![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke staatsinrichting verkiest U? | |||
Vl - Wall - Brux |
![]() ![]() ![]() |
6 | 12,50% |
(klein)-VL vs. Wallo-Brux |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,08% |
Vl (met Brussel) vs. Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
14 | 29,17% |
Vl - Wall- Brux - Oostkantons -> D |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,17% |
Eigen gedachtenkronkel |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,33% |
één unitaire staat |
![]() ![]() ![]() |
14 | 29,17% |
andere (vb. Wallonië -> Frankrijk) |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,58% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Parlementslid
|
![]() Finland mag je wel schrappen. Daar is een partij die nu veel stemmen haalt die het helemaal niet zint dat de Zweedstalige minderheid speciale voorrechten hebben. Dan heb je volgens mij al een conflict die over taal gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat klopt. Met name over de mogelijke naamsverandering van Pretoria is erg veel discussie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op Andorra na mogen al die landen geschrapt worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denk je dat echt?
In de USA is er een taalstrijd bezig om het Spaanse erkend te krijgen. Trouwens men wil daar in sommge streken ook het Frans als officiële taal erkend krijgen. In heel Afrika voert men zelfs oorlogen om de oude Afrikaanse talen erkend te krijgen. Ja, zelfs in China en Rusland zijn er opstanden om de streektaal erkend te krijgen. Zelfs in Monacco gaan er stemmen op om het land meertalig te maken. En hoewel België een land is dat wereldwijd bekend staat om zijn taalstrijd, is België een van de weinige landen waar er geen geweld word gebruikt om die strijd te voeren. En het enige land waar de strijdende partijen elkaar toch helpen en samen een eenheid blijven vormen. Want als er morgen een buurland is dat denkt hier te kunnen binnen vallen en het land te kunnen kom bezetten, en denkt misbruik te kunnen maken van de onderlinge twisten, zal het versteld staan van hoe goed de Belgen kunnen samenwerken en hoe hard ze kunnen terugkloppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het was min of meer het voorstel van de Duitstaligen.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Gouverneur
|
![]() Is dit wat kort door de bocht. Mij lijkt dat in Finland toch veel hoffelijker - en minder verkrampt - met taal wordt omgegaan dan in België. Straatnamen worden niet besmeurd. Herdefiniëring van de administratieve taal is mogelijk indien een groot percentage van de bewoners zich hiervoor uitspreekt. Voor mij lijkt Finland een land waar de taalproblemen goed zijn opgelost.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Vreemdeling
|
![]() Wat dacht je hiervan?
België wordt gesplitst: Wallonië <-> Vlaanderen 1. Brussel wordt gesplitst tussen die twee op basis van: a.welke gemeenten meeste nederlandstalige inwoners hebben en2.Wallonië krijgt een 'corridor' tot haar deel van Brussel, inclusief alle BHV faciliteitengemeenten met een franstalige meerderheid behalve Wemmel, waarvoor: 3.Vlaanderen krijgt Waalse Nederlanstalige faciliteitengemeenten. Ik heb hiervan een voorstelkaart gemaakt, maar ik weet niet hoe ik die erbij moet zetten. Laatst gewijzigd door JDMenheerse : 1 augustus 2011 om 07:57. |
![]() |
![]() |