![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Le Monde" heeft sinds jaar en dag af een toe een "belgische editie"
De vlaamse kwaliteitskranten en de "Telegraaf" zijn de koop in Wallonië (en in het vaticaan).. Mogelijk heeft "Le soir" de ambitie om de Parteizeitung van die Front der Deutschsprachige Brüsseler te worden. Maar het zou de krant - eigenlijk elke krant sieren om in een demografisch meertalig gebied ook een meertalige editie van hun krant te brengen met artikels die relevant zijn voor dat gebied. Dat die kranten dan ook buiten dat gebied verkocht zouden worden, zou mooi meegenomen zijn. Of zijn er hier voorstanders van perscensuur en "journalists in jail" ?
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het trouwens ongelooflijk (maar niet echt) dat 'Vlaams' belgicisme altijd lijkt samen te gaan met het kritiekloos verdedigen van franstaligen, hoe gortig ze het ook maken, en het afbreken van de eigen gemeenschap. Belgicisten aan de andere kant van de taalgrens zijn vreemd genoeg veel minder geneigd de andere gemeenschap op die manier te verheerlijken. Meteen ook waarom belgicisme in Vlaanderen geen toekomst heeft. Of is Henri een Waal? Het zou alleszins veel verklaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Europees Commissaris
|
![]() In de Westhoek zitten sommigen inderdaad nog in het achterlijke gesloten en xenofobe stadium, met dank aan meneer pastoor die dorpspreken hield tegen den Duvel uit den Noorden.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 februari 2011 om 12:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Diplomatie is iets wat nog aangeleerd moet worden. Het is inderdaad niet synoniem aan 'theekransje onder vrienden'.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 februari 2011 om 13:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Officieel of niet. Thuis en privé vind ik dat iedereen het recht heeft te spreken wat hij wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Wel vreemd dat minister Keulen enkele jaren geleden verbood dat daar op de gemeenteraad de plaatselijke taal gesproken werd. Omdat het geen (officieel) Nederlands was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(85% van je tv, en 90 van je radio in het Engels, dat is totaal respectloos voor de eigen taal. Dat hebben de Franstaligenm niet verzonnen. Maar die gan daar uiteraard wel hard om lachen. Dat is niet respectloos, dat is terecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens kijken of de Franstaligen zelf uw ideetje geloven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tweede generatie kan evenwel het dialect heel vroeg meekregen, de eerste generatie inwijkelingen niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel even opmerken dat dit gebeurde op advies van... jawel, Broers zelf. Broers heeft trouwens uitgelegd waarom. Of weet u dat niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() Ik woon in Wallonië en lees ook Vlaamse kranten!!
Buiten dat misschien Le Soir een slecht moment kiest om dat te doen,zie ik daar geen graten in . Alhoewel mijn ouders fervente Vlamingen waren, hadden zij vroeger thuis naast De Standaard ook La Libre Belgique , toen een kwestie om de Franse taal te onderhouden!! Laat die mensen lezen wat ze willen, zolang ze maar in hun contacten met de overheid en de plaatselijke mensen, Nederlands spreken. Laatst gewijzigd door omaplop : 14 februari 2011 om 23:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Jij hebt statistieken bekeken; ik niet dus. De anderen hier ook niet. Toch spreken ze je tegen. Dat durf ik niet. Tot dusver zijn taalgemengde gezinnen in België bijna altijd franstalig geworden. In Wallonië pasten ze zich dus aan hun omgeving aan; in Vlaanderen veel minder, en in de rand zal dat nog minder zijn. Het is wel verbijsterend dat er geen officieel kaartje als het jouwe blijkt te bestaan, en dat je het dus zelf in elkaar moet knutselen. Waar zijn onze beleidsmakers mee bezig?
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar Detroit ligt niet als Nederlandssprekend eiland annex Nederlandstalige olievlek in Engels of watdanooktalig gebied, geruggesteund door een Nederlandstalige regio waarvan de politici zich ook in Detroit en omstreken kunnen laten verkiezen. Detroit is geen bruggenhoofd voor de vernederlandsing van de VS, en een Nederlandstalig bruggenhoofd in Wallonië bestaat al evenmin. En in de huidige context: een overweldigende meerderheid van de Franstaligen in België wil dat de grondwet, die ontstaan is uit compromissen waarvoor Vlamingen een prijs hebben betaald, slechts mag gelden als hij in hun voordeel is, want dat is tenslotte de BHV-kwestie. In die context die editie lanceren lijkt sterk op een provocatie. Het is verstandig, zulke provocaties te negéren, want onze eigen geïrriteerde reactie zou wel eens een middel kunnen vormen waarmee een Franstalig doel moet worden bereikt. Dus opgepast: wat daar gebeurt, is anders dan BHV, volkomen wettig, en ik zou me er niet druk om maken. Maar het is niet zo onschuldig als een Vlaams mijnwerkerskrantje van weleer.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
dan zie je dat er nu al brusselse gemeentes zijn waar Franstaligen de minderheid zijn. Maar ik ben het eens met de gedachte dat een uitgekiend beleid op zijn plaats is om een doemscenario als dit, waar ik het waarheidsgehalte van betwist, toch te voorkomen.
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is de gazet nu al beschikbaar ?
|
![]() |
![]() |