
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Reizen:

Als je met 50 Belgen spreekt over ons politiek systeem, hun levenswijze en over het milieu dan heb je 50 verschillende antwoorden.

In België komt er nog bij dat het verschil van sociale klasse zeer groot is.
Wat het zeker niet gemakkelijk maakt om een eensgezinde mening te vormen.
De inkomstenverhouding bij ons is ongeveer 1 op 500, in Cuba is dat 1 op 4.

Als je in België rondreist met een minimum aan middelen en je moet in Luik, Charleroi of in Antwerpen gaan slapen bij mensen die iets willen bijverdienen door een deel van hun woning te verhuren, dan is ook hun mening over België zeer verdeeld, en het comfort dat ze te bieden hebben is zeer verschillend, we moeten een kat een kat noemen uiteraard.

Ik reis niet op deze manier, uw manier uiteraard, mijn mogelijkheden liggen ook anders, dit land is te groot om met een wagentje rond te rijden, tenslotte is het eiland 1.300 km lang en enkel goed met een vliegtuig of helikopter te bekijken, om een globale indruk te hebben uiteraard, de 4.300 eilanden moet je bereizen liefst met de catamaran en op voorhand bekijken van uit de lucht.

Indien ik een Japanner was zou ik hetzelfde doen in België moest ik dit land bezoeken, om een indruk te krijgen over dit land, de Ardennen, onze kust, de haven van Antwerpen enz. Deze zijn enkel goed en snel te aanschouwen van uit de lucht voor de algemene indruk, daarna ter plaatse.

Er zijn vier verschillende manieren van reizen:

1. Voor mij is een stad de verbinding tussen twee stukken natuur.
2. Voor andere is de natuur een verbinding tussen twee steden.
3. Voor mij bevindt de grootste schoonheid van onze planeet zich onder water, (duiken)
4. Vooral de kleinere 4.300 eilanden (rond Cuba) zijn ecologisch zeer interessant.

In steden laten wij ons begeleiden door een goede persoonlijke gids, die mij op plaatsen brengt waar je anders nooit kan komen.
Wij proberen op culturele activiteiten aanwezig te zijn, dit om ook daar een indruk over te krijgen, en uiteraard de locale restaurants om de smaken en variëteiten uit te proberen.

Wij verkiezen in Cuba enkel hotels waar veel Cubanen logeren, om op deze manier ook voeling met de bevolking te hebben.
Wij zijn reeds bij vele Cubanen geïnviteerd geweest voor een etentje dat voortvloeit uit hun ongelooflijke gastvrijheid.
De materiele verschillen zijn anders, zoals ook alle andere zuiderse landen op onze planeet, die zich op de steenbokskeerkring bevinden.

Overal op onze planeet zijn mensen (persoonlijk en materieel) goed of slecht georganiseerd.
Er zijn hygiënische mensen en vuile mensen, er zijn dikke en dunne mensen, er zijn mooie en lelijke mensen, vriendelijke of stuurse mensen, iedereen is verschillend, ook in Cuba.
Er zijn luiaards en vlijtige mensen, plannentrekkers en mensen die bij de pakken blijven zitten, dit geldt voor elk continent en elk land op onze planeet!
Cuba is gemakkelijk te bereizen, openbaar vervoer is goed, en zo groot is het land nu ook niet, op 12 uur sta je van Havana in Santiago. Als je met Cubanen wil spreken moet je onafhankelijk reizen en Spaans spreken, want de gemiddelde Cubaan spreekt geen woord Engels. Via een gids krijg je direct al een vertekend beeld, mensen zullen veel minder openhartig zijn en zij zullen bepalen welke mensen je te spreken krijgt.
Je kunt toch niet ontkennen dat de levensstandaard in Cuba een pak lager ligt dan in België, bvb. slechts weinigen hebben een auto en de woningen in bvb. Chicharrones zijn ook niet alles. Goed, iets beter wel dan de echte krottenwijken in andere latijnse landen, maar echt comfortabel kun je het toch ook moeilijk noemen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be