![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() dat is niet waar, hé. Hypocriet is eens belediging
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om nog een duidelijk voorbeeld over mezelf te geven: je weet dat ik heel veel acties doe over veel zaken. Bv brieven schrijven voor amnesty. Maar ik hou me eigenlijk vreemd weinig bezig met de resultaten. Ik doe dat uit plichtsgevoel. Het gebeurt vaak dat ik actie voer, en na de campagne of na mijn gedeelte erin me met andere dingen bezighoud. En ik ga achteraf niet opzoeken of we die zaak gewonnen hebben. Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Nog eens: ga jij iemand helpen om iets te doen dat je een slecht gevoel geeft, waar je geen "dank je" voor zal krijgen (niet nu, en ook niet in de toekomst "ge zult er mij later nog dankbaar voor zijn") ? Bvb, ga jij je norse buurman die een jager is, en waarvan je weet dat hij met zijn vette 4x4 morgen op slachttocht gaat, en je ziet dat er een grote spijker net voor de band van zijn auto zit, ga jij anoniem die nagel weghalen, zodat die mens morgenvroeg GEEN platte band gaat hebben, en dus veel plezier zal beleven aan zijn jachtpartij ? Als je DAT doet, dan ben je WEL echt altruistisch bezig. Je helpt dan anoniem, zonder dat je er ook maar 1 dank je voor zal terug krijgen, iemand die dingen zal doen waar je het niet mee eens kan zijn. Ga je die nagel stiekem weghalen of niet ? Eerlijk ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||||
|
![]() Citaat:
We kunnen dus enkel maar concluderen dat jij het behoren tot de soort homo sapiens sapiens an sich dus niet moreel relevant vindt, en ik dus wel. Maar het probleem is dat als je het behoren tot homo sapiens sapiens niet moreel relevant vindt, waarom betekend het behoren tot home sapiens sapiens voor jou dan opeens wel dat je geen vlees mag eten? Citaat:
Citaat:
Dat maakt het een heel bruikbare onderverdeling. Citaat:
Citaat:
Maar laat ik het eens anders stellen: Wat is er zo uniek aan de mens dat wij als enige diersoort niet ten koste van andere diersoorten mogen leven? Citaat:
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 17 februari 2011 om 16:01. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus als wij nu eens het antigehandicaptenstandpunt van de nazi's overnemen, maar niet dat landroof gedoe? Citaat:
Citaat:
Nee, dat goede gevoel bij de gift, zit nog meer interner. Het heeft niet te maken met sociale status (toch niet bewust, misschien is het wel een onbewust randeffect van een evolutionair voordelige strategie die wel gefocust was op status), en ook niet met het krijgen van danku's. Citaat:
Dus als ik die jager zou helpen, zou dat superselectief altruisme zijn dat botst met rechtvaardigheidstheorieën. Het naleven van die rechtvaardigheidstheorieën kan ook altruistisch zijn. Citaat:
![]() |
![]() |
#67 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() voor jou niet, maar voor anderen wel: slachtoffers van milieuvervuiling, toekomstige generaties door honger. En de dieren, ja, die om jou geen moer geven.
![]() |
#68 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het is het verschil tussen een (theoretisch) liberaal en ik bijvoorbeeld. Ik ben net liberaal gezind omdat ik denk dat als je aan iemand macht geeft om iets anders te doen dan zijn voordeel te zoeken, hij die macht zal misbruiken om toch maar zijn voordeel te bekomen, wat ik "corruptie" noem. En als je naar de staatswereld kijkt, dan is dat dan ook schering en inslag, op ongeveer alle niveaus, van top politici, tot de kleine chefkes en de misbruiken van staatsambtenaren. Je zou dus verwachten dat ik, als "overtuigd" liberaal, daar niet moet van weten. Welnee, in tegendeel, AANGEZIEN ik voorspel dat staatsystemen corrupte systemen zijn, ga ik daar dus deel van uit maken, want daar valt het meeste te bekomen voor de minste moeite ![]() Het is trouwens mijn "voorspelling" dat men altijd ongeveer naar een 50% staatseconomie zal evolueren in een "perfect liberale" omgeving. Dat is gebaseerd op het ietwat simpele model dat prive functies "eerlijker" zijn en dus meer inspanning vragen voor dezelfde opbrengst, terwijl staatsfuncties "corrupter" zijn en dus veel minder inspanning (en dus ook output) vragen voor meer opbrengst. Zolang een minderheid aan de staatsvetpotten zit, en een meerderheid in de prive werkt en opbrengsten maakt voor de staat, zullen er mensen zijn die "liever aan de staat" zouden zitten en in de staatsvetpotten grabbelen. Er zal dus een meerderheid te vinden zijn om de staat "zwaarder" te maken, want iedereen hoopt kunnen mee te grabbelen. Echter, van zodra een meerderheid confortabel in de staatsvetpotten zit te grabbelen, heeft die meerderheid er totaal geen belang bij dat er minder prive mensen zijn die de vetpotten aanvullen. De meerderheid gaat op dat ogenblik beslissen van de staat "af te slanken". En de stabiliteit zal bekomen worden als ongeveer de helft van de mensen in de staatsvetpotten grabbelt, en de helft in de prive die vetpotten moet aanvullen. Mijn onnozel theorieke, he. Dat niet echt opgaat, want meestal zijn mensen die aan de staat werken zo onnozel om voor partijen te stemmen die meer staat willen, en zijn mensen die in de prive werken en de staat moeten "voederen", zo onnozel om voor partijen te stemmen die de staat willen afslanken (en zo hun kansen kleiner maken om zelf ooit mee kunnen te grabbelen). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Dat die slachtoffers bestaan, dat betwijfel ik. Toch niet in die mate die jij voor je argument nodig hebt.
![]() |
#70 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja: de mensen hebben als enige soort een moreel besef. Niet alle mensen, maar de meeste. Ja: de mensapen hebben als enige familie een moreem besef. Niet alle, maar de meeste. Ja: de primaten hebben als enige orde een moreel besef. Niet alle, maar de meeste Ja: de zoogdieren hebben als enige klasse moreel besef. Niet alle zoogdieren, maar vele. Ja: de gewervelde etc etc... Dat is allemaal correct wat hier staat. Citaat:
-het afhankelijk zijn van vlees om te overleven (waarbij die afhankelijkheid ontstaan is door een blind evolutionair proces) Maar dat is niet uniek aan de mens als soort (dus niet uniek aan alle mensen), dat is uniek aan alle moreel bewuste wezens die geen vlees nodig hebben om te overleven.
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1) De huidige vee-industrie is verantwoordelijk voor ruwweg 1/3 van totale milieu-impact. En milieu-impact heeft ook een impact op mensen. Landgebruik, watervervuiling, klimaatopwarming,... heeft allemaal nadelige gevolgen voor bepaalde mensen. 2) Huidige vee-industrie is verantwoordelijk voor allerlei ziektes (zoonotische ziektes, antibioticaresistente bacterieën, watervervuiling,...).
![]() |
![]() |
#72 |
Staatssecretaris
|
![]() Oliemaatschappijen gokken dagelijks aan de hand van platformen die rampen groter als 6/3 kunnen veroorzaken. Daar moet eerst iets aan gedaan worden ipv op vlees te focussen. Heb je een auto? En GSM?
Laatst gewijzigd door CyberpunX : 17 februari 2011 om 16:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Och ja, 1 taal en 1 leider , da's nog niet verwezelijkt, en de kans dat het Duits als "1 taal" gaat worden is wel klein. Citaat:
Citaat:
"als iemand iets doet, heeft die persoon dat graag, en als gul persoon, geef ik dat met plezier in veelvoud terug, deze regel overtreft regel 1" Citaat:
Tenzij regel 3 duidelijk in voege komt.
![]() |
![]() |
#74 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het probleem is dat jij "uniek aan de mens als soort" als identisch definieert als "uniek aan alle mensen". Dat doe jij, dat doe jij alleen, en het is iets wat in normale discussies onder intelligente mensen doorgaans niet gedaan wordt. Het probleem is namelijk dat dit dan eigenlijk elke discussie onmogelijk maakt. Daar er altijd uitzonderingen zijn kunnen we dan helemaal niet meer in algemene kategoriën denken. Als we een criterium maar mogen gebruiken als er geen uitzonderingen op zijn dan zijn er geen bruikbare criteria meer. Dan kan jij bijvoorbeeld niet meer stellen dat vlees eten slecht is voor het milieu, want niet alle vlees wordt op een voor het milieu schadelijke manier (volgens jou definities) bereid.
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 17 februari 2011 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je hebt natuurlijk gelijk dat we erg zuinig moeten leven op vlak van materialen en energie, want oliemaatschappijen doen idd smerige dingen. Maar we kunnen best en-en doen: en veganistisch even en fiets of openbaar vervoernemen ipv wagen en langer gsm houden en niet te veel elektronische snufjes kopen etc etc
![]() |
![]() |
#77 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() vanwaar haal je dat? (sorry als ik vraag naar een referentie; je mag me ook zoekhits geven)
![]() |
#78 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aantal mensen in relatie met de productie van afval. Aangezien de grote vervuilers per persoon, de VS en Europa continue bezig zijn met het verminderen van afval, en de grote vervuilers in volume groeilanden zijn met enorme bevolkingen, kunnen we zeggen dat per persoon 2010 minder vervuilend was dan de jaren daarvoor. En de enige reden dat we dat voor elkaar krijgen is die verfoeilijke technologie...
![]() |
![]() |
#80 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat het beter is in discussies termen (verzamelingen) te nemen waar geen uitzonderingen in zijn. In de verzameling van mensen (homo sapiens) zitten alle en alleen mensen. Citaat:
Citaat:
Milieuvriendelijk vlees: kippenvlees van kippen die enkel voedsel eten dat mensen niet meer eten en voor de rest geen akkerland of ander potentieel vruchtbaar land gebruiken (wat dan wel niet diervriendelijk is, want opgesloten in kleine kooitjes). Rundsvlees van grazende runderen op schrale graslanden waar niets anders kan groeien, en waarbij er geen overbegrazing is. Het is duidelijk dat dergelijk vlees in Belgie niet verkrijgbaar is. In Zwitserland weet ik het niet.
![]() |