![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu ja, het gaat niet om respect voor het Nederlands van Franstaligen, maar op de aantrekkingskracht van de Nederlandse cultuur. Een aantrekkelijke cultuur trekt mensen aan die er niet toe behoren om ertoe te willen gaan behoren. Dat is ook mogelijk bij ons. Sullige pseudo-Amerikaanse Vlamen, echter, zijn oninteressant. Een slechte emulatie van een andere cultuur uit een ander continent waaraan over heel de wereld aandacht besteed wordt boeit niemand.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 maart 2011 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door SDG : 21 maart 2011 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Je zou er arrogant van worden /on topic) Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 21 maart 2011 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
#65 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#66 |
Staatssecretaris
|
![]() Daar twijfel ik ook niet aan, voor Vlaanderen zal het wel goed zijn maar of het ook voor de gewone Vlaming goed is betwijfel ik echter. Vlaanderen had en heeft geen goede politici. Met bekwame mensen aan Vlaamse kant hadden we ook in een unitair België net nodige bekomen. Maar nee, wat hervormen, wat laks zijn, wa regeringen en dus ook administraties erbij. Kunnen ze meer postjes verdelen. Het is dus niet omdat Vlaanderen morgen misschien onafhankelijk is dat al die politici plots bekwame, plichtsbewuste versies van zichzelf gaan worden. Ik geloof niet in mirakels.
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De naam Afrikaans is eigenlijk een Neerlandocentrische benaming. Het is een beschrijving van de bodem waarop ze staan, en daar dan de Nederlandse variant ervan (in perspectief beperkt tot de toenmalige Nederlandstalige wereld). Het was het gesproken Nederlandse dialect van het Afrikaanse continent (op de plaats waar Nederlands gesproken werd). Niemand leeft in de 17de eeuw meer, al bestaat kolonialisme wel in andere vorm. Bovendien, ik ken geen enkele bevolkingsgroep die geen geschiedenis heeft van veroveringen, eens ze een bepaalde macht verworven hebben, dat is zeker geen Europees monopolie, zoals sommigen wel lijken uit te schijnen. Europeanen zijn wel de zeldzaamheid die zich ervoor verontschuldigen. Nu heb ik veel respect voor de Boeren en Afrikaners, maar in bepaalde aspecten uit hun geschiedenis zie ik enige parallellen met Vlaanderen en probeer ik er wel uit te leren. Ze zijn tenslotte afkomstig uit een Nederlandse beschaving en delen deels een mentaliteit met ons, al zijn er ook grote verschillen uiteraard.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 maart 2011 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() Die ook als tweede taal Frans hebben. In mijn studententijd kon men nog kiezen tussen Frans of Engels als tweede taal. Nu is er geen keuze meer, van arrogantie gesproken.
Laatst gewijzigd door Jakko : 21 maart 2011 om 17:27. |
![]() |
![]() |
#69 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik dacht toen al: Belgie Barst... ![]()
![]() |
#71 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
't is gewoon dat de Engelstalige muziekmarkt nu eenmaal de grootste is. Het is commercie. In Franstalige gebieden vind men in verhouding wel meer Franstalige muziek maar die markt dus ook het aanbod is groter. Duitstalige gebieden idem. Dat heeft allemaal niets te maken met arrogantie.
![]() |
#72 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De grote probleemgroep lijkt me eerder: - de politiek. In België is men erin geslaagd een werkelijk onovertroffen aantal politieke postjes / # inwoners te creëren. De grote verliezers bij een verregaande efficiente staatshervorming zijn dan ook in de eerste plaats de politici en hun medewerkers waarvan er dan een hele hoop wegens compleet overbodig aan de deur kan worden gezet. - de gevestigde structuren zoals vakbonden, mutualiteiten enz die een status hebben die nergens ter wereld bestaat en veel voordeel bij het behoud van belgië. Zo lijkt het me compleet absurd dat - indien dit hervormd zou worden - een systeem te behouden waarbij vakbonden verdienen aan werklozen zoals hedentendage bij ons het geval is. - de desinformering door de media.De gemiddelde inwoner heeft weinig tot geen besef van de onhoudbaarheid van het huidige systeem. |
|
![]() |
![]() |
#74 |
Schepen
|
![]() 1) Iedereen in Vlaanderen heeft onderwijs genoten in het (Algemeen) Nederlands. Mijn wiskundehandboek bv. was niet gedrukt in één of ander Vlaams dialect.
2) Wanneer Bavo Claes het nieuws voorleest, verstaat heel het Vlaamse landsgedeelte hem. Bavo Claes spreekt Nederlands, geen Vlaams dialect. 3) Wanneer ik officiële documenten met de post krijg opgestuurd, zijn die opgesteld in het Nederlands en niet in één of andere dialectvorm. 4) Wanneer mijn trein aankomt in Brussel horen we niet plots door de luidsprekers "Joa mannekes, we goan arriveiren in Bruussel hein. Hou allemoal a sjakoskes goe fast en past oep met de boeëmklimmers!". Neen, die persoon spreekt Nederlands en heel het Nederlandstalige treinpubliek heeft hem begrepen. Dat bv. een Limburger en een West-Vlaming mekaar niet of nauwelijks zouden verstaan als ze mekaar zouden aanspreken in hun eigen dialect, doet niets ter zake. Ze schakelen dan automatisch over naar algemeen Nederlands, dus beiden doen ze een "toegeving" (voor dit woord is geen Franse vertaling). Iedereen spreekt thuis en in eigen omgeving de Vlaamse taalvorm die hij/zij verkiest, maar bij formele en ook informele contacten blijft de standaardtaal algemeen Nederlands.
![]() |
#75 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#76 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#77 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
In Brussel spreken mensen niet over "la province". Weer zo een mooi cliché ![]() Laatst gewijzigd door De Prodigy : 21 maart 2011 om 19:50. |
|
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() O nee? Mijn ervaring is toch wel effe anders.
#79 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het kan best zijn. Maar ik ben geboren en getogen in Brussel en zo kaarten we mensen en gebieden van eldres in Belgie niet aan. Uitzonderingen zijn er altijd, mss bij enkele oude rukkers van het FDF.
Maar zo praten, is bij Brusselaars meer de uitzondering dan de regel! |
![]() |
![]() |
#80 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het Nederlands mag een kleine taal zijn, het blijft abnormaal dat het Nederlands geminacht wordt door diens eigen gebruikers. Een niet-Nederlandstalige die onze taal leert respecteert onze taal doorgaans meer dan de sprekers zelf. Ik zal nog meer zeggen: de meeste Vlamingen lijken het Nederlands stiekem te haten, met een schuldgevoel als dat van een vrijgelaten veroordeelde die zijn duister verleden tracht te verbergen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 maart 2011 om 20:48. |
|
![]() |