Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatsinrichting verkiest U?
Vl - Wall - Brux 6 12,50%
(klein)-VL vs. Wallo-Brux 1 2,08%
Vl (met Brussel) vs. Wallonië 14 29,17%
Vl - Wall- Brux - Oostkantons -> D 2 4,17%
Eigen gedachtenkronkel 4 8,33%
één unitaire staat 14 29,17%
andere (vb. Wallonië -> Frankrijk) 7 14,58%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2010, 19:34   #61
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Ik zou wel eens een Fries een brood zien kopen in Limburg.
Dat zal een hele opgaaf zijn. Die Fries spreekt Nederlands, maar die Limburger, of die dat verstaat....mmmm...ik zou er m'n geld niet op in durven zetten
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 19:36   #62
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
Canada, Zwitserland, Andorra, Zweden, Noorwegen, Finland
Finland mag je wel schrappen. Daar is een partij die nu veel stemmen haalt die het helemaal niet zint dat de Zweedstalige minderheid speciale voorrechten hebben. Dan heb je volgens mij al een conflict die over taal gaat.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 19:39   #63
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Afrikanergemeenschap klaagt ook dat de taal in de verdrukking is gekomen.
Dat klopt. Met name over de mogelijke naamsverandering van Pretoria is erg veel discussie.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 19:59   #64
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Finland mag je wel schrappen. Daar is een partij die nu veel stemmen haalt die het helemaal niet zint dat de Zweedstalige minderheid speciale voorrechten hebben. Dan heb je volgens mij al een conflict die over taal gaat.
Op Andorra na mogen al die landen geschrapt worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2010, 06:52   #65
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Op Andorra na mogen al die landen geschrapt worden.
Denk je dat echt?
In de USA is er een taalstrijd bezig om het Spaanse erkend te krijgen.
Trouwens men wil daar in sommge streken ook het Frans als officiële taal erkend krijgen.
In heel Afrika voert men zelfs oorlogen om de oude Afrikaanse talen erkend te krijgen.

Ja, zelfs in China en Rusland zijn er opstanden om de streektaal erkend te krijgen.

Zelfs in Monacco gaan er stemmen op om het land meertalig te maken.

En hoewel België een land is dat wereldwijd bekend staat om zijn taalstrijd, is België een van de weinige landen waar er geen geweld word gebruikt om die strijd te voeren. En het enige land waar de strijdende partijen elkaar toch helpen en samen een eenheid blijven vormen.

Want als er morgen een buurland is dat denkt hier te kunnen binnen vallen en het land te kunnen kom bezetten, en denkt misbruik te kunnen maken van de onderlinge twisten, zal het versteld staan van hoe goed de Belgen kunnen samenwerken en hoe hard ze kunnen terugkloppen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2010, 11:21   #66
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Denk je dat echt?
In de USA is er een taalstrijd bezig om het Spaanse erkend te krijgen.
Trouwens men wil daar in sommge streken ook het Frans als officiële taal erkend krijgen.
In heel Afrika voert men zelfs oorlogen om de oude Afrikaanse talen erkend te krijgen.

Ja, zelfs in China en Rusland zijn er opstanden om de streektaal erkend te krijgen.

Zelfs in Monacco gaan er stemmen op om het land meertalig te maken.

En hoewel België een land is dat wereldwijd bekend staat om zijn taalstrijd, is België een van de weinige landen waar er geen geweld word gebruikt om die strijd te voeren. En het enige land waar de strijdende partijen elkaar toch helpen en samen een eenheid blijven vormen.

Want als er morgen een buurland is dat denkt hier te kunnen binnen vallen en het land te kunnen kom bezetten, en denkt misbruik te kunnen maken van de onderlinge twisten, zal het versteld staan van hoe goed de Belgen kunnen samenwerken en hoe hard ze kunnen terugkloppen.
Wel bedankt om m'n punt te bewijzen, op Andorra na mogen alle landen geschrapt worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 17:09   #67
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik heb me net beziggehouden met enkele kaartjes in te kleuren, gewoon om even te checken wat de meningen zijn hier op dit forum (in hoeverre we dit nog niet weten).

1) Vlaanderen zoals het nu bestaat onafhankelijk, Wallonië ook onafhankelijk en Brussel krijgt een speciaal (Europees) statuut.

2) Zogenaamd "Klein-Vlaanderen". Deze is dan wel onafhankelijk, maar Wallo-Brux is dan wel een feit (met de eventuele faciliteitengemeenten erbij).

3) Vlaanderen "annexeert" als het ware Brussel. Qua gebiedsverschuivingen het meest simpele. Vlaanderen blijft in zijn huidige grenzen hetzelfde, net als Wallonië.

4) Spreekt voor zich, ongeveer hetzelfde als optie 1 maar dan met de Oostkantons apart (naar Duitsland of Luxemburg is al eender).

5) In deze heb ik zelf wat zitten knoeien. Ik heb een 9-tal Waalse gemeenten ingelijfd, te weten Komen, Moeskroen, Vloesberg, Edingen, Eigenbrakel, Kasteelbrakel, Borgworm, Bitsingen en Wezet. Bijna allemaal voormalige Vlaamse gemeenten of faciliteitengemeenten. Als de Francophonen gebied kunnen opeisen kunnen wij dat evengoed.

6) Een unitair België, hiervoor wilde ik niet alle gemeenten in dezelfde kleur invullen, maar daar kan ieder zich wel een voorstelling van maken.

7) Andere (verklaar u nader).
De huidige organisatie me het door elkaar lopen van gemeenschappen - gebaseerd op taal - en gewesten - gebaseerd op woonplaats is een bron van problemen. Maak 4 gebieden waar gewest en gemeenschap samenvallen: Vlaanderen met Nederlands als voertaal, Wallonië met Frans, de Oostkantons met Duits en Brussel twee- of beter drietalig.

Het was min of meer het voorstel van de Duitstaligen.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 17:18   #68
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Is dit wat kort door de bocht. Mij lijkt dat in Finland toch veel hoffelijker - en minder verkrampt - met taal wordt omgegaan dan in België. Straatnamen worden niet besmeurd. Herdefiniëring van de administratieve taal is mogelijk indien een groot percentage van de bewoners zich hiervoor uitspreekt. Voor mij lijkt Finland een land waar de taalproblemen goed zijn opgelost.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 09:33   #69
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Toch jammer dat België is ontstaan door georchestreerd geweld (1830) en vanwege taaltwisten. Als de Franstalige raddraaiers dat beseft hadden, dan was het VKN ...

Citaat:
... het enige land waar de strijdende partijen elkaar toch helpen en samen een eenheid blijven vormen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 07:53   #70
JDMenheerse
Vreemdeling

Standaard

Wat dacht je hiervan?

België wordt gesplitst: Wallonië <-> Vlaanderen
1. Brussel wordt gesplitst tussen die twee op basis van:
a.welke gemeenten meeste nederlandstalige inwoners hebben en
b.waar regeringsgebouwen van de gewesten (bv: vlaams parlement) zijn
2.Wallonië krijgt een 'corridor' tot haar deel van Brussel, inclusief alle BHV faciliteitengemeenten met een franstalige meerderheid behalve Wemmel, waarvoor:
3.Vlaanderen krijgt Waalse Nederlanstalige faciliteitengemeenten.

Ik heb hiervan een voorstelkaart gemaakt, maar ik weet niet hoe ik die erbij moet zetten.

Laatst gewijzigd door JDMenheerse : 1 augustus 2011 om 07:57.
JDMenheerse is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be