Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2011, 12:34   #61
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Klopt. Franstaligen die in VL wonen en geen Nederlands willen leren, zijn vervelend en arrogant, maar ook niet meer dan dat. Franstaligen die in VL wonen en geen NL willen leren én dan nog eens gebiedsuitbreiding wensen, zijn echt bedreigend, en creëren zo zelf een vijandige houding tegenover zichzelf. Een Franstalige die wél onze grenzen en onze taal respecteert, of slechts als een toerist een bezoek brengt aan VL, is voor mij meer dan welkom.
Franstaligen die op Vlaamse partijen stemmen zijn zéér zeldzaam.
Zelfs de aimabelste en best Nederlands sprekende (kinderen naar een NL school) Franstalige (het is genetisch hè) stemt op een Franstalige partij (indien aanwezig).

Alle Franstalige partijen (incl Ecolo) eisen aanpassing van de grenzen tussen Brussel en Vlaanderen.

Alle Franstaligen in Vlaanderen Vlaanderen eisen dus de facto een kleiner Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 26 januari 2011 om 12:34.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 12:43   #62
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Als franstaligen naar Frankrijk uitwijken, vinden ze dan ook dat de Belgische grens mee moet verschuiven tot aan hun nieuwe woonplaats?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 23:44   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Franstaligen die op Vlaamse partijen stemmen zijn zéér zeldzaam.
Zelfs de aimabelste en best Nederlands sprekende (kinderen naar een NL school) Franstalige (het is genetisch hè) stemt op een Franstalige partij (indien aanwezig).

Alle Franstalige partijen (incl Ecolo) eisen aanpassing van de grenzen tussen Brussel en Vlaanderen.

Alle Franstaligen in Vlaanderen Vlaanderen eisen dus de facto een kleiner Vlaanderen.
Tja, en dan? Dat is hun mening, waarvoor we echter de schouders ophalen. De taalgrenzen liggen vast en er is geen enkel zicht dat die ook maar één meter zal opschuiven. Naar welke richting dan ook.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 09:53   #64
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Acht er leven ook veel Franstaligen in Vlaanderen die geen Nederlands in het openbaar zullen spreken, zo kan ik u melden.
Ook dat is geen probleem trouwens. Integendeel, de Nederlandstalige gemeenschap zou hiervan kunnen leren.
Het is geen probleem zolang het individu zelf instaat voor de mogelijke gevolgen van zijn mindertaligheid.
Als iemand in Vlaanderen geen Nederlands kent, en vervolgens geen werk vindt, of moeite heeft om met de overheid te communiceren, dan is dat niet het probleem van de samenleving.
Met andere woorden: Van mij hoef je in Vlaanderen geen Nederlands te kennen. maar als je geen job vindt, dan hoef je van mij ook geen dop te ontvangen totdat je Nederlands geleerd hebt.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 13:12   #65
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Vandaag nog in Antwerpen een Wallo-chômeur tegengekomen toen ik aanbelde bij een deur. Ze verstond mijn Nederlands niet en zei 'pardon ?'. Niet dat ik het me aantrek, maar het was een bouwvallig krot en ze zag er marginaal uit. Echt gebeurd, zo'n vier uur geleden. Ik wilde nog zeggen: Pardonnez-moi, Madame, je crois que je me suis trompé de maison, maar ik dacht 'foert' en zei hetzelfde maar in het Nederlands.

Raar dat het bestaat, maar het bestaat dus. Rare wereld.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 januari 2011 om 13:18.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 13:48   #66
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het is geen probleem zolang het individu zelf instaat voor de mogelijke gevolgen van zijn mindertaligheid.
Als iemand in Vlaanderen geen Nederlands kent, en vervolgens geen werk vindt, of moeite heeft om met de overheid te communiceren, dan is dat niet het probleem van de samenleving.
Met andere woorden: Van mij hoef je in Vlaanderen geen Nederlands te kennen. maar als je geen job vindt, dan hoef je van mij ook geen dop te ontvangen totdat je Nederlands geleerd hebt.
Ho maar ... sommigen zijn uitermate assertief en vindingrijk hoor. Nog niet zo lang geleden toonden franstalige politiekers zich uitermate "choqués" omdat een gemeenteambtenaar uit de Panne openlijk kritiek uitoefende op "niet-werkzoekende-werklozen" die zich komen nestelen in De Panne, Koksijde, Middelkerke enz. en daar dan hun "leefloon" komen opeisen bij het plaatselijk OCMW. Il faut que la Flandre paye! Et en français s.v.p.! De la modestie quand on a une langue si locale!

Laatst gewijzigd door quercus : 27 januari 2011 om 13:49.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 13:57   #67
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vandaag nog in Antwerpen een Wallo-chômeur tegengekomen toen ik aanbelde bij een deur. Ze verstond mijn Nederlands niet en zei 'pardon ?'. Niet dat ik het me aantrek, maar het was een bouwvallig krot en ze zag er marginaal uit. Echt gebeurd, zo'n vier uur geleden. Ik wilde nog zeggen: Pardonnez-moi, Madame, je crois que je me suis trompé de maison, maar ik dacht 'foert' en zei hetzelfde maar in het Nederlands.

Raar dat het bestaat, maar het bestaat dus. Rare wereld.
Was een autochtoonse (nu ja, Belgische) vrouw. Een dikke overgewichte, slordig geklede vrouw die woonde in een muf uitziend huis met een rommelige voorgevel.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 januari 2011 om 13:57.
Oud 27 januari 2011, 14:11   #68
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was een autochtoonse (nu ja, Belgische) vrouw. Een dikke overgewichte, slordig geklede vrouw die woonde in een muf uitziend huis met een rommelige voorgevel.
logisch dat je dan de neiging krijgt om Frans te spreken. Zou ik ook hebben in zo'n armoedige situatie.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 14:13   #69
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
logisch dat je dan de neiging krijgt om Frans te spreken. Zou ik ook hebben in zo'n armoedige situatie.
Ik geloof nog steeds amper mijn ogen. Het klinkt ongeloofwaardig, maar het was gewoon een racistisch cliché over Walen, vleesgeworden in Antwerpen. De vrouw reageerde trouwens ook alsof ze verwachtte dat ik Frans kon spreken. Ik zag geen blik van schaamte.

Nu, anderzijds heb ik ook medelijden. Marginaal en gedoemd dat te blijven. Ze was al over de helft van haar leven. Let wel, er zullen wel zulke Vlamingen bestaan. Gedemotiveerd door een slappe omgeving. Dat kan hè ?

Ik weet dat mensen zwaar beïnvloed worden door hun omgeving.

Nee, het was geen aangenaam zicht en er kan volgens mij niets gedaan worden om haar situatie te verbeteren ofzo.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 januari 2011 om 14:22.
Oud 27 januari 2011, 14:51   #70
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik geloof nog steeds amper mijn ogen. Het klinkt ongeloofwaardig, maar het was gewoon een racistisch cliché over Walen, vleesgeworden in Antwerpen. De vrouw reageerde trouwens ook alsof ze verwachtte dat ik Frans kon spreken. Ik zag geen blik van schaamte.

Nu, anderzijds heb ik ook medelijden. Marginaal en gedoemd dat te blijven. Ze was al over de helft van haar leven. Let wel, er zullen wel zulke Vlamingen bestaan. Gedemotiveerd door een slappe omgeving. Dat kan hè ?

Ik weet dat mensen zwaar beïnvloed worden door hun omgeving.

Nee, het was geen aangenaam zicht en er kan volgens mij niets gedaan worden om haar situatie te verbeteren ofzo.
Wat doet zo'n vrouw in hemelsnaam in Antwerpen? Zou ze zich niet beter voelen in haar natuurlijke habitat tussen mensen met dezelfde "levensvisie", in Charleroi bijvoorbeeld...?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 15:02   #71
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Niemand is 'gewenst', wel welkom. Dat is een wereld van verschil.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2011, 20:22   #72
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat doet zo'n vrouw in hemelsnaam in Antwerpen? Zou ze zich niet beter voelen in haar natuurlijke habitat tussen mensen met dezelfde "levensvisie", in Charleroi bijvoorbeeld...?
Die vrouw heeft het recht te leven waar ze wil, dat het u bevalt of niet.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 15:09   #73
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Die vrouw heeft het recht te leven waar ze wil, dat het u bevalt of niet.
Juist en de plicht zich aan te passen in het openbare leven en dus Nederlands te leren en te hanteren.

Laatst gewijzigd door Stef Leeuwenhart : 29 januari 2011 om 15:09.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 15:56   #74
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Juist en de plicht zich aan te passen in het openbare leven en dus Nederlands te leren en te hanteren.
Akkoord!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be