Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2011, 12:31   #61
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Kan er geen ban komen van de gemeentes uit om zulke kranten te verdelen, ofzo?
Dat is vlomsnationalistische vrije meningsuiting en vrije pers ?

Mooi vlaanderen waar u naar streeft als u het mij vraagt ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 12:32   #62
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Als er inno-kantoren zijn die taaltesten afnemen, moeten er toch ook gazettenwinkels zijn die geen Franstalige kranten verkopen.
U gaat een soort van Vlomse Kristallnacht organiseren misschien ?
Oud 13 februari 2011, 12:37   #63
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

"Le Monde" heeft sinds jaar en dag af een toe een "belgische editie"
De vlaamse kwaliteitskranten en de "Telegraaf" zijn de koop in Wallonië (en in het vaticaan)..

Mogelijk heeft "Le soir" de ambitie om de Parteizeitung van die Front der Deutschsprachige Brüsseler te worden. Maar het zou de krant - eigenlijk elke krant sieren om in een demografisch meertalig gebied ook een meertalige editie van hun krant te brengen met artikels die relevant zijn voor dat gebied. Dat die kranten dan ook buiten dat gebied verkocht zouden worden, zou mooi meegenomen zijn.

Of zijn er hier voorstanders van perscensuur en "journalists in jail" ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 12:49   #64
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat is vlomsnationalistische vrije meningsuiting en vrije pers ?

Mooi vlaanderen waar u naar streeft als u het mij vraagt ?
Bijna niemand zit hier te beweren dat ze het recht niet zouden hebben dit te doen. Gegeven de timing draait het vooral om de motivatie, namelijk aantonen dat Brussel en de faciliteitengemeenten één zijn, om zo mentaal de 'élargissement' voor te bereiden. Doelbewust schofferen dus. Niet het einde van de wereld, maar de intenties zijn wel vrij duidelijk.

Ik vind het trouwens ongelooflijk (maar niet echt) dat 'Vlaams' belgicisme altijd lijkt samen te gaan met het kritiekloos verdedigen van franstaligen, hoe gortig ze het ook maken, en het afbreken van de eigen gemeenschap. Belgicisten aan de andere kant van de taalgrens zijn vreemd genoeg veel minder geneigd de andere gemeenschap op die manier te verheerlijken. Meteen ook waarom belgicisme in Vlaanderen geen toekomst heeft.

Of is Henri een Waal? Het zou alleszins veel verklaren.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 12:54   #65
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Door de kolonizatie van ingeweken Nederlanders. Precies het soort kolonizatiepolitiek door verdringing van de inheemse bevolking die men de Franstaligen in de Vlaamse Rand rond Brussel verwijt.
In de Westhoek zitten sommigen inderdaad nog in het achterlijke gesloten en xenofobe stadium, met dank aan meneer pastoor die dorpspreken hield tegen den Duvel uit den Noorden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 februari 2011 om 12:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 12:57   #66
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De Franstaligen zullen daar absoluut geen probleem mee hebben.
Inderdaad. Ze zich evenmin verplicht het Vlaams schooltje te financieren of zelfs te erkennen. Het gezegde: 'slaat u mij, dan keer ik mijn andere wang naar u' hoeft geen dogma te zijn. Evenmin het motto: 'voor wat, hoort wat'. Ikzelf geloof er ook niet in, ze vatten de zaken te simplistisch samen.

Diplomatie is iets wat nog aangeleerd moet worden. Het is inderdaad niet synoniem aan 'theekransje onder vrienden'.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 februari 2011 om 13:01.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 17:49   #67
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Nederlands is de officiële taal in Limburg.
Ik zie niet in waarom Vlamingen , zo ze dat niet willen, zich het Limburgs eigen moeten maken.
Daarentegen is het Frans dan weer NIET de officiële taal in Vlaanderen, de Vlaamse Rand en zelfs niet in de faciliteitengemeenten.
Je moet geen appelen met citroenen vergelijken , zou ik zeggen.
Ik schijf duidelijk dat ik niet verlang dat ze Limburgs leren, maar als ze respect voor de plaatselijke bevolking en cultuur eisen van anderen moeten ze dat ook zelf kunnen opbrengen. Wat hen moreel verplicht dat te leren.

Officieel of niet. Thuis en privé vind ik dat iedereen het recht heeft te spreken wat hij wil.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 17:56   #68
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ten tweede is die streek altijd voornamelijk Nederlandstalig geweest, ook al hoorde ze bij de provincie Luik in een ver verleden.
Wel vreemd dat minister Keulen enkele jaren geleden verbood dat daar op de gemeenteraad de plaatselijke taal gesproken werd. Omdat het geen (officieel) Nederlands was.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 18:14   #69
floris flitspaal
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Kan er geen ban komen van de gemeentes uit om zulke kranten te verdelen, ofzo?
Weeral regeltjes! Laten we dan ook verbieden dat Gazet van Antwerpen of het Belang van Limburg in Brabant worden verspreid! Eigen streek eerst! Terug naar de Middeleeuwen: oorlog tussen het Graafschap Vlaanderen en het Hertogdom Brabant. Het land van Loon terug bij het Prinsbisdom Luik.
floris flitspaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 18:18   #70
floris flitspaal
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Als er inno-kantoren zijn die taaltesten afnemen, moeten er toch ook gazettenwinkels zijn die geen Franstalige kranten verkopen.
Met de omzet van 't Pallieterke zullen ze niet ver geraken...
floris flitspaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 21:48   #71
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
diegenen die zich in de rand komen vestigen, lijken toch dat stigma te bestendigen nietwaar? Indien je blijft eisen om op franstalige partijen te stemmen, alle correspondentie met Vlaanderen ook in het frans wil,... dan lijkt het mij dat deze mensen niks te maken willen hebben met 1) de taal van de meerderheid in dit land en de officiële taal van het gewest waarnaar ze verhuisd zijn, en 2) het gewest waarin ze wonen. En dan DURVEN zo'n mensen het woord 'respect' over hun lippen laten komen...
Ad 1) Ook daar stevenen we op een verandering af. Een Franstalige meerderheid in Belgie is ceteris paribus de toekomst.

(85% van je tv, en 90 van je radio in het Engels, dat is totaal respectloos voor de eigen taal. Dat hebben de Franstaligenm niet verzonnen.
Maar die gan daar uiteraard wel hard om lachen. Dat is niet respectloos, dat is terecht.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 21:53   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ad 1) Ook daar stevenen we op een verandering af. Een Franstalige meerderheid in Belgie is ceteris paribus de toekomst.
Fijn. Dan zullen de Franstaligen ongetwijfeld wel voorstander zijn om de bestaande pariteit, de alarmbellen... in te ruilen voor het algemeen geldend principe "de meerderheid beslist".

Eens kijken of de Franstaligen zelf uw ideetje geloven...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 21:56   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik schijf duidelijk dat ik niet verlang dat ze Limburgs leren, maar als ze respect voor de plaatselijke bevolking en cultuur eisen van anderen moeten ze dat ook zelf kunnen opbrengen. Wat hen moreel verplicht dat te leren.
Dialect leren is als volwassene vaak een onmogelijke zaak, en wordt vaak ook niet echt geapprecieerd door de mensen. Een stuntelig gesproken dialect wordt vaak ervaren als een belediging, een soort "ik probeer jullie eens na te doen". Daarom ook zijn mensen gevoelig op dat vlak als iemand hun dialect wil nadoen in een of ander programma, maar dat niet naar behoren doet.

De tweede generatie kan evenwel het dialect heel vroeg meekregen, de eerste generatie inwijkelingen niet.
Oud 13 februari 2011, 21:57   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel vreemd dat minister Keulen enkele jaren geleden verbood dat daar op de gemeenteraad de plaatselijke taal gesproken werd. Omdat het geen (officieel) Nederlands was.
Wel even opmerken dat dit gebeurde op advies van... jawel, Broers zelf. Broers heeft trouwens uitgelegd waarom. Of weet u dat niet?
Oud 14 februari 2011, 09:07   #75
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is daar vreemd aan? Dat wil ik nu toch eens weten wat er zo vreemd aan is.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 23:00   #76
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik woon in Wallonië en lees ook Vlaamse kranten!!

Buiten dat misschien Le Soir een slecht moment kiest om dat te doen,zie ik daar geen graten in .

Alhoewel mijn ouders fervente Vlamingen waren, hadden zij vroeger thuis naast De Standaard ook La Libre Belgique , toen een kwestie om de Franse taal te onderhouden!!

Laat die mensen lezen wat ze willen, zolang ze maar in hun contacten met de overheid en de plaatselijke mensen, Nederlands spreken.

Laatst gewijzigd door omaplop : 14 februari 2011 om 23:00.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 23:09   #77
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Jij hebt statistieken bekeken; ik niet dus. De anderen hier ook niet. Toch spreken ze je tegen. Dat durf ik niet. Tot dusver zijn taalgemengde gezinnen in België bijna altijd franstalig geworden. In Wallonië pasten ze zich dus aan hun omgeving aan; in Vlaanderen veel minder, en in de rand zal dat nog minder zijn. Het is wel verbijsterend dat er geen officieel kaartje als het jouwe blijkt te bestaan, en dat je het dus zelf in elkaar moet knutselen. Waar zijn onze beleidsmakers mee bezig?
Oud 14 februari 2011, 23:25   #78
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een gelul hier allemaal.
Ik heb hier enkele dagen geleden al aangetoond dat Vlamingen in Wallonië ook hun eigen Vlaamse tijdschriften hadden. In Amerika idd. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Gazette_van_Detroit) Vlamingen die een hetze ontketenen over het feit dat Le Soir een aangepaste (streek-)krant gaat brengen voor BHV zijn kortzichtige navelstaarders.
Privé eis ik dat men in Vlaanderen volledig de vrije keuze heeft, zonder ook maar enige (sociale) dwang.
Het is niet hetzelfde. Le Soir mag doen wat Le Soir wil doen, maar dit als een louter commerciële keuze beschouwen is waarschijnlijk onjuist. De Franstaligen in de rand zaten waarschijnlijk niet te wachten op een editie die verschilde van de Brusselse; zij beschouwen zich min of meer als Brusselaars. Kopen ze nu die nieuwe editie en niet meer de Brusselse; OK, ze doen wat ze willen. Zullen ze blootstaan aan meer of rabiatere demagogie? Veel kan het niet uitmaken, en hoe dan ook: we gaan ons toch niet bemoeien met wat de mensen lezen?

Maar Detroit ligt niet als Nederlandssprekend eiland annex Nederlandstalige olievlek in Engels of watdanooktalig gebied, geruggesteund door een Nederlandstalige regio waarvan de politici zich ook in Detroit en omstreken kunnen laten verkiezen. Detroit is geen bruggenhoofd voor de vernederlandsing van de VS, en een Nederlandstalig bruggenhoofd in Wallonië bestaat al evenmin. En in de huidige context: een overweldigende meerderheid van de Franstaligen in België wil dat de grondwet, die ontstaan is uit compromissen waarvoor Vlamingen een prijs hebben betaald, slechts mag gelden als hij in hun voordeel is, want dat is tenslotte de BHV-kwestie. In die context die editie lanceren lijkt sterk op een provocatie. Het is verstandig, zulke provocaties te negéren, want onze eigen geïrriteerde reactie zou wel eens een middel kunnen vormen waarmee een Franstalig doel moet worden bereikt. Dus opgepast: wat daar gebeurt, is anders dan BHV, volkomen wettig, en ik zou me er niet druk om maken.

Maar het is niet zo onschuldig als een Vlaams mijnwerkerskrantje van weleer.
Oud 15 februari 2011, 09:15   #79
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Jij hebt statistieken bekeken; ik niet dus. De anderen hier ook niet. Toch spreken ze je tegen. Dat durf ik niet. Tot dusver zijn taalgemengde gezinnen in België bijna altijd franstalig geworden. In Wallonië pasten ze zich dus aan hun omgeving aan; in Vlaanderen veel minder, en in de rand zal dat nog minder zijn. Het is wel verbijsterend dat er geen officieel kaartje als het jouwe blijkt te bestaan, en dat je het dus zelf in elkaar moet knutselen. Waar zijn onze beleidsmakers mee bezig?
Je kan het zelfde kaartje ook maken over Franstaligen.

dan zie je dat er nu al brusselse gemeentes zijn waar Franstaligen de minderheid zijn.

Maar ik ben het eens met de gedachte dat een uitgekiend beleid op zijn plaats is om een doemscenario als dit, waar ik het waarheidsgehalte van betwist, toch te voorkomen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 17:27   #80
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is de gazet nu al beschikbaar ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be