Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2010, 13:11   #61
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jaja, "l'étreinte du boa constrictor". Neen dank je! En laat Brabant maar voor wat het is: een Vlaamse provincie.
Het Nederlandstalige deel van België heet officieel Vlaanderen sinds de tweede Staatshervorming, met name die van 1980. Dat is dus bijzonder recent.

Het is dus een even kunstmatige constructie als België. Vandaar:

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 18 oktober 2010 om 13:13.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 13:54   #62
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BrusselsMussels Bekijk bericht
Ik ben nu in Abu Dhabi, nog zo'n hotspot, en hoewel Arabisch hier de officiele taal is zijn ze niet te beroerd om alles ook nog eens in het engels aan te duiden.
Dan kunt u ons vast vertellen of op dit moment de V.S het territorium van Dubai alvast opeisen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 13:56   #63
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wel, over een gratis uitbreiding van Brussel valt niet te praten. Nooit meer.

Je kent de Vlaming niet.
Oud 18 oktober 2010, 13:58   #64
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U woont al een paar decennia ergens in het buitenland, dacht ik. Duidelijk, want u hebt er geen idee van wie er anno 2010 in de Vlaams-Brabant woont. De helft van de inwoners van de onmiddelijke randgemeenten zijn afkomstig uit West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg.
Oh?

U heeft ook geen idee dus.
Oud 18 oktober 2010, 14:05   #65
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fantastisch! Thanks
Je bent véél te bescheiden.

Brabant 'heruitvinden' gaat echt wel verder dan louter Waals en Vlaams Brabant en BSL.

Ga toch ook voor de provincie Antwerpen (Midden-Brabant) en de provincie Noord-Brabant (NL).

In dit geval siert bescheidenheid echt niet ! Ga ervoor, maar enkel voor de hele 'santeboetiek'. Niet slechts een klein deeltje Brabant, maar ga voor het hele grondgebied van dit oude Brabant !

Kom op, joh !
Oud 18 oktober 2010, 14:07   #66
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je bent véél te bescheiden.

Brabant 'heruitvinden' gaat echt wel verder dan louter Waals en Vlaams Brabant en BSL.

Ga toch ook voor de provincie Antwerpen (Midden-Brabant) en de provincie Noord-Brabant (NL).

In dit geval siert bescheidenheid echt niet ! Ga ervoor, maar enkel voor de hele 'santeboetiek'. Niet slechts een klein deeltje Brabant, maar ga voor het hele grondgebied van dit oude Brabant !

Kom op, joh !
Citaat:
Het Brabants Belang ijvert voor een Onafhankelijk, Open, Democratisch en Republikeins Brabant, waaronder begrepen de huidige provincies Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en dus tevens het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Op termijn staan we open voor uitbreiding naar de Nederlandse provincies Noord-Brabant, Noord-Limburg en de Belgische provincies Limburg en Luik.

webstek

Oud 18 oktober 2010, 14:08   #67
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik merk dat vele stadsvluchters en verkavelingsbewoners een ongegronde angst hebben voor de stad. Zo groot is de stad niet, en toch is de mensen hun leefwereld van velen klein genoeg om niet verder te durven gaan dan het traject Centraal Station - werk of Station Etterbeek - VUB.

Het is gewoon SCHANDALIG hoe weinig mensen die op 20 km van Brussel wonen, weten over hun stad. Neem nu Schaarbeek, een verborgen schat! De meesten hebben de prachtige buurten rond het station van Schaarbeek of aan Diamant zelfs nog nooit gezien en denken dat het allemaal 1 getto is! Weet je dat de meerderheid van de Vlaamse studenten die VIJF jaar op de VUB studeren en op de campus op kot zitten, na 5 jaar in Brussel gestudeerd te hebben, nog zelfs niet zeker kunnen zeggen hoe ze naar de grote markt moeten gaan? Ik vind dit on-ge-loofelijk. Het minste erasmus student looft de diversiteit van de verschillende gemeenten en buurten al na amper een maand of twee. Vanwaar toch die arme mentaliteit en desinteresse? Ik denk dat 'the American way' te veel is doorgedrongen en die 'Vlamingen' vooral geinteresseerd zijn in het verkavelings/suburbia leven langs de steenweg en ik moet met spijt vaststellen dat op 20 km van Brussel de mensen liever hun leven riskeren op de A12 aan de Carre dan 's nachts gezellig de stad eens te voet gaan verkennen. Ik denk dat deze houding die door een of andere duistere kracht zoals misschien de media in gang is gezet nefast is geweest voor het lot van Brussel en voor de huidige positie van die Vlamingen in Vlaams Brabant die Brussel de rug toegekeerd hebben... en hun stad en hun cultuur hebben opgegeven voor een zweem van comfort en het huisje/tuintje/grasmachientje/getuned autootje gevoel. Liever voor TV langs de steenweg dan de enige grootstad in jouw buurt eens gaan verkennen....

Klopt aardig. De meeste witte Vlamingen zijn een armoedig en afgesloten volkje. De illusie dat ze rijk zijn, de illusie dat ze slimmer zijn.

En ondertussen schuift de factuele taalgrens elk jaar op naar het noorden.
Oud 18 oktober 2010, 14:30   #68
BrusselsMussels
Partijlid

BrusselsMussels's schermafbeelding

Standaard

Het hele probleem is een mise en scene door de bovengenoemde duistere krachten. Indien wij bijvoorbeeld een Belgische media zouden hebben, tweetalige discussie fora, betere bekendheid van Brussel bij de Belgen, een betere kennis van Wallonie bij de Vlamingen en vice versa, en een immersie-onderwijs dat perfect tweetaligen aflevert (zoals nu in Wallonie is begonnen), interculturele uitwisselingsprojecten naar het andere landsdeel ipv naar Engeland, ... etc ...

Dan zal het volk misschien eens klaar zijn om met op een heldere en intelligente manier over deze gevoelige materie te beslissen. Het is dus een probleem van educatie. En damn ik haat die eenzijdige berichtgeving in onze kut media.

(mijn reacties op HLN worden dikwijls niet gepubliceerd)
BrusselsMussels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 14:32   #69
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
OK. Ik sta open voor jouw voorstel. En ik bedoelde met in vraag stellen, het in achte nemen van gemeenten die te ver van Brussel zouden liggen en niet veel met Brussel te maken hebben. Ik ben mij wel bewust hiervan, maar ik denk ook dat in een onmiddelijke omgeving rond Brussel een referendum misschien wel zou aantonen dat de meerderheid liever bij Brussel zou willen horen. Zij die voor de splitsing van BHV zijn binnen deze gemeenten, zijn (wat ik binnen deze foute constructie niet meer dan een logische opvolging van de grondwet vind en hier ben ik dus niet tegen, binnen deze constructie dan) de Vlaanderen-georienteerde minderheid.

Ik denk ook dat de verre uitbreiding van Brussel misschien heel extreem lijkt voor velen. Maar velen hebben ook een totaal fout beeld van de situatie. Ik zie veel misconcepties, dikwijls in de hand gewerkt door de gesplitste media:

- Brussel zou geld kosten en nergens goed voor zijn: niets is minder waar. Hoeft dit nog toelichting?

- Verfransing: zie mijn indeling tussen verschillende soorten verfransing hierboven. Als je niet wil dat een land/regio/stad jouw taal vergeet, dan moet je er maar niet massaal wegtrekken

- Met Brussel hebben we niks te maken: Brussel is een van de epicentra van de Brabantse cultuur. Het is alsof de Egyptenaren Gizeh zouden opgeven of de Italianen Rome.

Ik merk dat vele stadsvluchters en verkavelingsbewoners een ongegronde angst hebben voor de stad. Zo groot is de stad niet, en toch is de mensen hun leefwereld van velen klein genoeg om niet verder te durven gaan dan het traject Centraal Station - werk of Station Etterbeek - VUB.

Het is gewoon SCHANDALIG hoe weinig mensen die op 20 km van Brussel wonen, weten over hun stad. Neem nu Schaarbeek, een verborgen schat! De meesten hebben de prachtige buurten rond het station van Schaarbeek of aan Diamant zelfs nog nooit gezien en denken dat het allemaal 1 getto is! Weet je dat de meerderheid van de Vlaamse studenten die VIJF jaar op de VUB studeren en op de campus op kot zitten, na 5 jaar in Brussel gestudeerd te hebben, nog zelfs niet zeker kunnen zeggen hoe ze naar de grote markt moeten gaan? Ik vind dit on-ge-loofelijk. Het minste erasmus student looft de diversiteit van de verschillende gemeenten en buurten al na amper een maand of twee. Vanwaar toch die arme mentaliteit en desinteresse? Ik denk dat 'the American way' te veel is doorgedrongen en die 'Vlamingen' vooral geinteresseerd zijn in het verkavelings/suburbia leven langs de steenweg en ik moet met spijt vaststellen dat op 20 km van Brussel de mensen liever hun leven riskeren op de A12 aan de Carre dan 's nachts gezellig de stad eens te voet gaan verkennen. Ik denk dat deze houding die door een of andere duistere kracht zoals misschien de media in gang is gezet nefast is geweest voor het lot van Brussel en voor de huidige positie van die Vlamingen in Vlaams Brabant die Brussel de rug toegekeerd hebben... en hun stad en hun cultuur hebben opgegeven voor een zweem van comfort en het huisje/tuintje/grasmachientje/getuned autootje gevoel. Liever voor TV langs de steenweg dan de enige grootstad in jouw buurt eens gaan verkennen....
Ik vind het verschrikkelijk, en dit is de verklaring voor wat jij zegt: dat de meeste Vl Brabanders onvindbaar zouden zijn voor het voorstel van groot-Brussel.

Fuck the Media. Fuck TV.

Ik wil proberen een nieuw beeld van levenskwaliteit op te hangen bij de pendelaars. Waarbij ze langer kunnen uitslapen, die moordende files verlaten. Minder gaan vervuilen en milieuvriendelijker kunnen leven in een plaats vol cultuur en interessante mensen waar toch ook nog veel groen is. Dicht bij hun werk. Keer jullie stad de rug toch niet meer toe.

Amen.
Ik hoop dat het je lukt: een nieuw beeld van levenskwaliteit op te hangen. Brussel is een fantastische stad. De wijken zijn verschillend: gedurende jaren zag ik in het centrum van Laken een uitgebrand huis met een boom die van het eerste verdiep door het dak begon te piepen. Men ziet dat het onderhoud van de straten op sommige plaatsen nalaat.
Spijtig. Zeker wanneer men weet dat het mogelijk is. Antwerpen is de laatste jaren enorm aan het verbeteren. Na het Zuid, nu de gelukte aanleg van het Park Noord, het eilandje,... Gelukkig dat men die viaducten heeft kunnen tegenhouden.

Degenen die verantwoordelijk zijn voor het gebrek aan middelen voor het onderhoud van Brussel moesten ze aan de schandpaal nagelen. Discussies om een administratieve taal kunnen dat niet verrechtvaardigen.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 15:00   #70
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het hele probleem is een mise en scene door de bovengenoemde duistere krachten. Indien wij bijvoorbeeld een Belgische media zouden hebben, tweetalige discussie fora, betere bekendheid van Brussel bij de Belgen, een betere kennis van Wallonie bij de Vlamingen en vice versa, en een immersie-onderwijs dat perfect tweetaligen aflevert (zoals nu in Wallonie is begonnen), interculturele uitwisselingsprojecten naar het andere landsdeel ipv naar Engeland, ... etc ...

Dan zal het volk misschien eens klaar zijn om met op een heldere en intelligente manier over deze gevoelige materie te beslissen. Het is dus een probleem van educatie. En damn ik haat die eenzijdige berichtgeving in onze kut media.
Naief.

Culturen organiseren zich op basis van taal.
En die culturen concurerren met elkaar.
Oud 18 oktober 2010, 15:06   #71
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh?

U heeft ook geen idee dus.
Ik herhaal: minstens de helft van de inwoners van de onmiddellijke randgemeenten zijn afkomstig uit West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 18 oktober 2010 om 15:08.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 15:12   #72
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Naief.

Culturen organiseren zich op basis van taal.
En die culturen concureren met elkaar.
Wat simplistisch. Taal is belangrijk voor identiteit. Maar een groep mensen in een natie wil meer dan alleen zijn identiteit illustreren. Men wil een toegevoegde waarde creëren. Daarin is communicatie belangrijk maar niet alleen zaligmakend. Een multinational is veelal niet georganiseerd op basis van taal.De samenwerking tussen culturen kunnen alle deelnemers baat brengen. Denk aan de diamanthandel, eethuisjes e.d.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 15:45   #73
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik vind het verschrikkelijk, en dit is de verklaring voor wat jij zegt: dat de meeste Vl Brabanders onvindbaar zouden zijn voor het voorstel van groot-Brussel.
"Vlamingen zijn boeren van over 't water"
(oud Antwerps gezegde)

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 18 oktober 2010 om 15:46.
Oud 18 oktober 2010, 17:25   #74
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Wat simplistisch. Taal is belangrijk voor identiteit. Maar een groep mensen in een natie wil meer dan alleen zijn identiteit illustreren. Men wil een toegevoegde waarde creëren. Daarin is communicatie belangrijk maar niet alleen zaligmakend. Een multinational is veelal niet georganiseerd op basis van taal.De samenwerking tussen culturen kunnen alle deelnemers baat brengen. Denk aan de diamanthandel, eethuisjes e.d.
Kijk eens gewoon op internet. De fora. Mensen organiseren zich op de allereerste plaats op basis van hun taal.

Op etnische fora zie je dat bv de Marokkanen zich zeer sterk op taal richten. Een van de grootste fora (véél grote dan deze bv) van de Lage Landen, http://forums.marokko.nl/index.php laat zien dat Nederlandstalige Marokkanen van Kortrijk tot Groningen uitgebreid met elkaar interacteren.

Maar ook dit forum ( http://forum.politics.be) kent veel meer (Noord-) Nederlandse deeelnemers als Franstalige Belgen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 18 oktober 2010 om 17:26.
Oud 18 oktober 2010, 17:29   #75
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal: minstens de helft van de inwoners van de onmiddellijke randgemeenten zijn afkomstig uit West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg.
Wat de vraag oproept over welke randgemeentes het zou moeten gaan.
In de meesten is immers al een Nederlandstalige minderheid.
Oud 18 oktober 2010, 18:46   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Het Nederlandstalige deel van België heet officieel Vlaanderen sinds de tweede Staatshervorming, met name die van 1980. Dat is dus bijzonder recent.

Het is dus een even kunstmatige constructie als België. Vandaar:

De Vlaamse deelstaat is bekrachtigd door de grondwet van La Belgique en is dus een onomkeerbaar feit. Uw "Brabants Belang" staat nergens...
Oud 18 oktober 2010, 19:05   #77
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Vlaamse deelstaat is bekrachtigd door de grondwet van La Belgique en is dus een onomkeerbaar feit. Uw "Brabants Belang" staat nergens...
Niets is onomkeerbaar. Dat toont de geschiedenis aan.

Het Brabants Belang baseert zich op culturele en historische verbanden die veel ouder zijn dan het huidige Vlaanderen. Ze hebben wat dat betreft gelijk.

Er is overigens geen enkele reden om aan te nemen dat een eventuele splitsing van België niet leidt tot een nieuwe dynamiek en een mogelijke splitsing van Vlaanderen. Me dunkt dat Brabanders de transferts naar het achterlijke Vlaanderen op termijn ook wel beu worden, temeer daar die Vlamingen van over 't water zich permanent bemoeien met het beleid in de steden terwijl ze er zelf niet eens een hebben. Wat weten Vlamingen nu van Steden af? Er ligt in heel Vlaanderen geen stad die naam waardig.

Oud 18 oktober 2010, 19:27   #78
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat de vraag oproept over welke randgemeentes het zou moeten gaan.
Alle randgemeenten zonder faciliteiten: Dilbeek, Meise, Grimbergen, Halle etc.

Citaat:
In de meesten is immers al een Nederlandstalige minderheid.
Onzin.
Oud 18 oktober 2010, 19:28   #79
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Het Brabants Belang baseert zich op culturele en historische verbanden die veel ouder zijn dan het huidige Vlaanderen. Ze hebben wat dat betreft gelijk.
Zolang ze niet deelnemen aan verkiezingen en een substantiële score halen, hebben ze ongelijk.
Oud 18 oktober 2010, 19:58   #80
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle randgemeenten zonder faciliteiten: Dilbeek, Meise, Grimbergen, Halle etc.

Onzin.

Citaat:
Nee wegdromen helpt niet:

De laatste talentelling was die van Kind & Gezin uit 2009:

In Vlaams Brabant is het Nederlands de thuistaal van een gezin met kinderen 69 %.
En in Halle - Vilvoorde 56%

In de dertien randgemeenten zonder faciliteiten 47 %, in die met faciliteiten 14 %.

U mag voorts aannemen dat het dit jaar (2010) weer iets minder is.

Zo ziet de objectieve taalsituatie er over een 20 jaar uit:

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be