Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2011, 19:26   #61
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik steun deze nominatie.

Omdat de waarheid zijn rechten heeft.
2.3 Van 1946 tot 1956 : het Italiaans decennium
Na WO II werd gestart met de wederopbouw van het land. Steenkool was op dat ogenblik de voornaamste energiebron. Het patronaat (Fedechar: Federation des Associations Charbonnières) en de Belgische overheid wilden de steenkoolproductie doen stijgen. "De steenkoolslag moet gewonnen worden !".
....
In de periode 1946-1949 werden aldus 77.000 Zuid-Italianen en 20.000 Polen naar België gehaald. Ze werden eerst in eigen land medisch onderzocht alvorens door de Fedechar gerekruteerd te worden. De kolenslag werd dank zij de vreemdelingen gewonnen. De ontginning van steenkool was immers erg arbeidsintensief (60 % van de kostprijs) en de vreemdelingen waren goedkope arbeidskrachten.
Tussen 1950 en 1954 werd 10 % van de actieve bevolking werkloos. De immigratiereglementering werd strenger.
Nochtans bleek duidelijk dat de Belgische werklozen de open plaatsen in de steenkoolmijnen niet wilden innemen.
Aan looneisen werd immers niet tegemoetgekomen en de syndicale eisen inzake arbeidsomstandigheden en veiligheidsmaatregelen bleven dode letter. De Italianen bleken onmisbaar voor de mijnen.
Het harde, ongezonde, en vooral gevaarlijke werk eiste regelmatig slachtoffers. Op 8 augustus 1956 vond de tragedie van de "Charbonnage du Bois du Cazier" te Marcinelle plaats. De ramp eiste 262 dodelijke slachtoffers, waaronder 136 Italianen. De Italiaanse emigratiedienst eiste strengere veiligheidsmaatregelen en weigerde nog nieuwe contingenten Italianen naar België te sturen. De Belgische overheid en het patronaat gingen niet op hun eisen in.

2.4 1956-1969: "The golden sixties" : op zoek naar nieuwe wervingslanden.
Augustus 1956 was een keerpunt in de immigratie uit het Zuiden van Italië. In deze periode van hoogconjunctuur ontstond er onevenwicht op de arbeidsmarkt.
Hiervoor werden nieuwe wervingslanden gecontacteerd: eerst Spanje en Griekenland, nadien Marokko en tenslotte Turkije.
Tussen de landen van herkomst en het gastland werden bilaterale overeenkomsten gesloten : afspraken over de rechten van de inwijkelingen in verband met de arbeidskaart, het verblijf en de sociale zekerheid.
In de jaren 1960 werd een intense rekrutering gevoerd van ongeschoolden uit Noord-Afrika en Turkije.
Opvallend was het aandringen op de gezinsimmigratie. Dit kaderde in de opvattingen van het rapport Sauvy dat twee jaar eerder gepubliceerd werd. Daarin toonde Sauvy, een Franse demograaf met internationale reputatie, aan dat er ook om demografische redenen vreemdelingen aangetrokken moesten worden, vooral naar het verouderde en kinderarme Wallonië .
Veel gastarbeiders kwamen als toeristen het land binnen en gingen vervolgens op zoek naar werk. Men noemt dit verschijnsel ook de Toeristentewerkstelling. Ze werden vaak illegaal in dienst genomen en via medische goedkeuring werd hun aanwezigheid geregulariseerd door het Ministerie van Arbeid en Tewerkstelling.
In februari 1967 ging de overheid, onder druk van de vakbonden, de verblijfswetgeving opnieuw strenger toepassen.
bron http://www.kuleuven.be/thomas/images..._in_Belgie.doc.

Ik hoop dat het nu voor eens en altijd duidelijk is, dat het het patronaat is dat steeds de drijvende kracht was en is om vreemdelingen binnen te halen.
Ik heb dat nooit ontkend. ik pleit er dan ook voor dat het patronaat veel minder te zeggen heeft in deze en andere zaken.
Er moeten duidelijke wetten gestemd worden, om de autochtone arbeiders te beschermen tegen oneerlijke concurrentie vanuit arme landen, al dan niet gepland door het patronaat. Of het nu gaat om mensen naar hier te halen, of bedrijven naar ginder te verhuizen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 21:40   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen, in Gent zijn er nooit kolenmijnen geweest.

Wanneer sloten de kolenmijnen?
Onderwijl trok men ongeschoolde arbeiders aan om in andere takken van de industrie te werken. Daarom zijn er zo veel Turken in het Gentse.

De rest ook alweer niet gelezen?
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=55
Luister voor de kolenmijnen had men voldoende arbeiders en de gemeenschap van de kompels waren hoofdzakelijk Italianen. En men vergeet misschien gemakshalve dat er ook veel Belgen in de mijnen werkten.

Er is dus nooit nood geweest aan tienduizenden, ondertussen honderdduizenden immigranten die men ondertussen heeft toegelaten en geregulariseerd heeft.
Wat betreft de mijnen ging dat aanvankelijk over enkele honderden mensen.

Het patronaat waar u zo graag mee schermt heeft zijn verplaatsbare economie verplaatst naar andere en goedkopere landen, niet omwille van hier geen mensen te vinden want de werkloosheid was in de jaren '80 waarschijnlijk groter dan vandaag de dag zelfs, maar omwille van de toen al te hoge loonkosten in vergelijking met andere landen. En dat was voornamelijk in de periode "70 en "80. Denk maar aan de textiel die hier zo goed als geheel is verdwenen. Een sector waar vele duizenden mensen werk in hadden.

Ondertussen blijft men nog steeds volop vreemdelingen inschrijven.

Om wat te doen als ik vragen mag?

Kijk naar de cijfers van de werkloosheid en kijk naar de cijfers van de vacatures. De werkloosheid blijft hoog en de vacatures worden nog steeds niet ingevuld.
Als je die twee naast elkaar vergelijkt zie je zo dat niet het patronaat die mensen laat overkomen. Maar anderen die verder niks te bieden hebben behalve uitkeringen regelen.

En wat is er nu zo interessant aan veel werklozen in uw bestand te hebben als vakbond?
En als je die vraag nuchter en eerlijk wenst te beantwoorden ben je al een beetje verder geholpen in je studie naar de immigranten in België.
Want voor vakbonden is dit dus heel interessant.

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 maart 2011 om 21:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 22:14   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Ik heb dat nooit ontkend. ik pleit er dan ook voor dat het patronaat veel minder te zeggen heeft in deze en andere zaken.
Er moeten duidelijke wetten gestemd worden, om de autochtone arbeiders te beschermen tegen oneerlijke concurrentie vanuit arme landen, al dan niet gepland door het patronaat. Of het nu gaat om mensen naar hier te halen, of bedrijven naar ginder te verhuizen.

Onmogelijk.
Gans de economie is gebaseerd op loonverschillen, indien dit wegvalt valt alles weg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be