![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Partijlid
|
![]() De Islam is al vanaf de vroege middeleeuwen een intrinsiek onderdeel van de Europese cultuur. Je zou zelfs kunnen stellen dat het gelijktijdig met het Christendom zijn intrede kende in het continent.
Of jullie angsthazen met al die islamofobische frustraties dat willen geweten hebben of niet. De intellectuele erfenis van de antieken waar menig Europeaan graag mee pocht, en een continuïteit ermee verondersteld, was enkel mogelijk dankzij o.a. de Moorse intelligentsia. Zodra Granada viel stond het Ottomaanse Rijk al klaar om verder westwaarts te trekken in het Europese binnenland. Voorts ben ik tegen de EU en andere (neo)liberale organisaties. Dus van mijn part haakt Turkije af, voor diens eigen goed zou dat nog zo geen slecht idee zijn.
![]() |
#62 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ik vraag gewoon, geef me de merken dan dewelke we niet meer mogen kopen, wat is daar zo moeilijk aan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
geef me nu die merken !! En ik ben ervan overtuigt, dat de gewone bevolinking het ook niet weet. Dus ik wil graag je reactie toetsen van "de mensen weten het, maar kiezen toch voor de goedkoopste". Bedoel je daarmee colright, liddle of aldi? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Cacao is een goedverkopend handelsgewas. Het overgrote deel komt uit W-Afrika nl Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Cameroun. Hoofdproducent is Ivoorkust met bekende kindslaven als arbeiders.
Het is een gewas dat vrij gemakkelijk aangetst wordt door insecten en schimmels en vraagt om veelvuldig bespuiten met chemische middelen. O.a. met Lindane (een chloorverbinding). Lindane in militaire vorm, per ongeluk uitgevonden door Israël, wordt ook wel Agent Orange genoemd. De kinderen die (als slaaf) werken in Ivoorkust worden in Burkina Faso en Mali via speciale kinderhandelaren gekocht. De chocolade industrie heeft na blijkt geen enkele of weinig stappen ondernomen om hierin verbetering te brengen. Nederland is verreweg de grootste verwerker van de cacao. In Cameroun en Nigeria is de situatie voor wat betreft kinderarbied slechter dan in Ivoorkust en Ghana. De kinderen zijn gemiddeld 13 jaar. Met andere woorden: Geen enkel chocoladeproduct is gegarandeerd vrij van kinderarbeid of slavernij. Van cacao uit Nigeria en Cameroun is dat met zekerheid, maar enkele procenten van de boeren in Ivoorkust en Ghana werken zonder gebruikmaking van kinderarbeid, resp. 13 en 3%. Dus chocola zonder kinderarbeid is een volledig onzinverhaal.
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"En hoe weet je dat de belgen bewust kiezen voor chocolade waarbij slaven worden gebruikt?" Maar ik schreef "Sommigen zijn bezorgd. Velen kan het amper tot niet schelen of er bij de productie van de goederen die we kopen/consumeren kinderarbeid is." Je begrijpt ongetwijfeld het verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() De man in de straat weet het gewoon niet. Heeft er geen idee van hoe 'boeren' in West Afrika werkt. Let wel dat het niet de blanken zijn die kinderarbeid gebruiken maar de zwarte Afrikanen zèlf.
Ga die nu maar vertellen hoe ze het moeten doen. Of, in het andere geval, koop geen chocola vervaardigd uit cacaobonen afkomstig uit West-Afrika. De overige 25% procent van de wereldproductie komt uit Azië en Zuid-Amerika.
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Turkije deed het tot de jaren 90 economisch en sociaal heel slecht, slechter zelfs dan bepaalde Arabische landen en tot eind jaren 80 veel slechter dan de Oost Europese en Balkan landen. Er was ook heel veel corruptie. Nu is Turkije de minst corrupte in de regio, zelfs minder corrupt dan Griekenland. Ik ben ook al in Noord oost Turkije geweest, bij de grens met Georgië. Tegenwoordig is de Turkse kant oneindig veel beter dan de Georgische kant(infrastructuur, netheid, etc.) , 20 jaar geleden was het net omgekeerd. Je hebt zelfs het gevoel terug in Europa te komen, ondanks het feit dat Georgiërs christelijk zijn en over het algemeen lichter van huidskleur zijn dan de Turken. Laatst gewijzigd door tomm : 5 november 2010 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() @ Tomm
Daar ben ik me zeer van bewust. Volgens recente rapportage omtrent het fenomeen kinderarbeid op plantages in West Afrika wordt er wel degelijk gehandeld in kinderen. Wat in onze ogen kinderen zijn, wel te verstaan. Mijn opmerking was derhalve ook meer cynisch bedoeld. De teelt overigens, doet me een beetje aan de tabak denken. Dat betekent vreselijk veel handwerk dat nauwelijks door machines kan worden gedaan.