![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar dan heeft Hollander toch gelijk, als die Franse termen/woorden kunnen, dan moet logischerwijs Engels ook geen probleem zijn. Hetzelfde principe enkel een andere taal, toen dat Frans in onze taal sloop, had een een gelijksoortige status als het Engels nu.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mensen die onze taal willen verstarren door regionale kruisbestuiving tegen te gaan, dialecten tot taal willen benoemen of een lokale variant per se een andere naam willen geven, helpen niet echt mee dat te voorkomen.
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Helaas, nu blijft alles beperkt tot het niet productieve en dwingend taalimperialisme door de Hollanders samen met hun Vlaamse Quislings van de Taalunie, die hun Vlaams taal hebben verpatst aan de Hollanders. Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2011 om 11:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Heb je een ethymologische teloefening gehouden, of zit je nog STEEDS te mokken dat droogkuis geen Standaardnederlands is? Als je een teloefening hebt gehouden ben ik zeer benieuwd naar de uitkomsten. Maar dan verwacht ik niet een onderscheid Nederlands versus Belgisch, want jullie hebben minder Nederlandstaligen (en dus logischerwijs minder invloed op de ontwikkeling van de standaardtaal). Een vergelijking tussen de invloed van het Vlaams, Fries, Gronings, Limburgs. Hollands, Brabants, Drents, Zeeuws, Gelders (en dergelijk) lijkt me op zijn plaats om te kunnen besluiten of ik het met je eens ben of niet dat Vlaams te weinig invloed heeft gehad. Zolang je blijft mokken in plaats van discussiëren neem ik je standpunt niet over.
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
![]() Jullie zijn met minder, dus het is logisch dat jullie minder invloed hebben. ![]()
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Ja, in België werkt dat anders, dat weet ik.
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() In Nederland sommige dingen ook. Zoals de Vodafone. Iedereen kon, genietend van een tas matige koffie, de voice-mails van de Nederlandse ministers en Minister-president rustig afluisteren.
Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2011 om 11:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien moet je eens wat meer je best doen. Zuid Nederlands : Droogkuis 60.300 Google (NL)- resultaten Surinaams Nederlands: Mattie 447.000 Google (NL)- resultaten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() En dat bewijst dus weer eens mijn punt. Namelijk dat de Nederlanders geen Vlaamse woorden willen overnemen. U slaat nu uw eigen ruiten in.
Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2011 om 11:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel droog vast dat het 'oude' woord droogkuis kennelijk minder aantrekkelijk is dan het 'nieuwe' woord mattie voor de gehele wereldwijde Nederlandstalige gemeenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Juist, dat dacht ik al.
Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2011 om 12:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Europees Commissaris
|
![]() Suri's zijn 'Hollandse negers' volgens u, system ?
![]() |
#75 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Burger
|
![]() Citaat:
U gebruikt het woord willen. U denkt dus met andere woorden dat ze het opzettelijk doen? waarom zouden ze dat doen? Laatst gewijzigd door HomoErgaster : 24 maart 2011 om 15:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het kan diverse zaken betekenen: In het geval hier vermoed ik dat het over onnoemlijk veel onbeholpen lomperikken van Surinaamse of Antilliaanse origine gaat die geen droogkuis langs de buitenkant kunnen herkennen... en dan maar ééntje zoeken op het net met de zoeterm "mattie" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Burger
|
![]() waarschijnlijk heb je helemaal gelijk. maar de methode is niet waterdicht. Het internet wordt gedomineerd door de jeugd. En mattie is ondertussen meer straattaal/jongerentaal dan exclusief surinaams-Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |