Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 februari 2011, 00:16   #61
Stu
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Prove me wrong.
Impliceert u nu dat er na uw "bijdragen" nog forumlezers zijn die geven om wat u denkt?

Laatst gewijzigd door Stu : 6 februari 2011 om 00:16.
Stu is offline  
Oud 6 februari 2011, 00:52   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stu Bekijk bericht
Impliceert u nu dat er na uw "bijdragen" nog forumlezers zijn die geven om wat u denkt?
Boh, nee. Eigenlijk kan het mij ook niet meer schelen. Ik doe dit ook niet om de bekrompen salonflamingantjes te overtuigen, enkel om te weten welke dommigheden zoal leven in die kringen want ik kan daar wel voordeel uit halen. Kennis is macht.

Wat de grote hoop van de schaap-mensen nog niet door heeft is dat het tijdperk van het gezapige luxeleventje voorbij is. De afgelopen vier jaar werd er in dit land onderhandeld over de verdeling van de broodkruimels. N-VA en PS zijn beiden gewoon systeem-partijen die de aandacht afleiden van de echte macht.

Amuseer u gerust met de grote heroïsche Vlaamse strijd tegen den vuilen valschen Wael, ik steek daar mijn tijd niet meer in hoor.
Pelgrim is offline  
Oud 6 februari 2011, 02:08   #63
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Ik zeer zelden dat flaminganten kakken op de Walen

Citaat:
Nochtans is de hoofdmoot van de flamingantische rethoriek vandaag vooral kakken op de Walen.
Eigenlijk lees ik zeer zelden dat flaminganten kakken op de Walen (en dan lees ik zelfs veel in dit forum!).

De flaminganten lopen structureel te kakken op de belgische politieke constructie en op de franstalige (vooral Brusselse) politici. En op de gevolgen die hun politiek hebben op de franstalige gemeenschap (links clienteel beleid zonder respontiabilisering en zonder beloning van eigen-initiatief).

Als de franstalige politici de Vlamingen eens met rust zouden laten (dus geen geld en grondgebied willen afpakken), dan zouden er niet eens zo veel flaminganten zijn.
schaker is offline  
Oud 6 februari 2011, 09:40   #64
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Boh, nee. Eigenlijk kan het mij ook niet meer schelen. Ik doe dit ook niet om de bekrompen salonflamingantjes te overtuigen, enkel om te weten welke dommigheden zoal leven in die kringen want ik kan daar wel voordeel uit halen. Kennis is macht.

Wat de grote hoop van de schaap-mensen nog niet door heeft is dat het tijdperk van het gezapige luxeleventje voorbij is. De afgelopen vier jaar werd er in dit land onderhandeld over de verdeling van de broodkruimels. N-VA en PS zijn beiden gewoon systeem-partijen die de aandacht afleiden van de echte macht.

Amuseer u gerust met de grote heroïsche Vlaamse strijd tegen den vuilen valschen Wael, ik steek daar mijn tijd niet meer in hoor.
Ik wil de optimistisch-revolutionaire Pelgrim terug en niet de nihilistische Pelgrim.
Miguelito is offline  
Oud 6 februari 2011, 10:34   #65
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is het probleem juist?
Dat het weer niks oplost en dat we volgens de peilingen met dezelfde patstelling zitten, daarnaast is het economisch gezien niet opportuun: het is niet de moment om op dat vlak nogmaals in de kijker te lopen en het feit dat ons land effectief onbestuurbaar is geworden te bevestigen voor de hele wereld (3 verkiezingen na elkaar zonder resultaat: CD&V NVA dan NVA en dan terug NVA?).
Europese Vlaming is offline  
Oud 7 februari 2011, 00:08   #66
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Dat het weer niks oplost en dat we volgens de peilingen met dezelfde patstelling zitten, daarnaast is het economisch gezien niet opportuun: het is niet de moment om op dat vlak nogmaals in de kijker te lopen en het feit dat ons land effectief onbestuurbaar is geworden te bevestigen voor de hele wereld (3 verkiezingen na elkaar zonder resultaat: CD&V NVA dan NVA en dan terug NVA?).
Dus wat is het probleem? Vandaag zitten we met hetzelfde gegeven.
De realiteit is dat het geen bal meer uitmaakt wat er gebeurt, zelfs als de Vlaamse republiek wordt uitgeroepen verandert er niks aan de "patstelling" want het gaat hier om folkloristisch gemorrel in de marge. Zelfs al haalt N-VA zestig procent, zolang ze de EU niet in vraag stellen zal Vlaanderen een provincietje blijven.
Pelgrim is offline  
Oud 7 februari 2011, 00:24   #67
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benjiro Bekijk bericht
Grappig genoeg is de NVA actueel in de meest comfortabele positie. Hun mandaat wat ze uitvoeren, heeft het minste risico van afstraffing, in deze situatie. Men mag zegen dat de NVA onder druk staat, maar in praktijk zijn het juist de andere partijen, die een groot probleem van druk hebben, focussen op de NVA, en hopen dat de NVA een zware fout zou maken.

.
Hier ben ik het niet mee eens. Meer dan de helft van de NVA stemmers waren geen echte NVA ers maar mensen die voorstander waren van een slagvastig bestuur. Nu blijkt dat ook NVA dit bestuur niet kan waarborgen zijn heel wat stemmers misnoegd en is de kans groot dat zij zullen afhaken.
speurneus is offline  
Oud 7 februari 2011, 00:27   #68
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Hier ben ik het niet mee eens. Meer dan de helft van de NVA stemmers waren geen echte NVA ers maar mensen die voorstander waren van een slagvastig bestuur. Nu blijkt dat ook NVA dit bestuur niet kan waarborgen zijn heel wat stemmers misnoegd en is de kans groot dat zij zullen afhaken.
inderdaad..
Oud 7 februari 2011, 00:35   #69
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Ik denk dat Nva toch wel een middelgrote partij blijft die zal blijven gewichtigen. Nva heeft echter wel de positie overgenomen van Cd v, en als Cd v groter wilt worden dan moet het rechtster worden. Dus in iedergeval heeft Nva een permanente positieve invloed gegeven dat voor mij het meeste telt. Ik vrees dat ook Open Vld rechter zal moeten worden dankzij Nva.
Raymond.De.Koninck is offline  
Oud 7 februari 2011, 00:35   #70
pinarello
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Eigenlijk lees ik zeer zelden dat flaminganten kakken op de Walen (en dan lees ik zelfs veel in dit forum!).

De flaminganten lopen structureel te kakken op de belgische politieke constructie en op de franstalige (vooral Brusselse) politici. En op de gevolgen die hun politiek hebben op de franstalige gemeenschap (links clienteel beleid zonder respontiabilisering en zonder beloning van eigen-initiatief).

Als de franstalige politici de Vlamingen eens met rust zouden laten (dus geen geld en grondgebied willen afpakken), dan zouden er niet eens zo veel flaminganten zijn.

klopt! dan zaten we hier met een pak Eurohaters.
Oud 7 februari 2011, 23:35   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Ik wil de optimistisch-revolutionaire Pelgrim terug en niet de nihilistische Pelgrim.
Nihilisme is de toekomst, zeker in Vlaanderen. Wen er maar aan. Vandaag is revolutionair optimisme in het geheel niet meer aan de orde, je kan enkel als kleine groep of individu proberen je voor te bereiden op het onvermijdelijke. Voor mijn part mag Vlaanderen dan ook mee met Belgique verdwijnen, het is door de economische en internationale feiten als politiek concept voorbijgestreefd.
Pelgrim is offline  
Oud 7 februari 2011, 23:36   #72
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens, ik denk dat we dit jaar mogelijk de geboorte van iets nieuw zullen zien, wellicht een soort antiglobalistisch neo-anarchisme. Een soort tea-party beweging maar dan zonder het achterlijke redneck-gehalte dat er vandaag overheerst.
Pelgrim is offline  
Oud 8 februari 2011, 06:35   #73
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is de vraag van één miljoen: gaat die helft afhaken of mee radicaliseren?
Oud 8 februari 2011, 10:43   #74
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat is de vraag van één miljoen: gaat die helft afhaken of mee radicaliseren?
Ik zou het niet weten, maar dit zou wel eens een dilemma voor NVA kunnen zijn. Als ze hun standpunten afzwakken verliezen ze een deel van hun die hard kiezers, indien niet verliezen ze een deel van die andere kiezers. Ik zou persoonlijk voor mijn die hard kiezers gaan, dat is tenminste een groep waar men zogoed als zeker van kan zijn. De anderen zijn eerder passanten. Maar passanten die wel 50% van hun electoraat uitmaken en dat kan NVA heel wat problemen bezorgen. Een ander probleem van NVA is dat ze buiten VOKA en UNIZO geen echt middenveld hebben waar ze op kunnen steunen en wat een partij echt groot maakt.

Laatst gewijzigd door speurneus : 8 februari 2011 om 10:54.
speurneus is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:57   #75
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Trouwens, ik denk dat we dit jaar mogelijk de geboorte van iets nieuw zullen zien, wellicht een soort antiglobalistisch neo-anarchisme. Een soort tea-party beweging maar dan zonder het achterlijke redneck-gehalte dat er vandaag overheerst.
Het globalisme dat met de dag toeneemt is toch niet meer terug te dringen.
speurneus is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:00   #76
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet weten, maar dit zou wel eens een dilemma voor NVA kunnen zijn. Als ze hun standpunten afzwakken verliezen ze een deel van hun die hard kiezers, indien niet verliezen ze een deel van die andere kiezers. Ik zou persoonlijk voor mijn die hard kiezers gaan, dat is tenminste een groep waar men zogoed als zeker van kan zijn. De anderen zijn eerder passanten. Maar passanten die wel 50% van hun electoraat uitmaken en dat kan NVA heel wat problemen bezorgen. Een ander probleem van NVA is dat ze buiten VOKA en UNIZO geen echt middenveld hebben waar ze op kunnen steunen en wat een partij echt groot maakt.
echte NVA'ers
echt groot

... beetje vaag.
Het beste dat de NVA moet doen is blijven deze redeneringen te houden voor de tijd dat het pensioen er aan komt en intussentijd de partij blijven die ze is.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:04   #77
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
De gevolgen per partij.

Johan is mislukt. Is dat zo? Of is Johan enkel de bevestiging dat België mislukt is?

Vele vragen: “ wat nu?”

Ik trek de vraag open, wat nu in elke partij?

Niet vanuit enige voorkeur, maar laat me beginnen met Vlaams Belang. Omdat die het makkelijkst is in deze situatie.

Vlaams Belang zal zijn pijlen richten op NVA met “ zie je wel”.
Vlaams Belang zal zeggen : “ we hebben het steeds gezegd, onderhandelen met de Walen haalt niets uit”.
Vlaams Belang zal nu meer dan ooit zijn plan B uitspelen en zichzelf nog eens het patent toe eigenen van Plan B.

Cd&V
Cd&v komt onder druk van de Waalse partijen. De Waalse partijen zullen nu aansturen op een snelle “ noodregering zonder NVA”.
Maar waarom zou de CD&v dat doen? Ze hebben twee premiers die een mooi ( bijna foutloos ??) parcour hebben.
Peeters doet het goed in de Vlaamse regering
Leterme werd afgebroken door de Walen en VRT. Maar kan een betere begroting voorleggen dan verwacht. Een mooi voorzitterschap in de EU. En “opoffering” in een regering van lopende zaken. Dat wordt weer stemmen rapen bij een volgende verkiezing.
Waarom zou cd&v nu in een noodregering met PS – CDH stappen die de Vlaamse regering ( Peeters ) niet genegen is en Leterme in 2007 geen kans gaven?

Spa
Spa krijgt het moeilijk. Hun Johan is mislukt door o.a de apathische houding van PS Elio. Verder zitten ze in de Vlaamse regering. Voor de Spa is nu een beetje kiezen tussen Vlaamse regering en zuster partij PS. Veel speelruimte is er niet . Ze hebben maar 12% van de stemmen in Vlaanderen. Als de PS hun vraagt om een noodregering met Vlaamse minderheid en Waalse meerderheid. Dat wordt moeilijk. Laten ze de PS in de steek? Worden ze gewipt uit de Vlaamse regering? Hoe zal de Vlaamse kiezer reageren? Wat zal men kunnen verwezenlijken in noodredering?

Open VLD
Dat wordt de reserve kaart voor de Walen voor een noodregering. Als Cd&v niet wilt, zal men uitkijken naar de partij van Verhofstadt. Maar het was nota bene de VLD die de stekker eruit trok in het voorjaar omtrent BHV.
Nu in een nood regering stappen zonder akkoord BHV, dat is politieke zelfmoord.

LDD en Groen
Te klein voor een invloed

NVA
Die zitten met een probleem en luxe probleem.
Luxe probleem is dat ze woord hebben gehouden en niet te veel wilden toegeven.
Probleem : het overleg model is mislukt. Vlaams Belang zal dat genoeg uitsmeren.
Wat nu? Nogmaals naar de kiezer trekken, dat een sterker Vlaanderen het best in overleg gebeurt met de Walen? Dat zie ik niet meer aanslaan. Ik zie de houding van NVA veranderen. Meer vanuit : wat willen we nog samen doen?

Waalse partijen
Zondag was 75% van de betogers in Brussel Franstalig. Die willen vlug een regering. Dit is het “ kiesvee” ( positief bedoeld) van de Waalse partijen. De boemerang die men wilde werpen naar de NVA komt nu terug naar de PS. Want vandaag is de apathische houding van Di Rupo uitgelekt.

Doordenkertje
In 2007 moest de NVA eruit omdat die een staatshervorming onmogelijk maakte.
De NVA ging in de oppositie. Maar het wilde ook niet lukken zonder NVA. De voorstellen van 2007 lukten niet.
Open VLD haalde de stekker eruit in 2010.
Nieuwe verkiezingen kwamen in juni 2010.
Wat blijkt nu? De Walen zouden nu in 2011 direct akkoord gaan met de voorstellen van 2007!!!!!!!
Ligt de fout nu bij NVA of bij hun?

Eén uitweg om verkiezingen te voorkomen.
De houding van de MR na hun voorzitter verkiezing. Zou de nieuwe top binnen MR de FDF durven laten vallen? Reynders en FDF waren twee handen op één buik. Maar wat met een nieuwe voorzitter?
Worden MR ( FDF) standpunten omtrent Brussel dan wat afgezwakt?
Kan bepalend zijn voor een onderhandeling tussen Cd&v / Cdh – MR/Open VLd – Nva.
De MR kan zou uit de oppositie en samen met Open VLD helpen aan het roer staan. Een nieuwe voorzitter bij de MR en Reynders als premier…..met de zege van Bart
Dat zal alvast niet helpen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  fdw-blok-blijf-van-ons-land.jpg‎
Bekeken: 132
Grootte:  58,2 KB
ID: 78073  

Oud 8 februari 2011, 11:05   #78
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat is de kans dat N-VA uit elkaar wordt gespeeld ?
Door wie zal dat dan gebeuren?
Oud 8 februari 2011, 12:30   #79
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
2
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 13:38   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het globalisme dat met de dag toeneemt is toch niet meer terug te dringen.
In dat geval heeft het ook geen zin om nog voor "vlaanderen" te strijden.
Pelgrim is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be