Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2011, 23:53   #61
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Vlaams-nationalisten voelen zich zo misschien. Ik beschouw mijzelf niet als een Vlaams-nationalist. Heb niet speciaal veel affiniteit met het "Vlaamse", behalve dan dat het toevallig mijn culturele achtergrond is.

Ik steun nu wel volop Vlaams-nationalisten, omdat die volgens mij de avant-garde oplossing aandragen voor de enige bestuurbare uitweg in het grondgebied dat overeenkomt met het land "Belgie". Binnen ten hoogste een decennium zal iedereen dat gesnapt hebben in Belgie.
Op de andere kant woont u nu in Frankrijk, logisch dat u geen affiniteit meer met België of Vlaanderen hebt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2011, 09:01   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Op de andere kant woont u nu in Frankrijk, logisch dat u geen affiniteit meer met België of Vlaanderen hebt.
Het ene hoeft niet noodzakelijk uit het andere te volgen, he. Ik ben een Vlaamse Brusselaar, vandaar dat ik in 't Frans ben grootgebracht. Nee, niet thuis of op school, maar van zodra ik mijn neus buitenstak, want dan kon je kiezen: Frans broebelen, of zwijgen. Zelfs om een brood gaan te kopen. Ik heb dat een groot voordeel voor mezelf gevonden, eerlijk gezegd. Ik heb altijd neergekeken op communautaire kwesties, omdat ik die *inherent* belachelijk vond. Ik heb die Brusselse omgeving redelijk geapprecieerd, en het is wat ik het meest associeer met "Belgie".

Er is ook een verschil tussen Vlaamse brusselaars, en Vlamingen. Ik ging geregeld naar Leuven en zo, en ik werd daar een beetje als een soort "vreemdeling" bekeken soms. Eigenlijk heb ik heel weinig contact gehad met Walen, en de weinigen met wie ik in contact geweest ben, mensen van LLN en van Luik, inspireerden mij niet echt warme gevoelens jegens "les Flamands". Een paar jaar geleden nog een paar opmerkingen moeten horen van een prof uit LLN die mij "acceptabel" vond enkel en alleen omdat mijn vrouw een Francaise is, stel je voor. Hij zegde dat wel al lachende, maar het was duidelijk dat daar meer achter zat dan een mopke.

Ik heb de politieke situatie wat gevolgd sinds 2007 en het is mij duidelijk geworden dat de twee gemeenschappen duidelijk niet veel met elkaar meer vandoen hebben. Ik spreek geen oordeel uit over wie de "goei" en wie de "slechten" zijn, maar ik denk dat het veel beter is dat elk zoveel mogelijk zijn eigen boontjes kan doppen. Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat Belgie gesplitst moet worden in 2, 3, 4 of 25 staten, maar wel dat het Belgische Compromis afgedaan heeft en dat men dus moet vermijden dat voor belangrijke bestuurlijke beslissingen, daar nog zo een Compromis moet gevonden worden.

In die discussie denk ik dat de Vlaams-nationalisten het bij het rechte eind hebben, in de zin dat ze een juiste oplossing die beter is *voor iedereen* aandragen. Ze zijn wel zo onnozel om dat voor te stellen als een Vlaamse eis, wat natuurlijk een rode lap voor een stier is aan de andere kant.

De reden waarom ik niet meer overweeg nog naar Belgie te komen, is essentieel louter fiscaal.
Oud 17 januari 2011, 23:58   #63
pries
Vreemdeling

Standaard

Belgen zien al lang niet meer wat gelukzoekers hier zien... wie begrijpt. Van een mens kan men houden van een land niet als je daar geen voordeel uit haald
pries is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be