![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oe heeft het bekrepen ! ![]() Alleen is het iets ingewikkelder: Jefke is misschien veel minder machtig dan ik, maar Joske is een veel machtiger persoon. Ik ga dus met Jefke en Julleke en Piet samenspannen om te eisen dat Joske OOK akkoord gaat met een gemeenschappelijk ding waar ik ook wel mijn voordeeltje bij heb. En hoewel Julleke Jefke Piet ikke en nog een paar anderen individueel niet machtig zijn in vergelijking met Joske, zal Joske misschien 2 keer nadenken als hij ze allemaal tegelijk tegen zich heeft. Ik zal dus een maatregel willen doordrukken die voor mij wat nadelig is ten aanzien van Jefke (aangezien ik Jefke zelf niet nodig heb hiervoor en machtiger ben), maar die voordelig is voor mij ten aanzien van Joske, iets wat ik op mijn eigen van Joske niet gedaan zou krijgen, maar wel als ik samenspan met die anderen. De beste manier om zoiets gedaan te krijgen is te praten over een "algemeen ethisch principe", een regel die gewoon voor iedereen geldt. Het is mijn manier om mij te beschermen tegen "sterkeren" en om de "zwakkeren" mee te krijgen. Citaat:
Citaat:
Soms kan een dictatuur voor ons een goeie zaak zijn. Bijvoorbeeld, als een stomme diktator zijn land in de economische miserie houdt, is dat bijvoorbeeld qua CO2 uitstoot een goeie zaak voor ons. Wij zullen minder klimaatsproblemen hebben dank zij die diktator. Maar soms kan een diktator, als hij te megalomaan is, nadelig en bedreigend zijn, een beetje zoals onze Kim in Noord-Korea. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zeg je dat precies ?
Dat is wat de social discount rate betekent, he. Iemand in de toekomst is evenveel waard als iemand nu. De enige discount rate is de kans op vernietiging van de mensheid of zo, zodat die investering in die gast van de toekomst verloren is gegaan. Maw, een indier die moet kiezen tussen zijn familie nu, of 4 families in de toekomst, zou volgens de social discount rate redenering moeten kiezen voor die 4 families in de toekomst. Hij gaat dat niet doen. (enfin, denk ik toch) |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat is het ganse punt. Een ANDERE manier om iets aan het klimaatprobleem te doen is wat je zou kunnen noemen "de vlucht vooruit" in de hoop redelijk snel een zo hoog-technologische beschaving op poten te hebben, dat het klimaat je niet veel meer kan schelen. Bijvoorbeeld met totaal autonome voedselkweekinstallaties die niet meer met de biosfeer gekoppeld zijn, en wooninstallaties in afgesloten systemen (onder de grond of in een stolp of noem maar op). Met gigantische energieproduktie en verbruik, als we daar de juiste technieken voor ontwikkeld hebben (onder andere, wie weet, met heel veel zonne-energie). Ik zeg maar wat. Natuurlijk zal dat niet voor iedereen weggelegd zijn, en de arme sloebers die achtergebleven zijn "buiten in de storm en de droogte", spijtig voor hen. Ze hadden maar geen besparingen moeten doorvoeren "voor het klimaat" terwijl de buren hun high-tech steden ontwikkelden. Nog eens, ik zeg maar wat, maar het is heel moeilijk te voorspellen wat er de komende 100 jaar gaat gebeuren. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laat ik het anders formuleren: als iedereen de principes van ecologische rechtvaardigheid zou naleven, zou ik hier niet zitten, zou er geen energieverbruik van laptop nu zijn.... Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan durf je nog zeggen dat ik geen acties mag voeren omdat die een beetje milieuvervuilend zijn? Citaat:
En nog even de bal terugkaatsen: ik weet niet wat jij bedoelt met effectief werken aan de toekomst, maar kun je beargumenteren dat in dat werk dat je bedoelt er geen milieu-impact is? (vergelijkbaar met de milieu-impact van mijn banners en baxters) Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | ||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is even onverantwoord als de moeder die rookt in het bijzijn van haar kinderen, en antwoordt dat ze wel op tijd een oplossing zullen hebben voor kanker... Citaat:
Laat staan dat ik oplossingen zou voorstellen van dingen die in het verleden al veel voor problemen hebben gezorgd (zoals superluxe, terreinwagens en vliegtuigen, dus zeker superdeluxe terreinwagens die kunnen vliegen...) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En van de biosfeer afsluiten, amai... Are you sure? Dat gaat op tijd lukken? Dat gaat voldoende leuk zijn? Dat gaat voor iedereen (alle voelende wezens!!) haalbaar zijn? Dat gaan ze allemaal graag hebben? Sorry, maar ik geloof dat echt niet, hé. Dat at niet op tijd lukken. Ik zie totaal niet in hoe je dat zou kunnen klaarspelen. De oplossing die ik voorstel is dan veel simpeler (want ik kan het, en ik ben er niet ongelukkig van).
![]() |
![]() |
#66 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is dat ONGEHOORDE RISICO dat jullie de wereld laten lopen: door alles in het werk te stellen om het onmogelijke trachten te verwezenlijken, namelijk het grote deel van de wereldbevolking vrijwillig laten afzien van hun persoonlijke genot en directe voordelen, werken jullie VEEL REALISTISCHER schema's hard tegen (zoals kernenergie). Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In geval 1 deel ik je mening totaal niet. In geval 2 heb je gelijk, in jouw contekst. Met 7 000 000 000 is zelfs het eten van gekweekt graan uit Oezbekistan al een milieubelastend feit. En U hebt in deze zeer rijke omgeving wel de keuze om dat Oezbeekse graan te weigeren, maar 95% van de mensheid kan het geen reet schelen waar dat dat graan vandaan komt. Citaat:
De methodologie is compleet verschillend, maar het uiteindelijke doel is't zelfde, het voortbestaan van de Homo sapiens op deze aardbol in relatief comfort. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Amish bewijzen het van dag tot dag. Maar daarentegenover, de San hebben per persoon een pak meer nodig dan 1 hectare. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#68 | ||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ja, afzien van persoonlijk genot... Bwa... Valt wel mee. Ik heb sterke vermoedens dat de daling van mijn genot verwaarloosbaar klein is vergeleken met een stijging van genot van de meest kwetsbaren. dat geldt zeker als iedereen zou leven volgens de principes van ecologische rechtvaardigheid. Je moet weten: anderen helpen kan ook vreugdevol zijn, hé ![]() Citaat:
Overigens, in die nieuwe 'biotoop' (Biosphere 3?) zal er ook nog wel sprake zijn van een 'milieu', he. Citaat:
Dus laten wij al doen wat voor ons haalbaar is. Voor ons is het niet haalbaar om zo eventjes kernfusie op poten te zetten, maar is het wel haalbaar om vegetarier te worden. dat is vandaag zelfs haalbaar. Nu. En zelfs domme en arme mensen zouden dat kunnen, Wat niet kan gezegd worden van technologische dinges: zelfs jij kunt niet beslissen om nu een superzuinige wagen te ontwerpen en te gebruiken. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#69 | |||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
-ofwel mogen we discrimineren (racisme,...) -ofwel mogen we mensen opeten of gebruiken als slaven enzo. Ben je echt bereid om één van deze twee goed te keuren? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En waarom hebben die san meer nodig? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mensen opeten. Ik ben de krankzinnige die Soylent Green te pas en te onpas als voorbeeld aanhaalt. En mijn 108 kg kan veel mensen voeden. Citaat:
U daarentegenover kiest om mensen te verbieden die keuze te maken. Citaat:
Citaat:
Wat gaat U doen, nog een spandoekje schilderen? Welkom tot het recht van de sterkste. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Schijt op de zuidpool, en indien je drol niet wegwaait, ligt ie er nog binnen 200 jaar. Hoeveel hectare heb je daar nodig om te overleven? Ik kan je nu al vertellen, holbewoners maken er geen schijn van kans. Citaat:
Citaat:
het enige verschil is dat ik geen lotto biljetten koop. Citaat:
Uw ethiek gaat nooit de mijne zijn, omdat U denkt dat de mens een idealistisch wezen is.
![]() |
![]() |
#71 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Maar ik heb het helemaal niet over kernfusie. Ik heb het over bestaande, maar in de hoek geduwde technologie: breeder reactors. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De rest heb je gelijk, ik ben ook teleurgetseld als ik denk aan bv Nazi-Duitsland: die mensen gedroegen zich niet volgens mijn utopie. En ook niet volgens de jouwe, denk ik, dus voor jou geldt een beetje hetzelfde. Op zich is er niks mis met idealisme en het streven naar een utopie. Integendeel, dat is net goed (zoalng de utopie goed is natuurlijk). Ik zou wel bezwaren hebben als we nu misantroop worden. Dat zou niet mogen. Maar teleurstelling, ja, dat is een gevoel. Jij voelt je ook teleurgesteld als mensen liegen en bedriegen. Dan moet eens rondkijken, en zul je snel zien dat die voorwaarde voldaan is (er is veel leugen en bedrog), dus voel je je teleurgesteld. En dat wil dus zeggen dat je mensbeeld van die leugenaars en bedriegers niet overeenstemt met jouw idealen of wensen. En je hebt dan ook een wens/utopie: een wereld met geen onethische leugens en bedrog (dus geen leugens waar je je teleurgesteld bij zou voelen). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat belemeren van hernieuwbare energie investeringen is ook goed bestudeerd, gerapporteerd, gekend,... Kostprijs ook. Vuil spel van electrabel ook. Citaat:
Maar je mag hen niet dwingen om te investeren in technologie die hen moet beschermen tegen problemen die wij veroorzaken. En je kunt niet veronderstellen dat die technologie toevallig ook is wat ze hadden gewild als we geen problemen hadden veroorzaakt. Daar hebben we niet genoeg bewijsmateriaal voor om dat te onderbouwen Citaat:
Citaat:
Enfin, heb ook iet veel goeds gehoord van die derde of vierde generatie reactoren (zijn dat de breeder reactoren? ben tel effe kwijt) Die Finse reactor is duurder dan begroot, en bouw duurt langer dan verwacht. En dat zie je zeeer vaak: men begint aan een groot project, geeft een kostenplaatje, en uiteindelijk blijkt het veel duurder uit te vallen dan verwacht. Geld is al opgebruikt en zitten ze daar met halfafgewerkt gebouw. Ik haat het als ze dergelijke impasses creeren. En dat gebeurt te vaak bij die grote projecten. Er is een boek Megaprojects and Risk: An Anatomy of Ambition, van Flyvberg, Bruzelius en Rothengatter. Over hoe de promotoren van megaprojecten zowel regeringsleiders, media als publiek desinformeren om hun projecten te kunnen doorzetten. Heel vaak worden de kosten zwaar onderschat, de voordelen te sterk opgewaardeerd, de nadelen geminimaliseerd,...
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 14 november 2010 om 13:50. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
En slavernij van zwarten mag ook terug? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus het aat niet om al dan niet uit keuze anderen willen helpen, het gaat niet om verbieden op zich. Waar het uiteindelijk op neerkomt (ik neem even een binnendoorweg), is dat jij bv. nog graag varkens wil vermoorden voor je genot, en dat je niet graag wil dat dat verboden wordt, want dat heeft je ego niet graag. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij wil dus eigenlijk dat iedereen meer uitgeeft dan zijn inkomsten? Dat iedereen dan in het rood gaat en de nadelen daarvan afwentelt op toekomstige generaties? Dat kun je rationeel gezien niet willen. Want je had zelf ook geboren kunnen worden in de toekomst... Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Is net hetzelfde als met planten: ik erken dat we planten nodig hebben om te overleven. Maar dat wil niet zeggen dat je bomen mag kappen voor reclamepapier, dat je plantaardige voeding mag verspillen als veevoeder (1/3 van wereldwijde graanoogst wordt omgezet in oneetbare mest, en grootste deel van die mest kan de natuur nog eens niet snel verwerken: zie de stikstofvoetafdruk van veeteelt http://stijnbruers.wordpress.com/201...n-de-veeteelt/) Citaat:
Enfin, ik snap uw analogie wel, en het is waar dat op absoluut niveau ik moreel relativist ben (dat er geen objectieve absolute morele waarheden bestaan). Maar dat wil niet zeggen dat ik niet een eigen ethiek mag hebben. En nu heb ik een ethiek van ecologische rechtvaardigheid, en volgens die thiek zou het aangewezen zijn als anderen ook die ethiek hebben. PS: je had wel een lottobiljet (ethiek): het recht van de sterkste. Mijn lottobiljet zegt dat jouw lottobiljet fout is. Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Schoenmaker blijf Uw leest. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vraag me wel af of er nog veel mensen op dit forum zijn die jouw mening delen. Ik heb namelijk de indruk dat de meeste mensen die ik persoonlijk ken bovenstaande dingen extreem verafschuwen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En uiteindelijk blijft het verspilling, want je had veel landbouwgrond nodig om die mest te produceren. Er zijn efficientere hernieuwbare energiebronnen dan dierlijke mest. Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik reken erop dat handelspartners zich aan afspraken houden, vandaar dat ik kwaad word als ze liegen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens vanaf het moment dat we eindelijk breeders mogen gebruiken, hebben we geen uranium ontginning meer nodig. Maar toch blijven de problemen van uranium ontginning MINUSKUUL in vergelijking met de ontginning van fossiele brandstoffen waaronder steenkool, voor dezelfde energie yield. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar nog eens, IK heb geen kernenergie nodig, er is nog genoeg STEENKOOL om mij al mijn fratsen tijdens mijn leven laten te doen. Als ik mijn fratsen met kernenergie MAG doen van jou, dan DENK IK OPRECHT dat dat beter zal zijn voor de toekomst, en ik wil dus die kleine moeite doen om met kernenergie mijn fratsen te doen. Als ik dat niet mag doen met kernenergie, dan doen we gewoon voort met steenkool, geen probleem. Citaat:
Kijk, voor mij moet er noch veganisme, noch breeders, noch gelijk wat zijn, ik wil gewoon maar zoveel mogelijk genieten van wat er is zolang het duurt, en er is meer dan genoeg daarvan. Ik voel mijzelf heel genereus, en wil dus, tegen mijn algemene principes in, iets doen voor de toekomstige generaties, namelijk een voor mij ongeveer kifkif keuze maken die hen beter uitkomt. Ik denk dat kernenergie deel kan uitmaken van die keuze. Veganisme natuurlijk niet, dat verbrodt mijn genot teveel. Maar als men niet wil, mij niet gelaten. Dan blijf ik er maar gewoon op doorboeren. Tant pis. Citaat:
Citaat:
1) de industrie een zware terugslag hebben toegebracht zodat we het potentieel dat we hadden, voor een deel zijn kwijtgespeeld en terug moeten opbouwen 2) de regelgeving onnodig zwaar hebben gemaakt. Veel van de kosten zijn "red tape" kosten. BTW, die Finse reactor is geen breeder. Het is een opgepoetste standaard reactor, gen. 3 is gewoon een opgepoetste versie van gen. 2 (de huidige). Gen 4 zijn de echte breeders. Citaat:
Jij doet dat ook met je veganisme voorstellen, de groenen doen dat ook met hun windmolens en zonne-energie. Veel beloven en weinig geven, doet ... |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() ja, dat vreesde ik al. Maar botst dus met mijn theorie van rechtvaardigheid...
Citaat:
En ja, dat is inderdaad het ontzeggen van onduurzame technologie. Dat ontzeggen primeert boven het toelaten, een beetje zoals een negatief recht primeert boven een positief recht. Bv: het recht om niet met iemand te trouwen weegt zwaarder dan het recht om wel met iemand te trouwen. Dus gedwongen huwelijk mag niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En voor niet-elektriciteitsbronnen is het kernenergievraagstuk niet aan de orde. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ofwel begrijp ik je niet goed... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zeg dat alle gedwongen huwelijken een probleem zijn. En je mag me niet chanteren door te zeggen "als ik met Mieke niet mag trouwen, ga ik An dwingen om met mij te trouwen". Dus het is niet dat als je één slechte onduurzame energie niet mag gebruiken, dat je een andere onduurzame energie mag gebruiken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
(Veganisme is gratis hoor ![]() Citaat:
Nu, dat zijn meestal kleine projecten die niet zoveel kosten per project. Dus dat is nog iets anders. Als daar de kosten onderschat worden, zit men niet met zo'n grote impasse om het project af te maken. En nog een verschil: het zijn meestal vele gelijkaardige projecten. Als men de kosten van de eerste windmolens heeft onderschat, zal men sneller leren dat de werkelijke kosten hoger geschat moeten worden voor de volgende windmolens. Voor de grote windmolenparken op zee kan het anders zijn, ja. Daar moeten we oppassen met onderschattingen.
![]() |
![]() |
#78 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
het punt is dat uiteindelijk het gros van de mensheid reageert zoals ik, hoewel ik het misschien wat botter zeg dan de meesten, en dat men wel leuk wil fantaseren en filosoferen en zo, tot op het moment dat men wil in het vel snijden, en mensen in hun portemonee pakken, of mensen hun pretjes wil afpakken. Ga morgen eens een wetsvoorstel indienen dat voortaan alle vleesverkoop illegaal is. Ge gaat uw zin nog niet afgemaakt hebben of ge ligt met uw klikken en klakken op straat. Ik heb het gezien in Frankrijk, he. Er is een grote "Grenelle van het milieu" geweest en zus en zo, en ze gingen een HEEL KLEINE CO2 taks invoeren. Van de slag protest van de vissers, de camioneurs, de zus, de zo.... rap afgevoerd, en ingeblikt. Geen CO2 taks meer. Citaat:
Een aantal hebben wat gewetensproblemen, en die gaan daarom zichzelf wijsmaken dat al dat klimaatgedoe zo erg niet is. Zo hebben ze ook weer een oplossing voor hun gewetensprobleempje gevonden. Ze willen niet "echt weten wat er aan de hand is", ze willen "horen dat ze gewoon zo kunnen verder doen". Waarom ? Omdat ze in de grond niet bereid zijn om te veranderen. En door daar geen rekening mee te houden, gaan jullie voor een ergere situatie dan wanneer jullie daar wel rekening zouden mee houden. Jullie hopen op de Grote Mentaliteitswijziging die er niet gaat komen (wanneer het economisch slechter gaat, dan worden mensen egoistischer en nijdiger en wordt het agressief gedrag groter en neemt het grootmoedige gedrag af), en ondertussen doen jullie er alles aan om de werkbare oplossingen die WEL rekening houden met de egoistische verzuchtigingen van de mens, tegen te houden. Wel, hasta la vista, zou ik zeggen. Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 14 november 2010 om 21:36. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Eerlijk, is dat nu echt zoooo moeilijk voor jou om de ethiek van ecologische rechtvaardigheid na te streven??? Veganistisch leven, is dat nu zoooo moeilijk? Al dat onnodig leed veroorzaken, louter voor je plezier? En arme mensen en toekomstige generaties discrimineren? Is het echt zo moeilijk om rechtvaardigheid na te sterven? Om eens minder hebzuchtig te doen? Ben je dan zo'n slaaf van je ego? Je hebt geen medeleven met dieren? Je stelt je trivial belangen boven de vitale belangen van anderen? Moet je echt al dat onnodig leed doelbewust veroorzaken? Is dat nu zooo moeilijk om daarmee te stoppen? Ben jij dan zooo'n moeilijke? Citaat:
Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=fDiSR...&feature=share En hoewel de situatie in Belgie iets minder erg is dan op dat filmpje, veroorzaak je wel onnodig veel dierenleed, louter voor je plezier. Triviale belangen laten primeren boven vitale belangen van anderen! Denk je daar wel over na wat dat betekent? Heb je daar al eens bij stilgestaan? Je empathieneuronen gaan niet oplichten? Zonder verdoving catsreren, hoektanden afknippen, staart afknippen, oplsluiten vetmesten, stress veroorzaken, doorligwonden veroorzaken, brandwonden veroorzaken, ziektes creëren, verhandelen, slagen, extreme fysieke pijn veroorzaken, dodelijke stress veroorzaken, paniekaanvallen veroorzaken, keel open snijden,.... En dat allemaal omwille van je genot? Zeg eens dat we zoiets niet zouden mogen doen met ongeneesbaar diep mentaal gehandicapte weeskinderen. Zeg eens dat dat IMMOREEL zou zijn. Je gaat zeggen dat dat immoreel zou zijn als we dat deden met mentaal gehandicapten. Gebruik eens gewoon dat woord IMMOREEL. Je moet dat woord gebruiken in deze context. Je gaat zeggen dat het immorel is. Je gaat ook zeggen dat discriminatie immoreel is. Je gaat zeggen dat apartheid immoreel is. Je kent wel apartheid, hé? Je gaat niet zeggen dat dat amoreel is, je gaat zeggen dat dat immoreel is. En uiteindelijk ga ik je vastpinnen en ga je tot de logische conclusie komen dat het eten van vlees ook immoreel is. Je hebt echt wel een ethiek hoor. Je hebt een morele bewustzijn. Je gaat mij niet wijsmaken dat je op niveau 5 van de schaal van Kohlberg bent blijven steken. Want dan zou je mentaal gehandicapten nog durven opeten. Want mentaal gehandicapten kunnen geen sociaal contract tekenen. Enfin, neem eens gewoon een ethiek gebaseerd op empathie en principes van rechtvaardigheid. Is dat nu echt zoooo moeilijk voor jou? Citaat:
Doe eens wat karate of oosterse krijgskunsten, daar leer je jezelf overwinnen, daar leer je discipline, je ego overmeesteren. Je bent precies verslaafd aan comfort, als ik je zo bezig hoor. Zeker als je nog vlees eet. Dat moet een hevige verslaving zijn, als je er zelfs bereid voor bent om er een moord voor te plegen... Is dat nu zooo moeilijk om te stoppen met vlees eten? Of ben jij graag verslaafd? Citaat:
Is dat nu zoooo moeilijk voor jou om tegen de stroom in te roeien? Ik kan dat hoor! Ik doe dat. Het goeie voorbeeld geven, is dat zoo moeilijk voor jou? Ben je dan zoooo gemakzuchtig? Zo weinig discipline? Zo weinig wilskracht? Citaat:
Citaat:
Laten we het eerst eens over jouw mentaliteitswijziging hebben. Over veganisme. Ja? Je gaat me niet wijsmaken dat agressief gedrag bij mensen gaat toenemen en dat je werkbare oplossingen verhindert, als je veganist zou worden. Uiteindelijk gaat het erom dat jij en ik telkens het goede voorbeeld moeten geven. Jij en ik kunnen alvast sober en veganistisch leven. Laten we daar al eens mee beginnen. En laten we andere mensen blijven sensibiliseren. Onverstoorbaar, blijven sensibiliseren. Is dat nu zoooo moeilijk voor jou? Het lijkt wel of ik hier superman ben. En nee, je kunt niet verklaren dat ik gek ben, want ik heb net sterke argumenten, een logische consistentie, ik heb goed nagedacht over de ethische basisprincipes en de consequenties daarvan, ik geloof niet in feitelijke onwaarheden die strijdig zijn met de wetenschappelijke kennis (dus niet in God,...). Dat zijn allemaal tekenen dat ik niet gek ben. Citaat:
Citaat:
Voila, ik ben uitgepraat nu. Punt is duidelijk. Ik ga de rest overlaten aan jezelf. Ik heb je geinformeerd, alles staat nog te lezen op mijn website. Je kunt nu niet meer zeggen dat je het niet geweten hebt.
![]() |
![]() |
#80 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tuurlijk is JOUW MENING dat dat onverantwoord is, zoals het JOUW MENING is dat dat onethisch is gewogen aan JOUW ETHIEK.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Eerlijk gezegd, de dag dat men voldoende geperfectioneerd synthetische steaks uitvindt, is dat voor mij ook goed. Citaat:
Citaat:
"oei da's erg....daar heb ik een gewetensprobleem mee.... ah, 't is al over" ![]() Citaat:
Jefke zou graag iets hebben dat mij wat kost, en ik zou Jefke den boom kunnen insturen want ik ben machtiger dan hem. Alleen, ik zou zelf ook iets willen bekomen van Jules, en ik weet dat hij mij alleen ook den boom kan insturen. Ik zoek dus een PAKT met Jefke en met nog andere zwakken, om Jules te dwingen MIJN condities aan te nemen want hij is machtiger dan ik, maar niet machtiger dan ons allemaal tezamen. Ik ga in op Jefkes vraag, als hij mij steunt in mijn eis ten opzichte van Jules. De beste manier om zoiets te doen is van die "gemeenschappelijke eis van de zwakken die samen sterk zijn" als een ETHISCH PRINCIPE naar voren te schuiven. Domweg: ik wil van Jules bekomen dat hij zich engageert van niet op mijn gezicht te slaan, maar hij is sterker en ziet niet in waarom hij zich dat pleziertje zou ontzeggen. Ik zou ook graag het pleziertje hebben om op Jefke zijn smoel te slaan en aangezien ik sterker ben heeft Jefke niet veel te zeggen. Maar ik vind het erger dat Jules op mijn gezicht slaat dan het plezier dat ik heb om op Jefke zijn gezicht te slaan. We spreken dus af, als "ethisch principe": niemand slaat op niemand zijn gezicht. Jefke vindt dat goed, ik vind dat goed, want zo kan ik dat van Jules afdwingen. Jules heeft daar geen voordeel bij, maar is wel gedwongen, want hij kan niet op tegen Jefke en mij tegelijkertijd. Het is dus een vorm van vereenvoudiging om al die paktjes samen in een "algemeen principe" te gieten. Het kan zijn dat er daar zijn die daarvan profiteren zonder dat ze mee zaten in de machtsverhoudingen. Het kan zijn dat we allemaal de voeten vegen aan Louiske. Louiske is totaal onmachtig en ik win er niks bij om een pakt af te sluiten met Louiske. Maar 't kost niet veel om die mee op te nemen in die algemene regel en het maakt de zaken eenvoudiger. Ideeen zoals voor gehandicapten zorgen, en geen raciale discriminatie en zo, zijn zulke dingen die een gevolg zijn van simplificaties van die machtsverhoudingen. In de grond heb ik er geen enkel voordeel bij om een pakt af te sluiten met een totaal gehandicapte, maar hij wordt wel gedekt door die algemene en eenvoudige regel dat ik op NIEMAND zijn smoel mag slaan, en dat NIEMAND op de mijne mag slaan. Ook al kan het niemand wat schelen dat ik of Jefke op die gehandicapte Louiske zijn smoel gaan kloppen. Racisme is van 't zelfde. Hoewel zwarten of gelen mij niet kunnen schelen, zou het wel eens kunnen zijn dat op een zekere dag men achter "mijn" soort komt. Het is dus voordeliger van te stellen dat we achter niemand's soort gaan. Citaat:
Alles is natuurlijk anders als het over een specifieke gehandikapte gaat met wie ik een persoonlijke relatie heb he. Dat verandert alles. Maar een biefstuk eten van een anonieme gehandicapte die in Bangladesh is geslacht ? Nooit over nagedacht. Ik denk dat ik bang zou zijn om een of andere ziekte op te doen... |
||||||||
![]() |
![]() |