Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2010, 17:37   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
V85 is een 'norm' met een foutenmarge die op geen enkel ander vlak getolereerd zou worden, omdat het nu eenmaal de veiligheid en wegzekerheid in grote mate aantast.
Ongelooflijke onzin.

De Belgische overheid baseert zich ergens op V85, niet gelezen ?
De doelstelling van de Belgische overheid is dat iedereen zich aan... wacht ik citeer:
Citaat:
STATEN-GENERAAL VAN DE VERKEERSVEILIGHEID 2007 12 maart 2007 pagina 9 van 19
V85
Doelstelling SGVV (personenwagens): V85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008.
Dus ze maken al de laagste snelheidslimieten in Europa en ze willen dat de doelstelling gemiddelde gemeten snelheid 5 kmh boven die limiet of natuurlijk lager ligt. Ze vinden dat realistisch.
OK voor de bebouwde kom en echte lintbebouwing.

Ze spreken over V85 alsof dat ergens uit de lucht gegrepen is.
Citaat:
De v85 wordt wel eens beschouwd als een indicator voor de acceptatiegraad voor bepaalde snelheidslimieten. In principe zouden dan enkel bewuste snelheidovertreders sneller mogen rijden dan de v85
Werkt jij dan ook bij de overheid ?

Maar dat ze evengoed 30 kmh in de bbk als 90 kmh op 2+2 -veilige middenberm - veralgemenen met die doelstelling is onbegrijpelijk!

Precies of zwakke weggebruikers de 2+2-middenberm-rijbanen ver buiten de bebouwde kom gaan benutten.
Precies of alle fietsers en bromfietsers het verplicht fietspad buiten de bebouwde kom gaat negeren.
Kent de overheid hun verkeerstekens en verkeersregels niet ?

Of ge begrijpt blijkbaar niet wat V85 precies betekent, kan ook zijn.

Citaat:
Er bestaat een eenvoudig recept om na te gaan of een snelheidslimiet overeenstemt met de weg en zijn omgeving: de V85 regel. Dat is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden op een weg met vlot verkeer in normale weersomstandigheden. Deze regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig beschouwt in ideale omstandigheden. Voor zover de infrastructuur geen zichtbare of verborgen gevaren oplevert, komt een snelheidsregime gebaseerd op de 85 percentiel snelheid (V85) een vlotte en veilige verkeersstroom ten goede. Het verhoogt immers de kans op uniformiteit in de gereden snelheden op die weg: automobilisten zullen minder geneigd zijn om te bumperkleven, in te halen of van rijstrook te veranderen, waardoor de kans op kopstaart en kop-kop aanrijdingen vermindert. Door deze regel in te stellen kan het handhavingsbeleid zich richten op de snelheidsfanaten.

Snelheidsbeperkingen die in de buurt liggen van wat de V85 regel aangeeft, worden ook makkelijker aanvaard. Ze weerspiegelen het snelheidsgedrag van de meerderheid, én geven een duidelijk signaal aan onverbeterlijke hardrijders van wat algemeen als een redelijke en veilige snelheid wordt beschouwd. Tevens vermindert de publieke weerstand, tengevolge van onredelijke verkeersregels, tegenover een politioneel handhavingsbeleid.
In ´t Engels:
Citaat:
Lowering speed limits more than 5 mi/h (8 km/h) below the 85th percentile speed of traffic did not reduce accidents.
In´t Duits:
Ontwerpsnelheid Ve van een weg tov V85 mag niet meer als 20 kmh bedragen !!.
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Entwurfsgeschwindigkeit

Entwurfsgeschwindigkeit Ve
Die Entwurfsgeschwindigkeit ve ist beim Entwurf von Straßen ein Richtwert, der zur bautechnischen Bemessung einer Straße bestimmt wird. Sie ist ein egriff aus den Richtlinien für die Anlage von Straßen, Teil: Linienführung (RAS-L). ve ist abhängig von der angestrebten Netzfunktion der Straße und der gewünschten Qualität des Verkehrsablaufs und soll nach Möglichkeit über längere Strecken konstant bleiben. Die Netzfunktion wiederum wird durch die RAS-N bestimmt, die gewünschte Qualität ist abhängig von der gewünschten Sicherheit und Wirtschaftlichkeit.

Geschwindigkeit V85
Im Gegensatz dazu stellt die Geschwindigkeit v85 eine Kontrollgröße dar, mit der die fahrdynamische Bemessung von Lage- und Höhenplan sowie des Querschnitts überprüft wird. Sie soll das tatsächliche Fahrverhalten wiedergeben und die Geschwindigkeit beschreiben, die von "85% der unbehindert fahrenden Pkw auf nasser Fahrbahn" [2] nicht überschritten wird. Je nach Beschaffenheit der Strecke variiert die v85, was innerhalb gewisser Grenzen auch erlaubt ist. Auch mit der Geschwindigkeit v85 wird eine Reihe von Entwurfselementen bestimmt (z. B.: Querneigung in der Kurve, rforderliche Haltesichtweite, notwendige Überholsichtweite und Mindestradien bei negativer Querneigung).

Um die Streckencharakteristik und das Fahrverhalten der Fahrzeugführer aufeinander abzustimmen, ist es notwendig, dass ve und v85 in einem ausgewogenen Verhältnis stehen. Unterscheidungen von mehr als 20 km/h sollten vermieden werden.
- 2+2 middenbermwegen zijn ontworpen voor 120 kmh in België zelfs toen de auto´s passief en actief nog zeer onveilig waren tov moderne wagens.

- ondertussen zijn vele middenbermen van die 2+2 met vangrails gescheiden zodat de veiligheid nog eens verhoogd wordt.

- vele brede N-wegen ontworpen op 90 kmh hebben fietspaden gekregen die zelfs ver van de rijbaan verwijderd zijn, toch zet men de limiet 20 kmh lager of de uiterste grens. SGVV geeft een doelstelling dat dan max tot limiet + 5 kmh mag gereden worden, dus nog 1 kmh van de flits (marge is gelukkig (nog) 6 kmh) Begrijpen die dan niet dan een limiet geen richtsnelheid is ?

En toch zet de Be-overheid de limiet op die veilige 2+2-wegen heel dikwijls op 90 kmh wat dus 30 kmh onder de ontwerpsnelheid van de 70-jaren is.
Citaat:
Unterscheidungen von mehr als 20 km/h sollten vermieden werden.
vrij vertaald: verschillen van meer als 20 kmh moeten worden vermeden.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2010 om 17:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 17:56   #62
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou je "geconstipeerd" moeten rondrijden? Ik rij aangenaam rond daarbij de maximumsnelheden volgend die de borden me aangeven. Als je natuurlijk voortdurend te snel rijdt en je steeds weer moet aftreden "flitsen ze hier?", dan kan ik begrijpen dat er geen genoegen meer te vinden is in autorijden.
Ik begrijp die fixatie van de mensen op hun snelheidsmeter ook niet.
Ik kijk slechts af en toe eens naar mijn boordinstrumenten zoals het hoort en heb nog nooit een boete gekregen.

Gewoon oplettend rijden.
Oud 25 oktober 2010, 18:13   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Slechts de snelheidsmaniak vindt 70 absurd...
Amai zeg leest gij eigenlijk de post niet van de overheid of SGVV ?

De gemiddelde gereden snelheid bij objectieve metingen (op rustige doorgaande 70-wegen) was drie jaar lang duidelijk boven 70 kmh, van alle gemeten personenwagens! Gemiddeld 6,7 kmh boven de 70-limiet (77 /78 / 75 ) Bij 77 gaat de flits af .

De V85 van die 100 % gemeten bestuurders was zelfs gemiddeld over 3 jaren 18,7 kmh boven de 70-limiet !
Van een draagvlak gesproken !

Citaat:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid
DOSSIER : OVERDREVEN EN ONAANGEPASTE SNELHEID

2.4. Gedrag van de weggebruikers

Het BIVV ontwikkelde in 2002 een methodologie voor de uitvoering van snelheidsmetingen.
Het gaat hier om objectieve metingen die moeten toelaten de door de Staten-Generaal voorgestelde indicatoren (gemiddelde snelheid, v85, percentage voertuigen dat de snelheidslimiet met meer dan 10km/u overschrijdt) te meten.

Gemiddelde snelheidDoelstelling SGVV (personenwagens): daling gemiddelde snelheid met 5 km/u in 2008

Snelheidslimiet vgem 2003 vgem 2004 vgem 2005 verschil
30 km/u 38 km/u 36 km/u 35 km/u - 3 km/u
50 km/u 54 km/u 51 km/u 50 km/u - 4 km/u
70 km/u 77 km/u 78 km/u 75 km/u - 2 km/u
90 km/u 94 km/u 88 km/u 89 km/u - 5 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar

Mogelijk wordt deze doelstelling zonder veel problemen gehaald, maar vooral wat 30 km/u en 70 km/u wegen betreft kan dit resultaat moeilijk bevredigend genoemd worden.
Bij vergelijking tussen de gewesten valt op dat de gemiddelde snelheid in Wallonië in de verschillende snelheidscategorieën hoger (circa 5 km/u) ligt dan in Vlaanderen en Brussel.
Er is een indicatie dat de problematiek van vrachtwagens van meer dan 7,5 ton op 90 km/u-wegen (waar deze voertuigen 60 km/u mogen rijden) ernstig is.

V85
Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008.

Snelheidslimiet v85 2003 v85 2004 v85 2005 Verschil met limiet
30 km/u 47 km/u 44 km/u 43 km/u + 13 km/u
50 km/u 65 km/u 62 km/u 61 km/u + 11 km/u
70 km/u 89 km/u 91 km/u 86 km/u + 16 km/u
90 km/u 109 km/u 102 km/u 102 km/u + 12 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar
Als dat zo verder gaat met uw compleet negeren kunnen we beter stoppen.

Ge kraamt ongelooflijke overdreven onzin uit.
Circa de helft van de 6 miljoen personenwagenbestuurders is dan een snelheidsmaniak in België.

Zeer geloofwaardig draagvlak... en dan is de overheid verwonderd dat de meerderheid van de bevolking dit een kassa-kassa-beleid noemt.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2010 om 18:16.
Oud 25 oktober 2010, 21:46   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Circa de helft van de 6 miljoen personenwagenbestuurders is dan een snelheidsmaniak in België.

Zeer geloofwaardig draagvlak... en dan is de overheid verwonderd dat de meerderheid van de bevolking dit een kassa-kassa-beleid noemt.
Dat is geenszins een "zeer geloofwaardig" iets; het is zelfs een regelrechte aanfluiting van de redelijkheid. In geen enkele andere verkeerssituatie met andere actoren zou men een dergelijke risicograad kunnen toleren. Stel je eens voor dat men dit zou toepassen op het luchtverkeer, waardoor een piloot zomaar binnen dergelijke rekbare grenzen zou mogen afwijken van de voorgeschreven snelheid.

Net zo moeten ook een aantal automobilisten leren dat niet zij de sleutel in handen hebben om in bepaalde situaties de maximumsnelheid te bepalen, maar wel de instantie die verantwoordelijk is voor het wegbeheer. Menig automobilist moet dus de stap leren zetten naar verantwoord, volwassen rijgedrag en niet langer naar het puberaal aanstellerig gedoe waarbij hij en zijn wagen het centrum van de bewegende wereld maakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 21:50   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik begrijp die fixatie van de mensen op hun snelheidsmeter ook niet.
Ik kijk slechts af en toe eens naar mijn boordinstrumenten zoals het hoort en heb nog nooit een boete gekregen.

Gewoon oplettend rijden.
Juist, daarenboven levert dat snelheidsfetisjme voor de modale automobilist bitterweinig op. Relatief weinig tijdwinst die bijna steeds door randomanstigheden wordt tenietgedaan (ze zoeken dan bijna tien minuten een parkeerplaats...). Het zorgt ook voor een hoger verbruik. Enz.
Oud 25 oktober 2010, 22:15   #66
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, daarenboven levert dat snelheidsfetisjme voor de modale automobilist bitterweinig op. Relatief weinig tijdwinst die bijna steeds door randomanstigheden wordt tenietgedaan (ze zoeken dan bijna tien minuten een parkeerplaats...). Het zorgt ook voor een hoger verbruik. Enz.
ik heb een fixatie in de bebouwde kom, want als ik mij gewoon concentreer op de baan, dan rij ik ggegarandeerd 90km/u...

op de autostrade rij ik met de cruise control, omdat ik dan niet moet nadenken dat ik zal geflitst worden.

Dus ik heb geen snelheidsfetisjimse, ik heb een snelheidsconstipatie, ik rij permanent geremd... Niet omdat ik snel wil rijden, maar gewoon omdat die limiet meestal heel ruim zeg maar 50% onder de mogelijkheiden van mij wagen ligt.

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 oktober 2010 om 22:17.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 22:23   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik heb een fixatie in de bebouwde kom, want als ik mij gewoon concentreer op de baan, dan rij ik ggegarandeerd 90km/u...

op de autostrade rij ik met de cruise control, omdat ik dan niet moet nadenken dat ik zal geflitst worden.

Dus ik heb geen snelheidsfetisjimse, ik heb een snelheidsconstipatie, ik rij permanent geremd... Niet omdat ik snel wil rijden, maar gewoon omdat die limiet meestal heel ruim zeg maar 50% onder de mogelijkheiden van mij wagen ligt.
Dit is natuurlijk een van de problemen. Zijn we ons ervan bewust dat de autoconstructeurs de mensen eigenlijk een vals beeld geven? Als ik de snelheidsmeter van wagens uit de jaren zeventig/tachtig vergelijk met die van nu, dan zie ik dat de snelheden steeds hoger staan. Dit terwijl je in de meeste landen bijvoorbeeld geen 220 km/u mag rijden (en dergelijke snelheden zijn gewoonweg niet te verantwoorden). Ook zijn de wagens eigenlijk veel te krachtig voor het gemiddeld gebruik van het doorsnee gezin. Men kan zich dan ook terecht afvragen waarom Europa, dat zich anders tot in de kleinste details moeit met de technische vereisten van bepaalde producten (het beruchte CE-label), dat nog niet heeft gedaan voor het element snelheid in de wagen. Net zoals bij een vrachtwagen zou een snelheidsbegrenzer geen kwaad kunnen.
Oud 26 oktober 2010, 05:29   #68
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik niet.
Ge ziet toch het verschil tussen 50 en 90?

Niemand gaat binnen de bebouwde kom 90 rijden en denken die 50 rijdt?

Als dat voor u een probleem is dan raad ik u aan een GPS te kopen.
Er zijn er een aantal in de handel die met geluid waarschuwen wanneer ge te hard rijdt.
Bij sommigen kunt ge zelfs een marge instellen zodat ge niet constant lawaai krijgt wanneer ge 51 rijdt.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 26 oktober 2010 om 05:32.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2010, 06:37   #69
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Al bijna "eeuwig", waarom ?
Te voet en alle voertuigen als ge dat ook wilt weten brommer, moto, auto, camion, camion +10 t, ook + Ahw, (bus niet)

Ook in die tijd voor 1973 toen er bepaalde snelheidbeperkingen nog niet bestonden.
En nog enkele jaren ervoor als de brommers van 49 cc nog tot 90 kmh reden, als 16-jarige.
Daarvoor altijd de fiets, en nu nog bijna dagelijks.

Heb je ook een vraag betreffende de topic ?
Aaah....waar is de tijd.
Met mijne Flandria 5 pk tegen 85 ....
Niemand die er wakker van lag.
(Buiten mijn ouders, waarschijnlijk)
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2010, 06:59   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Het flitspaalbeleid wérkt, gezien de hoge inkomsten en verborgen belastingen die die ondingen opbrengen.
Ik zit dagelijks in het verkeer en weet ze dus wel staan. Maar het gebeurt maar al te vaak dat ik alles moet dicht smijten voor een eikel die in paniek op z'n rem stampt omdat hij een vogelnestje ziet staan.
Flitspalen hebben NIETS met verkeersveiligheid te maken. Alles met geld.
Je moet naief zijn om te denken dat die pipo's iets met onze veiligheid in zitten.
Flitspalen hebben niets met geld te maken, daar je slechts geflitst wordt als je je niet houdt aan de maximumsnelheid. Wie niet over de limiet gaat, hoeft niets te vrezen. Bijgevolg heb je als automobilist de keuze. Aan u te beslissen. Dus niets om achteraf over te zitten zeuren.
Oud 26 oktober 2010, 07:08   #71
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat begrijp ik niet.
Ge ziet toch het verschil tussen 50 en 90?

Niemand gaat binnen de bebouwde kom 90 rijden en denken die 50 rijdt?

Als dat voor u een probleem is dan raad ik u aan een GPS te kopen.
Er zijn er een aantal in de handel die met geluid waarschuwen wanneer ge te hard rijdt.
Bij sommigen kunt ge zelfs een marge instellen zodat ge niet constant lawaai krijgt wanneer ge 51 rijdt.
Kijk de TOMTOM verwittigt +10km/u, dus als ik aan 60km/u door de bebouwde kom flaneer, ben ik grandioos geflitst.
Oud 26 oktober 2010, 18:34   #72
Alboreto

Standaard

Citaat:
Kijk de TOMTOM verwittigt +10km/u, dus als ik aan 60km/u door de bebouwde kom flaneer, ben ik grandioos geflitst.
Met TT heb ik geen goede ervaringen.
Ik weet dat Mio instelbaar is, en ik vermoed ook nog andere merken.

Gewoon even zoeken naar een model die u de gewenste hulp bij het rijden kan bieden.
Oud 27 oktober 2010, 22:52   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Micele

leg dat nog eens uit van die V85 norm, kun je een paar wiskunde voorbeeldjes geven ?
Oud 28 oktober 2010, 06:11   #74
Alboreto

Standaard

Citaat:
Micele

leg dat nog eens uit van die V85 norm, kun je een paar wiskunde voorbeeldjes geven ?
De V85 is naast de gemiddelde snelheid een cijfer dat kan gebruikt worden door beleidsmensen om te zien welke invloed bepaalde maatregelen hebben op de gereden snelheden.

Zo kan men bijvoorbeeld kijken hoe de V85 zich gedraagt na het invoeren van een snelheidsbeperking, extra controles, of bv een plakkaat 'rij voorzichtig'.

De V85 is naast de gemiddelde snelheid een maatstaf om te zien hoe goed men zich aan de snelheidsbeperkingen houdt.

Als ge geïnteresseerd zijt in de wiskunde er achter heb ik dit gevonden:
http://www.steunpuntmowverkeersveili.../store/110.pdf
Oud 28 oktober 2010, 06:41   #75
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Flitspalen hebben niets met geld te maken, daar je slechts geflitst wordt als je je niet houdt aan de maximumsnelheid. Wie niet over de limiet gaat, hoeft niets te vrezen. Bijgevolg heb je als automobilist de keuze. Aan u te beslissen. Dus niets om achteraf over te zitten zeuren.
Komaan, dat geloof je zélf niet.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 07:03   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Komaan, dat geloof je zélf niet.
Hoezo? Bij mijn weten is te snel rijden nog altijd het gevolg van een vrije keuze van een automobilist. Geen dwangmatige wetmatigheid. Als die automobilist dan ook geflitst wordt, moet hij niet zeurderig gaan doen en met de vinger naar anderen wijzen. Hij en alleen hijzelf draagt de verantwoordelijkheid.

Als je je aan de maximumsnelheid houdt, zal die flitspaal u niet registreren. Bijgevolg, nul komma nul registraties. Dus, nul komma nul uitgeschreven boetes. Als iedereen zich dus aan de voorschriften houdt, genereert die flitspaal nul euro. Aan u als burger de keuze.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 28 oktober 2010 om 07:10.
Oud 28 oktober 2010, 07:08   #77
Alboreto

Standaard

Citaat:
Hoezo? Bij mijn weten is te snel rijden nog altijd het gevolg van een vrije keuze van een automobilist. Geen dwangmatige wetmatigheid. Als die automobilist dan ook geflitst wordt, moet hij nu zeurderig gaan doen en met de vinger naar anderen wijzen. Hij en alleen hijzelf draagt de verantwoordelijkheid.
Neenee, ge begrijpt het niet.

De staat en de wegen dwingen de rechtervoet van de bestuurder naar beneden.
De arme sukkelaar van een bestuurder kan daar niet aan weerstaan.
Hij/zij is een slachtoffer van de stoute staat en de nog stoutere wegen.

{/sarcasme}
Oud 28 oktober 2010, 07:24   #78
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Waarom sneller willen rijden?
Omdat het momenteel belachelijk traag gaat.

Citaat:
Is onze samenleving nog niet stressie genoeg?
Ja, en debiele snelheidbeperkingen maken dat nog erger.

Citaat:
+Al de verkeersdoden die jij daarbij vergeet
Deftig aangepaste snelheidslimieten leiden bij mijn weten niet tot meer verkeersdoden. Wel tot minder frustratie, dus minder verkeersagressie.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 08:17   #79
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo? Bij mijn weten is te snel rijden nog altijd het gevolg van een vrije keuze van een automobilist. Geen dwangmatige wetmatigheid. Als die automobilist dan ook geflitst wordt, moet hij niet zeurderig gaan doen en met de vinger naar anderen wijzen. Hij en alleen hijzelf draagt de verantwoordelijkheid.

Als je je aan de maximumsnelheid houdt, zal die flitspaal u niet registreren. Bijgevolg, nul komma nul registraties. Dus, nul komma nul uitgeschreven boetes. Als iedereen zich dus aan de voorschriften houdt, genereert die flitspaal nul euro. Aan u als burger de keuze.
Als je natuurlijk een flitspaal zet op de V85grens heeft automatisch zonder gewijzigd gedrag 15% een boete...
Oud 28 oktober 2010, 11:38   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je natuurlijk een flitspaal zet op de V85grens heeft automatisch zonder gewijzigd gedrag 15% een boete...
Neen Paul, de flits gaat al af minstens 10 % onder V85 volgens de gedane objectieve metingen van FCVV.

Dus ver onder de V85, natuurlijk is dat puur *kassa-kassa* en heeft helemaal niets met verkeersveiligheid te doen.

De mensen waren gewend tot 90/120 kmh te mogen rijden naargelang omstandigheden, daarom Art 10.1.1.

Die verantwoordelijkheid krijgen de mensen niet meer, en de flitsresultaten - als ze er al überhaupt waren - zullen ook maar pover geweest zijn, naja die gegevens van toen geeft de overheid niet vrij.

Het ligt er toch vingerdik op door die repectievelijke limieten plots 20 en 30 kmh lager te leggen dat er een gat is in de begroting, en dat Art. 10.1.1. bijna geen nut heeft (enkel uitzonderlijk)

De in de strot geduwde 70/90 op respectievelijke wegen, ttz afgedwongen door extra snelheidsborden aan elk kruispuntje te herhalen, hoe klein dat kp ook mocht zijn.

De respectievelijke V85 liggen duidelijk -11 �* 16 %- onder de flitssnelheid (limiet+tolerantiemarge van 6 kmh)
Berekening: http://www.wegcode.be/index.php?opti...178&Itemid=311

Uit de link van SGVV, gemeten V85-snelheden en verschil met huidige limiet:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid
DOSSIER : OVERDREVEN EN ONAANGEPASTE SNELHEID

Limiet | V85.2003 V85.2004 V85.2005 verschil limiet/hoogste verschil /Flits bij /O.I.-M.S tot
70 kmh| 89 km/u 91 km/u 86 km/u + 16 km/u / +21 kmh / 77 kmh / 75 - 85 €
90 kmh|109 km/u 102 km/u 102 km/u + 12 km/u / +19 kmh / 97 kmh / 60 - 70 €

N.B: het hoogst gemeten jaarlijks verschil heb ik achteraan zelf bijgevoegd, eveneens de "flitssnelheid" en de boete.

Gemiddeld is dus die limiet 14 kmh lager -in het gunstigste geval- en / maximaal 20 kmh lager als de V85.
En dat dit meer letselongevallen geeft verklaart de US-studie:
http://ibiblio.org/rdu/sl-irrel.html

* In Duitsland betaald men voor +10 kmh als de limiet geflitst te worden buiten de bebouwde kom....
10 € (O.I) - 20 € (M.S) *; dus dat is 110 kmh op de gewone 1+1-weg, limiet 100 kmh ; of 80 kmh waar 70 staat.
http://www.fahrtipps.de/bussgeldrechner/index.php

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2010 om 12:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be