Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2004, 12:16   #61
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Hoffelijkheid... ik dacht dat dit ondertussen al uit het woordenboek was geschrapt. Blijkbaar iets wat het jonge volkje niet meer krijgt aangeleerd. Netjes in de rij staan om een bus, tram, metro of trein te nemen ho maar... drummen en duwen en trekken om toch maar een zitplaatsje te hebben. Dat een zwangere vrouw daarbij al eens een elleboogstoot mag verwachten, hoort erbij. "Ikke eerst, ikke heb immers ook betaald"

Een winkel willen binnenstappen en dan vlotjes de glazen deur bijna tegen de neus krijgen omdat je voorganger niet eens de reflex heeft om eens achterom te kijken... Tja, als we daar al aan moeten denken <zucht>... "Ikke eerst dus."

Over verkeersagressie zal ik maar niet te ver doordrammen zeker? Ook "ikke eerst".

Met het "aanvaarden van de stem van de meerderheid als een paard met oogkleppen" heeft een hoffelijke attitude niks, maar dan ook niks te zien. Met respect voor je medemens en een kleine bescheiden poging om de samenleving iets aangenamer te maken voor iedereen des te meer. En geef toe, veel moeite hoef je daar toch niet voor te doen?
De meest onhoffelijke mensen zijn nochtans toch de mannen tussen de 35 en 45 . Alhoewel, ook de vrouwen uit die leeftijdscategorie kunnen er wat van.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 12:24   #62
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Allaert
Ik vind niet dat jongeren verplicht moeten worden om hun plaats af te staan maar hoop eerder dat men dit uit eigen beweging doet.

Een andere invalshoek is de vraag of "oudere" mensen of zwangere vrouwen wel altijd willen dat anderen plaats voor hen maken. Ik kan mij voorstellen dat iemand die op gezegende leeftijd nog goed ter been is niet graag zou hebben dat men voor hem/haar plaatsmaakt. Bij deze mensen zal het mss beledigend/kwetsend overkomen. Eerst even vriendelijk vragen of de persoon in kwestie op jouw plaats wil zitten kan dit "probleem" mss voorkomen.
... da's inderdaad de manier waarop men dat ook hoort te doen.
Hoffelijkheid en beleefdheid hebben dan ook niks te maken met "blind conformisme", maar met het spontaan opnemen van een klein stukje verantwoordelijkheid. Je merkt terecht op dat de eerste stap communicatie is, maar ook op dat vlak lopen er veel sociaal gehandicapten rond (jong en oud trouwens). Je weet wel, van die mensen die rondlopen met een gezicht als een "gebalde vuist".

En wie denkt dat het maar om "sociale aardigheidjes" gaat zonder veel inhoud of belang... Hetzelfde zie je in het verkeer; mensen die defensief rijden, anticiperen op verkeerssituaties hebben een veel grotere kans om zonder brokken door de ochtend- of avondspits te laveren. Maar dat soort van mensen wordt tegelijk ook steeds schaarser... Lompheid en luiheid zijn ook daar troef, met alle droevige gevolgen vandien. En het is allemaal terug te brengen tot diezelfde "slordige" attitude.

Als de jeugd hierbij bekritiseerd wordt, dan is het omdat beschaafde omgangsvormen in de eerste plaats via de opvoeding worden meegegeven. En jammergenoeg bakken veel volwassenen er niet veel meer van om hun kinderen dat stukje zelfdiscipline mee te geven. De kritiek op de jeugd is m.i. dan ook niet geheel terecht; het zijn de ouders en de school(omgeving) die in de eerste plaats hun verantwoordelijkheid zouden moeten opnemen.
Oud 2 juni 2004, 12:59   #63
cuboidz
Lokaal Raadslid

cuboidz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoffelijkheid en beleefdheid hebben dan ook niks te maken met "blind conformisme", maar met het spontaan opnemen van een klein stukje verantwoordelijkheid.
...

Citaat:
En jammergenoeg bakken veel volwassenen er niet veel meer van om hun kinderen dat stukje zelfdiscipline mee te geven. De kritiek op de jeugd is m.i. dan ook niet geheel terecht; het zijn de ouders en de school(omgeving) die in de eerste plaats hun verantwoordelijkheid zouden moeten opnemen.
Als je zelfdiscipline nodig hebt om iets te doen lijkt me dat niet echt spontaan. Jongeren aanmanen om recht te staan voor ouderen als ze dit normaal niet uit zichzelf doen ruikt toch lichtjes naar een poging tot afwingen van conformisme hoor. Misschien kunnen we zeggen dat het juist paradoxiaal genoeg conformisme is dat hen ervan weerhoudt om hoffelijk te zijn. Het is niet cool om ouderen te respecteren. Ik denk echter dat het in de genen zit en dat een varken in kostuum nog altijd een varken is.

-- Peter Griffin --
cuboidz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 13:04   #64
Astenblieft mensen
Minister

Astenblieft mensen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz
Citaat:
Hoffelijkheid en beleefdheid hebben dan ook niks te maken met "blind conformisme", maar met het spontaan opnemen van een klein stukje verantwoordelijkheid.
...

Citaat:
En jammergenoeg bakken veel volwassenen er niet veel meer van om hun kinderen dat stukje zelfdiscipline mee te geven. De kritiek op de jeugd is m.i. dan ook niet geheel terecht; het zijn de ouders en de school(omgeving) die in de eerste plaats hun verantwoordelijkheid zouden moeten opnemen.
Als je zelfdiscipline nodig hebt om iets te doen lijkt me dat niet echt spontaan. Jongeren aanmanen om recht te staan voor ouderen als ze dit normaal niet uit zichzelf doen ruikt toch lichtjes naar een poging tot afwingen van conformisme hoor. Misschien kunnen we zeggen dat het juist paradoxiaal genoeg conformisme is dat hen ervan weerhoudt om hoffelijk te zijn. Het is niet cool om ouderen te respecteren. Ik denk echter dat het in de genen zit en dat een varken in kostuum nog altijd een varken is.
Heb je wel eens gehoord van ethiek?
Normen en waarden?
Zovan: je mag sommige dingen gewoonweg niet ook al had je ze graag?
Afdwingen van conformisme... tsjonge jonge.
Astenblieft mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 13:22   #65
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astenblieft mensen
Normen en waarden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vandale
norm (de ~, ~en)
1 manier van handelen waarnaar een categorie van personen zich kan of moet richten
Citaat:
con·for·mis·me (het ~)

1 neiging om zich te schikken naar de heersende opvatting
Het woord conformisme heeft misschien een negatieve ondertoon maar in essentie is conformisme het naleven van normen.

-- Peter Griffin --
Oud 2 juni 2004, 13:32   #66
Astenblieft mensen
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz
Citaat:
Normen en waarden?
Citaat:
norm (de ~, ~en)
1 manier van handelen waarnaar een categorie van personen zich kan of moet richten
Citaat:
con·for·mis·me (het ~)

1 neiging om zich te schikken naar de heersende opvatting
Het woord conformisme heeft misschien een negatieve ondertoon maar in essentie is conformisme het naleven van normen.

Let op:

Citaat:
Jongeren aanmanen om recht te staan voor ouderen als ze dit normaal niet uit zichzelf doen ruikt toch lichtjes naar een poging tot afwingen van conformisme hoor.
Het afdwingen van conformisme is een tegenstelling in zijn eigen vorm.
Want als je gedwongen moet worden heb niet de neiging je te schikken naar een heersende opvatting.
Praktisch gezien: jongeren die zich gedwongen voelen tot conformisme als men ze gebied op te staan in een volle bus of tram voor iemand die lichamelijk niet zo denderend ervoor staat: in deze specifieke context is er weinig waarin een jongere, of weet ik veel welke leeftijdsgroep dan ook, zich gedwongen zou moeten voelen. En dat, mijn beste, noem ik ethiek.

Citaat:
waarom gebeurt het dan niet?
Oud 2 juni 2004, 14:33   #67
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het afdwingen van conformisme is een tegenstelling in zijn eigen vorm.
Want als je gedwongen moet worden heb niet de neiging je te schikken naar een heersende opvatting.
De neiging die de jongeren hebben om zich te schikken naar een heersende opvatting is niet noodzakelijk spontaan. Zelfs de meest oppervlakkige jongens en meisjes conformeren niet simpelweg om te conformeren.

Citaat:
Citaat:
waarom gebeurt het dan niet?
Omdat er zoals Vexville zei weinig mensen zijn die zich bezighouden met het promoten van deze normen.

-- Peter Griffin --
Oud 2 juni 2004, 15:46   #68
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
U vindt het dus negatief dat ouderen uit hun sociaal isolement geraken?
Kan u mij de link eens geven tussen gratis bussen en sociaal isolement?

Een bejaarde die alleen op de bus stapt, is bij mijn weten nog altijd alleen. Ook als ze alleen naar 't Stad trekt om daar alleen aan een tafeltje een koffie te gaan drinken.
Oud 2 juni 2004, 15:47   #69
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:

Een bejaarde die alleen op de bus stapt, is bij mijn weten nog altijd alleen. Ook als ze alleen naar 't Stad trekt om daar alleen aan een tafeltje een koffie te gaan drinken.
meestal gaan die met 2 een koffieke drinken. En dan nog is het beter om buiten te komen dan vast te roesten voor tv.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 15:49   #70
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Als ik zie hoe de jongeren zich gedragen in het openbaar vervoer, dan verbaast mij de onzin die cu hier poneert, niet.
Er schort duidelijk iets aan de sociale vaardigheden van de komende generatie. Op deze wijze vrees ik dat ze er héél lang zullen over doen om tot volwassenheid te komen.
In tegenstelling tot uw generatie, vrees ik dat het adagio : "Ik ben ouder, dus gij moet luisteren" niet zo goed meer pakt bij de jongeren van vandaag de dag. Of dat een mankement is in "sociale vaardigheid" weet ik nog zo niet...
Oud 2 juni 2004, 15:50   #71
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
meestal gaan die met 2 een koffieke drinken. En dan nog is het beter om buiten te komen dan vast te roesten voor tv.
Als ze met twee zijn, zitten die bejaarden toch niet in een isolement? Nogmaals dus graag de link tussen gratis bussen en sociaal isolement.
Oud 2 juni 2004, 15:53   #72
Astenblieft mensen
Minister

Standaard

Citaat:
Omdat er zoals Vexville zei weinig mensen zijn die zich bezighouden met het promoten van deze normen.
Als je even naar het begin van dit forum scrollt, kun je nog eens je eigen, nogal dwarse posts lezen, waar een zeer defensieve houding ten opzichte van normen en waarden omtrent ouderen in een bus of tram er niet om liegt.
Kijk jongen, een beetje dwars gaan liggen en zeggen dat jongeren zich nu eenmaal niet graag laten dwingen, daarvan kan ik alleen maar zeggen: geef jezelf een dikke trap in je reet en hou op met dat puberaal geklaag. Je lijkt me geen domme, geef dan het goede voorbeeld en ga je bezighouden met het promoten van deze normen.
Oud 2 juni 2004, 15:55   #73
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lompheid heeft niks met rebelsheid te maken.
Inderdaad, want al die 50-plussers die ofwel met nen dikke Mercedes, Saab of BMW op 't linkerrijvak doorperen, ofwel ongestoord verder op het middenrijvak blijven verder tuffen zijn mijns inziens toch al lang de jaren van rebellie voorbij...

(Om dus maar te zeggen dat hoffelijkheid heus niet een etiket is dat alleen de jeugd maar op zich moet nemen).
Oud 2 juni 2004, 15:55   #74
Astenblieft mensen
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:

Daar hebben wij toch ook geen ene flikker mee te maken? Met de reden waarom een ouder iemand de deur uit zou moeten en daarvoor de bus zou willen nemen? Ik ga jou toch ook niet vragen waarom je af en toe naar buiten loopt?
Oud 2 juni 2004, 15:57   #75
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Een betoog betrekken op concrete feitelijkheid was taboe, zeker als het op eigen ervaring of instelling terugging.
Dus daarom dat België op dit moment zo'n modelstaat is ?!
Oud 2 juni 2004, 16:01   #76
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar hebben wij toch ook geen ene flikker mee te maken?
U hebt daar misschien "geen ene flikker" mee te maken, maar er zijn dus wel degelijk mensen op deze topic geweest die beweren dat gratis bussen bejaarden uit hun sociaal isolement lokt. Ik wil dus graag weten hoe dat in zijn werk zou gaan. Niet moelijk, dacht ik zo.
Oud 2 juni 2004, 16:16   #77
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het gaat hier overigens niet om "conformisme"; op de keper beschouwd is "hoffelijkheid" vandaag zelfs niet-conformistisch. Als je dus "echt" rebels wil zijn, dan kan je dat doen door juist "hoffelijk" te zijn. (verwarrend he?)

Maar het zit dieper... Zelfdiscipline houdt onder andere de vaardigheid in om je primaire reacties en aandriften onder controle te houden.

Tijdens de zeventiger jaren waren er een aantal pedagogische projecten waar men kinderen stimuleerde om juist heel primair te blijven. (Zelf-)discipline, zo heette het, was remmend voor de creativiteit en afstompend voor het kind. Zo was het project van de anti-autoritaire opvoeding geboren. Kort daarna werd het even snel weer opgegeven toen de opvoeders merkten dat ze sociaal onaangepaste "monstertjes" zondermeer aan het creëren waren. Ik heb daar nog ergens een boekje over liggen trouwens... (moet ver zoeken, want het dateert ook nog uit die tijd) Bottom line: "creativiteit" heeft op zich geen enkele toegevoegde waarde en kan derhalve geen doel op zich zijn. Het is pas door die creativiteit in te bedden in een breder project, door ze een "richting" en daardoor "zin" te geven, dat ze tot grootse realisaties kan leiden. En dat houdt steeds een of andere vorm van (zelf)discipline in.

Zelfdiscipline is overigens een zeer belangrijke vaardigheid, zelfs een levensnoodzakelijke... Ik licht dit even toe aan de hand van een voorbeeld: stel dat je een goudvis een onbeperkte hoeveelheid voedsel ter beschikking stelt... dat beestje overleeft geen week; het vreet zich letterlijk dood. (dat geldt voor nog wel meer huisdieren)
De toepassing op de mens is zeker niet vergezocht: zwaarlijvigheid en obesitas (incl. ziektebeelden en ellende) nemen epidemische vormen aan, roken en druggebruik zorgen voor ontzettend veel menselijk leed, promiscuïteit en gebrek aan seksuele hygiëne zijn verantwoordelijk voor een epidemische toename van SOA's in de jongste 30 jaar,... etc Eigenlijk zijn het allemaal voorbeelden van situaties waar mensen te weinig zelfdiscipline aan de dag leggen om met een haast onbeperkt aanbod van materiële en immateriële bevrediging te kunnen omgaan.

We zijn de goudvissen... en nu hebben we die -op het eerste gezicht- onuitputtelijke welvaart bereikt. Maar stilaan beginnen we ook in te zien dat welvaart niet automatisch "welzijn" betekent. Gaan we onszelf zomaar doodvreten in deze samenleving?
Oud 2 juni 2004, 16:35   #78
Astenblieft mensen
Minister

Standaard

Citaat:
U hebt daar misschien "geen ene flikker" mee te maken, maar er zijn dus wel degelijk mensen op deze topic geweest die beweren dat gratis bussen bejaarden uit hun sociaal isolement lokt. Ik wil dus graag weten hoe dat in zijn werk zou gaan. Niet moelijk, dacht ik zo.
"Gratis bussen lokken bejaarden uit isolement"
Had best een aardige kop van een krant kunnen wezen.
Het is misschien simplistisch en naar mijn idee is uw vraag een volkomen zinloze, maar als je wat ouder bent, misschien lichamelijk wat minder frivool dan is uw wereld ietsjes kleiner. Zoals vroeger men dagen deed om van Brussel naar Antwerpen te reizen, zo doen we dat nu met de auto heel snel. Of met de trein.
Binnen de stad geldt dat ook: een gemiddelde jongeling kan toch best een half uurtje stappen voor de Delhaize of de GB, iemand die slecht ter been is niet.
Isolement in deze wil niet per definitie zeggen dat een oudere medemens de gratis bus gebruikt om er naar Technofuiven mee te gaan. Maar de gratis bus is een tegemoetkoming voor de oudere medemens omdat het voor hen niet vanzelfsprekend is al stappend naar de Delhaize te gaan. Met andere woorden: ze zijn verplicht het openbaar vervoer te gebruiken, omdat ze:
a: niet meer zo ver kunnen lopen, fietsen of joggen
b: geen auto (meer) rijden
c: ze anders afhankelijk zijn van derden.

Voila.
Oud 2 juni 2004, 17:14   #79
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bottom line: "creativiteit" heeft op zich geen enkele toegevoegde waarde en kan derhalve geen doel op zich zijn.

We zijn de goudvissen... en nu hebben we die -op het eerste gezicht- onuitputtelijke welvaart bereikt. Maar stilaan beginnen we ook in te zien dat welvaart niet automatisch "welzijn" betekent. Gaan we onszelf zomaar doodvreten in deze samenleving?
ivm goudvissen:
de Vexville, toch straf dat de meeste problemen voortvloeiend uit de welvaartsstaat (oa overgewicht, SOA's, drug- en alcoholmisbruik) net de minst welvarende groepen treffen, neen?

Ondergang van het Avondland wordt ook al 150 jaar voorspeld, het zal me dunkt niet voor morgen zijn. Ongemanierde hufters zijn van alle (leef)tijden...

anyways, behalve dat het sommigen hun ego streelt, lijkt pseudo-academisch gezw... oeps... abstract denken me weinig concreets bij te dragen tot het meer-menselijker (damn, ik begin als 'n pastoor te klinken) maken van onze wereld.

OK, gotta go, er staat een oud besje te dralen aan het zebrapad en daarna moet ik zetels voorverwarmen op de bus van 18u42

mvg
JoeQpublic-service-man
Oud 2 juni 2004, 19:05   #80
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
ivm goudvissen:
de Vexville, toch straf dat de meeste problemen voortvloeiend uit de welvaartsstaat (oa overgewicht, SOA's, drug- en alcoholmisbruik) net de minst welvarende groepen treffen, neen?

Ondergang van het Avondland wordt ook al 150 jaar voorspeld, het zal me dunkt niet voor morgen zijn. Ongemanierde hufters zijn van alle (leef)tijden...
Er is wel meer paradoxaals in de wereld, mijn beste... Die "minst welvarende" groepen hebben nog altijd een levensstandaard die vergeleken met de eerste helft van de vorige eeuw ontzettend hoog ligt. En zij zijn inderdaad het zwakst ook al omdat zij te weinig maat kennen in hun leefpatroon. Te weinig zelfbeheersing.

Overigens, ook de midden- en bovenbouw van onze samenleving wordt niet gespaard van zgn. "beschavingsziekten"; ze dienen zich slechts aan op een andere manier.

Even over nadenken toch...

Met de "ondergang van het avondland" heeft dit niets te maken... Met de kwaliteit van de samenleving des te meer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
anyways, behalve dat het sommigen hun ego streelt, lijkt pseudo-academisch gezw... oeps... abstract denken me weinig concreets bij te dragen tot het meer-menselijker (damn, ik begin als 'n pastoor te klinken) maken van onze wereld.
Tjah... can't blame a person for trying to find an explanation...
Je kan er inderdaad ook maar wat passief kankerend op zitten toekijken he. Of proberen te ontkennen dat er een probleem is. Aanbieden van alternatieven, nadenken en constructief bekritiseren is natuurlijk ook een mogelijkheid... maar wel "iets" lastiger. Met "ego's" heeft dat eigenlijk heel weinig te zien.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be