![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is je netto inkomen, zonder extra's? | |||
> 2500€ |
![]() ![]() ![]() |
12 | 14,29% |
2000€ - 2500€ |
![]() ![]() ![]() |
9 | 10,71% |
1500€ - 2000€ |
![]() ![]() ![]() |
19 | 22,62% |
1000€ - 1500€ |
![]() ![]() ![]() |
24 | 28,57% |
500€ - 1000€ |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,95% |
0 - 500€ |
![]() ![]() ![]() |
15 | 17,86% |
Aantal stemmers: 84. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben student en woon nog thuis. Behalve een internet verbinding, kleding, geld om uit te gaan en geld om soms eens iets leuks te kopen heb ik niets nodig. Daarom kom ik van 100 euro in de maand ongeveer rond, en daar spaar ik ook nog een aardig bedrag van.
Ik voel mij daarom niet arm, ik heb gewoon niet zo heel veel nodig. Maar wat ik wel zie is dat ook in Nederland veel mensen het gevoel hebben dat ze door de inflatie veel minder uit kunnen geven. Nederland is zwaarder getroffen door de rescessie dan belgie, en de huidige regering voert straffe bezuinigingen door. Zoals u allen waarschijnlijk wel weet is Nederland het land dat ertegen heeft geageerd dat Frankrijk en Duitsland hun begrotingstekorten jaren achterelkaar boven de 3% uit laten komen. Het beschamende is een maand geleden uit onderzoek bleek dat wij dat ook kunnen verwachten, daarom zijn de bezuinigingen nog strakker geworden om te zorgen dat Nederland geen modderfiguur slaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gans het oude europa heeft te leiden onder een teruggang, ook belgie. Alleen heeft nederland het al ingezien, en de tering naar de nering gezet. Belgie, tracht zijn problemen op te lossen met boekhoudtruuks (belgacompensioenfonds, verkopen en terug huren, verschuiven van rekeningen naar het volgend jaar...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Begin jaren '70 kosten die gronden nog bijna niets, heel eenvoudig omdat alles nog leeg was in Vlaanderen. Sindsdien is alles systematisch volgebouwd. Mensen die nu een grond willen kopen gaan daarvoor enkele dagen in de kou kamperen om bij de eerste te kunnen zijn voor een plekje betaalbare grond. In Antwerpen en omgeving kost de grond bvb gemiddeld 250 �* 300 EUR (zowat 10 keer meer dan 10 �* 20 jaar geleden) wat maakt dat een klein lapje grond NU evenveel kost als een woning nauwelijks VIJF jaar geleden. Die woning is op 5 �* 10 jaar tijd meer dan verdubbeld in prijs, hoewel de lonen quasi gelijk zijn gebleven. De reële verarming van de onderste lagen van de samenleving die niet de kans hebben gehad een eigendom te verwerven in de vorige decennia is dus een niet te ontkennen feit. De immobiliënmakelaars (en zij zullen het toch wel weten) zeggen het nu zelf: over enkele jaren zullen gezinnen met kleine inkomens zich geen huis meer kunnen veroorloven, enkel nog een klein appartementje. De reden: er is doodeenvoudig geen plaats meer om te bouwen. Alles staat vol. De vorige generaties hebben alles volgebouwd en de grond weggeroofd van de huidige generaties. En wat er overschiet daar vraagt men woekerprijzen voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Op amper vijf �* tien jaar zijn die prijzen verdubbeld wat huizen betreft en verdrie- en verviervoudigd wat gronden betreft. Dit terwijl de inflatie nooit zo laag is geweest als nu. De situatie voor de starters van nu met een klein inkomen is dus langs geen kanten te vergelijken met de situatie van zeg maar 10, 20 of 30 jaar jaar geleden. Nu staat alles vol. Toen was alles leeg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een beginnend leraar of onderwijzer nu ook 9.000 BEF x 20 = 180.000 BEF netto in de maand zal verdienen. Die heeft nog zelfs niet 1/3 daarvan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er moet werk worden gemaakt van een drastische belastingverschuiving : de lasten op arbeid moeten naar omlaag, die op kapitaal en energie moeten stijgen. Deze belastingverschuiving moet min of meer neutraal zijn. De inkomsten van de overheid moeten min of meer op hetzelfde peil blijven. De sanering van de openbare financiën mag niet in het gedrang komen. De strijd tegen de fiscale fraude moet drastisch worden opgevoerd. Ook dat zal er in belangrijke mate toe bijdragen dat de belastingen voor de werkende bevolking fors kunnen worden verlaagd. W&V is voorstander van een globalisatie van alle inkomsten, maar dan wel tegen een fors lager tarief dan de huidige ‘marginale’ aanslagvoeten. Op die manier worden inkomsten uit arbeid lager belast en worden inkomsten uit vermogen zwaarder belast dan nu het geval is. De invoering van een eenheidstarief van 30% op het inkomstengedeelte boven 12.000 euro, moet gepaard gaan met een drastische vereenvoudiging van de personenbelasting. Het grootste gedeelte van de huidige fiscale aftrekposten, moet worden afgeschaft. W&V ijvert voor een vermogensbelasting die enkel de 10% rijksten van de bevolking treft. Om de stijgende kosten van de gezondheids- en bejaardenzorg te kunnen blijven dragen, zou overwogen kunnen worden een deel van iemands ziektekosten, e.d. pas na het overlijden aan te rekenen op zijn of haar nalatenschap op het gedeelte dat de 100.000 euro overschrijdt. Het huidige systeem van brugpensioen dient een uitdovend karakter te verkrijgen. Mensen moeten worden aangemoedigd langer aan de slag te blijven. Daar de mensen in het algemeen langer leven én langer gezond blijven, kan een geleidelijke verhoging van de pensioenleeftijd (in de eerste plaats op vrijwillige basis) niet worden uitgesloten, ten einde de pensioenen ook in de toekomst betaalbaar te houden. De onvoorwaardelijke inkomenssubsidie is bewust eerder laag gehouden, omwille van redenen van budgettaire haalbaarheid, maar ook om de mensen aan te moedigen werk te blijven zoeken en zich niet te nestelen in de werkloosheid. W&V is voorstander van de oprichting van een fonds voor ontwikkelingssamenwerking dat gefinancierd wordt door vrijwillige giften vanwege de bevolking. Op die manier kan de bevolking zelf bepalen hoeveel zij wil besteden aan ontwikkelingshulp (...) zonder dat de belastingbetaler daarvoor moet worden lastiggevallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() in feit zou de bevolking drastisch moeten dalen in vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 |
Vreemdeling
|
![]() Oef! Ik dacht al da'k de enige was die die uitspraken van omaplop ronduit belachelijk simplistisch vond. Maar ja, kappen op de jongeren van tegenwoordig over élk onderwerp dat ze ook maar kunnen verzinnen is nu eenmaal de favoriete bezigheid van die oudere generatie van parasieten.
Ik moest trouwens een goed lachen gisterenavond. Heb je gehoord hoe een van de conclusies die men trok uit de antwoorden van de bevolking op "Doe de Stemtest", 'de bezorgdheid om de jongeren' was.. LOOOOOOL!!! Yeah right! Als ze écht bezorgd waren geweest hadden ze het dan allemaal zo ver laten komen met: - de staatsschuld - de immobiliënmarkt waar voor jongeren geen plaats is - de arbeidsmaarkt waar voor jongeren evenmin plaats is (zelfs hoogschoolden) - het milieu dat ze een paar decennia stevig verknoeid hebben en wie mag de miljoenen en miljoenen euro's spenderen om alles weer op te kuisen? - ... Grappig dus. Die arrogantie. Denken dat we ze nog eens dankbaar zullen zijn voor hun 'goede zorgen' ook zeker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kapitaalbelasting, vermogensbelasting, ... een mooi fabeltje, want er is niks zo mobiel als kapitaal vandaag. Op enkele minuten tijd heb je een heel vermogen -perfect legaal overigens- van het ene eind van de wereldbol overgebracht naar het andere eind. Voer dit kapitaalbelasting maar eens door en je zal zien hoe snel het vermogen verwijnt uit dit landje; cq. hoe snel ons hoekje Europa zal verarmen.
Wat die koopkracht betreft; en dan meer toegespitst op onroerend goed... Wij hebben een systeem van "alles of niets": ofwel ben je volle eigenaar, ofwel ben je slechts een tijdelijke gebruiker van een goed. Tussenliggende formules (afgeleide zakelijke rechten) kennen we nauwelijks. Dit in tegenstelling tot de UK, waar je naast freeholds ook zgn. leaseholds kent. Het zijn die laatste die zorgen voor een forse dynamiek in de markt van onroerend goed. Stel je voor dat je het zakelijke recht op een woning kan kopen voor een periode van 120 jaar, of van 70 jaar... aan het eind van die periode keert de volle eigendom terug naar diegene die de freehold heeft... (ik stel het even heel eenvoudig voor) Hoe "kleiner" en/of "beperkter" de leasehold, des te lager de prijs en je kan die leaseholds ook verkopen, hypothekeren, etc... Voor mij persoonlijk maakt het eigenlijk niks uit of ik nu volle eigenaar ben van mijn woning of dat ik er een leasehold van pakweg 150 jaar op zou hebben. Het systeem laat echter wel een modulering toe van het "spaarelement" dat met investeringen in onroerend goed altijd meespeelt. Misschien moeten we gewoon eens iets creatiever gaan nadenken over de manier waarop we schaarse middelen economisch toegankelijk en rendabel kunnen maken.
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Probleem is dat veel mensen niet meer zonder luxe kunnen.
De mensen leven vaak boven hun stand. Hoeveel Belgen hebben schuld aan hun schulden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen hoef ik er geen voorstander van te zijn. Ik zie het meer bij besparingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
of één van de vele andere kringloopwinkels kan je aan een volledige uitzet helpen voor veel minder dan €2500.
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister
|
![]() Citaat:
of toch wel... jaja, dan kunnen we volgend jaar weer op zoek naar een nieuwe stofzuiger.
![]() |
![]() |
#79 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zou zeggen: Doe niet zo vooringenomen en geef je huidige job op en probeer es iets op niveau te zoeken. U zal het ook ontdekken.
![]() |