Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2011, 23:45   #61
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
En dat siert u, maar wat ik niet begrijp is dat hardnekkige idee dat SUV's op de één of andere manier veiliger zouden zijn dan normale auto's zoals u hierboven aangeeft. Dat is niet zo. Objectieve tests geven zelfs het tegendeel aan. En voor zwakke weggebruikers die aangereden worden door een SUV is de kans op een ernstig letsel een stuk groter, wat te maken heeft met het feit dat die wagens hoger op hun poten staan en het impact situeert zich dus ook hoger, op de gevoelige zones van het lichaam. Hebt u dat allemaal overwogen bij de aanschaf van uw wagen?
Beetje overdreven hé , heeft u al een voetganger gezien na een aanrijding met een tram , een fietser die onder een bus kwakt of een rolschaatser die tegen een cammionette botst???
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2011, 23:50   #62
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
In sommige gevallen kan eigendomsrecht me gestolen worden.

SUV's horen niet thuis in de stad. Punt. De rest is zever.
Da's UW mening... Maar niet uw recht om anderen te verplichten deze over te nemen ...
En al zeker niet om de dingen van anderen te beschadigen...
Daders van dit soort zaken mag men als straf de door hen beschadigde SUV's in de wax laten zetten en ze de banden met een voetpomje laten opblazen, mss leren ze wat bij ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 05:05   #63
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Volgens die wereldvreemde stadsmussen (hebben meestal geen auto denk ik) tellen alleen "hun stadskinderen" die als voetganger in de stad door criminele auto´s (ook onvoorzienbaar) aangereden worden.

De kinderen die in de aanrijdende auto zitten zijn dan eerder medecrimineel en kinderen van ´t crapuul...
²

Bij gebrek aan échte ruimte en uit frustratie omdat ze zelf als een sardien in een doos wonen worden de territoriale driften dan maar afgereageerd op de straten en pleinen in de buurt..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 07:02   #64
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens die wereldvreemde stadsmussen (hebben meestal geen auto denk ik) tellen alleen "hun stadskinderen" die als voetganger in de stad door criminele auto´s (ook onvoorzienbaar) aangereden worden.

De kinderen die in de aanrijdende auto zitten zijn dan eerder medecrimineel en kinderen van ´t crapuul...
Ik zou niet weten waarom "stadsmussen" wereldvreemd zouden zijn. Was het niet Bart De Wever die dat idee gelanceerd heeft? Als je ervan uitgaat dat "de échte wereld" die van de Vlaamse werkmens is die elke dag met zijn auto zijn 3 kinderen gaat afzetten aan 3 verschillende scholen en vervolgens naar zijn bureau in Brussel vlamt, dan is dat misschien niet de wereld van de stadsmussen die geen auto nodig hebben, maar hun realiteit is daarom niet minder reëel dan die van de autorijdende Vlaming.

Waar het volgens mij om draait (zoals bij zoveel dingen) is wederzijds respect. Als zo'n Autorijdende Vlaming zich in mijn stad goed gedraagt en zich aan de regels houdt, dan heb ik respect voor hem en zet zijn banden niet plat. Als de AV in kwestie zich echter als een moordzuchtige klootzak gedraagt en mij van de weg rijdt, dan hoeft die van mij niet teveel begrip of respect te verwachten.
Oud 27 april 2011, 07:09   #65
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Als zo'n Autorijdende Vlaming zich in mijn stad goed gedraagt en zich aan de regels houdt, dan heb ik respect voor hem en zet zijn banden niet plat. Als de AV in kwestie zich echter als een moordzuchtige klootzak gedraagt en mij van de weg rijdt, dan hoeft die van mij niet teveel begrip of respect te verwachten.
MIJN stad :
Citaat:
Bij gebrek aan échte ruimte en uit frustratie omdat ze zelf als een sardien in een doos wonen worden de territoriale driften dan maar afgereageerd op de straten en pleinen in de buurt..
Oud 27 april 2011, 12:12   #66
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
MIJN stad :
"Mijn" stad ja, iets mis mee?
Niet in de zin van dat die stad mijn eigendom is (wat redelijk ridicuul zou zijn), maar in de zin van "de stad waar ik woon". Net zoals "mijn straat", of zeg jij altijd "de straat waar ik woon" als je het over jouw straat hebt?

Dat mensen in steden als sardienen in een blik zouden wonen is waarschijnlijk uitgevonden door iemand die niet in een stad woont. Ik woon in een huis met een tuin, maar toch in de stad. Frustraties over plaatsgebrek en territorialiteit spelen wat mij betreft dus niet mee, maar ik heb als gebruiker van de openbare ruimte in MIJN stad wel het recht om te eisen dat andere gebruikers van die openbare ruimte de algemeen geldende regels respecteren en ook respect hebben voor mijn veiligheid. Als er dus weer eens een k******k het nodig vindt om mijn tenen af te rijden op een zebrapad, dan verlies ik tijdelijk mijn grote zachtmoedigheid en dan schop ik de achteruitkijkspiegel van zijn kar of sleur ik die pummel door zijn venstertje de straat op. Of zie jij daar een probleem in?

Laatst gewijzigd door Doki : 27 april 2011 om 12:13.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 12:46   #67
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet in de zin van dat die stad mijn eigendom is (wat redelijk ridicuul zou zijn), maar in de zin van "de stad waar ik woon". Net zoals "mijn straat", of zeg jij altijd "de straat waar ik woon" als je het over jouw straat hebt?

Dat mensen in steden als sardienen in een blik zouden wonen is waarschijnlijk uitgevonden door iemand die niet in een stad woont. Ik woon in een huis met een tuin, maar toch in de stad. Frustraties over plaatsgebrek en territorialiteit spelen wat mij betreft dus niet mee, maar ik heb als gebruiker van de openbare ruimte in MIJN stad wel het recht om te eisen dat andere gebruikers van die openbare ruimte de algemeen geldende regels respecteren en ook respect hebben voor mijn veiligheid. Als er dus weer eens een k******k het nodig vindt om mijn tenen af te rijden op een zebrapad, dan verlies ik tijdelijk mijn grote zachtmoedigheid en dan schop ik de achteruitkijkspiegel van zijn kar of sleur ik die pummel door zijn venstertje de straat op. Of zie jij daar een probleem in?
U had het helemaal niet gewoon over de stad waarin u woont, de territoriale bezitsdrang droop van uw reactie af..trouwens volgens de geldende regels die u zo graag aanhaald, mogen suv's lekker rondkarren in uw stad en dat stoort u mateloos..

Die laatste regel zegt ook al meer dan genoeg over uw redelijkheid, je kan samen met drosphillia, dat ander hysterisch stadswijf' een clubje beginnen..
Oud 27 april 2011, 13:31   #68
AsGard_SGO
Vreemdeling

AsGard_SGO's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar AsGard_SGO
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Mensen moeten met hun fikken van andermans eigendom afblijven. Geen uitzonderingen. Ook niet voor langharig werkschuw tuig.
Gelijk jong.. en jij bent waarschinlijk zo'n jonge kerel in deftig maatpak die meer dan goed zijn brood verdient maar dat zich op een voetbalmatch zat zuipt en nadien wat amok maakt tegen "de vijand". Duidelijk het morele superieure type.
Oud 27 april 2011, 20:25   #69
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik deel uw binaire visie op de samenleving niet, en vermijd om mensen in te delen in hokjes, zo van de "wereldwijze provincialen" tegen de "wereldvreemde stadsmussen", of de "stadskinderen" tegen de normale kinderen enzovoort.

Voor mij zijn automobilisten die uit Vlaanderen hier in Brussel komen rondrijden ook gewoon mensen, en dus zeker geen crapuul. Maar sommige mensen gedragen zich in de openbare ruimte spijtig genoeg als crapuul, of nog erger. Als dagelijks fietser (ik heb inderdaad geen auto, als dat mag) kom ik tot mijn spijt bijna dagelijks met dat soort hooligans in contact: mensen die er geen seconde voor terugdeinzen om met het leven van anderen te spelen om toch maar nog net door een rood licht te glippen of 2 seconden eerder thuis te zijn. Dat soort uitschot, dat soort terroristen, die vinden in mij hun ergste vijand. Vorige week heb ik nog zo ene te stekken gehad, die zal het zich nog een tijdje herinneren. Mensen die zich kunnen gedragen respecteer ik, en het zou bijvoorbeeld nooit bij mij opkomen om die mensen hun banden te gaan plat zetten om een in mijn ogen foute autokeuze (SUV).

Los van het probleem van baldadig rijgedrag mogen automobilisten voor mij gerust verantwoordelijk gehouden worden voor de uitstoot aan vervuiling die ze teweeg brengen. Ze brengen daarmee immers de gezondheid van anderen in gevaar. Die verantwoordelijkheid kan maar op één manier ingepeperd worden, en dat is via de portemonnee. Zwaar belasten dus die diesels en oude wrakken van auto's die als rijdende rookbommen door de straten rijden.
Oud 27 april 2011, 20:31   #70
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik woon al mijn hele leven in appartementen in de stad. Weet je wat mij het meeste tegensteekt? Niet zozeer plaatsgebrek of territorialiteit, maar klojo's die om gelijk welke reden het nodig vinden met hun fikken aan mijn gerief te zitten. De zatlap die een kras op je auto zet, de eikel die het nodig vindt tegen je bumper te rijden om te kunnen parkeren. Ik rij niet met een SUV, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik ruzie maak met iemand die aan mijn auto zit.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 20:39   #71
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door clefasm Bekijk bericht
Om te beginnen, ik heb niet gesproken over het veiliger zijn van een SUV, ik heb enkel aangehaald dat hij de plaats biedt voor 4 kinderen. In een andere wagen mag U op een wettelijke manier geen 4 kinderen op de achterbank vervoeren.

Het spijt me, maar ongevallen worden niet meer of minder veroorzaakt door de 1 of andere type wagen.
Ik rijd vanwege mij werk reeds 20j jaarlijks tussen 40.000 en 80.000km, mijn eerste auto's waren kleine auto's, mijn laatste 2 waren een bestelwagen en een SUV. In al die jaren heb ik nog geen ongeval gehad. Reparaties wel, vanwege onbeschofte mensen die in de stad tegen je auto rijden en 'vergeten' een briefje te steken, afgelopen maanden al 3 keer ...

Denkt U dan ook dat alle vrachtwagenbestuurders idoten zijn met hun grote truck?
Er zijn monovolumes die plaats bieden aan 4 kinderen, en waarvan het koetswerk op een normale hoogte zit. Ik zeg niet dat SUV's meer ongevallen veroorzaken, maar als er een SUV betrokken is bij een ongeval met een zwakke weggebruiker, dan is bewezen dat die zwakke weggebruiker meer kans loop op ernstig letsel omdat het hogere koetswerk van de SUV de meer gevoelige zones van het lichaam raakt. Ik vind dat wel iets waar u rekening mee kunt houden als u een nieuwe wagen koopt.

Dat u zelf nog geen ongelukken hebt gehad wijst er waarschijnlijk op dat u een goede chauffeur bent, zoveel te beter.

Waaruit denkt u te kunnen afleiden dat ik denk dat vrachtwagenchauffeurs idioten zijn? Ik heb dat nooit gezegd. Een vrachtwagen is aangepast aan de vracht die hij moet vervoeren en de kracht die hij daarvoor nodig heeft. Een SUV is niet aangepast aan zijn omgeving: het is een terreinvoertuig dat absoluut zijn plaats niet heeft in de stad, wat de producenten ook mogen beweren. Het hoeft niet te verbazen dat uw wagen al links en rechts een deuk heeft gekregen in de stad: de omvang van een SUV maakt dat er al eens rapper iemand tegen rijdt of er een portier tegenaan slaat.

Nog eens, als u vier kinderen hebt, wat is er dan mis met een kleine bestelwagen of een monovolume?
Oud 27 april 2011, 20:42   #72
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik woon al mijn hele leven in appartementen in de stad. Weet je wat mij het meeste tegensteekt? Niet zozeer plaatsgebrek of territorialiteit, maar klojo's die om gelijk welke reden het nodig vinden met hun fikken aan mijn gerief te zitten. De zatlap die een kras op je auto zet, de eikel die het nodig vindt tegen je bumper te rijden om te kunnen parkeren. Ik rij niet met een SUV, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik ruzie maak met iemand die aan mijn auto zit.
Daar kan ik wel inkomen. Ik vind dat plat zetten van die banden dan ook geen goed idee, al is het geen echte "schade". Eén uitzondering: als het gaat om één van de wegterroristen die mij in het verkeer naar het leven gestaan heeft, en ik kom die zijn auto even later achtergelaten tegen... dan riskeert die auto toch enige kleine "verbeteringen" te ondergaan. Dat is dan toch even sterker dan mezelf.
Oud 27 april 2011, 20:44   #73
Steve_M

Standaard

Citaat:
Er zijn monovolumes die plaats bieden aan 4 kinderen, en waarvan het koetswerk op een normale hoogte zit. Ik zeg niet dat SUV's meer ongevallen veroorzaken, maar als er een SUV betrokken is bij een ongeval met een zwakke weggebruiker, dan is bewezen dat die zwakke weggebruiker meer kans loop op ernstig letsel omdat het hogere koetswerk van de SUV de meer gevoelige zones van het lichaam raakt. Ik vind dat wel iets waar u rekening mee kunt houden als u een nieuwe wagen koopt.

Dat u zelf nog geen ongelukken hebt gehad wijst er waarschijnlijk op dat u een goede chauffeur bent, zoveel te beter.

Waaruit denkt u te kunnen afleiden dat ik denk dat vrachtwagenchauffeurs idioten zijn? Ik heb dat nooit gezegd. Een vrachtwagen is aangepast aan de vracht die hij moet vervoeren en de kracht die hij daarvoor nodig heeft. Een SUV is niet aangepast aan zijn omgeving: het is een terreinvoertuig dat absoluut zijn plaats niet heeft in de stad, wat de producenten ook mogen beweren. Het hoeft niet te verbazen dat uw wagen al links en rechts een deuk heeft gekregen in de stad: de omvang van een SUV maakt dat er al eens rapper iemand tegen rijdt of er een portier tegenaan slaat.

Nog eens, als u vier kinderen hebt, wat is er dan mis met een kleine bestelwagen of een monovolume?
De vraag is waarom hij zich moet verantwoorden voor de keuze van zijn auto. Ik ben zelf geen liefhebber van SUV's in de stad, maar zo lang het mag, mag het. Als het "de volgende generatie" niet bevalt, dan kunnen ze proberen om dergelijke auto's te laten verbieden.
Oud 27 april 2011, 20:46   #74
Steve_M

Standaard

Citaat:
Daar kan ik wel inkomen. Ik vind dat plat zetten van die banden dan ook geen goed idee, al is het geen echte "schade". Eén uitzondering: als het gaat om één van de wegterroristen die mij in het verkeer naar het leven gestaan heeft, en ik kom die zijn auto even later achtergelaten tegen... dan riskeert die auto toch enige kleine "verbeteringen" te ondergaan. Dat is dan toch even sterker dan mezelf.
Dat is nog iets anders. Ik heb ook al van op de fiets een bluts in een auto gestampt nadat hij me bijna omver had gereden. Maar daar zat dan wel nog een chauffeur in.
Oud 27 april 2011, 21:02   #75
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Hij kan daar rekening mee houden; hij moet dat niet...
Die dingen zijn gehomologeerd en zijn toegestane wagens op de openbare weg. Als hij daarmee wil rondrijden, dan is dat zijn volste recht en dan moet hij zich daar tegenover niemand voor verantwoorden (met uitzondering van zijn vrouw dan, for all I care)
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 21:08   #76
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Hij kan daar rekening mee houden; hij moet dat niet...
Die dingen zijn gehomologeerd en zijn toegestane wagens op de openbare weg. Als hij daarmee wil rondrijden, dan is dat zijn volste recht en dan moet hij zich daar tegenover niemand voor verantwoorden (met uitzondering van zijn vrouw dan, for all I care)
Precies, daarom zeg ik ook "u kunt daar rekening mee houden", in de zin van dat het wenselijk zou zijn (uit veiligheids- en milieuoogpunt), maar uiteraard niet verplicht. Mensen mogen bijvoorbeeld ook een omheining laten plaatsen in hardhout dat via roofbouw uit regenwouden is ontgonnen, maar ze kunnen er ook voor kiezen om voor gecertifieerd hout te gaan.
Oud 27 april 2011, 21:24   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik deel uw binaire visie op de samenleving niet, en vermijd om mensen in te delen in hokjes, zo van de "wereldwijze provincialen" tegen de "wereldvreemde stadsmussen", of de "stadskinderen" tegen de normale kinderen enzovoort.
Binaire visie op de samenleving ? Amai, dat is ver gedacht.

Dat was gewoon een aanzet van mij hoe ik van sommige mensen op dit forum een indruk krijg, dus sommige mensen die zich hier zo schriftelijk uiten op dit forum. Ik wil zeker niet veralgemenen en mensen in hokjes duwen.

Citaat:
Voor mij zijn automobilisten die uit Vlaanderen hier in Brussel komen rondrijden ook gewoon mensen, en dus zeker geen crapuul.
Voor sommige op dit forum zijn auto´s de facto een potentieel moordwapen.
Van absurde veralgemeningen gesproken.

Citaat:
Maar sommige mensen gedragen zich in de openbare ruimte spijtig genoeg als crapuul, of nog erger.
Idd, maar dat is niet beperkt tot het autorijden, dat bestaat in alle facetten van de samenleving.

Citaat:
Als dagelijks fietser (ik heb inderdaad geen auto, als dat mag) kom ik tot mijn spijt bijna dagelijks met dat soort hooligans in contact: mensen die er geen seconde voor terugdeinzen om met het leven van anderen te spelen om toch maar nog net door een rood licht te glippen of 2 seconden eerder thuis te zijn
Als ze dat bewust doen zijn het idd verkeershooligans, maar dat beperkt zich alweer niet tot autorijders.

Ik heb vroeger vrienden gehad, 2 hadden ook geen rijbewijs, die reden wel hier en dan met andere bij gelegenheid mee als ze verder moesten en flexibel wilden blijven, of namen desnoods de taxi.

Viel nog altijd goedkoper uit als dag in dag uit voor een eigen auto te betalen.

Citaat:
Dat soort uitschot, dat soort terroristen, die vinden in mij hun ergste vijand. Vorige week heb ik nog zo ene te stekken gehad, die zal het zich nog een tijdje herinneren. Mensen die zich kunnen gedragen respecteer ik, en het zou bijvoorbeeld nooit bij mij opkomen om die mensen hun banden te gaan plat zetten om een in mijn ogen foute autokeuze (SUV).
In jouw ogen kan dat voor jou een foute autokeuze zijn, ik vind nergens argumenten waarom dat voor anderen ook zou moeten zijn. Sommige kunnen niet voorbij een hoge compacte SUV of een grote auto (Vantype Renault Espace) omwille van een grote familie.
Dan is een compacte hoge SUV dikwijls nog veel goedkoper als een bijna 5 meter lange limousine of 5-deurs luxebreak om enigzins dezelfde kofferruimte en plaats te hebben. Een SUV kan veel korter zijn omdat men plaats wint in de hoogte bij de zithouding. Dat begrijp je toch ?
Qua aerodynamica, veiligheid en comfort moet een SUV zeker niet significant onderdoen. Men moet de voor en nadelen tegen mekaar afwegen.
Bij Vlaamse snelheidsmaxima dikwijls te verwaarlozen.

Een ´SUV´ is ook geen compromisloze -vooral- all-terreinwagen hé.

En dan nog men kan mensen niet verplichten meerdere auto´s te kopen als ze al eens naar de stad willen, dan komen ze gewoon met hun ´4x4-Jeep´.
In landelijke gebieden durft ´de boer´ ook eens met de traktor naar de kerk te rijden of zelfs grote inkopens te doen.

Zelfs significante voertuigtechnische elementen (verbruik/milieu) zijn er niet in langzaam stadsverkeer, het instapcomfort is zelfs beter in een SUV, men zit wat hoger en men heeft een beter overzicht op de kwetsbare weggebruikers.

Soit, mss weet jij dat ook allemaal niet, of heeft het geen zin dat uit te leggen.

Citaat:
Los van het probleem van baldadig rijgedrag mogen automobilisten voor mij gerust verantwoordelijk gehouden worden voor de uitstoot aan vervuiling die ze teweeg brengen.
Daar betalen ze ook voor. En ik ben er zeker van dat de ´meesten´ dar heel zuinig mee omgaan als men de brandstofprijzen zo kent. Ze gaan niet voor de lol ´vervuilertje´ spelen.

En dan nog, vele autobestuurders hebben minder geld over voor andere "vervuilende" producten te kopen.

Zoals gij ook betaald voor producten die enkel door milieuvervuiling gemaakt kunnen worden. Gij kunt er zelfs meer van kopen. Hopelijk draag je daar bewust verantwoording voor.

Citaat:
Ze brengen daarmee immers de gezondheid van anderen in gevaar. Die verantwoordelijkheid kan maar op één manier ingepeperd worden, en dat is via de portemonnee. Zwaar belasten dus die diesels en oude wrakken van auto's die als rijdende rookbommen door de straten rijden.
Ik dacht dat auto´s juist daarom elk jaar naar de autokeuring rijden en als ze teveel uitstoten volgens hun gehomologeerde emissienormen naargelang inschrijving, worden ze afgekeurd niet ?

Natuurlijk heeft ons verkeersbelastingssysteem niets met het milieu te doen, zelfs integendeel bij diesels.

Daarom pleit ik er al jaren voor het beste van de wel milieubewuste systemen uit het buitenland als vbn te nemen.

In sommige landen bestaat het al sinds 1985, en het werd steeds geevalueerd met de stand van de milieutechniek en Europese emissienormen, en doordacht aangepast. Nu al de vijfde keer.

Principe vervuiler betaald geleidelijk meer, wie de milieuvriendelijkste auto rijdt of koopt wordt de eerste jaren beloond.

De accijnzen kunnen wel milieugerecht beter verdeeld worden in dat land, andere landen (met amper autoindustrie) zijn daar milieurechtvaardiger.

Be kan het beste van meerdere landen nemen.

Natuurlijk bestaan er altijd menselijke fouten in het verkeer, die zijn niet uit te sluiten. Zoals het luchtverkeer zal het verkeer op de openbare weg wslk nooit bekeken worden, zeker niet in verkeersontwikkelingsland Be.

Het grote verschil luchtverkeer en "landverkeer" ligt vooral daarin dat bij luchtverkeer steeds 100% rekening gehouden wordt met menselijke fouten, hoe goed dat de bestuurdersvaardigheid ook getraind en gecontroleerd wordt.

In het wegverkeer, waar vergelijkswijze véél meer menselijke fouten gemaakt worden, en waar er veel meer conflictpunten zijn, vooral ook door het gebrek aan rijvaardigheid en zijn controle, worden de bestuurders als perfect benaderd, want als men de doorsnee weg- en wegrand-infra van ons Belgenlandje zo bekijkt, waar ongevalverzwarende obstakels moedwillig op (die de kans op een ongeval verhogen) of langs de rijweg geplant en geplaatst worden, om zogezegd een lagere snelheid af te dwingen (wat niet werkt), want een lagere botssnelheid vermindert inderdaad de ongevalgevolgen... wat met die obstakels dan ?

Citaat:
Der Vergleich des Individualverkehrs mit der zivilen Luftfahrt zeigt, dass sich Unfälle besser vermeiden lassen, wenn der Faktor Mensch als Gefahr erkannt wird.

Im Flugverkehr geht man davon aus, dass Mensch und System Fehler machen. Der Straßenverkehr ist dagegen für den perfekten Menschen konzipiert. Dabei setzt man voraus, dass im richtigen Moment immer richtig gehandelt wird.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 april 2011 om 21:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 21:42   #78
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Binaire visie op de samenleving ? Amai, dat is ver gedacht.

Dat was gewoon een aanzet van mij hoe ik van sommige mensen op dit forum een indruk krijg, dus sommige mensen die zich hier zo schriftelijk uiten op dit forum. Ik wil zeker niet veralgemenen en mensen in hokjes duwen.

Voor sommige op dit forum zijn auto´s de facto een potentieel moordwapen.

Idd, maar dat is niet beperkt tot het autorijden, dat bestaat in alle facetten van de samenleving.

Als ze dat bewust doen zijn het idd verkeershooligans, maar dat beperkt zich alweer niet tot autorijders.

In jouw ogen kan dat voor jou een foute autokeuze zijn, ik vind nergens argumenten waarom dat voor anderen ook zou moeten zijn. Sommige kunnen niet voorbij een hoge compacte SUV of een grote auto (Vantype Renault Espace) omwille van een grote familie.
Dan is een compacte hoge SUV dikwijls nog veel goedkoper als een bijna 5 meter lange limousine of 5-deurs luxebreak om enigzins dezelfde kofferruimte en plaats te hebben. Een SUV kan veel korter zijn omdat men plaats wint in de hoogte bij de zithouding. Dat begrijp je toch ?
Qua aerodynamica, veiligheid en comfort moet een SUV zeker niet significant onderdoen. Men moet de voor en nadelen tegen mekaar afwegen.
Bij Vlaamse snelheidsmaxima dikwijls te verwaarlozen.

Een ´SUV´ is ook geen compromisloze -vooral- all-terreinwagen hé.

En dan nog men kan mensen niet verplichten meerdere auto´s te kopen als ze al eens naar de stad willen, dan komen ze gewoon met hun ´4x4-Jeep´.
In landelijke gebieden durft ´de boer´ ook eens met de traktor naar de kerk te rijden of zelfs grote inkopens te doen.

Zelfs significante voertuigtechnische elementen (verbruik/milieu) zijn er niet in langzaam stadsverkeer, het instapcomfort is zelfs beter in een SUV, men zit wat hoger en men heeft een beter overzicht op de kwetsbare weggebruikers.

Soit, mss weet jij dat ook allemaal niet, of heeft het geen zin dat uit te leggen.

Daar betalen ze ook voor.
En hebben minder geld over voor andere "vervuilende" producten te kopen.

Zoals gij ook betaald voor producten die enkel door milieuvervuiling gemaakt kunnen worden. Gij kunt er zelfs meer van kopen. Hopelijk draag je daar bewust verantwoording voor.

Ik dacht dat auto´s juist daarom elk jaar naar de autokeuring rijden en als ze teveel uitstoten volgens hun gehomologeerde emissienormen naargelang inschrijving, worden ze afgekeurd niet ?

Natuurlijk heeft ons verkeersbelastingssysteem niets met het milieu te doen, zelfs integendeel bij diesels.

Daarom pleit ik er al jaren voor het beste van de wel milieubewuste systemen uit het buitenland als vbn te nemen.

In sommige landen bestaat het al sinds 1985, en het werd steeds geevalueerd met de stand van de milieutechniek en Europese emissienormen, en doordacht aangepast. Nu al de vijfde keer.

Principe vervuiler betaald geleidelijk meer, wie de milieuvriendelijkste auto rijdt of koopt wordt de eerste jaren beloond.

De accijnzen kunnen wel milieugerecht beter verdeeld worden in dat land, andere landen (met amper autoindustrie) zijn daar milieurechtvaardiger.

Be kan het beste van meerdere landen nemen.
Akkoord met een milieu-rechtvaardiger taxatiesysteem.

Niet akkoord met je argumentatie voor SUV's. Alle voordelen die je opnoemt heb je ook met een monovolume, en die is een stuk veiliger bij aanrijdingen. Probleem is alleen dat een monovolume niet echt sexy is, en dat papa graag toch nog eens stoer en sexy wilt uitpakken. SUV's beantwoorden perfect aan die psychologische behoefte, ze zien er stoer en krachtig uit. Er zijn echter geen objectieve redenen waarom je in een land als België nood zou hebben aan een terreinwagen, uitgenomen misschien in bepaalde delen van de Ardennen.

Ook toch nog even aanstippen dat je uiteraard gelijk hebt als je zegt dat baldadig gedrag zich niet beperkt tot automobilisten (dat zeg ik ook niet), maar hou er wel graag rekening mee dat een baldadige gemotoriseerde weggebruiker oneindig veel gevaarlijker is dan een niet-gemotoriseerde. Een auto (of een moto voor mijn part) blijft nu eenmaal een krachtige machine, waarmee haantjesgedrag snel kan resulteren in dood en vernieling. Bij haantjes op de fiets heb je dat risico veel minder. In die zin geef ik mensen gelijk die zeggen dat een auto een potentieel moordwapen is. Dat is het objectief gezien ook, wat niet wilt zeggen dat iedere automobilist het als wapen gebruikt (goddank).

Laatst gewijzigd door Doki : 27 april 2011 om 21:42.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 22:03   #79
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Precies, daarom zeg ik ook "u kunt daar rekening mee houden", in de zin van dat het wenselijk zou zijn (uit veiligheids- en milieuoogpunt), maar uiteraard niet verplicht. Mensen mogen bijvoorbeeld ook een omheining laten plaatsen in hardhout dat via roofbouw uit regenwouden is ontgonnen, maar ze kunnen er ook voor kiezen om voor gecertifieerd hout te gaan.
Tuurlijk kunnen ze dan.

En bij al die keuzes hebben ze zich op geen enkele wijze te verantwoorden tov anderen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 22:57   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord met een milieu-rechtvaardiger taxatiesysteem.

Niet akkoord met je argumentatie voor SUV's. Alle voordelen die je opnoemt heb je ook met een monovolume, en die is een stuk veiliger bij aanrijdingen. Probleem is alleen dat een monovolume niet echt sexy is, en dat papa graag toch nog eens stoer en sexy wilt uitpakken. SUV's beantwoorden perfect aan die psychologische behoefte, ze zien er stoer en krachtig uit. Er zijn echter geen objectieve redenen waarom je in een land als België nood zou hebben aan een terreinwagen, uitgenomen misschien in bepaalde delen van de Ardennen.

Ook toch nog even aanstippen dat je uiteraard gelijk hebt als je zegt dat baldadig gedrag zich niet beperkt tot automobilisten (dat zeg ik ook niet), maar hou er wel graag rekening mee dat een baldadige gemotoriseerde weggebruiker oneindig veel gevaarlijker is dan een niet-gemotoriseerde. Een auto (of een moto voor mijn part) blijft nu eenmaal een krachtige machine, waarmee haantjesgedrag snel kan resulteren in dood en vernieling. Bij haantjes op de fiets heb je dat risico veel minder. In die zin geef ik mensen gelijk die zeggen dat een auto een potentieel moordwapen is. Dat is het objectief gezien ook, wat niet wilt zeggen dat iedere automobilist het als wapen gebruikt (goddank).
Ik had nog iets toegevoegd.

Ik zie maar weinig verschil tussen een monovulume en een SUV, er zijn lichte nuances voor- en nadelen, ondertussen heeft men bij SUV´s wel meer keus naar zijn smaak heb ik de indruk.

Ik denk dan aan BMW bvb die heeft bijna in elke klasse een SUV-pendant X1 X3 X5 met identieke motoren als bij de limousines 1-3-5-serie; een klassieke nog betaalbare monovolume bieden ze niet aan, maar er zijn nog andere merken genoeg met monovolumes.
Een monovolume lijkt me echter algemeen ook duurder.

Een stuk Veiliger bij aanrijdingen ? Bedoel je met voetgangers ?

Ik zal eens surfen op Euroncap, dan weet je het ook (gemiddeld) zeker.
Je hebt duidelijk een vooroordeel of je maakt een denkfout bij SUV´s.

http://www.euroncap.com/large_mpv.aspx
valt serieus tegen bij de grote mpv de beste heeft 46%, nog erger bij de pre 2009 ratings:
op 20 mpv tel ik maar 14 sterren: of 0,7 ster/MPV
- 3 met 2 sterren
- 8 met 1 ster
- 9 zonder ster...tegenover

http://www.euroncap.com/large_off_road_4_4.aspx
enkel pre 2009 rating
valt ook tegen, op 18 SUV´s tel ik 18 sterren of 1 ster/grote SUV:
- 3 met 2 sterren
- 12 met 1 ster
- 3 zonder ster

De grote SUV´s winnen eigenlijk gemiddeld duidelijk, zijn de minst slechte.
1 : 0

Nu de kleinere mpv<> suv:
http://www.euroncap.com/small_mpv.aspx
enkele zijn idd heel redelijk (Toyota Verso 69 %), enkele andere vallen weer uit de toon < 40 %.
toch nog redelijk gemidddelde van 53 % op 14 kleine mpv´s
bij de pre 2009 ratings: 36 sterren op 32 = 1,12 ster/small mpv
- 4 met 3 sterren
- 14 met 2 sterren
- 6 met 1 ster
- 8 zonder ster

tegen small off road:
http://www.euroncap.com/small_off_road_4_4.aspx
enkele matig tot redelijke (X1 64 %), 2 van de 10 duidelijk onder de 40 %.
De rest nipt onvoldoende. gemiddeld toch nog ~ 48 % op 10 small SUV´s
bij de pre 2009 rating toch nog: 26 sterren op 18 small Suvs =1,44 sterren per small suv
- 5 met 3 sterren.
- 8 met 2 sterren.
- 5 met 1 ster.

Hier is het wel nipter maar toch geef ik het voordeel aan de SUV´s want 8 mpv´s helemaal zonder ster (pre 2009) geeft toch de doorslag .

2 : 0 voor de SUV´s qua voetgangersveiligheid tov van de MPV of monovolumes. Lijkt me door de vormgeving ook duidelijker het hoofd heeft veel meer kans de op de schuine voorruit van de monovolume te slaan, terwijl bij een SUV nog een zekere horizontale motorkap is.

Ge moogt er ook 2:1 van maken dus SUV´s zijn gemiddeld een stukje veiliger als een monovolume volgens de resultaten op EuroNCAP, niet omgekeerd.

En nog eens een terreinwagen is geen SUV, daarbij hebben redelijk wat gewone auto´s ook een (wel matigere) 4x4 aandrijving, vooral bij slechte weersomstandigheden heeft dat traktievoordelen.
Bij plotse aquaplaning kunnen die ook iets beter hun rijspoor behouden (bij onervaren bestuurders)

Laatst gewijzigd door Micele : 27 april 2011 om 23:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be