Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2010, 23:00   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar als je in een land leeft waar het wettelijk verboden is op een gemeenteraad de eigen streektaal te gebruiken, ...
Er bestaat geen enkel verbod in ons land om in het Nederlands taalgebied mondeling een Nederlands dialect te gebruiken. Er is daarover zelfs een expliciete verduidelijking geweest door de minister op vraag van de gemeente Voeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 23:32   #62
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De reacties van de lezers in de FR media zijn even dom als die van de lezers in de VL media (en die op politicsinfo etc) wie toetst er nu wat dan ook aan de forums vh HLN? Waarom dn teeds weer de stommiteiten op de sites van Le Soir en de DH als 'waalse opinie' aanvaarden?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 23:39   #63
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
... Waarom dn teeds weer de stommiteiten op de sites van Le Soir en de DH als 'waalse opinie' aanvaarden?
Vooral het forum van Lesoir wordt zwaar gemodereerd. Onwelvallige deelnemers is een kort forumleven beschoren. De participanten vertellen een gestuurde narrative.
De narrative die Lesoir gebruikt om te kijken hoe warm het water is.

De 'stommiteiten' die op Lesoir forum staan zijn zeker geen toevalligheidjes.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 05:27   #64
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Het leger is altijd een apartheid geval geweest met Vlaamse en Waalse eenheden. De Vlamingen hadden altijd hun talenkennis als voordeel. Een Vlaamse officier kon Walen commanderen, omgekeerd ging niet. En nu is een Waalse kolonel verrast? De Walen toonden ook veel minder initiatief. In Laken als kadetje hebben we hen veel meer aangevallen dan omgekeerd...
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 06:31   #65
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tot enkele jaren geleden kon je als een vorm van kritiek horen dat Franstaligen de meer "prestigieuze" gevechtseenheden commandeerden,terwijl je Nederlandstaligen eerder terugvond in logistieke en administratief/technische funkties.Dat werd ook gebruikt als kritiek om te verklaren waarom in Vlaanderen relatief meer militaire installaties afgestoten waren en eenheden ontbonden (meestal logistieke- en steuneenheden die overbodig werden om "de troepen in Duitsland" een diepe ondersteunig te geven).

Nu,in een tijd waarbij geringe aantallen troepen in verre landen onderhouden moeten worden(nogal wat anders dan wat pantsers te "leggen" in Duitsland),is nauwkeurige logistiek en begeleiding van cruciaal belang,ook al gezien de kosten.........Wat een verschil met vroeger toen men dat kon door honderden miliciens in MAN-camions dag in-,dag uit te laten rondrijden

En dus zijn dat soort logistieke "papier-officieren" momenteel van cruciaal belang,ze zijn DHL- en Brussels-Airlines,maar dan in een uniform.En ze hebben VEEL te zeggen,ze bouwen kontakten in gans de NATO en daarbuiten op,of de operatie gaat gewoon niet door...

Laatst gewijzigd door kelt : 19 oktober 2010 om 06:32.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 07:32   #66
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het zijn omgekeerd juist de Nederlandstaligen ('Vlaamstaligen') in België die zich vaak schamen voor hun eigen taal.

En E.L. vindt het Frans helemaal niet 'superieur'. Hij minacht helemaal het Nederlands niet, maar wél eerder de Vlaming die zelf kennelijk zijn eigen taal minderwaardig vindt. Ik denk eerder dat je hier, net zoals wel meer mensen op dit forum doen als ze sommige van zijn berichten onder ogen krijgen, gewoon op de boodschapper probeert te schieten omdat zijn boodschap jou persoonlijk niet bevalt. Iets wat wel vaker gebeurt met mensen die 'an inconvenient truth' openbaren...
Ik speel niet op de man. Zijn post kwam enkel zo over dat hij het frans superieur voond in mijn ogen. Het is waar dat de meeste Vlamingen zich te weinig uitdrukken bij officiële zaken in het Nederlands. Het is een zonde, want onze taal is zeker even mooi als andere talen.
Oud 19 oktober 2010, 08:39   #67
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaat geen enkel verbod in ons land om in het Nederlands taalgebied mondeling een Nederlands dialect te gebruiken. Er is daarover zelfs een expliciete verduidelijking geweest door de minister op vraag van de gemeente Voeren.
Citaat:
Volgens de wet op de bestuurstaal mogen de Vlaamse faciliteitengemeenten alleen in het Nederlands worden bestuurd. De zittingen van de gemeenteraad en het schepencollege mogen uitsluitend in het Nederlands verlopen.
Citaat:
Van burger naar overheid. Inwoners van het homogeen Nederlandse taalgebied mogen uitsluitend Nederlands gebruiken in hun contacten met diensten die in het homogeen Nederlandse taalgebied gevestigd zijn en waarvan de werkkring alleen dat taalgebied omvat. Er zijn dus twee voorwaarden:
● de burger woont in het homogeen Nederlandse taalgebied,
● de dienst is ook gevestigd in dat taalgebied en oefent uitsluitend daar zijn bevoegdheden uit.
bron: http://brussel.vlaanderen.be/bestuurszaken.html

En nu gij weer.....

Ps 1 die in Brussel denken toch niet dat ik ooit in het Nederlands ga spreken met onze burgemeester en schepenen, die allemaal de streektaal beheersen? Wat denken ze daar wel.
2 Begrijp je nu een beetje waarom sommigen hier niet zo erg Vlaams gezind zijn?

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 oktober 2010 om 08:53.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 09:16   #68
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winnezele Bekijk bericht
Fout, franstalige officieren slagen niet meer in het examen tweetaligheid. Tweetaligheid is een vereiste. En jij nu!!!!
Het doet me denken aan wat Yves Leterme zei over franstaligen + nederlands leren en hun intellectuele capaciteiten ...

oh, wat stout van mij

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 19 oktober 2010 om 09:28.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 11:40   #69
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Niet in mijn ogen, wél in de ogen van veel 'Vlaamse' beleidsmakers kennelijk.
Vlaamse TV 85 % Engels, radio 90+ % Engels.

jij hebt echt schrik van de grote boze wereld daarbuiten é.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 13:24   #70
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
jij hebt echt schrik van de grote boze wereld daarbuiten é.

De grote boze wereld is niet het consumeren van Angelsaksische cultuurproducten.
De grote boze wereld is gelukkig véél groter dan dat. Niet op jouw Vlaamsche televisie, dat dan weer niet.
Oud 19 oktober 2010, 13:39   #71
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
De grote boze wereld is niet het consumeren van Angelsaksische cultuurproducten.
De grote boze wereld is gelukkig véél groter dan dat. Niet op jouw Vlaamsche televisie, dat dan weer niet.
Ik kijk naar goeie series. Of ze nu in het Engels, Frans, Duits, Swahili, Kantonees, ... zijn.
Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een serie als "Sharpe" of "House M.D." net iets beter (en 1.000.000 keer minder afgezaagd) dan de triljardste herhaling van FC de Kampioenen. Maar we hebben in ons Nederlandstalige TV land ook goeie series. Series als Matrousjka's of veel komische reeksen (zoals Buiten de Zone, Het Eimand, Neveneffecten,...) zijn ook van hoogstaand niveau.
Oud 19 oktober 2010, 14:15   #72
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gelieve niet uit te maken wan van mij is en wat niet aub; dat is redelijk onbeschoft.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 14:18   #73
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ik kijk naar goeie series. Of ze nu in het Engels, Frans, Duits, Swahili, Kantonees, ... zijn.

Met het eerste heeft u volstrekt gelijk.

Verder attendeer ik u er graag op dat in het Vlaamsche tv landschap series in het Frans, Duits, Swahili, Kantonees, enzv buitengewoon zeldzaam zijn.
Meer nog, ook van de meeste Nederlandstalige tv producties kunt u nauwelijks genieten omdat de grootste tvstations in uw eigen taal (met honderden series) in Vlaanderen niet worden doorgegeven.

Basically is de Vlaming dan ook veroordeeld tot Vlaamse en Amerikaanse producties.

Tot zover de illusie van de 'open cultuur' van Vlaanderen.

En het terecht harde lachen van onze Franstalige landgenoten hierom.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 oktober 2010 om 14:19.
Oud 19 oktober 2010, 14:51   #74
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:

Verder attendeer ik u er graag op dat in het Vlaamsche tv landschap series in het Frans, Duits, Swahili, Kantonees, enzv buitengewoon zeldzaam zijn.
Meer nog, ook van de meeste Nederlandstalige tv producties kunt u nauwelijks genieten omdat de grootste tvstations in uw eigen taal (met honderden series) in Vlaanderen niet worden doorgegeven.

Basically is de Vlaming dan ook veroordeeld tot Vlaamse en Amerikaanse producties.

Daar geef ik u een groot gelijk in. Het is al een beetje verholpen dankzij de digitale tv, maar je moet wel bijbetalen voor zenders die net iets meer cultuur willen geven of alternatieve series. Het is een regelrechte schande. Ook het feit dat ik van onze noorderburen enkel NED 1, 2 en 3 kan nemen maakt me woest. Ik wil ook wel eens genieten van SBS6 of een andere zender.
Hierdoor ben ik gewoon gestopt met tv te zien. Het aanbod op onze tv is gewoon te schraal, marginaal en voornamelijk hersendood.
Oud 19 oktober 2010, 15:21   #75
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Daar geef ik u een groot gelijk in. Het is al een beetje verholpen dankzij de digitale tv, maar je moet wel bijbetalen voor zenders die net iets meer cultuur willen geven of alternatieve series. Het is een regelrechte schande. Ook het feit dat ik van onze noorderburen enkel NED 1, 2 en 3 kan nemen maakt me woest. Ik wil ook wel eens genieten van SBS6 of een andere zender.
Hierdoor ben ik gewoon gestopt met tv te zien. Het aanbod op onze tv is gewoon te schraal, marginaal en voornamelijk hersendood.
Satteliet tv geeft vele internationale zenders, of eventueel internet tv.
flatliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 15:28   #76
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Verder attendeer ik u er graag op dat in het Franstalige tv landschap series in het nederlands, duits, swahili, kantonees, enz buitegewoon zeldzaam zijn. In de franse gebieden, heeft men de neiging om alles in het frans te dubben.

Basicly is de Franstalige dan ook veroordeeld tot Franstalige produkties, of eventueel amerikaanse, waarvan men de stemmen van de acteurs ook nog eens overschrijft met een franse stem.

In frankrijk worden de locale producties enorm gesponserd om uitgezonden te worden. Tot zover de illusie van de open cultuur van de franstalige gemeenschap.

Laatst gewijzigd door flatliner : 19 oktober 2010 om 15:30.
flatliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 15:32   #77
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner Bekijk bericht
Verder attendeer ik u er graag op dat in het Franstalige tv landschap series in het nederlands, duits, swahili, kantonees, enz buitegewoon zeldzaam zijn. In de franse gebieden, heeft men de neiging om alles in het frans te dubben.

Basicly is de Franstalige dan ook veroordeeld tot Franstalige produkties, of eventueel amerikaanse, waarvan men de stemmen van de acteurs ook nog eens overschrijft met een franse stem.

In frankrijk worden de locale producties enorm gesponserd om uitgezonden te worden. Tot zover de illusie van de open cultuur van de franstalige gemeenschap.

idd,veruit de beste is Arté...maar wie kijkt daar naar behalve kelt ,en zelfs daar is de helft over het Duits heen gedubt

Laatst gewijzigd door kelt : 19 oktober 2010 om 15:33.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 19:25   #78
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner Bekijk bericht

Ook in Duitsland, Spanje, Italië, Turkije,... wordt er massaal gedubd.
In Engeland niet want men kijkt voornamelijk naar Engelstalig werk.

VL en Ned vonden het in de jaren 50 en 60 te duur om te dubben en de traditie van ondertitelen is gebleven.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 19:52   #79
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ook in Duitsland, Spanje, Italië, Turkije,... wordt er massaal gedubd.
In Engeland niet want men kijkt voornamelijk naar Engelstalig werk.

VL en Ned vonden het in de jaren 50 en 60 te duur om te dubben en de traditie van ondertitelen is gebleven.
En dit kan alleen maar aangemoedigd worden. Moest dit niet zo geweest zijn zou de jeugd (mezelf incluis) véél slechter Engels spreken.
Geef nu toe, in programma's als "so you think you can dance" zit er een Amerikaans jurrylid die gewoon alles in het Engels zegt en iedereen moet het maar begrijpen, in welke andere landen zou dit nog mogelijk zijn?
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 19:55   #80
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
En dit kan alleen maar aangemoedigd worden. Moest dit niet zo geweest zijn zou de jeugd (mezelf incluis) véél slechter Engels spreken.
Geef nu toe, in programma's als "so you think you can dance" zit er een Amerikaans jurrylid die gewoon alles in het Engels zegt en iedereen moet het maar begrijpen, in welke andere landen zou dit nog mogelijk zijn?
weinig landen gaan zo in aanbidding voor een buitenlander die het normaal vindt dat hij overal en altijd zijn taal kan spreken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be