Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2010, 21:24   #61
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Ik zie ook niet goed in hoe je hoogtechnologische kompjoeternetwerken zou kunnen leggen, vliegtuigen en raketten bouwen, of gekompliceerde machines zou kunnen bouwen en herstellen zonder een degelijk technisch onderwijs. Het zijn in ieder geval niet de ekonomen die het vanuit hun ivoren torentje allemaal zo goed kunnen uitleggen die ze kunnen bouwen. Zonder technici die échte welvaart kreëren zijn ze niks waard.
Ongetwijfeld; een econoom is iemand die zou moeten weten hoe economische systemen fungeren. Maar een econoom is daarom geen goede ondernemer, technicus of eender wat van die zaken. (Vice versa is dat natuurlijk ook waar.)

De marktprijs voor een goede ondernemer, technicus en die zaken is daarom - terecht - veel hoger.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 00:21   #62
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Militaire uitgaven vertegenwoordigen zo'n 4,3% van het VS GDP (14% van het budget).

De hooffbrok vormen, net zoals in België, de sociale uitgaven.
Mij intrigeert vooral die 'Remainder'

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 03:53   #63
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ongetwijfeld; een econoom is iemand die zou moeten weten hoe economische systemen fungeren. Maar een econoom is daarom geen goede ondernemer, technicus of eender wat van die zaken. (Vice versa is dat natuurlijk ook waar.)

De marktprijs voor een goede ondernemer, technicus en die zaken is daarom - terecht - veel hoger.
Dit antwoord is naast de kwestie. Het punt van patrickve was dat je een hoogtechnologische samenleving niet kunt uitbouwen en rechthouden zonder een vorm van georganizeerd (technisch) onderwijs. Je hebt tenslotte altijd een basis nodig om je talenten verder uit te bouwen, zelfs wanneer je hoogintelligent bent. En die moet je halen bij degenen die reeds de kennis bezitten of ze opzoeken in lektuur die geschreven werd door mensen die deze kennis en ervaring hebben opgedaan. Al was het maar om te leren lezen, schrijven en rekenen.

Ik heb veel aan zelfstudie gedaan en zo veel kennis tijdens mijn leven verworven. Maar zonder georganizeerde technische opleidingen had ik nooit de basis kunnen verwerven voor mijn huidige technologische kennis. Al was het maar omdat het niet doenbaar is om zelf al die dure technologie te kopen waarop praktijkervaring moet worden opgedaan. Voor het opdoen van technologische kennis moest ik inderdaad gortdroge kursussen en saaie praktijkproeven doorworstelen en uitleg vragen aan lesgevers. Maar na het doorworstelen van die saaie lektuur en die saaie praktijkproeven had ik wel de vaardigheden om kreatief met deze kennis om te springen.

Ik geef zoveel mogelijk de voorkeur aan zelfstudie, maar ben me ook bewust van de beperkingen ervan. Je kan nu eenmaal niet alle kennis van de wereld zelf bezitten, en zelf alles uitzoeken komt soms neer op het heruitvinden van het wiel. Al kan van nul beginnen redeneren wel als voordeel hebben dat je weet waar alles vandaan komt en je zo de materie tot in de details kent.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 12 november 2010 om 03:55.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 09:05   #64
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daarentegen, voor een mature, high-tech economie denk ik dat de scholingsgraad van de bevolking WEL een rol speelt in de economische ontwikkeling. Ik zie Japan, Japan niet zijn zonder de minste vorm van onderwijs bijvoorbeeld.
Maar de scholingsgraad is niet noodzakelijk hetzelfde als het aantal jaren dat gemiddeld op de schoolbanken gesleten wordt.

Ik heb in verschillende landen gewoond. Het is opvallend hoe verschillend het onderwijs in Zwitserland ten opzichte van dat van België eigenlijk kompleet het omgekeerde is. In plaats van leerlingen aan te moedigen zo veel mogelijk tijd op de schoolbanken door te brengen doet men het omgekeerde...
En de restultaten zijn nietemin goed. Ik ken behoorlijk wat mensen die kwa kennisniveau op dat van een Belgische Industrieel ingenieur zitten, maar nietemin op hun 15de zijn gaan werken, en op die manier wel jaren meer ervaring hebben.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 11:25   #65
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarentegen, voor een mature, high-tech economie denk ik dat de scholingsgraad van de bevolking WEL een rol speelt in de economische ontwikkeling. Ik zie Japan, Japan niet zijn zonder de minste vorm van onderwijs bijvoorbeeld.
Beste Patrick, zoals je weet zal onze manier van onderwijs drastisch wijzigen tengevolge van de technologische revolutie die zich vooral de laatste 20 jaar heeft gemanifesteerd. In plaats dat kinderen worden bedolven onder een massa informatie, zullen ze stapsgewijs tot ontwikkeling komen naargelang interesse en het talent dat verschillend kan zijn per individu. De synchronisatie tussen kennis en weten zal hierbij als leidend principe gebruikt worden waarmee gezegd wordt dat we het menselijke ontwikkelingspotentieel terug centraal zullen stellen. Om dit te verwezenlijken dienen we eerst ons grootste probleem van vandaag op te lossen, en dat is onze vergetelheid waar economie nu weer om ging.

Maar we zijn alvast benieuwd hoe de mensheid de valutaoorlog gaat tegemoet treden, alsof de economische waanzin nog niet duidelijk genoeg was. De vraag is hoelang men nog kan blijven slapen, econoom is HET knelpuntberoep van onze hedendaagse maatschappij, wie dat nu nog niet begrijpt kan misschien beter zelf terug naar de schoolbanken, zo eenvoudig is dat uiteindelijk. En maar ontkennen .... halleluja

Laatst gewijzigd door MIS : 12 november 2010 om 11:26.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 11:29   #66
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij intrigeert vooral die 'Remainder'
Dat is de tijd die rest om ons verstand te gebruiken, staat zo in de boekjes.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 13:48   #67
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit antwoord is naast de kwestie. Het punt van patrickve was dat je een hoogtechnologische samenleving niet kunt uitbouwen en rechthouden zonder een vorm van georganizeerd (technisch) onderwijs. Je hebt tenslotte altijd een basis nodig om je talenten verder uit te bouwen, zelfs wanneer je hoogintelligent bent. En die moet je halen bij degenen die reeds de kennis bezitten of ze opzoeken in lektuur die geschreven werd door mensen die deze kennis en ervaring hebben opgedaan. Al was het maar om te leren lezen, schrijven en rekenen.

Ik heb veel aan zelfstudie gedaan en zo veel kennis tijdens mijn leven verworven. Maar zonder georganizeerde technische opleidingen had ik nooit de basis kunnen verwerven voor mijn huidige technologische kennis. Al was het maar omdat het niet doenbaar is om zelf al die dure technologie te kopen waarop praktijkervaring moet worden opgedaan. Voor het opdoen van technologische kennis moest ik inderdaad gortdroge kursussen en saaie praktijkproeven doorworstelen en uitleg vragen aan lesgevers. Maar na het doorworstelen van die saaie lektuur en die saaie praktijkproeven had ik wel de vaardigheden om kreatief met deze kennis om te springen.

Ik geef zoveel mogelijk de voorkeur aan zelfstudie, maar ben me ook bewust van de beperkingen ervan. Je kan nu eenmaal niet alle kennis van de wereld zelf bezitten, en zelf alles uitzoeken komt soms neer op het heruitvinden van het wiel. Al kan van nul beginnen redeneren wel als voordeel hebben dat je weet waar alles vandaan komt en je zo de materie tot in de details kent.
En ik zeg helemaal niets anders...
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 12 november 2010, 14:54   #68
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken behoorlijk wat mensen die kwa kennisniveau op dat van een Belgische Industrieel ingenieur zitten, maar nietemin op hun 15de zijn gaan werken, en op die manier wel jaren meer ervaring hebben.
Ik veronderstel dat ze nadien veel aan zelfstudie doen en bijkomende opleidingen in avond-of volwassenenonderwijs volgen?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 01:11   #69
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik ken behoorlijk wat mensen die kwa kennisniveau op dat van een Belgische Industrieel ingenieur zitten, maar nietemin op hun 15de zijn gaan werken, en op die manier wel jaren meer ervaring hebben.
De meeste nuttige kennis wordt 'on the job' geleerd. Daarom zijn pas afgestudeerden groentjes die niets kunnen.

De grootste rol van onderwijs is dan ook niet het aanleren van vaardigheden maar het adverteren van al bestaande vaardigheden. Bvb iemand studeert niet om slimmer te worden, maar om een certificaat te kunnen voorleggen van de slimheid die hij voordien al bezat.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 01:48   #70
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet echt; want het gros van alle kennis die we 'krijgen' door school, is volledig irrelevant voor het goed uitoefenen van een job. Ik ben niet tegen dat soort kennis - persoonlijke ontwikkeling is ook belangrijk. Maar daar wordt je simpelweg niet rijker van.

dat klopt pertinent niet.

een van de grote problemen van onze huidige arbeidsmarkt is dat we in België leven in een maatschappij waar er een grote nood is aan hooggeschoolden.
De scholingsgraad is enorm belangrijk. Alle goedkope ongeschoolde en laaggeschoolde jobs worden meer en meer uitbesteed aan lage-loonlanden. Dat wordt nergens zo pijnlijk duidelijk als in Brussel.

Brussel is een plek waar tegelijk een gigantisch groot aanbod aan jobs is en er een torenhoge werkloosheid is. De verklaring ligt in het feit dat de jobs in Brussel bovengemiddeld voor hooggeschoolde kantoorwerknemers zijn, terwijl de bevolking bovengemiddeld laaggeschoold is. Je zit met een overtal aan ongeschoolde Brusselse arbeiders waar niemand op zit te wachten.

De files naar Brussel worden (deels) verklaard door het feit dat er werknemers nu eenmaal wel 'van buiten' moeten geïmporteerd worden om de vacatures in te vullen, want de Brusselaars zelf zijn te laaggeschoold om in aanmerking te komen voor het aanbod dat er wel degelijk is.

Wie in België geen goede scholing heeft, heeft een probleem.

Citaat:
Als er nood is aan kennis als kapitaal goed, dan is het nogal logisch dat 'de markt' daar wel mechanismen voor zal vinden. En dan hoeft er ook geen publiek onderwijs voor te zijn.
De congestieproblemen rond Brussel kosten bedrijven handenvol geld.
Ik heb de markt echter nog niet horen zeggen : laten we Brusselaars eens beter scholen ...
Oud 14 november 2010, 02:20   #71
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
De congestieproblemen rond Brussel kosten bedrijven handenvol geld.
Ik heb de markt echter nog niet horen zeggen : laten we Brusselaars eens beter scholen ...
:')
Oud 14 november 2010, 03:29   #72
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch wel meer de uitzondering dan de regel zou ik zeggen.
Klopt niet, ben maar tot mijn 17 de naar school gegaan. Heb mijzelf thuis verder verdiept in IT kennis en verdien nu op mijn 24ste meer dan de meeste dokters en andere hoog opgeleide mensen.

Citaat:
Maar verder is onderwijs OP ZICH een cultureel consumptiegoed, en niet alleen een kapitaalgoed, he. Goed onderwijs is goed om te hebben, gewoon als genotsprodukt, en niet enkel als investering om produktief mee te zijn. Ik zou zelfs zeggen dat het een maatschappelijke investering is die noodzakelijk is als je een democratie wil: het "volk" moet een minimum aan intelligentie hebben om een minimum aan zinnig inzicht kunnen te hebben in de gang van de wereld, om daar een minimum aan zinnige stem kunnen over uit te brengen.
Nja, dan zijn ze daar toch in gefaald. Je ziet maar dat de mensen de hele tijd in een vicieuze cirkel draaien en geen alternatief kunnen bedenken tegenover dit voor het overgrote gedeelte van de mensen slecht systeem. Het probleem met onderwijs is dat mensen alle kennis moeten opnemen, maar geen ruimte krijgen om deze te bekijken of zich vragen over te stellen over de juistheid ervan. Kan me nog herinneren dat ik de leerkracht netwerken tegensprak over het limiet van het tcp/ip protocol. Resultaat, strafstudie voor weerbarstigheid of dat ik problemen had met mijn leerkracht economie, omdat hij niet wou geloven dat de staat geld leent van een privé bank aan interest(nationale bank).

Citaat:
Ik zeg niet dat dat enkel via onderwijs gaat, maar normaal gezien dient onderwijs toch wel de basis elementen aan te brengen die bruikbaar zijn om zichzelf verder te ontwikkelen in het trachten te begrijpen van de gang der zaken.
En wanneer hebben de mensen daar tijd voor? Als ze van het school komen moeten ze onmiddelijk de arbeidsmarkt op...

Citaat:
een van de grote problemen van onze huidige arbeidsmarkt is dat we in België leven in een maatschappij waar er een grote nood is aan hooggeschoolden.
Klopt maar voor een gedeelte, het grootste probleem is die HR managers. Deze mensen moeten meestal mensen aannemen voor werk waar ze geen snars van snappen. Voor ik als freelancer werkte heb ik me rotgeergerd aan deze. Dan moest je die bepaalde begrippen uitleggen en zaten ze je schaapachtig te bekijken omdat je met vaktermen begint te praten. De HR manager is het gezicht van het bedrijf voor een werkzoekende en als dat al tegenvalt, dan is de goesting om daar te werken al voorbij. Ik heb een IBM Professional Certification en krijg daar altijd bakken kritiek over en 100.000 vragen hoe ik daaraan ben gekomen zonder een diploma van school te hebben. Uiteindelijk gaven ze mij die job niet omdat ze het niet vertrouwden... Mensen zijn te bevooroordeeld.

Laatst gewijzigd door openeye : 14 november 2010 om 03:50.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 06:58   #73
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat ze nadien veel aan zelfstudie doen en bijkomende opleidingen in avond-of volwassenenonderwijs volgen?
Inderdaad. Het valt op hoeveel van mijn jongere collegas een dag in de week op de schoolbanken zitten. Uiteindelijk bereiken die ook het niveau van een Belgische industrieel ingenieur.

In Zwitserland is de leerplicht nog steeds tot 15 jaar.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 10:26   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
Resultaat, strafstudie voor weerbarstigheid of dat ik problemen had met mijn leerkracht economie, omdat hij niet wou geloven dat de staat geld leent van een privé bank aan interest(nationale bank).
De goeie gang van zaken is dat de staat geld leent bij prive-entiteiten zoals burgers, en commerciele banken, he, en daar NATUURLIJK interest op betaalt, want die mensen stellen hun huidige consumptie uit om de staat zijn uitgaven te laten doen waar-ie niet genoeg middelen voor afgepakt heeft via belastingen. Dat heet "staatsobligaties" en zouden de normale manier moeten zijn om een deficit te financieren.

De centrale bank zou zich enkel moeten bezig houden met de geldcirculatie, niet met de staat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 10:28   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt maar voor een gedeelte, het grootste probleem is die HR managers. Deze mensen moeten meestal mensen aannemen voor werk waar ze geen snars van snappen. Voor ik als freelancer werkte heb ik me rotgeergerd aan deze. Dan moest je die bepaalde begrippen uitleggen en zaten ze je schaapachtig te bekijken omdat je met vaktermen begint te praten. De HR manager is het gezicht van het bedrijf voor een werkzoekende en als dat al tegenvalt, dan is de goesting om daar te werken al voorbij. Ik heb een IBM Professional Certification en krijg daar altijd bakken kritiek over en 100.000 vragen hoe ik daaraan ben gekomen zonder een diploma van school te hebben. Uiteindelijk gaven ze mij die job niet omdat ze het niet vertrouwden... Mensen zijn te bevooroordeeld.
Heel eenvoudig: "nobody ever got fired for buying IBM".

http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_u...inty_and_doubt

Maw, jij bent de investering niet waard in de informatievergaring of je wel geschikt bent of niet, als een andere daar met een kwaliteitscertificaat kan afkomen, he.

Misschien zijn de groenten van boer Janssens best veilig, maar je gaat toch maar voor dat "bio" label, en je gaat geen half jaar op uitkijk naar boer Janssens om te zien of die proper kweekt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 november 2010 om 10:30.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 13:27   #76
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar de scholingsgraad is niet noodzakelijk hetzelfde als het aantal jaren dat gemiddeld op de schoolbanken gesleten wordt.

Ik heb in verschillende landen gewoond. Het is opvallend hoe verschillend het onderwijs in Zwitserland ten opzichte van dat van België eigenlijk kompleet het omgekeerde is. In plaats van leerlingen aan te moedigen zo veel mogelijk tijd op de schoolbanken door te brengen doet men het omgekeerde...
En de restultaten zijn nietemin goed. Ik ken behoorlijk wat mensen die kwa kennisniveau op dat van een Belgische Industrieel ingenieur zitten, maar nietemin op hun 15de zijn gaan werken, en op die manier wel jaren meer ervaring hebben.
Dat is zo, maar kenniservaring wordt niet verloond, althans hier niet.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 01:04   #77
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
:')
sterke inhoudelijke reactie wel.
die AdrianHealy is een intellectueel, dat voel je.
Oud 16 november 2010, 01:12   #78
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Maw, jij bent de investering niet waard in de informatievergaring of je wel geschikt bent of niet, als een andere daar met een kwaliteitscertificaat kan afkomen, he.

Misschien zijn de groenten van boer Janssens best veilig, maar je gaat toch maar voor dat "bio" label, en je gaat geen half jaar op uitkijk naar boer Janssens om te zien of die proper kweekt.
Ik weet toch wel dat het stuk koe en kalkoen dat ik koop veilig en lekker is. Het is niet goedkoper, maar wel beter...
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 01:35   #79
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De goeie gang van zaken is dat de staat geld leent bij prive-entiteiten zoals burgers, en commerciele banken, he, en daar NATUURLIJK interest op betaalt, want die mensen stellen hun huidige consumptie uit om de staat zijn uitgaven te laten doen waar-ie niet genoeg middelen voor afgepakt heeft via belastingen. Dat heet "staatsobligaties" en zouden de normale manier moeten zijn om een deficit te financieren.

De centrale bank zou zich enkel moeten bezig houden met de geldcirculatie, niet met de staat.
Is irrelevant. De staat leent het van een privebank, de leerkracht geloofde mij niet, dus kreeg ik strafstudie. Daar gaat het om.
Citaat:

Weeral irrelevant. Ik ben zelfs zeker van dat ze mij scheef zouden bekijken als ik afkwam met mijn cv met de bedrijven voor wie ik allemaal gewerkt heb en ze allemaal 1 voor 1 gaan afbellen voor info. School is overrated. Het is wat je buitenuit leert dat telt.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 01:47   #80
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
sterke inhoudelijke reactie wel.
die AdrianHealy is een intellectueel, dat voel je.
Sommige dingen zijn gewoon te grappig om op te reageren, sorry daarvoor.

Hint: mijn theorie vereist niet dat we zien dat mensen de brusselaars opleidt. Maar toch goed geprobeerd.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 16 november 2010 om 01:47.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be