![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Parlementslid
|
![]() O, ik wil er echt geen doekjes omdraaien: ik geloof inderdaad niet dat Mao 90 miljoen mensen de dood heeft ingejaagd. Dus: nogmaals : waar is dat cijfer op gebaseerd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is interessant: het cijfer van 50 tot 70 - dus inderdaad geen 90 - miljoen wordt het vaakst herhaald op het internet. De persoon die ik echter het meest betrouw - kijkende naar methodologie enzo - is Rummel; en die zegt slechts 35 miljoen door de chinese communisten en 10 miljoen door de nationalisten.
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Typisch links: ontkennen dat Mao ettelijke miljoenen slachtoffers maakte en dan als argument: "het waren er maar 1 miljoen". Daarbij vergetend dat 1 miljoen ook al te veel is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() typisch maoïsten bedoel je.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() http://www.nrc.nl/buitenland/article..._Mao_komt_vrij
Als je al 17 jaar cel krijgt voor het gooien van een verfbommetje naar een portret van de Grote Leider, verklaart dat natuurlijk een en ander... |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#67 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Om de discussie misschien terug wat open te trekken (en niet alleen toe te spitsen op maoïsme): ik denk dat Manifiesta kenmerkend is voor de pvda vandaag: enerzijds een schitterend open initiatief waar veel volk op afkomt en zeer diverse organisaties op aanwezig zijn (die 10 jaar geleden mss niet eens zouden uitgenodigd zijn of die zich zelf niet aan iets van de pvda zouden willen linken), waar je eindelijk een enthousiasme en groei ziet/voelt voor de linkerzijde/pvda. Anderzijds nog steeds een aantal stands (weliswaar van zusterpartijen of van Korea is One) waar een geschifte familiedynastie van de Kim's wordt opgehemeld en ook Mao en Stalin als de richtingaangevende sterren aan het firmament worden voorgesteld. Ik twijfel sterk dat de overgrote meerderheid van de aanwezigen aan dat soort aberraties een boodschap heeft. Ik ga er ook vanuit dat je dergelijke spreidstand niet kan blijven uithouden. Ik hoop oprecht dat de PVDA verder op de ingeslagen weg doorgaat en dit soort relicten achter zich laat, zonder het kind met het badwater weg te smijten zoals de SP in Nederland. De recente ontwikkelingen stemmen mij in elk geval hoopvol: een hedendaagse, complexloze en sterke marxistische partij is straks hopelijk een realiteit in België. De dag dat men een eerlijke analyse maakt van het eigen verleden en dat van de 20e eeuw, kom ik eraan meedoen ![]()
![]() |
![]() |
#68 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je bedoelt dat (burgerlijke) democratie niet aan de PVDA besteed zou zijn, sluit je uit een grote partij te worden. Dan blijf je navelstaren op oude (communistische) formules zonder die te transponeren naar de 21e eeuw. Als je wel de (burgerlijke) democratie omarmt, heb je een kans. Met een goede analyse van de krachtsverhoudingen kan je duidelijk maken waar het belang van de gewone mens ligt. Een goede analyse overtuigt ook in een democratische setting. Maar dan ga je wel de richting van de SP op. Wat betreft marxisme, was Marx niet anti-democratisch. Citaat:
Later interpretaties, waaronder die van Lenin en Mao, hebben bijgedragen aan het in diskrediet brengen van de democratie. Ik denk dat een hedendaagse marxistische partij wel degelijk de democratie kan appreciëren. Laatst gewijzigd door Sjaax : 13 oktober 2010 om 19:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Natuurlijk kan een hedendaagse marxistische partij de democratie apperciëren. Meer zelfs: vermits een marxistische partij het ook heeft over economische democratie is de democratie die een marxistische partij voorstaat van een andere orde. In de heersende kapitalistische democratie mag je wel zeggen wat je denkt, maar je hebt niet echt iets in de pap te brokken. Men verwart 'vrije meninsguiting' met echte inspraak en mogelijkheden om mee te beslissen over wat, hoe en voor wie geproduceerd wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bebob : 14 oktober 2010 om 08:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je hebt gelijk dat 'vrije meningsuiting' niets zegt over invloed of zelfs inspraak. Maar invloed zonder vrije meningsuiting is al helemaal onbestaanbaar. Met andere woorden een echte marxistische partij komt op voor de 'vrije meningsuiting'. Daarom moeten de banden met de valse marxistische partijen, i.c. de communistische, worden veroordeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een tweede probleem is dat de democratie zogezegd ook rekening zou moeten houden met degenen die niet kunnen stemmen, maar die wel door de beslissingen worden beïnvloed. In het geval van pensioen: pensioenkosten worden gedragen door jongeren die ofwel een minderheid zijn ofwel nog niet geboren zijn. Het zou daarom geargumenteerd kunnen worden dat het eigenlijk wel democratisch is om hier de wil van het volk te volgen. Niet dat ik democratie wil verdedigen. Ik wil gewoon aantonen dat uw idee "Marxistische democratie" inhoud dat ge met miljoenen 1 beslissing maakt die voor iedereen geldig is, waardoor ge zelf onderworpen zijt aan de kritiek op democratie die ge maakt. Laatst gewijzigd door Bebob : 15 oktober 2010 om 09:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Gelukkig hebben we nog vakbonden en andere organisaties in het civiele circuit die onredelijke beslissingen van parlementariërs kunnen ophouden. Een democratie is geen ideale situatie, waar op ieder moment de juiste beslissing wordt genomen. Maar ik wil die wel verdedigen. Zolang er geen beter alternatief is bedacht, steun ik haar. -------------------------------------------------------------------------- FF off-topic: Niet iedere democratische organisatie is hetzelfde. We kunnen vast verbeteringen in de democratische organisatie bedenken. Waar ik wel van geporteerd ben, is van een deel van de EU-structuur. Daar worden de beleidsmakers, de Europese Commisie, voorgedragen door de lidstaten. De volksvertegenwoordigers, het Europees Parlement, wordt rechtstreeks door de burgers gekozen. Op die manier bereik je een scheiding tussen uitvoerende en controlerende macht. Door die tegenstelling werkt de democratische discussie beter dan in een systeem waar de regering is gebaseerd op een parlementaire meerderheid. Wat bar slecht is in de EU, zijn de Raad van Ministers en de Europese Raad. Dat zijn onnodige instellingen die het democratische proces verstoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"In 1991 herdefinieerde de partij [SP] haar ideologische standpunten door zich definitief af te keren van het marxisme-leninisme. Hiervoor kwamen de kernbegrippen menselijke waardigheid, de gelijkwaardigheid van mensen en de solidariteit tussen mensen in de plaats." Marxisme-leninisme is natuurlijk een dwaling van het marxisme. Maar de SP noemt zich niet sec marxistisch. En revolutie? Nee, revolutie is passé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Die kernbegrippen vind je ook in het programma van eender welke centrumpartij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Partijlid
|
![]() Ik dacht nochtans dat SP het grote voorbeeld van Mertens was? Ik ben eens benieuwd hoe je binnen een paar jaar spreekt over de SP.
Die kernbegrippen begint PVDA trouwens ook al over te nemen. "Wij zijn één" is daar een goed voorbeeld van. Laatst gewijzigd door Woetse : 16 oktober 2010 om 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat gezegd zijnde denk ik zelfs niet dat Mertens ooit ergens verklaard heeft dat de SP op inhoudelijk vlak een na te volgen voorbeeld zou zijn. |
|
![]() |
![]() |