Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2011, 16:26   #61
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat hoop ik ook.
Uiteindelijk was mijn probleem (zie inleidende post) dat CLB's, waar ouders en kinderen laagdrempelig kunnen praten, zouden gebruikt worden als informatiebron voor jeugdrechters.
't is een tweesnijdend zwaard. Het CLB krijgt soms aanwijzingen voor situaties als verwaarlozing en mishandeling. Als ze dit nergens kunnen melden krijg je situaties waarin er plots vanalles aan het licht komt of er familiedrama's optreden, en dan ook blijkt dat het CLB al geruime tijd voldoende aanwijzingen had voor het bestaan van die situatie of het risico op escalatie maar er niks aan gedaan heeft. Gevolg: iedereen verontwaardigd dat zoiets kan gebeuren terwijl 'de diensten' er eigenlijk wel al vanaf wisten...

Verder vind ik persoonlijk dat altijd éérst het kind moet geloofd worden. Als een kind meldt dat het thuis mishandeld wordt, neem dat dan aan en neem actie om dat kind te beschermen. Als dan later blijkt dat het een verzinsel of een sterke overdrijving was (meestal een roep om aandacht, dat ook érgens een reden heeft die serieus moet genomen worden) is dat spijtig voor de ouders die onheus behandeld werden natuurlijk. Die gaan er wel met minder schade uitkomen dan ouders die onterecht geloofd werden toen ze zeiden dat er helemaal niks aan de hand is.

Citaat:
Dat was geenszins mijn bedoeling. Het zal mijn perceptie zijn, dat onrustwekkende verdwijningen van minderjarigen nogal vlug worden gelinkt aan problematische opvoedingssituaties.
zoveel minderjarigen zijn er nu ook niet die ontvoerd worden of vermoord worden maar niet direct gevonden worden.
de meerderheid van de verdwijningen zijn toch wel jongeren die uit eigen initiatief weglopen van thuis. De meerderheid van de gevallen staan snel weer terug thuis, maar als dit vaak voorvalt of gedurende langere perioden dan kan je er ergens wel vanuit gaan dat er een probleem is in het contact gezin - kind . Jij vindt dat blijkbaar te voortvarend?
Je vindt de risico's die kinderen lopen als ze op straat leven ook geen opvoedkundige risico's? Er zijn weglopende jongeren die héél snel terecht komen in criminele milieus, prostitutie,... Dat lijkt me inderdaad een goeie opvoedingssituatie, totaal niet problematisch
Oud 4 april 2011, 14:39   #62
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
't is een tweesnijdend zwaard. Het CLB krijgt soms aanwijzingen voor situaties als verwaarlozing en mishandeling. Als ze dit nergens kunnen melden krijg je situaties waarin er plots vanalles aan het licht komt of er familiedrama's optreden, en dan ook blijkt dat het CLB al geruime tijd voldoende aanwijzingen had voor het bestaan van die situatie of het risico op escalatie maar er niks aan gedaan heeft. Gevolg: iedereen verontwaardigd dat zoiets kan gebeuren terwijl 'de diensten' er eigenlijk wel al vanaf wisten...

Verder vind ik persoonlijk dat altijd éérst het kind moet geloofd worden. Als een kind meldt dat het thuis mishandeld wordt, neem dat dan aan en neem actie om dat kind te beschermen. Als dan later blijkt dat het een verzinsel of een sterke overdrijving was (meestal een roep om aandacht, dat ook érgens een reden heeft die serieus moet genomen worden) is dat spijtig voor de ouders die onheus behandeld werden natuurlijk. Die gaan er wel met minder schade uitkomen dan ouders die onterecht geloofd werden toen ze zeiden dat er helemaal niks aan de hand is.
Nynorsk. In het decreet betreffende CLB's lees je in artikel 11 dat ALLE personeelsleden het beroepsgeheim moeten respecteren. Elders in het decreet is ook te lezen dat de CLB's discreet dienen te werk te gaan.

Je hebt gelijk. Het kind moet in de eerste plaats worden geloofd, en iedere onrustwekkende melding moet ernstig worden genomen. Maar ik mag toch aannemen dat een CLB eerst contact opneemt met de ouders, zich eventueel informeert, vooraleer aan de alarmbel van het CBJ wordt getrokken via een meldingsformulier. Als je het rapport (via link in mijn beginpost) van het CBJ leest dan vindt het CBJ het niet noodzakelijk dat ouders worden geïnformeerd.

Laatst gewijzigd door Rudy : 4 april 2011 om 14:40.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 14:52   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Nochtans heb ik in m'n korte carrière binnen de BJZ ouders aan de rechter horen vr�*gen om aub een verplichte maatregel op te leggen, ook in geval van POS. Ouders die met hun rug tegen de muur staan en niet weten van welk hout pijlen te maken. Je mag hen zelf gaan vertellen dat dit mensen zijn die tekortschieten in hun verantwoordelijkheid. Er zijn veel verschillende wegen naar Rome.
Voor iemand die zegt dat er te hard met de vinger gewezen wordt naar ouders wijs je wel heel snel zélf met je vingertje.
Juist ja. Zowel ouder(s) als kind kunnen ook vrijwillig contact opnemen met BJZ. Had ik over het hoofd gezien.
Maar, gezien je bij BJZ hebt gewerkt, durf je beweren dat een jeugrechter, ook al zijn de ouders vragende partij, een maatregel zal opleggen zonder met de vinger naar de ouders te wijzen ?
Oud 5 april 2011, 18:36   #64
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
u bent al te ver.
ouders leren kinderen om met hen te praten; als ouders dit negeren tijdens de zeer jonge jaren van hun kinderen, dan zullen ze gedurende de puberteit idd geconfronteerd worden met een gesloten jongeren die weinig deelt met de ouders. Het is aan de ouders om van kleinsaf open te staan voor de wereld van hun kind.
laat nu net de jongste, de grootste babbel van allemaal zijn: eentje dat maar al te graag(niet negatief bedoeld) in de belangstelling stond, totaal niet op haar mondje gevallen, aanbeden door oudere broers en zussen....ik noemde ze soms betweter, verbeterde zij me, nee, nee een beterweter
gast2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 18:37   #65
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Bedankt Nyno. Da's een serieuze boterham.

Iets over dat plaatsen, want daar heb ik toch ernstige bedenkingen bij. Ik ben het met je eens dat er soms geen andere oplossing is. Maar dan wel onder zeer strikte voorwaarden. Binnen de context van de familie gast2 zie ik geen enkele reden tot plaatsing van de minderjarige dochter louter omdat ze een relatie zou hebben met een meerderjarige. Het is niet omdat vader en moeder daar een probleem mee hebben, en de ander huisgenoten de discussies in huis beu zijn, dat de dochter moet schuiven naar een instelling.
wij willen haar TOTAAL NIET
Oud 5 april 2011, 19:01   #66
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

EXCUSEER VOOR HET TE SNELLE PLAATSEN/ WIJ WILLEN HAAR TOTAAL DUS NIET UIT HUIS want het gezin is niet meer volledig dan...
in ieder geval is er contact geweest met bijz en ccg ivm vermoeden van "chronische schoolfobie", een materie om je nachten in te verdiepen!!telefonisch lieten ze het uit schijnen dit ook te geloven maar...bij samenkomst bleef er niet veel meer van over, in ieder geval zou er psychisch niets aan haar op te merken zijn...

we schreeuwen het al lang van de daken dat het veel met die eerste grote verliefdheid op die vent te maken heeft en als je dan de chronische schoolfobie erbij plaatst, klopt het plaatje...maar van die instanties gelooft natuurlijk niemand je alhoewel ik moet zeggen dat clb eens alles op papier genoteerd had ivm schoolfobie, reacties en oorzaken, enz...en er niet afkerig tegenover stond...
als je tiener ELKE zondag voor 23.30 geen boek heeft vast gehad, dan pas rond 1.00 of 1.30 in bed beland, maandag zelfde liedje alleen een uurtje vroeger, kan je dit toch nog moeilijk normaal schoolgedrag noemen?op woensdag zijn het normale schooluren ivm huiswerk, dus net na eten maar dan is de week al weer bijna om
en op zaterdag kan je alweer beginnen te "zagen" om boekentas klaar te maken zodat hele weekend vrij is, niks gebeurt dan to 23.30 ten vroegste op zondag...moedeloos word je ervan

men geeft wel toe dat ze acute vorm van schoolfobie heeft gehad na haar ziekte...

ivm met de rest, sommigen hebben negatieve, anderen hebben positieve opmerkingen maar kunnen jullie raad hierin geven als je weet dat:
-wij, als gezin allemaal van die deugniet houden
-het moeilijk hebben met haar liegen omdat niemand hier zo opgevoed is
-hoe kunnen we haar onder de vleugels van die vent uithalen zonder "beschadigingen"
-we ze niet uit huis geplaatst willen zien
-welke instanties zouden nog kunnen helpen

een "grappige" anekdote:
dochter had aangegeven op internaat te willen om uit huis te zijn omwille van ruzies,
bijz vond dat geen goed gedacht omdat dit toch maar uitstel werd tot weekend thuis en ze zo voor haar situatie thuis weg vluchtte(mijn God, weet die vrouw hoe het thuis is...),
moesten we horen dat ze dichtbij op internaat wilde, bijz vertelde ons welk zelfs, vroeg toen rechtstreeks dadelijk met wie ze op internaat daar wou gaan,
blijkbaar had die vraag haar verrast en antwoordde ze te vlug:bleek het met die vent zijn zus te zijn, leuk hè, als hij ook op bezoek zou komen bij zijn zus...
er werd al aangehaald dat een internaat ook te duur zou zijn voor een groot gezin...

kwam deze week een brief aan de ouders van onze jongste gericht:van een internaat in W-Vlaanderen bij zusters, 50 euro voor 3 maanden te betalen, ik dacht al dat een of andere instantie ons dit "gelapt" had , zo van, dit kunnen ze wel betalen maar vonden dat grappig : bij de zusters terwijl ze niet op haar mond gevallen is...

toen we haar dit vertelden dat we eventueel daar naar de opendeurdagen wilden gaan
wat een reactie!max 3 uur op laptop, werd ineens gerespecteerd, niet zo een grote mond meer, enz...maar we vermoeden wel dat ze "hem" nog altijd ziet in de buurt van de school...
Oud 6 april 2011, 16:54   #67
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Gast2. Vraag. Ik zou graag eens willen weten hoeveel ouder die partner van je dochter (14) is, ongeveer.
Oud 6 april 2011, 17:05   #68
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

25...
Oud 6 april 2011, 17:06   #69
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

ik bedoel hij is 25
Oud 6 april 2011, 17:08   #70
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gast2 Bekijk bericht
ik bedoel hij is 25
Goed voor 't prison dus.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 17:22   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Goed voor 't prison dus.
Zeer zwak beste Filsoof. Bij deze hoor je op z'n minst op m'n negeerlijst. Bemoei je aub met wat je iets over afweet.
Oud 6 april 2011, 19:14   #72
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeer zwak beste Filsoof. Bij deze hoor je op z'n minst op m'n negeerlijst. Bemoei je aub met wat je iets over afweet.
Een man van 25 die iets begint met een kind van 14? Dat meen je toch niet?
Oud 6 april 2011, 19:21   #73
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een man van 25 die iets begint met een kind van 14? Dat meen je toch niet?
dag filosoof.

Binnen dit ernstig debat stelde ik een vraag naar de leeftijd van de partner. Antwoord: 25.

Uw reactie (de vraag werd niet aan u gesteld) is er eentje voor de rubriek "koeien en kalveren".

Een minimum aan respect en beleefdheid. Daar gaat het om.

Rudy.

Laatst gewijzigd door Rudy : 6 april 2011 om 19:30.
Oud 6 april 2011, 19:41   #74
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

vandaag heb ik even een glimp kunnen gooien op haar inkomende sms-berichten, die heer stuurt haar vandaag volop berichten waarin hij haar bv aanraadt niet naar ons te luisteren en te doen wat zij wil...kun je onze avond voorstellen, zij terug in een hoekje, 2 oortjes in, ongenietbaar....zou toch eens graag willen weten hoeveel tijd erover gaat eer die heer voor verhoor wordt opgenomen nadat zaak aan onderzieksrechter wordt overgedragen?
Oud 6 april 2011, 19:48   #75
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Heel het Comité voor Bijzondere Jeugdzorg is een "rattenvanger van Hamelen" systeem.
Mijn maag draait nog rond als ik de naam hoor.

Indien problemen kan je me pmmen.
Hoe kan iemand je nu pmmen als je voortdurend gebanned bent?
Had dan je e-mail opgegeven...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 19:53   #76
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
dag filosoof.

Binnen dit ernstig debat stelde ik een vraag naar de leeftijd van de partner. Antwoord: 25.

Uw reactie (de vraag werd niet aan u gesteld) is er eentje voor de rubriek "koeien en kalveren".

Een minimum aan respect en beleefdheid. Daar gaat het om.

Rudy.
Het Strafwetboek, daar had ik 't over.

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 april 2011 om 19:57.
Oud 7 april 2011, 09:02   #77
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
EXCUSEER VOOR HET TE SNELLE PLAATSEN/ WIJ WILLEN HAAR TOTAAL DUS NIET UIT HUIS want het gezin is niet meer volledig dan...
in ieder geval is er contact geweest met bijz en ccg ivm vermoeden van "chronische schoolfobie", een materie om je nachten in te verdiepen!!telefonisch lieten ze het uit schijnen dit ook te geloven maar...bij samenkomst bleef er niet veel meer van over, in ieder geval zou er psychisch niets aan haar op te merken zijn...
Dag Gast2. Wat de chronische schoolfobie betreft. De CGG organiseren PrOS-projecten (problemen op school). In Mechelen alleszins. Het aantal individuele begeleidingen is beperkt, en wordt gesubsidieerd. Voor Mechelen bijvoorbeeld gaat het om 6 begeleidingen per trimester. Aanvragen gebeuren via het CLB. Ik zou mij toch eens goed informeren.
Oud 7 april 2011, 09:28   #78
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
we schreeuwen het al lang van de daken dat het veel met die eerste grote verliefdheid op die vent te maken heeft en als je dan de chronische schoolfobie erbij plaatst, klopt het plaatje...maar van die instanties gelooft natuurlijk niemand je alhoewel ik moet zeggen dat clb eens alles op papier genoteerd had ivm schoolfobie, reacties en oorzaken, enz...en er niet afkerig tegenover stond...
als je tiener ELKE zondag voor 23.30 geen boek heeft vast gehad, dan pas rond 1.00 of 1.30 in bed beland, maandag zelfde liedje alleen een uurtje vroeger, kan je dit toch nog moeilijk normaal schoolgedrag noemen?op woensdag zijn het normale schooluren ivm huiswerk, dus net na eten maar dan is de week al weer bijna om
en op zaterdag kan je alweer beginnen te "zagen" om boekentas klaar te maken zodat hele weekend vrij is, niks gebeurt dan to 23.30 ten vroegste op zondag...moedeloos word je ervan

men geeft wel toe dat ze acute vorm van schoolfobie heeft gehad na haar ziekte...

ivm met de rest, sommigen hebben negatieve, anderen hebben positieve opmerkingen maar kunnen jullie raad hierin geven als je weet dat:
-wij, als gezin allemaal van die deugniet houden
-het moeilijk hebben met haar liegen omdat niemand hier zo opgevoed is
-hoe kunnen we haar onder de vleugels van die vent uithalen zonder "beschadigingen"
-we ze niet uit huis geplaatst willen zien
-welke instanties zouden nog kunnen helpen
Behalve die verliefdheid op een oudere man klinkt de situatie mij nogal herkenbaar.

Om te beginnen, laat het CLB eerst en vooral een IQ-test uitvoeren. Vraag dan bij het CLB naar een goeie kinderpsychiater. De CLB's beschikken wel over een lijst, maar vraag toch maar naar wie hun voorkeur gaat. De ervaring leert mij dat je best niet zomaar bij de eerste de beste kinderpsychiater binnenstapt. Het verschil is nogal groot. Bezorg de kinderpsychiater de resultaten van de testen uitgevoerd door het CLB.
De directie van een school is ook veel voorzichtiger als ze weten dat je kind onder behandeling is.
Oud 7 april 2011, 09:46   #79
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een "grappige" anekdote:
dochter had aangegeven op internaat te willen om uit huis te zijn omwille van ruzies,
bijz vond dat geen goed gedacht omdat dit toch maar uitstel werd tot weekend thuis en ze zo voor haar situatie thuis weg vluchtte(mijn God, weet die vrouw hoe het thuis is...),
moesten we horen dat ze dichtbij op internaat wilde, bijz vertelde ons welk zelfs, vroeg toen rechtstreeks dadelijk met wie ze op internaat daar wou gaan,
blijkbaar had die vraag haar verrast en antwoordde ze te vlug:bleek het met die vent zijn zus te zijn, leuk hè, als hij ook op bezoek zou komen bij zijn zus...
er werd al aangehaald dat een internaat ook te duur zou zijn voor een groot gezin...

kwam deze week een brief aan de ouders van onze jongste gericht:van een internaat in W-Vlaanderen bij zusters, 50 euro voor 3 maanden te betalen, ik dacht al dat een of andere instantie ons dit "gelapt" had , zo van, dit kunnen ze wel betalen maar vonden dat grappig : bij de zusters terwijl ze niet op haar mond gevallen is...

toen we haar dit vertelden dat we eventueel daar naar de opendeurdagen wilden gaan
wat een reactie!max 3 uur op laptop, werd ineens gerespecteerd, niet zo een grote mond meer, enz...maar we vermoeden wel dat ze "hem" nog altijd ziet in de buurt van de school...
Een internaat kan een oplossing bieden. Inderdaad, de kosten zijn niet min. En toch. Met het internaat kan je afspraken maken, bijvoorbeeld dat er geen bezoek over de vloer komt.
Oud 7 april 2011, 09:51   #80
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....zou toch eens graag willen weten hoeveel tijd erover gaat eer die heer voor verhoor wordt opgenomen nadat zaak aan onderzieksrechter wordt overgedragen?
Vergeet niet je te laten registreren als "benadeeld persoon". Zo word je op de hoogte gehouden van de evolutie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be