![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#62 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Weet je, stel dat het inderdaad de realiteit is dat het overgrote deel van de Vlamingen wil splitsen, dan zal je dat ook zien in de opkomst van de rechtse partijen in Wallonië. Als ook VB (wat ikzelf nog altijd als meest-splitsings gericht zie) aan stemmen wint, betekent dat dat er in Wallonië óok een luidere schreeuw om onafhankelijk is. En als uiteindelijk blijkt dat zowel aan Vlaamse als aan Waalse kant een duidelijk wil tot splitsen is, dan heeft het Belgische volk ondubbelzinnig gesproken. Het kan twee kanten opgaan: ofwel gaan we elkaar hierdoor beter verstaan en , ofwel wordt het (nog) duidelijker dat zowel aan Vlaamse als Waalse kant niemand eigenlijk nog verder wil met elkaar. Dat eerste betekent dat franstaligen eindelijk versoepelen wat betreft de Vlaamse eisen; dat tweede betekent een onafhankelijk Vlaanderen. Een win-win, denk ik? Wat betreft de versnippering: dat is inderdaad één van de mogelijkheden. Om eerlijk te zijn, ik heb niet genoeg inzicht in de politieke stromingen in Vlaanderen of Wallonië om daar een gefundeerde uitspraak over te doen. Het hangt er een beetje van af in welke mate kiezers al dan niet gematigd zijn. Aan de historici hier: is er een precedent waar een éénmaking van de kieskring leidt tot versnippering? Citaat:
![]() Wat betreft het vastleggen van zetelverdeling: om dezelfde reden waarom in Vlaanderen de zetelverdeling per regio vastligt. |
|||
![]() |
![]() |
#63 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jouw voorstel komt er op neer dat nu voor de Senaatslijsten er al een vaste verdeling per provincie vastligt. Dat is dus nu totaal niet, voor hetzelfde geld zijn het allemaal Antwerpenaren die verkozen geraken. je vergelijkt appelen met peren.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
||
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
heel uw draad, en argumentatie in deze draad tonen eigenlijk perfect aan dat Belgie maar kan voortbestaan mits serieuze ingrepen aan iets wat in andere ook federale staten natuurlijk is : democratie. ik moet u bedanken om dit nog eens zo duidelijk te komen stellen eigenlijk. welnu, ik (en met mij hoe langer hoe meer Vlamingen) ben niet meer bereid in te leveren op democratie om Belgie te redden. |
|
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
#66 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() http://forum.politics.be/showthread.php?t=150166 en ook: Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#67 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Er zijn geen beschermingsmaatregelen aanwezig in dit model. Dat is ook niet nodig, omdat een partij die een bepaalde bevolkingsgroep complete negeert dat bij de volgende verkiezingen ook gaat merken. Franstalige partijen hebben, met andere woorden, geen baat om altijd maar voet bij stuk te houden wat betreft het communautaire. Indien ze dat doen, verliezen ze bij de volgende verkiezingen de stem van hun Vlaamse kiezers. Wat betreft het vertrouwen in de Vlaamse politici, wat niet echt terzake doet, kan ik je geruststellen: er zitten er een aantal bij die zeer bekwaam zijn. En ja, daar is ook BdW bij. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#68 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als er al zoiets bestaat als "Franstaligen voorsteken" dan zal dat op termijn met het voorgestelde systeem sowieso verdwijnen. Wat jullie blijkbaar nog steeds niet snappen is dat dit een oplossing is voor een democratisch deficit. Een deficit dat De Wever constant aankaart!
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." Laatst gewijzigd door lollysticky : 14 februari 2011 om 12:36. |
|
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Alleen ga ik akkoord met uw idee om iedereen mogelijkheid te geven om zijn ideeën aan heel het land voor te leggen. Doe dat met een instituut dat nu geen betekenis meer heeft: de Senaat. Zo wordt de Senaat werkelijk een Belgische kamer. |
|
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom kan de Franstalige minderheid via een alarmbelprocedure de uitvoerende macht (regering met pariteit) de wetgevende macht (parlement met Nederlandstalige meerderheid) overrulen? in jouw voorstel: waarom zou er een minimum aantal Nederlandstalige en Franstalige verkozen moeten zijn? Praktisch: stel dat de 16 populairste politici allemaal Franstaligen zouden zijn, dan betekent het dat die laatste gewoon niet verkozen wordt, puur omdat hij de verkeerde taal spreekt. Je kan me veel wijsmaken maar dat dit democratisch zou zijn, dat nu net niet.
|
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom moeten er evenveel Franstalige ministers zijn dan Nederlandstalige? waarom kunnen er eindeloze belangenconflicten van andere parlementen beslissingen van het federale parlement blokkeren? Waarom kan de Franstalige minderheid via een alarmbelprocedure de uitvoerende macht (regering met pariteit) de wetgevende macht (parlement met Nederlandstalige meerderheid) overrulen?
|
![]() |
![]() |
#73 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Het is elementair aan elke democratie dat het parlement een correcte afspiegeling is van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
#74 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Waarom zou men het systeem van belangenconflicten NIET mogen gebruiken? Gekke redenering... Het probleem ligt hem in het feit dat men het maar al te vaak en al te graag gebruikt. Maar de oorzaak daarvan ligt in uiteenlopende beloften op elkaars kap en DAT zal door het nieuw systeem deels worden gestopt. hier Vlijmscherp; vlijmscherp uitgelegd: Citaat:
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al vier bladzijden gezwam over hoe de failliete Belgische constructie weer wat kan opgelapt worden.
Dit terwijl de meest efficiënte oplossing in één enkel woord kan uitgelegd worden: OPDOEKEN. |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
institutionele hervormingen an sich zijn niet voldoende he Massman, je moet die ook nog rijmen met de wil van de Vlamingen die wensen dat die institutionele hervorming richting gemeenschappen gaat én evenzeer met de wil van de Franstaligen die wensen dat die institutionele hervorming richting federatie of gewesten zou gaan en liefst ten koste van de gemeenschappen. wel nu : minstens één van die twee gemeenschappen gaat grof geschoffeerd worden en op zijn democratische honger blijven ... daar helpen jouw wensdromen over een ideaal Belgie niks aan vooruit. Laatst gewijzigd door Anna List : 14 februari 2011 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
#77 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Nog eens mooi verwoord: Citaat:
Ik denk dat jullie zodanig in een rare knoop zitten met jullie realiteitszin dat jullie deze voor de hand liggende oplossing niet kunnen zien. Het zal jullie verlies zijn want ze komt er...
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() Precies. Die federale kieskring is als een plakkertje voor een stervende man. Een kunstgreep die het bloeden niet zal stoppen.
|
![]() |
![]() |
#79 |
Minister
|
![]() ik heb je ganse voorstel nog eens doorlezen en ik vind het nog steeds bizar
![]() Stel (en ik zeg 'stel', want dit zal nooit gebeuren') dat alle vlamingen voor hun 'ik' stem op NVA stemmen. Aangezien hun totaal aantal (100% vlaamse stemmen) maar voor een klein segment ( 33% x 60% = +- 20% ) meetelt, heeft u in feite de vlaamse kiezer het zwijgen opgelegd. Dus indien u stelt dat dit de 'minder gematigde' partijen zal temporiseren, dan heeft u gelijk. Maar is dit democratisch te noemen? P.S. ik heb nu de NVA genomen als voorbeeld omdat zij geen echte tegenhanger hebben in wallonië. M.a.w. nationalistische stromingen worden in jouw model afgestraft. Gans dit voorstel lijkt me nog steeds een poging om het vlaams-nationalisme te onderdrukken. Vergeef mijn scepticisme ![]()
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik moet steeds denken aan dat nummer van Clouseau als ik dit topic zie verschijnen.