![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ergens snap ik iets niet goed.
In den beginnen hadden we een benzine motortje met een startbatterij. Nu hebben we een startbatterij met een benzine motortje.
|
|
|
#62 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Leuk verwoord.
Maar het zit zo. Voor korte afstanden is een accu-voertuig concurentieel met een brandstof-voertuig. En aangezien electiciteit minder belast word dan voertuigbrandstof is dat zeker geen slechte zaak. Het milieu-aspect mijn voeten. Comfort en portefeuille, da's wat telt voor me. Helaas, als je een electrisch voertuig dezelfde capaciteiten wil geven als een brandstofvoertuig, kom je in de problemen met de accutechnologie. Je kan nu eenmaal nog geen liter brandstof vervangen door eenzelfde volume en gewicht aan accu, zelfs niet met de betere rendementen van puur electrische aandrijvingen. Ook slijten accu's, en heb je randapparatuur nodig die nog niet te vinden is op elke straathoek, en je boet in met het "tankcomfort". Nu, de tussenstap zijn hybride wagens, zoals het hebbedingetjes voor de beter in de kluiten zittende geitewollensokken, de Toyota Prius en de honda Insight. Maar da's 2 wagens in 1 chassis. Ergens zijn die dingen minder efficient. En duurder. Brother Paul's voorstel is een bruikbare optie. Daar accu's peperduur, zwaar en plaatsrovend zijn, waarom er meer in de wagen steken dan een minimum? De brandstofmotor gewoon eruit te laten. Indien er meer bereik gevraagd word, een aanhanger met generator eraan, probleem opgelost. Die generator aanhangers (of topkoffers) zouden zelfs een verhuur-optie kunnen zijn.
|
|
|
#63 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik weet niet ik zou dat anders bekijken. 2 aanhangers met grote tractie batterijen in die een langere autonomie hebben. Wanneer de één leeg is hang je de andere er aan. Als die een heftruck kunnen of hoogtewerker kunnen aandrijven die soms 6 ton wegen ....dan zal het zo'n fiets allicht redelijk ver kunnen brengen.
|
|
|
|
#64 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
1° de pendelbeweging doe je electrisch, zeg maar gans het jaar door rij je electrisch elke dag naar uw werk. Kun je opladen uit de muur. 2° de grote ritten wat gebeurt er ? na 150km slaat uw motortje aan. Dat motortje vult uw batterij aan, doet daar bvb een uurtje over, en ondertussen rij je verder. |
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bof, voor mijn toepassing is het aanhanger idee zeker bruikbaar.
Het grote voordeel van dit generatoridee is dat het gewoon pakken minder kost dan meer accu's, of zelfs het inbouwen van een brommermotor (wat nog niet eens legaal kan in België).
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zou gewoon een aanhangertje aankoppelen met een zware batterij met veel vermogen in. Maar geen startbatterij of zo. Want die geven wel veel vermogen maar zijn meteen leeg ook. Start maar eens een tijdje uw auto zonder hem te laten aanslaan...meteen leeg. Een tractie batterij, dat gaat zo een uur of 5 mee ongeveer. Daar zit veel kracht in ook. Als ze daar heftruks en zo kunnen laten mee rijden zal zo een fiets zeker wel een tijdje bollen nietwaar? Je moet dat tenslotte ook eens bekijken in welke functie dat je dat wil doen allemaal. Is het dagelijks 25 km over en weer...hoeft het niet snel? Een fiets die 25 km of zo per uur kan doen vind ik al heel wat als je niet hoeft te trappen. En het voordeel is dat je hem kunt loskoppelen mocht er een probleem zijn zodat je die last niet moet trekken desnoods. De fiets op zichzelf zou ik zo licht mogelijk houden. Alu frame beetje op het idee van die race rolstoelen, wat versnellingen op en zo.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 27 januari 2011 om 23:17. |
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een startbatterij of een traktiebatterij, beide onbruikbaar voor een electro-personenvoertuig. Die zijn letterlijk loodzwaar. Loodaccu's.
En het leegstarten van een gewone auto-accu op korte tijd heeft 2 redenen. 1) een startmotor is een zeer sterke, goedkope motor die zeer inëfficient is. 2) 12V 70 Ah auto-accu is maar een opslag van 840 watt.(en weegt 15 kg+) Het hele dag rondrijden van zware electrovoertuigen als schaarliften, vorkliften en dergelijke. Niet moeilijk. De snelheid is zeer begrensd, en de accu aan boord is enorm groot. Letterlijk tonnenzwaar. Geen optie als aanhanger voor een personenwagen.
|
|
|
#68 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#69 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar goed dat is mijn zorg niet. Destijds hadden ze een mooi electro fiets gemaakt met een gewone batterij en een motor van een wasmachine. http://www.youtube.com/watch?v=VNyerK5IFP0
|
|
|
|
#70 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mambo, elke batterijtechnologie heeft zo zijn "gewichts-opslagcapaciteitsverhouding"'
Loodaccu's hebben als voordeel dat het oude technologie is, wat ze goedkoop maakt in verhouding tot de grondstoffen nodig. Maar hun opslag naar gewicht toe is niet denderend. 36 tot 40 Watt per kilo. LiFePo4 doet het stukken beter met 120 watt per kilo. Maar deze technologie is redelijk nieuw, en verg veel ingewikkeldere industrie en duurdere grondstoffen. 1 kg benzine doet wel even 10000 Watt + En de Sinclair C5 was een flop in zijn tijd, omdat de motor te licht was, de trappers en overbrenging knudde en de accu's te klein in capaciteit. Met de huidige stand van zaken zou een Sinclair C5 een pak interessanter gebouwd kunnen worden, zoals een aantal bijdragen van oa Brother Paul aangeven. Helaas zijn zulke hybride mankracht-accu voertuigen met omkasting peperduur te noemen. Denk aan €5000 als basisprijs. Denk aan kwaliteits-ligfiets met carbon aerodynamische omkasting gemixt met de betere electrobrommer. Om dan te eindingen met iets wat in Europa maximaal 25km/u mag met trapondersteuning. Of een tussenvorm is, gezien als trike/motor met trappers als noodoplossing.
|
|
|
#71 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
ik ben een offerte aan het vragen van een smart EV, we zien wel
|
|
|
|
|
|
#72 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Je bedoeld een Smartje? Zo'n 2 zittertje dat je uit zo'n automaat haalt?
|
|
|
#73 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
jep zo'n autootje dat meer kost dan een dacia en minder plaats en minder ruimte en minder motorpk heeft
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ https://ground.news/ https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 28 januari 2011 om 13:59. |
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zie W. Van Besien nog niet met een E-kangoo of soortgelijk bij de koning toekomen. Eerder met een Volkwagen T1 of een Barkas
|
|
|
|
#75 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een high tech state of the art pronkstukje, of gewoon een fiets met een electro motortje. Eenmaal men dat weet kan men een budget opmaken en binnen dat plaatje de puzzel in elkander steken. Je hebt twee soorten van uitvinders; de één koopt gewoon zijn onderdelen en de ander rommelt zijn onderdelen uit andere onderdelen bij elkander. Ik vind iemand die zijn onderdelen zelf samen rommelt veel interessanter.
|
|
|
|
#76 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De fiets zelf is een allegaartje van schrootfietsen en vierkant buis. Op termijn komt er een aerodynamische kap bij, die voornamelijk uit wit en zwarte resten HDPE zal bestaan In plaats van een peperdure "hubmotor" en bijhorende "speciale" sturing, ga ik werken met standaard borstelmotoren zoals gevonden in de grotere accu-machines, en een sturing die best te omschrijven is als "Bang/Bang". Oftwel, accu's parallel of serie geschakeld. Een schakelaar met 3 standen, niks meer. .
|
|
|
|
#77 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() Goed idee, een parasol wat aanpassen het is klaar.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 28 januari 2011 om 21:54. |
|
|
|
|
|
|
#78 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Net niet, maar het idee telt wel. Dit is een Delta trike met vermangelde parasol.
Ik ga voor een tadpole versie. DWZ 2 voorwielen en een harde kap.
|
|
|
#79 |
|
Minister
|
Dat zijn dure dingen die driewielers. En nog steeds is er geen oplossing voor de ketting (kettingkast misschien?). Mijn geitenwollen sokken raken vaak verstrikt in open tandwielen en kettingen.
|
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.recumbentblog.com/2009/10/18/drymer-nl/