Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2010, 00:22   #61
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Die nichemarkt voor kwaliteit bestaat nog steeds en die hebben het inderdaad moeilijk, maar als ze de moed hebben om door te bijten, zullen ze finaal de overwinnaars zijn. Trouwens de strategie van de Chinezen en andere goedkope landen is juist om met dumpingprijzen hier alles kapot te concurreren (zelfs als dat betekent met verlies te verkopen) om ons daarna geen alternatief meer te laten dan hun rotzooi te kopen.
Ik koop zelfs liever een 2de hands kwaliteitsproduct dan een nieuw goedkoop prul dat niet lang meegaat.

Ik heb in het begin ook kogelgewrichten voor mijn Amerikaanse oldtimer gekocht van een grootverdeler in de VS. Prullen gemaakt in China. Waren ongeveer de helft goedkoper, maar ik had ze gekocht in de tijd dat China nog maar net op kwam en geen idee hoe een goede ball joint er moest uitzien. Resultaat : +- 5000 km later mocht ik heel mijn voorophanging eronder uit slepen en ze vervangen door MOOG joints. Deze zijn 2 keer zo duur, maar alleen al aan de buitenkant kunt ge zien dat het kwaliteit is. (ik heb de foto's om het aan te tonen) Deze zitten er ondertussen al 12000 km onder en nog geen spatje sleet...
Alleen al aan de verloren uren die het gekost heeft om die goedkope prullen te vervangen...nee dank je. Gevolg die Amerikaanse groothandel, die verkoopt mij geen zak meer.

Ik probeer te denken op langere termijn en dat is heden ten dage helemaal niet makkelijk.

Ik heb het al eens eerder gezegd, de dag van vandaag denken de meeste directieleden maar maximum 1 jaar verder, tot aan de volgende bonus.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 27 december 2010 om 00:24.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:02   #62
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Er zijn er nog vele zo. Ik koop liever een tweedehandsproduct dat "indertijd" met een lange termijnvisie gemaakt was dan een prul die nu in China voor 2keer niks moet kopen, maar dat om de haverklap kapot is.
De mensen kopen goedkoop omdat ze geen geld hebben om duur te kopen. De Staat confiskeert een te groot deel van je inkomen.
Waar ik woon, in Zwitserland, kopen mensen juist wel duurzame goederen. Maar hier kunnen ze het zich ook veroorloven. Een neveneffect hiervan is dat er ook nog best veel jobs in de industrie overblijven op die manier.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:27   #63
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Als mensen liever chatten op facebook dan een nieuwe kast te kopen, dan is facebook geen gebakken lucht. Facebooken is leuk, het brengt nut. Tis niet omdat facebook virtueel is, da het plezier da ge ervan hebt niet reëel is.

Nog een pluspunt van goederen zoals facebook: de voorraad ervan hangt in mindere mate af van natuurlijke grondstoffen. Virtuele pret is minder belastend voor het milieu.

Over ikea: ge bekijkt het verkeerd. Ikea zorgt voor hogere productiviteit. Daardoor wordt meer geproduceerd en wordt iedereen rijker. Mss is het voorbeeld van de landbouw duidelijker. Nu doet 1 boer met 1 tractor het werk van 100 boeren vroeger. Ge zou kunnen zeggen dat dat slecht is, want nu zijn 99 boeren werkloos. Maar natuurlijk is dat niet zo. Die 99 boeren blijven niet werkloos. Die vinden ergens anders werk. De bron van welvaart is niet zo veel mogelijk mensen die zo weinig mogelijk produceren. MAar het omgekeerde. Zo weinig mogelijk mensen die zo veel mogelijk produceren.

Die 15 mensen die vroeger 1 kast maakten, wat was hun loon? Hun loon was de waarde van 1 kast. Als ge goedkoper kasten kunt maken, dan is het loon van 1 persoon de waarde van een kast. Die 14 anderen die worden niet werkloos. Die vinden ergens anders werk.
1 En dit systeem werkt nu perfect volgens U , alleen wordt dat fabrieksken nu buiten Eu geplaatst , en in ruil voor de aankoop van de goederen vloeit er wel geld naar Azië waarvan slechts een klein deelje terug komt . Gevolg 1 enorme uitstroom van Kapitaal
2 enerme werkloosheid hier
3 de staat moet veel meer werklozen onderhouden
4 kennis , ervaring , motivatie en invetiviteit gaat verloren in Eu
5 Onze jonge generatie denken dat Azië de oplossing is dat ze ginder maar werken en wij zullen hier allen op een bureau zitten , t' zal niet werken , want het is de ondergang van onze welvaart en de ondergang van de toekomst van onze kinderen .
6 ervaring gaat verloren , die ervaren meubelmaker wordt nu iemand die amper een kartonen doos kan open snijden met een stanlymes in Ikea .
7 Het bruto nationaal geluk gaat met rassenschrede achteruit , omdat mensen een saaie job doen en niet meer inventief bezig zijn .
8 het imense verschil tussen rijk en arm je creeerd een paar groepen - rijke industrielen - ingenieurs en technici - de stanlymes generatie - en werklozen
en ik kan zo nog even doorgaan ,
Als je nu , EN op dit ogenblik een oplossinng hebt voor dit fenomeen dan ben ik niet negatief tegen deze evolutie , maar wat zien we nu , dat EU enorm verzwakt , en aan het slakkengangetje dat nu aan de gang is zal EU waarscheinlijk over 200 jaar die scheve sytuatie kunnen rechttrekken .

De vraag is dan , wat heb ik en mijn kinderen daar aan ? Sorry maar ik wil niet zot worden in een klein kamertje achter mijn pc met facebook .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:33   #64
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Die nichemarkt voor kwaliteit bestaat nog steeds en die hebben het inderdaad moeilijk, maar als ze de moed hebben om door te bijten, zullen ze finaal de overwinnaars zijn. Trouwens de strategie van de Chinezen en andere goedkope landen is juist om met dumpingprijzen hier alles kapot te concurreren (zelfs als dat betekent met verlies te verkopen) om ons daarna geen alternatief meer te laten dan hun rotzooi te kopen.
Ik koop zelfs liever een 2de hands kwaliteitsproduct dan een nieuw goedkoop prul dat niet lang meegaat.

Ik heb in het begin ook kogelgewrichten voor mijn Amerikaanse oldtimer gekocht van een grootverdeler in de VS. Prullen gemaakt in China. Waren ongeveer de helft goedkoper, maar ik had ze gekocht in de tijd dat China nog maar net op kwam en geen idee hoe een goede ball joint er moest uitzien. Resultaat : +- 5000 km later mocht ik heel mijn voorophanging eronder uit slepen en ze vervangen door MOOG joints. Deze zijn 2 keer zo duur, maar alleen al aan de buitenkant kunt ge zien dat het kwaliteit is. (ik heb de foto's om het aan te tonen) Deze zitten er ondertussen al 12000 km onder en nog geen spatje sleet...
Alleen al aan de verloren uren die het gekost heeft om die goedkope prullen te vervangen...nee dank je. Gevolg die Amerikaanse groothandel, die verkoopt mij geen zak meer.

Ik probeer te denken op langere termijn en dat is heden ten dage helemaal niet makkelijk.

Ik heb het al eens eerder gezegd, de dag van vandaag denken de meeste directieleden maar maximum 1 jaar verder, tot aan de volgende bonus.
Ik denk er net zo over , en succes met de Oldtimer .
Oud 27 december 2010, 10:39   #65
Klarekijk
Banneling

Standaard

Dat deel van de economie zit hem ook in de mentaliteit van de mensen - consumenten .

Vele mensen kunnen niet zo goed hun weinige geld beheren , hoe kunnen ze aan meer komen .
Ik heb in mijn huis en op Bureau een paar mooie kunstwerken staan , ( ieder zijn smaak natuurlijk ) vaak zeggen mensen whaaaaaw zo'n dure stukken , maar de mondjes waar die jaloerse uitspraken uit komen hebben niet één degelijk stuk , ze consumeren er zonder na te denken op los en hebben wel 100 prullen staan en de garage pruilt uit van de rommel die ze niet meer gebruiken . de 100 items die ze staan hebben voeren ze om de 6 maand naar het containerpark , en aan het eind van de rit hebben ze meer uitgegeven dan ik aan één kwaliteitswerk , en ze hebben uiteindelijk nog niets .
Oud 27 december 2010, 11:09   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Dat deel van de economie zit hem ook in de mentaliteit van de mensen - consumenten .

Vele mensen kunnen niet zo goed hun weinige geld beheren , hoe kunnen ze aan meer komen .
Ik heb in mijn huis en op Bureau een paar mooie kunstwerken staan , ( ieder zijn smaak natuurlijk ) vaak zeggen mensen whaaaaaw zo'n dure stukken , maar de mondjes waar die jaloerse uitspraken uit komen hebben niet één degelijk stuk , ze consumeren er zonder na te denken op los en hebben wel 100 prullen staan en de garage pruilt uit van de rommel die ze niet meer gebruiken . de 100 items die ze staan hebben voeren ze om de 6 maand naar het containerpark , en aan het eind van de rit hebben ze meer uitgegeven dan ik aan één kwaliteitswerk , en ze hebben uiteindelijk nog niets .
Ik heb wel de indruk dat u met een pak vooroordelen leeft. Bij ons staat er geen enkel kunstwerk, maar ook geen prullen. Het grootste deel van ons gezinsbudget gaat naar onze kinderen (want wij zijn een groot gezin): eten, drinken, kleding, speelgoed, schoolmateriaal, enz. Iedere euro die hier het huis uitgaat, is overwogen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 11:52   #67
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb wel de indruk dat u met een pak vooroordelen leeft. Bij ons staat er geen enkel kunstwerk, maar ook geen prullen. Het grootste deel van ons gezinsbudget gaat naar onze kinderen (want wij zijn een groot gezin): eten, drinken, kleding, speelgoed, schoolmateriaal, enz. Iedere euro die hier het huis uitgaat, is overwogen.
Kinderen kosten geld, vreemdelingen importeren is veel goedkoper.
Ouderlingen tot hun 70 laten werken is beter, minder kans op pensioengeld.
Zo lossen we de crisis op.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 13:19   #68
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De mensen kopen goedkoop omdat ze geen geld hebben om duur te kopen. De Staat confiskeert een te groot deel van je inkomen.
Waar ik woon, in Zwitserland, kopen mensen juist wel duurzame goederen. Maar hier kunnen ze het zich ook veroorloven. Een neveneffect hiervan is dat er ook nog best veel jobs in de industrie overblijven op die manier.
Klopt ook
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 17:53   #69
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
1 En dit systeem werkt nu perfect volgens U , alleen wordt dat fabrieksken nu buiten Eu geplaatst , en in ruil voor de aankoop van de goederen vloeit er wel geld naar Azië waarvan slechts een klein deelje terug komt . Gevolg 1 enorme uitstroom van Kapitaal
Dat geld komt uiteindelijk terug, want het alternatief is dat de Chinezen ons eigenlijk alles voor niks geven, en dat zien ze daar ook niet zo zitten.
We zien dat geld onder andere terug komen door het toegenomen aantal Chinese toeristen in België, en de toename van de export van typische Belgische producten als chokolade...
Citaat:
Dat is geen gevolg van de deïndustrialisatie hier, maar eerder van een inflexibele arbeidsmarkt en een te royale werkloosheidsvezekering.
Alle landen in Europa hebben met concurrentie uit China te maken, en toch is de werkloosheid heel verschillend. In Zwitserland, met zijn dure lonen is de werkloosheid op dit moment 3,6%, en dat die zo extreem hoog staat is enkel maar omdat 't crisis is...

Citaat:
7 Het bruto nationaal geluk gaat met rassenschrede achteruit , omdat mensen een saaie job doen en niet meer inventief bezig zijn .
Het "bruto nationaal geluk" bestaat niet, dus het kan ook niet achteruit (of vooruit) gaan.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 17:58   #70
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
5 Onze jonge generatie denken dat Azië de oplossing is dat ze ginder maar werken en wij zullen hier allen op een bureau zitten , t' zal niet werken , want het is de ondergang van onze welvaart en de ondergang van de toekomst van onze kinderen .
6 ervaring gaat verloren , die ervaren meubelmaker wordt nu iemand die amper een kartonen doos kan open snijden met een stanlymes in Ikea .
8 het imense verschil tussen rijk en arm je creeerd een paar groepen - rijke industrielen - ingenieurs en technici - de stanlymes generatie - en werklozen
Als je nu , EN op dit ogenblik een oplossinng hebt voor dit fenomeen dan ben ik niet negatief tegen deze evolutie , maar wat zien we nu , dat EU enorm verzwakt , en aan het slakkengangetje dat nu aan de gang is zal EU waarscheinlijk over 200 jaar die scheve sytuatie kunnen rechttrekken .

De vraag is dan , wat heb ik en mijn kinderen daar aan ? Sorry maar ik wil niet zot worden in een klein kamertje achter mijn pc met facebook .

Laatst gewijzigd door MIS : 27 december 2010 om 18:01.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 18:01   #71
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:

De EU op zichzelf verzwakt niet, deze tendensen zijn er nu net om ons hiervan bewust te maken, het zegt ons dat een ommekeer nakend is. En die ommekeer zal ons terug de essentie van economie in herinnering brengen, en derhalve ook getuigen van een veel ruimere visie dan nu hoofdzakelijk het geval is.
Oud 27 december 2010, 19:54   #72
capper
Partijlid

capper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een reden waarom de economie moeilijk stijgt en de wereld gezondheid en welvaar niet vooruit gaat ligt eraan dat steeds een groter deel van de economie niet tastbare gebakken lucht is die ons welzijn niets bijbrengt .

Een steeds grotere hap van ons uitgaven zijn diensten die ondanks dat ze tof en interesant zijn ons geen meter vooruit helpen.
Het grootste probleem is het waterhoofd van de financiële sector dat te zwaar weegt op de rest van de economie. Dringend draineren zou ik zeggen.
capper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 07:40   #73
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door capper Bekijk bericht
Het grootste probleem is het waterhoofd van de financiële sector dat te zwaar weegt op de rest van de economie. Dringend draineren zou ik zeggen.
Draineren heeft tijd nodig.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 09:04   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Dat zeg en beweer ik nu al jaren maar, 'Miss' en 'Patrickse' hebben daar wel hun 'economisch' gedacht over!

't verwonderd me zelf, dat ze er nog niet bij zijn???

'k ben eens benieuwt
Patrickske was met vakantie op een oord waar geen internet was, en de tijd om mij een 3G sleutel te kopen heeft gezorgd voor mijn afwezigheid

Maar ik begrijp niet wat ge bedoelt, want ik ben het hier 100% eens met Bebob...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 09:18   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn er nog vele zo. Ik koop liever een tweedehandsproduct dat "indertijd" met een lange termijnvisie gemaakt was dan een prul die nu in China voor 2keer niks moet kopen, maar dat om de haverklap kapot is.
De balans tussen kwaliteit (= levensduur onder andere) en prijs is altijd een overweging die op verschillende dingen berust. Een wasmachine die 30 jaar meegaat, daar heb ik niks aan. Ik ga die misschien 4 of 5 keer moeten verhuizen, en ik ga die binnen 10 jaar beu zijn. Bovendien gaat het moeilijk worden om die nog eens laten te repareren binnen 20 jaar. Een wasmachine die 2 jaar meegaat, da's ook niet goed, dat is teveel rompslomp, en teveel risico om in panne te vallen als het niet uitkomt. Ik vind een gemiddelde levensduur voor spullen van ongeveer 10 jaar prima. Tegen dat je verhuist kan je ze zonder teveel hartpijn weggooien en nieuw kopen, en toch heb je er een redelijk genot aan zonder teveel pannes. Waarschijnlijk vandaar dat de meeste "duurzame" consumptiegoederen (wasmachine, TV,...) ongeveer 10 jaar meegaan, he.
Dat wil zeggen dat je in je volwassen leven een 6-tal generaties "spul" hebt, wat toch wel redelijk is, niewaar ? Dat komt overeen met de verschillende fasen van je leven: beginnend werk, jong gezin, middelmatig gezin, gezin met "grote kinderen", jong senior, gepensioneerde, ouw peeke.
Grosso modo.
Elk komt overeen met een verschillende vorm van behoefte, met een verschillende "levensstijl", een verschillende koopkracht, ...
Oud 28 december 2010, 09:21   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door capper Bekijk bericht
Als de staten en de politiek niet was tussengekomen, dan was dat, indien je hypothese juist is, nu gebeurd, he.
Oud 28 december 2010, 09:44   #77
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Patrickske was met vakantie op een oord waar geen internet was, en de tijd om mij een 3G sleutel te kopen heeft gezorgd voor mijn afwezigheid

Maar ik begrijp niet wat ge bedoelt, want ik ben het hier 100% eens met Bebob...
Dat is het probleem inderdaad. Overigens, je hebt nog veel werk, men heeft je inmiddels gevraagd om de revolutie te willen opstarten, interesse ?

Laatst gewijzigd door MIS : 28 december 2010 om 09:46.
Oud 28 december 2010, 09:58   #78
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De balans tussen kwaliteit (= levensduur onder andere) en prijs is altijd een overweging die op verschillende dingen berust. Een wasmachine die 30 jaar meegaat, daar heb ik niks aan. Ik ga die misschien 4 of 5 keer moeten verhuizen, en ik ga die binnen 10 jaar beu zijn. Bovendien gaat het moeilijk worden om die nog eens laten te repareren binnen 20 jaar. Een wasmachine die 2 jaar meegaat, da's ook niet goed, dat is teveel rompslomp, en teveel risico om in panne te vallen als het niet uitkomt. Ik vind een gemiddelde levensduur voor spullen van ongeveer 10 jaar prima. Tegen dat je verhuist kan je ze zonder teveel hartpijn weggooien en nieuw kopen, en toch heb je er een redelijk genot aan zonder teveel pannes. Waarschijnlijk vandaar dat de meeste "duurzame" consumptiegoederen (wasmachine, TV,...) ongeveer 10 jaar meegaan, he.
Dat wil zeggen dat je in je volwassen leven een 6-tal generaties "spul" hebt, wat toch wel redelijk is, niewaar ? Dat komt overeen met de verschillende fasen van je leven: beginnend werk, jong gezin, middelmatig gezin, gezin met "grote kinderen", jong senior, gepensioneerde, ouw peeke.
Grosso modo.
Elk komt overeen met een verschillende vorm van behoefte, met een verschillende "levensstijl", een verschillende koopkracht, ...
Je lijkt op de originator van klimaatconferenties, wou je zo in de geschiedenisboekjes komen ?
Oud 28 december 2010, 12:28   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Je lijkt op de originator van klimaatconferenties, wou je zo in de geschiedenisboekjes komen ?
De geschiedenisboekjes kunnen den boom in
Oud 28 december 2010, 12:29   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Dat is het probleem inderdaad. Overigens, je hebt nog veel werk, men heeft je inmiddels gevraagd om de revolutie te willen opstarten, interesse ?

Krijg ik mijn 10% van de opbrengsten ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be