Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2010, 20:10   #61
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het klopt dat Vlaanderen zich voor een stuk heeft laten inspireren door het Nederlands onderwijs. Voor wat het hoger onderwijs betreft, meer bepaald de hogescholen (die in Vlaanderen vanaf 1995 diepgaand hervormd werden en in een drastische fusiebeweging werden opgenomen) heb ik het persoonlijk van heel nabij meegemaakt. Er is ook een intensere samenwerking voor wat de kwaliteitsbeoordeling van de universiteiten betreft. Visitatiecommissies bestaan uit gemengde Vlaams-Nederlandse deskundigen. Mijn zoon die Italiaanse literatuur doceert heeft nog niet zolang geleden met dergelijke commissie besprekingen gehad.

Ik vind de discussie omtrent welk onderwijs, het Nederlandse of het Vlaamse, het beste is bijgevolg vrij steriel. Er is op dat vlak tussen Nederland en Vlaanderen reeds heel wat gebeurd. En die twee systemen zullen in de toekomst naar elkaar toegroeien.
Men heeft al veel te veel van Nederland afgekeken in de voorbije jaren. God zij dank is men daar snel van teruggekomen. Zo ook een de 'doorlichting van de school'. Een doorlichting van een school heeft allemaal niet zoveel om het lijf. Allemaal tijd- en geldverkwisting. Allemaal gepalaver op zijn Hollands. Brengt allemaal niet veel aarde aan de dijk. De ouderwetse inspecties van vroeger. Dat had teminste effect. Maar dat moest allemaal weg, dat deugde niet. Er moesten grotere scholen komen zoals de 'mammoetscholen' in Nederland, er mocht geen spraakkunst meer aangeleerd worden, goede oude handboeken die konden bogen op decennia-lange ervaring moesten weg en werden vervangen door een hoop rotzooi, leerkrachten werden gedwongen een vreemde taal (Frans of Engels) aan te leren in 2 of drie uren per week in de lessen al sprekend in de klas... (zoals in Nederland), vocabularium was niet zo belangrijk, er mochten geen cijfers meer gegeven worden maar 'niveaus' (afgekeken van Nederland), er mocht geen of weinig huiswerk worden gegeven (afgekeken van Nederland), en zo nog meer van die nonssens. Dat werd zeer snel een fiasco natuurlijk. Gelukkig heeft men dit vrij snel ingezien. Maar men is nog altijd aan het puin ruimen op dit vlak. Vanzelfsprekend, de berg terug op is moeilijker dan de berg af. Wat een verkwisting allemaal.

Laatst gewijzigd door system : 11 oktober 2010 om 20:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 20:51   #62
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Men heeft al veel te veel van Nederland afgekeken in de voorbije jaren. God zij dank is men daar snel van teruggekomen. Zo ook een de 'doorlichting van de school'. Een doorlichting van een school heeft allemaal niet zoveel om het lijf. Allemaal tijd- en geldverkwisting. Allemaal gepalaver op zijn Hollands. Brengt allemaal niet veel aarde aan de dijk. De ouderwetse inspecties van vroeger. Dat had teminste effect. Maar dat moest allemaal weg, dat deugde niet. Er moesten grotere scholen komen zoals de 'mammoetscholen' in Nederland, er mocht geen spraakkunst meer aangeleerd worden, goede oude handboeken die konden bogen op decennia-lange ervaring moesten weg en werden vervangen door een hoop rotzooi, leerkrachten werden gedwongen een vreemde taal (Frans of Engels) aan te leren in 2 of drie uren per week in de lessen al sprekend in de klas... (zoals in Nederland), vocabularium was niet zo belangrijk, er mochten geen cijfers meer gegeven worden maar 'niveaus' (afgekeken van Nederland), er mocht geen of weinig huiswerk worden gegeven (afgekeken van Nederland), en zo nog meer van die nonssens. Dat werd zeer snel een fiasco natuurlijk. Gelukkig heeft men dit vrij snel ingezien. Maar men is nog altijd aan het puin ruimen op dit vlak. Vanzelfsprekend, de berg terug op is moeilijker dan de berg af. Wat een verkwisting allemaal.
Zelfde klachten in Wallonië gezien. Hadden ze het daar van Vlaanderen? Het zou me niet verbazen. En ik vraag me af hoe het in Nederland en Wallonië verder verlopen is.
Oud 11 oktober 2010, 20:58   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Zelfde klachten in Wallonië gezien. Hadden ze het daar van Vlaanderen? Het zou me niet verbazen. En ik vraag me af hoe het in Nederland en Wallonië verder verlopen is.
Wat weet u nu over het onderwijs in Wallonië in die tijd. We hebben het trouwens niet over het onderwijs in Wallonië.
Oud 12 oktober 2010, 08:53   #64
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent, zoals gewoonlijk, aan het door elkaar haspelen. Ik had het niet over het secundair (of basis-) onderwijs, maar over het hoger onderwijs. Bovendien kun je een visitatie-commissie niet zomaar vergelijken met de inspectie uit "de goede oude tijd". De inspectie was destijds een vak-inspectie. Dat is niet zo voor wat de visitatie-commissies betreft.

Maar natuurlijk, de teneur van je epistel is er weer eentje van "vooral niet naar Nederland kijken". Ik denk dat het je in de toekomst nog dikwijls zuur zal opbreken. Want die samenwerking zal verder doorgaan.

Toe maar, wees een beetje meer assertief. Je komt er wél...
Oud 12 oktober 2010, 10:22   #65
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat bedoel ik nu juist. Een deel van Vlaanderen is nog nooit zo rijk geweest.
Maar 'een deel van Vlaanderen' =/= algemene welvaart.
De echte doelstelling van de Vlaams-nationalisten is egoïsme. Zorgen dat zoveel mogelijk geld binnen de Vlaamse ruit blijft.
Wees maar zeker dat West-Vlamingen en Limburgers in een onafhankelijk Vlaanderen als 'de luie Walen' gaan bestempeld worden. Op basis van wat? Van woonplaats. Want binnen Vlaanderen zijn er ook geldstromen van rijke gewesten naar arme gewesten.
Neem het voorbeeld van de huizenmarkt. Gemiddeld zullen die niet veel stijgne of dalen. Maar binnen de ruit worden de huizen peperduur. Daarbuiten zullen die niet veel stijgen, en eerder dalen.
Maar degene die verkoopt zal het verschil duidelijk merken.
De verschillen tussen Vlaanderen zijn te vergelijken met de verschillen in Nederland. En in Nederland wordt ook niet gezeken over welvaartsverschillen. In België gebeurt dat wel, omdat Vlaanderen mag lappen voor de Walen, zonder daarbij te mogen zeggen hoe het geld besteed wordt. Een letterlijk blok aan het been.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 12 oktober 2010 om 10:22.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 11:34   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je bent, zoals gewoonlijk, aan het door elkaar haspelen. Ik had het niet over het secundair (of basis-) onderwijs, maar over het hoger onderwijs. Bovendien kun je een visitatie-commissie niet zomaar vergelijken met de inspectie uit "de goede oude tijd". De inspectie was destijds een vak-inspectie. Dat is niet zo voor wat de visitatie-commissies betreft.

Maar natuurlijk, de teneur van je epistel is er weer eentje van "vooral niet naar Nederland kijken". Ik denk dat het je in de toekomst nog dikwijls zuur zal opbreken. Want die samenwerking zal verder doorgaan.

Toe maar, wees een beetje meer assertief. Je komt er wél...
Toch raar dat zelfs op onze hoge scholen en universiteiten steeds meer Nederlanders zitten. Nederlanders die zeer tevreden zijn over ons onderwijs.

"Het aantal Nederlandse studenten in Vlaanderen stijgt fors, terwijl het aantal Vlamingen in Nederland juist afneemt.

Aan Vlaamse hogescholen is het aantal Nederlanders met 22,9 procent toegenomen tot 1.452 studenten. Ook aan de Vlaamse universiteiten gaat het hard: zij tellen 20,3 procent extra Nederlanders, waarmee het totaal op 1.813 studenten komt. Dat blijkt uit de inschrijvingen in de studiejaren 2004/2005 en 2006/2007.

Omgekeerd verandert er weinig. Er kwamen veertien Vlaamse studenten extra naar de Nederlandse hogescholen, oftewel een toename van 1,7 procent naar 819 studenten. Het aantal Vlamingen aan de Nederlandse universiteiten zakte zelfs met 13,7 procent naar 1.171 studenten."

Of met andere woorden, men mag stilletjes aan beginnen te spreken over de 'uittocht' van de Nederlandse studenten naar onze scholen. Niet dat ik daar zo blij mee ben, dat wil er wel eventjes aan toevoegen.

Laatst gewijzigd door system : 12 oktober 2010 om 11:51.
Oud 12 oktober 2010, 11:55   #67
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of met andere woorden, men mag stilletjes aan beginnen te spreken over de 'uittocht' van de Nederlandse studenten naar onze scholen. Niet dat ik daar zo blij mee ben, dat wil er wel eventjes aan toevoegen.
De vraag is: waarom bent u daarmee niet blij?

Nederlanders zijn, volgens uw Luikse acoliet Henri, toffe P's.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 11:57   #68
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch raar dat zelfs op onze hoge scholen en universiteiten steeds meer Nederlanders zitten. Nederlanders die zeer tevreden zijn over ons onderwijs.

"Het aantal Nederlandse studenten in Vlaanderen stijgt fors, terwijl het aantal Vlamingen in Nederland juist afneemt.

Aan Vlaamse hogescholen is het aantal Nederlanders met 22,9 procent toegenomen tot 1.452 studenten. Ook aan de Vlaamse universiteiten gaat het hard: zij tellen 20,3 procent extra Nederlanders, waarmee het totaal op 1.813 studenten komt. Dat blijkt uit de inschrijvingen in de studiejaren 2004/2005 en 2006/2007.

Omgekeerd verandert er weinig. Er kwamen veertien Vlaamse studenten extra naar de Nederlandse hogescholen, oftewel een toename van 1,7 procent naar 819 studenten. Het aantal Vlamingen aan de Nederlandse universiteiten zakte zelfs met 13,7 procent naar 1.171 studenten."

Men mag stilletjes aan beginnen te spreken over de 'uittocht' van de Nederlandse studenten naar onze scholen.
Dat verheugt mij zeer. Want dat kan de culturele en wetenschappelijke integratie tussen Nederland en Vlaanderen alleen maar bevorderen. Iets waar jij ongetwijfeld evenzeer een groot voorstander van bent.
Oud 12 oktober 2010, 12:47   #69
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als die tevredenheid ergens uit blijkt, neem ik aan dat ze niet naar Nederland terugkeren.

Citaat:
Vanzelfsprekend, de berg terug op is moeilijker dan de berg af.
Tja, system, dat zou dus wel eens de verklaring kunnen zijn. Laten we hopen dat ze hier op het betere niveau afkomen. Ik ben echter nog niet geheel overtuigd dat de meeste mensen zo functioneren. Ouders van basisschoolleerlingen wel: die willen dat hun kroost in het middelbaar en voortgezet onderwijs ook mee kan. Maar studenten die op een diploma uit zijn?
Oud 12 oktober 2010, 19:49   #70
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In mijn bedrijfstak (omroep) zijn de laatste jaren nogal wat Vlamingen neergestreken. Een filiaal van Studio 100 is inmiddels geopend op het Media Park. Ik heb vooral te maken met editors van geluid en soms doe ik een beroep op nieuwe collega, een ex-Antwerpenaar.
Wat mij opvalt is dat de theoretische kennis uitstekend is, doch de praktische handvaardigheid en inzicht wat minder.
Bij problemen verwacht hij een opdracht van een meerdere, een Nederlander zal eerst op eigen houtje het probleem proberen op te lossen. In het verleden in een andere bedrijfstak (vrachtwagens) ook met Duitsers gewerkt, die nemen bij problemen een zeer afwachtende houding aan. Befehl ist Befehl of iets dergelijks. Maar eenmaal aan het werk zijn het uitstekende krachten.
Zo'n 22 jaar geleden kwam er een Amerikaanse cameraploeg op bezoek, die dachten dat het in Nederland qua techniek een soort van achtergebleven gebied was. Toen ze een rondleiding kregen bij de toen nog experimentele HDTV-studio (made in Eindhoven) vielen hun grote waffels van verbazing open.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 05:51   #71
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De vraag is: waarom bent u daarmee niet blij?

Nederlanders zijn, volgens uw Luikse acoliet Henri, toffe P's.
Weet u wat "een toffe Pee" wil zeggen ?

Het is nochtans een positieve aanduiding.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 06:49   #72
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

daarom ook zijn commentaar....
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 07:02   #73
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Ik twijfel(de) geenszins aan positieve duiding van uw opmerking.

Ook u bent een toffe P.
Oud 13 oktober 2010, 15:57   #74
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je praat gewoon anderen na, en hebt totaal geen benul.
Inderdaad

Vlaanderen en Nederland passen niet bij elkaar.
Vlamingen hebben en hekel aan Nederlanders, omdat Nederlanders het in de loop van de geschiedenis beter hebben gedaan en getroffen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 19:39   #75
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
(...) En ik herhaal, een groot deel van het Vlaamse onderwijs is afgekeken van Nederland. Zoek anders maar eens uit waar het Vlaamse wiskundeprogramma is uitgedacht.
Gelukkig werken Nederland en Vlaanderen op onderwijsgebied samen ingevolge de GENT-akkoorden. Nederland en Vlaanderen hanteren zodoende voor het secundair onderwijs dezelfde leerdoelen en eindtermen.
Oud 19 oktober 2010, 12:30   #76
AAA
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Inderdaad

Vlamingen hebben en hekel aan Nederlanders, omdat Nederlanders het in de loop van de geschiedenis beter hebben gedaan en getroffen.
Is ook zo. Daarom kunnen we beter goede buren blijven.
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 13:11   #77
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Inderdaad

Limburgers en West Vlamingen passen niet bij elkaar ;
Antwerpenaars en Kempenaars passen niet bij elkaar
Inwoners van Deurne Zuid en die van Deurne Noord passen absoluut niet bij elkaar.

Jullie missen het punt van wat een staat eigenlijk is en hoe de beperkingen en de voordelen van een gemeenschap te kombineren zijn met een algemeen belang van de mensheid op deze planeet.

Er zijn heel veel staten met verschillende "volkeren" er zijn binnen verschillende "volkeren" verschillende "gemeenschappen".. er zijn veel "verschillen" maar men vergeet dat er nog veel meer overeenkomsten zijn
tussen alle mensen en dat elk individu zelfs sterk verschillend is en zeer veel "verschillende elementen" van verschillende gemeenschappen in zich draagt.

Theoretisch is samenleven quasi onmogelijk & toch doen we het dagelijks !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 13:17   #78
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Limburgers en West Vlamingen passen niet bij elkaar ;
Antwerpenaars en Kempenaars passen niet bij elkaar
Inwoners van Deurne Zuid en die van Deurne Noord passen absoluut niet bij elkaar.

Jullie missen het punt van wat een staat eigenlijk is en hoe de beperkingen en de voordelen van een gemeenschap te kombineren zijn met een algemeen belang van de mensheid op deze planeet.

Er zijn heel veel staten met verschillende "volkeren" er zijn binnen verschillende "volkeren" verschillende "gemeenschappen".. er zijn veel "verschillen" maar men vergeet dat er nog veel meer overeenkomsten zijn
tussen alle mensen en dat elk individu zelfs sterk verschillend is en zeer veel "verschillende elementen" van verschillende gemeenschappen in zich draagt.

Theoretisch is samenleven quasi onmogelijk & toch doen we het dagelijks !
Juist daarom begrijp ik niet waarom een grote meerderheid Vlamingen België wil laten ontploffen om dan de problemen die ze ontvluchten op te zoeken in en nieuw staatsverband.
Laat dan alles bij het oude, dat zal veel minder geld kosten aan de belastingbetaler.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 13:24   #79
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ach kom, het is bijna een dogma dat het onderwijs in Vlaanderen beter zou zijn dan dat in Nederland. Maar al het onderzoek laat juist het tegenovergestelde zien. Bovendien teert Vlaanderen al 50 jaar op Nederland wat betreft innovaties in het onderwijs. Het hele Vlaamse wiskundeprogramma is een kopie van dat in Nederland. Dus ja, je praat mensen na. Want als je je ook maar een beetje in het onderwerp verdiept zou hebben, dan kom je tot een andere conclusie.
De grote adoratie voor alles wat "belgisch" of "vlaams " is bij Nederlanders is intussen wel een standaard-eigenschap van 'DE Nederlander" &dat gaat soms belachelijk ver. De meeste vlamingen daarentegen "hebben" het zo niet met de Ollanders, behalve met de redelijk talrijke die ze kennen, waarvan ze meteen opmerken dat die niet beantwoorden aan de cliché's.

Wij hadden vroeger Rotterdamse vrienden (bovendien getuigen van Jehova)
die jarenlang in België woonden ; soms kwam er familie uit Nedrland op bezoek. De Rotterdamse vrienden zetten bij de namiddagkoffie een volle doos koekjes op tafel (ze waren helemaal geïntegreerd) dit was vervulde de Nederlandse familie met afgrijzen : in Nederland is het gebruikelijk één of twee koekjes op een bordje te presenteren en zeker niet de volledige koekendoos. Of hoe sommige clichés inderdaad kloppen & hoe de volledige integratie soms zeer vanzelfsprekend is.

Na 20 jaar hereniging van Oost en West duitsland bestaat er nog zoiets als "Ostalgie" - de Neddrlanden zijn sedert 400 jaar gescheiden & het "vervagen" van de staatsgrens is een zeer recente zaak - hoe zou het mogelijk of zelfs maar te verwachten zijn dat die verszchillen op korte termijn helemaal verdwijnen ?

Vive la différence !

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 19 oktober 2010, 13:39   #80
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Juist daarom begrijp ik niet waarom een grote meerderheid Vlamingen België wil laten ontploffen om dan de problemen die ze ontvluchten op te zoeken in en nieuw staatsverband.
Laat dan alles bij het oude, dat zal veel minder geld kosten aan de belastingbetaler.
"Alles laten bij het oude" gaat helaas niet, de geschiedenis is een constante verandering.

Wat we tegenwoordig meemaken is in gans de wereld overigens een reactie op de neiging tot "globalisatie" en het radikalizeren van een rationele maatschappijontwikkeling. Een verlichte dictatuur of pseudo-democratie gelied door gespecializeerde vakidioten wordt door brede lagen van de bevolking verworpen. Men plooit zich terug men radikalizeert - fundamentele islamisten, radikale volksnationalisten, White & black power,
Diverse seperatismen ze hebben allen de wind in de zeilen.

anderzijds wil iedereen "meer welvaart" in die gebieden die redelijk welvarend zijn zal de radikalizering derhalve geweldloos zijn & indien ze aan de macht komen pragmatisch de voordelen van het rationele besturen moeten incorporeren (hoe ze het aan hun kiezers/medestanders gaan uitleggen is iets anders)

Het hertekenen van de deelstaatlanden in een gevormd federaal Europa zou een interessante denkoefening zijn te meer omdat men dat strikt volgens volksreferenda zou moeten organizeren. Mogelijk is de overgrote meerderheid van de staatsburgers in diverse landen van oordeel dat de grenzen best blijven wat ze zijn. In Duitsland heeft men al ervaring met zulke pogingen :men wilde een "deelstaat" "Nord" oprichten door samenvoeging van Hamburg, Bremen, Sleswijk-Holstein en Nedersaksen.

Ook wilde men overgaan tot uitbreiding van de staat "Brandenburg" door samenvoeging met "Berlijn". De Spaanse regering houdt de volksreferenda
angstvallig weg van de seperatistisch neigende gebieden ; zelfs ondanks het feit dat in die gebieden het Spaans/Kantilliaans nog steeds een meerderheidstaal is en men dus kan verwachten dat seperatisme daar zeker niet aan de orde is.

Bij mijn weten is Quebecd het enige gebied waar men aktief via referenda een scessessie wilde afdwingen en steeds tot de slotsom moest komen dat de meerderheid van de Quebecois er sterk aan hecht "Canadien" te blijven.

Een eerder studentikoze beweging in het Gentse "West Vlamingen buiten"
bewijst volgens mij dat men in België inderdaad in staat zou zijn het land in een 100tal "kantons" te verdelen en tot een "confederale staat" naar zwitsers model te komen - of de Nederlanders hierin ooit zouden willen wvolgen is een andere vraag.

Tempo toleras
sed vero aperas
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be