Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 maart 2011, 12:38   #61
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Akkoord. Zeker Britten zijn fervente dialect-sprekers, zeker bij de arbeidersklasse. Het voordeel is echter wel dat in geheel de Engelstalige wereld, hoe dialectisch ook, men het steeds over het Engels heeft.
Idd, zelfs Mr Bean spreekt Engels...mwa moppelt en murmelt meer Engels..
Oud 21 maart 2011, 12:38   #62
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Volgens mij doelt hij ook op de talloze migranten uit Brussel en omgeving die noch Nederlands, noch Frans als moedertaal hebben.
En over het meer uitdragen van de Nederlandstalige cultuur, door niet blind te staren op louter de dorpsgekken uit de talloze dorpjes in provinciaals Vlaanderen en voor de rest aangevuld door Anglofonia (de 'echte' beschaving die ernstig genomen wordt). Respect voor het Engels hebben Franstaligen ieder jaar meer en meer, maar voor het Nederlands allesbehalve. Uiteraard, Nederlandstaligen vinden het zelf een boerentaal (misschien niet met die woorden, maar het komt er wel op neer hoor).

Nu ja, het gaat niet om respect voor het Nederlands van Franstaligen, maar op de aantrekkingskracht van de Nederlandse cultuur. Een aantrekkelijke cultuur trekt mensen aan die er niet toe behoren om ertoe te willen gaan behoren. Dat is ook mogelijk bij ons.

Sullige pseudo-Amerikaanse Vlamen, echter, zijn oninteressant. Een slechte emulatie van een andere cultuur uit een ander continent waaraan over heel de wereld aandacht besteed wordt boeit niemand.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 maart 2011 om 12:46.
Scarabaeida is offline  
Oud 21 maart 2011, 13:05   #63
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En over het meer uitdragen van de Nederlandstalige cultuur, door niet blind te staren op louter de dorpsgekken uit de talloze dorpjes in provinciaals Vlaanderen en voor de rest aangevuld door Anglofonia (de 'echte' beschaving die ernstig genomen wordt). Respect voor het Engels hebben Franstaligen ieder jaar meer en meer, maar voor het Nederlands allesbehalve. Uiteraard, Nederlandstaligen vinden het zelf een boerentaal (misschien niet met die woorden, maar het komt er wel op neer hoor).

Nu ja, het gaat niet om respect voor het Nederlands van Franstaligen, maar op de aantrekkingskracht van de Nederlandse cultuur. Een aantrekkelijke cultuur trekt mensen aan die er niet toe behoren om ertoe te willen gaan behoren. Dat is ook mogelijk bij ons.

Sullige pseudo-Amerikaanse Vlamen, echter, zijn oninteressant. Een slechte emulatie van een andere cultuur uit een ander continent waaraan over heel de wereld aandacht besteed wordt boeit niemand.
Ook één van de redenen waarom Europese artiesten, afgezien van een paar nichegenres als bv. gothic, zelden succesvol zijn in de VS. Vele Europese artiesten zijn immers toch niet meer dan doorslagjes van de 'grote voorbeelden' uit de VS en het is nu eenmaal een wetmatigheid in de muziekwereld dat het origineel beter is dan de kopie. In dit licht heb ik ooit eens iets grappigs gelezen over de Osdorp Posse, de peetvaders van de Nederlandstalige hiphop. Die begonnen naar het schijnt ooit 'gewoon' als Engelstalig groepje, waarna ze van collega-rappers uit andere landen de suggestie kregen om gewoon in hun eigen taal te zingen. De Engelstalige raps vonden ze namelijk wat geforceerd en te zeer met een Hollands accent behept klinken, wat hen voor een deel hun 'sérieux' ontnam. Of hoe een balletje rollen kan...

Laatst gewijzigd door SDG : 21 maart 2011 om 13:29.
SDG is offline  
Oud 21 maart 2011, 14:46   #64
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij doelt hij ook op de talloze migranten uit Brussel en omgeving die noch Nederlands, noch Frans als moedertaal hebben.
En die nu allemaal de keuze maken voor het Frans.

(Je zou er arrogant van worden /on topic)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 21 maart 2011 om 14:49.
Eberhard Leclerc is nu online  
Oud 21 maart 2011, 16:12   #65
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
In Zuid-Afrika werd trouwens ook eerst voor�*l over het Afrikaans gesproken en heeft men verzekerd dat het Nederlands een rol zou blijven spelen. Sterker, de meerderheid van de Afrikaansprekenden vonden de idee van een aparte Afrikaanse taal absurd. Onder impuls van het Afrikanersnationalisme is men er uiteindelijk toe gekomen het Afrikaans op papier naast het Nederlands te erkennen, om kort erna op een despotische wijze het Nederlands tot taboe te verlagen en te vervangen door het Afrikaans (aanhangers van D.F. Malan). Eén generatie voordien was het een minderheid die daadwerkelijk particularistisch was. Propaganda heeft al het werk gedaan.

Het kan snel vooruit gaan hoor. De volgende generatie neemt niet alle herinneringen noch ervaringen mee van de voorgaande.

Indien het in Vlaanderen zo ver zou komen; ze doen maar. Ik zal altijd Nederlandstalig blijven hoor. Verder hou ik meer van Franstaligen dan van Vlaamstalige boerenlummels. Ik heb altijd een minimaal van respect gehad voor Franstaligen, ook al zijn mijn belangen tegengesteld aan de hunne. Standvastigheid is inderdaad te respecteren waard. Wereldvreemde lummels die hun kinkelgehalte doelbewust bejubelen, echter, zijn dat helemaal niet.
Mooi voorbeeld. Zuid Afrika. Of hoe Europeanen het voorbeeld geven hoe je moet integreren en het land waar je immigreert. Bij de naam van de taal stel me toch wel vragen. Dat "Afrikaans", hebben ze dat geleerd van de autochtonen?

Lamzakl
George is offline  
Oud 21 maart 2011, 16:30   #66
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rangzen Bekijk bericht

Niemand in de groep dacht dat een onafhankelijk Vlaanderen in de problemen zou komen, volgens hen zou het direct in Europa worden opgenomen en blijven handel voeren met de omringende landen.
Daar twijfel ik ook niet aan, voor Vlaanderen zal het wel goed zijn maar of het ook voor de gewone Vlaming goed is betwijfel ik echter. Vlaanderen had en heeft geen goede politici. Met bekwame mensen aan Vlaamse kant hadden we ook in een unitair België net nodige bekomen. Maar nee, wat hervormen, wat laks zijn, wa regeringen en dus ook administraties erbij. Kunnen ze meer postjes verdelen. Het is dus niet omdat Vlaanderen morgen misschien onafhankelijk is dat al die politici plots bekwame, plichtsbewuste versies van zichzelf gaan worden. Ik geloof niet in mirakels.

Lamzakl
George is offline  
Oud 21 maart 2011, 16:56   #67
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Mooi voorbeeld. Zuid Afrika. Of hoe Europeanen het voorbeeld geven hoe je moet integreren en het land waar je immigreert. Bij de naam van de taal stel me toch wel vragen. Dat "Afrikaans", hebben ze dat geleerd van de autochtonen?
Tja, de tijd van de Europese koloniën was een andere tijd. Er waren nu eenmaal nakomelingen van Nederlandse en Britse kolonisten vanaf een gegeven moment. Later kwamen er nog Bantoes bij (bij gebrek aan alternatief noem ik ze zo). De oorspronkelijke inwoners waren de Khoikhoi, ook bekend als de Hottentotten.
De naam Afrikaans is eigenlijk een Neerlandocentrische benaming. Het is een beschrijving van de bodem waarop ze staan, en daar dan de Nederlandse variant ervan (in perspectief beperkt tot de toenmalige Nederlandstalige wereld). Het was het gesproken Nederlandse dialect van het Afrikaanse continent (op de plaats waar Nederlands gesproken werd).

Niemand leeft in de 17de eeuw meer, al bestaat kolonialisme wel in andere vorm. Bovendien, ik ken geen enkele bevolkingsgroep die geen geschiedenis heeft van veroveringen, eens ze een bepaalde macht verworven hebben, dat is zeker geen Europees monopolie, zoals sommigen wel lijken uit te schijnen. Europeanen zijn wel de zeldzaamheid die zich ervoor verontschuldigen.

Nu heb ik veel respect voor de Boeren en Afrikaners, maar in bepaalde aspecten uit hun geschiedenis zie ik enige parallellen met Vlaanderen en probeer ik er wel uit te leren. Ze zijn tenslotte afkomstig uit een Nederlandse beschaving en delen deels een mentaliteit met ons, al zijn er ook grote verschillen uiteraard.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 maart 2011 om 17:11.
Scarabaeida is offline  
Oud 21 maart 2011, 17:25   #68
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Die ook als tweede taal Frans hebben. In mijn studententijd kon men nog kiezen tussen Frans of Engels als tweede taal. Nu is er geen keuze meer, van arrogantie gesproken.

Laatst gewijzigd door Jakko : 21 maart 2011 om 17:27.
Jakko is offline  
Oud 21 maart 2011, 17:28   #69
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Tja, de tijd van de Europese koloniën was een andere tijd. Er waren nu eenmaal nakomelingen van Nederlandse en Britse kolonisten vanaf een gegeven moment. Later kwamen er nog Bantoes bij (bij gebrek aan alternatief noem ik ze zo). De oorspronkelijke inwoners waren de Khoikhoi, ook bekend als de Hottentotten.
De naam Afrikaans is eigenlijk een Neerlandocentrische benaming. Het is een beschrijving van de bodem waarop ze staan, en daar dan de Nederlandse variant ervan (in perspectief beperkt tot de toenmalige Nederlandstalige wereld). Het was het gesproken Nederlandse dialect van het Afrikaanse continent (op de plaats waar Nederlands gesproken werd).

Niemand leeft in de 17de eeuw meer, al bestaat kolonialisme wel in andere vorm. Bovendien, ik ken geen enkele bevolkingsgroep die geen geschiedenis heeft van veroveringen, eens ze een bepaalde macht verworven hebben, dat is zeker geen Europees monopolie, zoals sommigen wel lijken uit te schijnen. Europeanen zijn wel de zeldzaamheid die zich ervoor verontschuldigen.

Nu heb ik veel respect voor de Boeren en Afrikaners, maar in bepaalde aspecten uit hun geschiedenis zie ik enige parallellen met Vlaanderen en probeer ik er wel uit te leren. Ze zijn tenslotte afkomstig uit een Nederlandse beschaving en delen deels een mentaliteit met ons, al zijn er ook grote verschillen uiteraard.
'tja een andere tijd. Nu zijn het weer andere tijden. Ook anderen hebben wel veroverd, bezet en gekoloniseerd, maar zeg nu eerlijk. Zijn de native zuid en noord amerikanen, de aboriginals, de afrikanen vandaag beter af dan de Tibetaan of andere minderheden in de regio's die "wij" niet in handen hebben?

Lamzakl
George is offline  
Oud 21 maart 2011, 17:30   #70
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Die ook als tweede taal Frans hebben. In mijn studententijd kon men nog kiezen tussen Frans of Engels als tweede taal. Nu is er geen keuze meer, van arrogantie gesproken.
In mijn tijd was er geen keuze, Frans werd met de paplepel ingegoten, doorgeduwd en twas slikken of....stikken.
Ik dacht toen al: Belgie Barst...
Oud 21 maart 2011, 17:36   #71
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ook één van de redenen waarom Europese artiesten, afgezien van een paar nichegenres als bv. gothic, zelden succesvol zijn in de VS. Vele Europese artiesten zijn immers toch niet meer dan doorslagjes van de 'grote voorbeelden' uit de VS en het is nu eenmaal een wetmatigheid in de muziekwereld dat het origineel beter is dan de kopie. In dit licht heb ik ooit eens iets grappigs gelezen over de Osdorp Posse, de peetvaders van de Nederlandstalige hiphop. Die begonnen naar het schijnt ooit 'gewoon' als Engelstalig groepje, waarna ze van collega-rappers uit andere landen de suggestie kregen om gewoon in hun eigen taal te zingen. De Engelstalige raps vonden ze namelijk wat geforceerd en te zeer met een Hollands accent behept klinken, wat hen voor een deel hun 'sérieux' ontnam. Of hoe een balletje rollen kan...
De meeste muziek die uit de vs komt zijn eerder de kopies. Poppie versies van het echte ding. Niet alles natuurlijk.

't is gewoon dat de Engelstalige muziekmarkt nu eenmaal de grootste is. Het is commercie. In Franstalige gebieden vind men in verhouding wel meer Franstalige muziek maar die markt dus ook het aanbod is groter. Duitstalige gebieden idem. Dat heeft allemaal niets te maken met arrogantie.

Lamzakl
George is offline  
Oud 21 maart 2011, 18:00   #72
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Heb je daarom een Franstalige achternaam? Al is die Duitse voornaam me nog niet helemaal duidelijk..
poekieJ is offline  
Oud 21 maart 2011, 18:14   #73
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik vind van wel, ik kom nog altijd Vlamingen tegen die hun eigen taal minderwaardig vinden, en vinden dat al die taalproblemen achterhaald zijn.
Moeilijk om de taalwetgeving te doen naleven als je zelf je eigen taal minacht.

Dit is ook hetzelfde type Vlamingen die vindt dat het land al zo klein is, en dat we daarom maar de Franstaligen ter wille moeten zijn.
Ik denk niet dat dat de grote probleemgroep is. Ik weet wel wat voor soort mensen u bedoelt, maar dit is m.i. een heel erg kleine groep.

De grote probleemgroep lijkt me eerder:

- de politiek. In België is men erin geslaagd een werkelijk onovertroffen aantal politieke postjes / # inwoners te creëren. De grote verliezers bij een verregaande efficiente staatshervorming zijn dan ook in de eerste plaats de politici en hun medewerkers waarvan er dan een hele hoop wegens compleet overbodig aan de deur kan worden gezet.

- de gevestigde structuren zoals vakbonden, mutualiteiten enz die een status hebben die nergens ter wereld bestaat en veel voordeel bij het behoud van belgië. Zo lijkt het me compleet absurd dat - indien dit hervormd zou worden - een systeem te behouden waarbij vakbonden verdienen aan werklozen zoals hedentendage bij ons het geval is.

- de desinformering door de media.De gemiddelde inwoner heeft weinig tot geen besef van de onhoudbaarheid van het huidige systeem.
Rr00ttt is offline  
Oud 21 maart 2011, 19:21   #74
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

1) Iedereen in Vlaanderen heeft onderwijs genoten in het (Algemeen) Nederlands. Mijn wiskundehandboek bv. was niet gedrukt in één of ander Vlaams dialect.
2) Wanneer Bavo Claes het nieuws voorleest, verstaat heel het Vlaamse landsgedeelte hem. Bavo Claes spreekt Nederlands, geen Vlaams dialect.
3) Wanneer ik officiële documenten met de post krijg opgestuurd, zijn die opgesteld in het Nederlands en niet in één of andere dialectvorm.
4) Wanneer mijn trein aankomt in Brussel horen we niet plots door de luidsprekers "Joa mannekes, we goan arriveiren in Bruussel hein. Hou allemoal a sjakoskes goe fast en past oep met de boeëmklimmers!". Neen, die persoon spreekt Nederlands en heel het Nederlandstalige treinpubliek heeft hem begrepen.

Dat bv. een Limburger en een West-Vlaming mekaar niet of nauwelijks zouden verstaan als ze mekaar zouden aanspreken in hun eigen dialect, doet niets ter zake. Ze schakelen dan automatisch over naar algemeen Nederlands, dus beiden doen ze een "toegeving" (voor dit woord is geen Franse vertaling). Iedereen spreekt thuis en in eigen omgeving de Vlaamse taalvorm die hij/zij verkiest, maar bij formele en ook informele contacten blijft de standaardtaal algemeen Nederlands.
Oud 21 maart 2011, 19:24   #75
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
1) Iedereen in Vlaanderen heeft onderwijs genoten in het (Algemeen) Nederlands. Mijn wiskundehandboek bv. was niet gedrukt in één of ander Vlaams dialect.
2) Wanneer Bavo Claes het nieuws voorleest, verstaat heel het Vlaamse landsgedeelte hem. Bavo Claes spreekt Nederlands, geen Vlaams dialect.
3) Wanneer ik officiële documenten met de post krijg opgestuurd, zijn die opgesteld in het Nederlands en niet in één of andere dialectvorm.
4) Wanneer mijn trein aankomt in Brussel horen we niet plots door de luidsprekers "Joa mannekes, we goan arriveiren in Bruussel hein. Hou allemoal a sjakoskes goe fast en past oep met de boeëmklimmers!". Neen, die persoon spreekt Nederlands en heel het Nederlandstalige treinpubliek heeft hem begrepen.

Dat bv. een Limburger en een West-Vlaming mekaar niet of nauwelijks zouden verstaan als ze mekaar zouden aanspreken in hun eigen dialect, doet niets ter zake. Ze schakelen dan automatisch over naar algemeen Nederlands, dus beiden doen ze een "toegeving" (voor dit woord is geen Franse vertaling). Iedereen spreekt thuis en in eigen omgeving de Vlaamse taalvorm die hij/zij verkiest, maar bij formele en ook informele contacten blijft de standaardtaal algemeen Nederlands.
"appauvrir" is dat niet de vertaling van "toegeven"?
Oud 21 maart 2011, 19:25   #76
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
"appauvrir" is dat niet de vertaling van "toegeven"?
Oud 21 maart 2011, 19:50   #77
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Aan het platteland (voor zover het in Vlaanderen nog bestaat) is niets fout.

Uw discours gelijkt wonderwel op dat de franstalige "Bruxellois". Die hebben het ook nog wel eens over "la province". En wanneer je eens wat vernis van die creaturen zou afkrabben, dan kom je tot de bevinding dat ze voor het grootste deel zelf afkomstig zijn uit die Vlaamse "province".

In Brussel spreken mensen niet over "la province".
Weer zo een mooi cliché

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 21 maart 2011 om 19:50.
De Prodigy is offline  
Oud 21 maart 2011, 20:02   #78
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
In Brussel spreken mensen niet over "la province".
Weer zo een mooi cliché
O nee? Mijn ervaring is toch wel effe anders.
Oud 21 maart 2011, 20:15   #79
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
O nee? Mijn ervaring is toch wel effe anders.
Het kan best zijn. Maar ik ben geboren en getogen in Brussel en zo kaarten we mensen en gebieden van eldres in Belgie niet aan. Uitzonderingen zijn er altijd, mss bij enkele oude rukkers van het FDF.
Maar zo praten, is bij Brusselaars meer de uitzondering dan de regel!
De Prodigy is offline  
Oud 21 maart 2011, 20:36   #80
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
De meeste muziek die uit de vs komt zijn eerder de kopies. Poppie versies van het echte ding. Niet alles natuurlijk.

't is gewoon dat de Engelstalige muziekmarkt nu eenmaal de grootste is. Het is commercie. In Franstalige gebieden vind men in verhouding wel meer Franstalige muziek maar die markt dus ook het aanbod is groter. Duitstalige gebieden idem. Dat heeft allemaal niets te maken met arrogantie.
Niemand spreekt over arrogantie hier. Het gaat om het ironische feit dat Nederlandstaligen het Nederlands zelf een boerentaal lijken te vinden, en dan respect eisen voor onze taal. Verder zeg je wel dat de markt voor Engelstalige muziek groter is. Het feit blijft wel dat Vlaamse Engelstalige producties door de regel genomen enkel in het Vlaamse Gewest scoren, en dan nog klein blijven ook. Zelfs in Nederland blijven deze lieden onbekend.

Het Nederlands mag een kleine taal zijn, het blijft abnormaal dat het Nederlands geminacht wordt door diens eigen gebruikers. Een niet-Nederlandstalige die onze taal leert respecteert onze taal doorgaans meer dan de sprekers zelf.
Ik zal nog meer zeggen: de meeste Vlamingen lijken het Nederlands stiekem te haten, met een schuldgevoel als dat van een vrijgelaten veroordeelde die zijn duister verleden tracht te verbergen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 maart 2011 om 20:48.
Scarabaeida is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be