Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 mei 2011, 02:23   #61
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Allee, nu gaan we het hebben. Ja, ik woon in de Westhoek, en in Frans Vlaanderen doen ze tenminste nog moeite om Vlaams te zijn. Zelfs in de scholen wordt er meer en meer terug West Vlaams aangeleerd, en al schrijven ze Dunkerque, ze spreken het Duinkerke uit.
Goed zo. En als ze in West-Vlaanderen zelf nu ook eens het Westvlaams een streektaalstatuut naar Fries model zouden geven en West-Vlaanderen tweetalig Westvlaams/Nederlands wordt is het helemaal goed.

Citaat:
En inderdaad mijn beste, is Antwerpen oorspronkelijk Brabant, maar vandaag de dag maken we daar geen onderscheid meer tussen, dat is allemaal Vlaanderen. Vraag anders eens aan een Antwerpenaar of hij bij Vlaanderen behoort of niet.
Als Westhoeker weet je dan waarschijnlijk ook wel hoe de doorsnee Westvlaming over de doorsnee Antwerpenaar denkt. De wrevel tussen West-Vlamingen en Antwerpenaars doet zeker niet onder voor deze tussen Vlamingen en Walen. Het is niet omdat imperialistische Antwerpenaars of Brusselaars West-Vlaanderen als hun achtertuin beschouwen dat West-Vlamingen dit ook vinden.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 16 mei 2011 om 02:34.
Doomy is offline  
Oud 16 mei 2011, 02:57   #62
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Goed zo. En als ze in West-Vlaanderen zelf nu ook eens het Westvlaams een streektaalstatuut naar Fries model zouden geven en West-Vlaanderen tweetalig Westvlaams/Nederlands wordt is het helemaal goed.

Als Westhoeker weet je dan waarschijnlijk ook wel hoe de doorsnee Westvlaming over de doorsnee Antwerpenaar denkt. De wrevel tussen West-Vlamingen en Antwerpenaars doet zeker niet onder voor deze tussen Vlamingen en Walen. Het is niet omdat imperialistische Antwerpenaars of Brusselaars West-Vlaanderen als hun achtertuin beschouwen dat West-Vlamingen dit ook vinden.
Jochie West Vlaams is geen taal zoals Fries hoe hard ge dat ook wilt. Wat je dus voorstelt is 'wij doen belachelijk onnozel en daarmee maak ik jullie belachelijk'. Er zijn in ieder geval gaten in uw aanpak...

Laatse alinea: Hoe een kotmadam roddelt, plus of min

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 16 mei 2011 om 02:58.
Salvadorii is offline  
Oud 16 mei 2011, 03:02   #63
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Dus verkozenen ageren ondemocratrisch dus moet men onverkozenen aanstellen - yeah that sounds reasonable - to idiots. Wilt jochie over democratische legitimiteit zeuren? Goed.. De N-VA heeft onafhankelijkheid (zonder beroep op een referendum a la SNP) als programma punt - dus Belgicysten moeten niet zagen. Bovendien zal het de FRs zijn die een referendum beletten niet de N-VA.
Lees : "De plebs zijn te dom om te weten wat goed is voor hen. Laat anderen die weten wat goed is voor hen maar in hun plaats beslissen. " Ja, ik ben voorstander van direkte demokratie en van het overlaten van de eindbeslissing over staatkundige veranderingen aan een volksraadpleging. Het gros van de staten die de laatste jaren onafhankelijk zijn geworden werden dit na een referendum. En zo hoort het ook. Ik ben in ieder geval niet bang van referendums.

In Zwitserland vult men de representatieve demokratie aan met direkte demokratie omdat men er geen grenzeloos vertrouwen heeft in de verkozenen en omdat men hen soms eens met referendums terug met beide benen op de grond moet brengen. Niet dat direkte demokratie perfekt is, maar dat is de representatieve demokratie evenmin.

Citaat:
Trouwens Vlaanderen heeft geen onderdanen, Vlaanderen heeft burgers.
Sta mij toe om dit in twijfel te trekken. Ook in Vlaanderen zijn er lokale potentaten die de inwoners waarover ze heersen als hun onderdanen beschouwen.

Citaat:
Belgie en wat moet dienen als (of ten minste doen alsof) koning die hebben onderdanen. Ja het is waar het is kotselijk dat men in de 21e eeuw nog over onderdanen spreekt - maar imperialisme moet verslagen worden voor het zijn fouten zijn inziet.
Voor mijn part mogen ze de monarchie meteen afschaffen. Ik ben uit principe tegen erfopvolging.

Citaat:
Ga daar eens in Zwitserland op wat chocolade zuigen want uw onaaneenhangende bitcherij wordt een beetje afgezaagd...
Cool down, brother. Het is hier maar een virtueel diskussieforum en ik vraag niemand om het met mij eens te zijn, hé. Ga eens buiten en geniet eens van het zonnetje (of 's nachts van de sterren).
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline  
Oud 16 mei 2011, 22:32   #64
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee, die komen hier voor ontwikkelingshulp. Ze kunnen, vermoed ik, beter bij jou ook eens op bezoek komen.

Laatst gewijzigd door Garry : 16 mei 2011 om 22:35.
Garry is offline  
Oud 16 mei 2011, 22:50   #65
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lees : "De plebs zijn te dom om te weten wat goed is voor hen. Laat anderen die weten wat goed is voor hen maar in hun plaats beslissen. " Ja, ik ben voorstander van direkte demokratie en van het overlaten van de eindbeslissing over staatkundige veranderingen aan een volksraadpleging. Het gros van de staten die de laatste jaren onafhankelijk zijn geworden werden dit na een referendum. En zo hoort het ook. Ik ben in ieder geval niet bang van referendums.

In Zwitserland vult men de representatieve demokratie aan met direkte demokratie omdat men er geen grenzeloos vertrouwen heeft in de verkozenen en omdat men hen soms eens met referendums terug met beide benen op de grond moet brengen. Niet dat direkte demokratie perfekt is, maar dat is de representatieve demokratie evenmin.

Sta mij toe om dit in twijfel te trekken. Ook in Vlaanderen zijn er lokale potentaten die de inwoners waarover ze heersen als hun onderdanen beschouwen.

Voor mijn part mogen ze de monarchie meteen afschaffen. Ik ben uit principe tegen erfopvolging.

Cool down, brother. Het is hier maar een virtueel diskussieforum en ik vraag niemand om het met mij eens te zijn, hé. Ga eens buiten en geniet eens van het zonnetje (of 's nachts van de sterren).
Wat jij wilt is irrelevant - er komt geen referendum omdat de FRs nooit akkoord zullen zijn en bovendien zal er geen consensus gevonden worden over de vraag etc - more pie in the sky van meneer met de onrealiseerbare onrealistische ideeen. Ge kunt even goed voorstellen dat Vlaanderen naar Zuid Amerika verhuist. Dat is hoe realiseerbaar uw ideeen zijn. Studeert nog wat of zo en kom over een paar jaar terug.
Oud 17 mei 2011, 08:11   #66
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, die komen hier voor ontwikkelingshulp. Ze kunnen, vermoed ik, beter bij jou ook eens op bezoek komen.
Je hebt blijkbaar al hun neerbuigende en imperialistische mentaliteit tegenover de Westvlaamse "boerkes" overgenomen. Ge kijkt blijkbaar zelf al neer op uw eigen streekgenoten. Net zoals zwarte "évoluées" die met de blanke kolonizatoren meeheulden en op hun eigen volksgenoten neerkeken.

Wat die "ontwikkelingshulp" voor de Westhoek betreft : als het op streekontwikkeling aankomt heeft de Westhoek meer aan West-Vlaanderen en de Europese Unie gehad dan aan Vlaanderen en België. En uiteraard ook aan het eigen Westvlaams ondernemerschap. Antwerpenaars en Brusselaars vinden zichzelf belangrijker dan ze in werkelijkheid zijn.

Aan de Westvlaamse Kust en op sommige plaatsen in de Westhoek maken de inwoners hetzelfde mee als de inwoners van de Rand rond Brussel : kapitaalkrachtige inwijkelingen kopen al de huizen op en verdringen de oorspronkelijke inwoners door financiële verdringing. Alleen zijn deze inwijkelingen niet alleen franstalige Brusselaars maar vooral inwijkelingen uit de stedelijke Vlaamse Ruit op zoek naar rust en groen.

Als Westhoeker zal een kultuurbeleidsplan van een aantal Westhoekgemeenten je misschien interesseren? Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de Westhoek-identiteit. Merk op dat er in deze opsomming NIET wordt gepraat over "Vlaming" of "Belg", maar wel over "West-Vlaming" en "Europeaan"! En dit in een lokaal beleidsdokument!

http://forum.politics.be/showpost.ph...04&postcount=1

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 mei 2011 om 08:30.
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2011, 08:13   #67
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij wilt is irrelevant (...) Studeert nog wat of zo en kom over een paar jaar terug.
Citaat:
Ga daar eens in Zwitserland op wat chocolade zuigen want uw onaaneenhangende bitcherij wordt een beetje afgezaagd...
Last van de volle maan? Blaffende honden bijten niet. Ik ben niet onder de indruk.

Ik bepaal zelf wel wat goed is voor mij. Anderen moeten niet in mijn plaats denken. En autoritaire bullebakken die geen tegenspraak dulden al helemaal niet.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 mei 2011 om 08:28.
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2011, 08:23   #68
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jochie West Vlaams is geen taal zoals Fries hoe hard ge dat ook wilt. Wat je dus voorstelt is 'wij doen belachelijk onnozel en daarmee maak ik jullie belachelijk'. Er zijn in ieder geval gaten in uw aanpak...
Ik heb nochtans de definitie die taalkundigen aan een officiële taal geven aan mijn kant : "een taal is een dialekt met een leger en een vloot".

Citaat:
Laatse alinea: Hoe een kotmadam roddelt, plus of min
Een beetje zoals er over de Walen geroddeld wordt, zeker? Niets nieuws onder de zon.

westhoek.jpg
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2011, 08:42   #69
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De EU is antidemocratisch en zal het daardoor niet kunnen opnemen tegen de Chinezen en Indiërs.
Wil je mij nu soms wijsmaken dat China demokratischer is dan de EU? China bewijst net dat ook een diktatuur een suksesvolle grootmacht kan zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Zou dat het gevolg zijn van wat jij als onze stoelgang beschrijft, van het goede functioneren van de EU, of van het slechte functioneren ervan? Als ik een rijke Chinees of Indiër was en op Europese bedrijven aasde, zou ik de weg wel weten! Er sluipen 20 000 lobbyisten in Brussel rond. Voor 35 000 EU-ambtenaren, waarvan de meesten secretaresses, boekhouders of vertalers of zoiets zijn, kan dat tellen. Of dacht je dat het half miljard burgers daar nog iets of wat tegen opweegt bij onze machthebbers?
Je vergeet wel dat de eigen Europese ondernemers daar ook zitten te lobbyen. En die zullen het hun Chinese en Indische kollega's zeker niet gemakkelijk maken.

westhoek.jpg
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2011, 09:19   #70
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wil je mij nu soms wijsmaken dat China demokratischer is dan de EU? China bewijst net dat ook een diktatuur een suksesvolle grootmacht kan zijn.

Je vergeet wel dat de eigen Europese ondernemers daar ook zitten te lobbyen. En die zullen het hun Chinese en Indische kollega's zeker niet gemakkelijk maken.
Doomy, we moeten vooral eenhoorns, feeen en leprechauns laten meewerken aan een oplossing...

Doomy = Nonsens oplossingen met geen enkel kans op slagen, en die niet eens tot het debat bijdragen.

Doomy ge zijt puur tijd verlies.
Oud 17 mei 2011, 09:58   #71
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het niveau zit hier serieus onder het vriespunt als je het mij vraagt.
Salvadorii, heb je niet goed geslapen vannacht, je zit in elk topic serieus van leer te trekken..

@Doomy, zou je mij eens kunnen uitleggen waarom de Westhoek én West-Vlaanderen betere niveau's zijn dan Vlaanderen? Dan zitten we niet alleen meer met vijf provincies, maar ook nog eens met een hele resem regio's zoals de Westhoek, de Kempen, Waasland, Meetjesland, de Maasvallei, etc.

Dat is toch in het geheel niet werkbaar, of wil je de gemeenten afschaffen?
poekieJ is offline  
Oud 17 mei 2011, 11:05   #72
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doomy, we moeten vooral eenhoorns, feeen en leprechauns laten meewerken aan een oplossing...

Doomy = Nonsens oplossingen met geen enkel kans op slagen, en die niet eens tot het debat bijdragen.

Doomy ge zijt puur tijd verlies.
En gij weet natuurlijk alles, hé? Gij hebt de Enige Echte Waarheid in pacht en jouw systeem is het enige werkbare, hé?
Trouwens, wie ben jij eigenlijk om te bepalen waarover anderen wel en niet mogen diskussiëren? Of is jouw wil soms wet?

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 mei 2011 om 11:18.
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2011, 11:17   #73
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Het niveau zit hier serieus onder het vriespunt als je het mij vraagt.
Salvadorii, heb je niet goed geslapen vannacht, je zit in elk topic serieus van leer te trekken..
Misschien boel gehad met zijn lief? Sorry, maar daar zit ik voor niks tussen, hoor. Iedereen heeft wel eens een slechte dag, maar daarom hoef je het nog niet op anderen af te reageren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
@Doomy, zou je mij eens kunnen uitleggen waarom de Westhoek én West-Vlaanderen betere niveau's zijn dan Vlaanderen? Dan zitten we niet alleen meer met vijf provincies, maar ook nog eens met een hele resem regio's zoals de Westhoek, de Kempen, Waasland, Meetjesland, de Maasvallei, etc.

Dat is toch in het geheel niet werkbaar, of wil je de gemeenten afschaffen?
Ik vertrek vanuit het principe van het fraktaalfederalisme, waarbij kleinere entiteiten steeds grotere federale entiteiten vormen zoals bij een fraktaal. Wijk- en dorpsgemeenten vormen federale stads- en streekgewesten, stads- en streekgewesten federale provincies (naar het voorbeeld van Zwitserse kantons), provincies een federale Verenigde Provincies van de Lage Landen (liefst op BeNeLux-nivo), en deze Verenigde Provincies (= een federatie van kleine demokratieën aan de Noordzee) zijn een EU-lidstaat.

Waarom die voorkeur? Als het om het verdedigen van de belangen van de Lage Landen op Europees nivo gaat zijn zowel Nederland en België als Vlaanderen en Wallonie te klein. De BeNeLux-landen overleggen steeds vaker onderling vooraleer ze een standpunt op EU-nivo verdedigen, de Nederlandse en Belgische marine werken binnen NAVO-verband als een eenheid om redenen van kostenbesparing, en multinationals organizeren hun plaatselijke afdelingen steeds meer op BeNeLux-nivo. De BeNeLux als feitelijke deelstaat van de EU is steeds minder "gefantazeer" en wordt steeds meer een realiteit.

Alle strukturen lager dan het BeNeLux-nivo hebben dus alleen nog belang voor zaken van lokale aard. Maar zowel Nederland en België als Vlaanderen en Wallonië zijn dan weer te groot voor lokale aangelegenheden wegens te ver van de lokale bevolking. In volgorde van toenemende lokaliteit zijn kleinere provinciale deelstaten, stads- en streekgewesten, en wijk- en dorpsgemeenten meer geschikte nivo's voor lokale aangelegenheden.

Een voorstel voor bevoegdheidsverdeling:
  • BeNeLux-federatie : sociale zekerheid, defensie, justitie, federale politie, bovenprovinciale initiatieven en samenwerkingsverbanden, verdedigen van gemeenschappelijke belangen van de Lage Landen op EU-nivo.
  • Provincies : onderwijs, ruimtelijke ordening, bovenregionale initiatieven en samenwerkingsverbanden, infrastruktuur, milieu, waterbeheer (en dus voor West-Vlaanderen : de Westvlaamse Kust), streektalen (bijvoorbeeld, Westvlaams, Limburgs, Brabants).
  • Streek- en stadsgewesten : bevoegdheid over de huidige interkommunales, intergemeentelijke en subprovinciale initiatieven en samenwerkingsverbanden, politie- en brandweerzones, welzijn en gezondheidszorg, streekontwikkeling.
  • Wijk- en dorpsgemeenten : veiligheid, lokale straat- en groenwerkzaamheden, tewerkstelling, OCMW's, sport, kultuur, jeugd- en seniorenbeleid, minderheidstalen.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 mei 2011 om 11:22.
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2011, 11:31   #74
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belachelijke nonsens dat gij verkoopt - dus de iets-of-wat ondemocratische EU gaat verliezen van China (die op allerlei vlakken uitzettend laag scoort ivm mensenrechten en democratie) omdat het te weinig democratisch is? Fuck logic - believe kodokodo lol
De EU kan het natuurlijk over een andere boeg gooien, en proberen evenveel inwoners te hebben als China en India, die even hard werken voor even weinig geld. Dan hoeft zij inderdaad niet democratischer te zijn om te kunnen concurreren.
Oud 17 mei 2011, 16:54   #75
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt blijkbaar al hun neerbuigende en imperialistische mentaliteit tegenover de Westvlaamse "boerkes" overgenomen. Ge kijkt blijkbaar zelf al neer op uw eigen streekgenoten. Net zoals zwarte "évoluées" die met de blanke kolonizatoren meeheulden en op hun eigen volksgenoten neerkeken.

Wat die "ontwikkelingshulp" voor de Westhoek betreft : als het op streekontwikkeling aankomt heeft de Westhoek meer aan West-Vlaanderen en de Europese Unie gehad dan aan Vlaanderen en België. En uiteraard ook aan het eigen Westvlaams ondernemerschap. Antwerpenaars en Brusselaars vinden zichzelf belangrijker dan ze in werkelijkheid zijn.

Aan de Westvlaamse Kust en op sommige plaatsen in de Westhoek maken de inwoners hetzelfde mee als de inwoners van de Rand rond Brussel : kapitaalkrachtige inwijkelingen kopen al de huizen op en verdringen de oorspronkelijke inwoners door financiële verdringing. Alleen zijn deze inwijkelingen niet alleen franstalige Brusselaars maar vooral inwijkelingen uit de stedelijke Vlaamse Ruit op zoek naar rust en groen.

Als Westhoeker zal een kultuurbeleidsplan van een aantal Westhoekgemeenten je misschien interesseren? Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de Westhoek-identiteit. Merk op dat er in deze opsomming NIET wordt gepraat over "Vlaming" of "Belg", maar wel over "West-Vlaming" en "Europeaan"! En dit in een lokaal beleidsdokument!

http://forum.politics.be/showpost.ph...04&postcount=1
Zie je dat ik gelijk heb dat ze bij jouw ook beter eens op bezoek zouden komen. Gij hebt ook nog nooit van sarcasme gehoord hé.

En, ter verduidelijking, ik ben dan ook een Antwerpenaar hé, die hier in de Westhoek aangespoeld is.

Laatst gewijzigd door Garry : 17 mei 2011 om 16:56.
Garry is offline  
Oud 17 mei 2011, 17:06   #76
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien boel gehad met zijn lief? Sorry, maar daar zit ik voor niks tussen, hoor. Iedereen heeft wel eens een slechte dag, maar daarom hoef je het nog niet op anderen af te reageren.

Ik vertrek vanuit het principe van het fraktaalfederalisme, waarbij kleinere entiteiten steeds grotere federale entiteiten vormen zoals bij een fraktaal. Wijk- en dorpsgemeenten vormen federale stads- en streekgewesten, stads- en streekgewesten federale provincies (naar het voorbeeld van Zwitserse kantons), provincies een federale Verenigde Provincies van de Lage Landen (liefst op BeNeLux-nivo), en deze Verenigde Provincies (= een federatie van kleine demokratieën aan de Noordzee) zijn een EU-lidstaat.

Waarom die voorkeur? Als het om het verdedigen van de belangen van de Lage Landen op Europees nivo gaat zijn zowel Nederland en België als Vlaanderen en Wallonie te klein. De BeNeLux-landen overleggen steeds vaker onderling vooraleer ze een standpunt op EU-nivo verdedigen, de Nederlandse en Belgische marine werken binnen NAVO-verband als een eenheid om redenen van kostenbesparing, en multinationals organizeren hun plaatselijke afdelingen steeds meer op BeNeLux-nivo. De BeNeLux als feitelijke deelstaat van de EU is steeds minder "gefantazeer" en wordt steeds meer een realiteit.

Alle strukturen lager dan het BeNeLux-nivo hebben dus alleen nog belang voor zaken van lokale aard. Maar zowel Nederland en België als Vlaanderen en Wallonië zijn dan weer te groot voor lokale aangelegenheden wegens te ver van de lokale bevolking. In volgorde van toenemende lokaliteit zijn kleinere provinciale deelstaten, stads- en streekgewesten, en wijk- en dorpsgemeenten meer geschikte nivo's voor lokale aangelegenheden.

Een voorstel voor bevoegdheidsverdeling:
  • BeNeLux-federatie : sociale zekerheid, defensie, justitie, federale politie, bovenprovinciale initiatieven en samenwerkingsverbanden, verdedigen van gemeenschappelijke belangen van de Lage Landen op EU-nivo.
  • Provincies : onderwijs, ruimtelijke ordening, bovenregionale initiatieven en samenwerkingsverbanden, infrastruktuur, milieu, waterbeheer (en dus voor West-Vlaanderen : de Westvlaamse Kust), streektalen (bijvoorbeeld, Westvlaams, Limburgs, Brabants).
  • Streek- en stadsgewesten : bevoegdheid over de huidige interkommunales, intergemeentelijke en subprovinciale initiatieven en samenwerkingsverbanden, politie- en brandweerzones, welzijn en gezondheidszorg, streekontwikkeling.
  • Wijk- en dorpsgemeenten : veiligheid, lokale straat- en groenwerkzaamheden, tewerkstelling, OCMW's, sport, kultuur, jeugd- en seniorenbeleid, minderheidstalen.
Een Beneluxfederatie is m.i. enkel mogelijk nadat er eerst een kortsluiting op het Belgische niveau opgetreden is. Het algehele karakter van de Belgische staat is te anti-Nederlands om een dergelijke diepgaand samenwerkingsverband tussen van beide landen te verwezenlijken.
SDG is offline  
Oud 17 mei 2011, 17:36   #77
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie je dat ik gelijk heb dat ze bij jouw ook beter eens op bezoek zouden komen. Gij hebt ook nog nooit van sarcasme gehoord hé.

En, ter verduidelijking, ik ben dan ook een Antwerpenaar hé, die hier in de Westhoek aangespoeld is.
Ik dacht al dat je zo'n grootsprakerige Antwerpse kolonist was die denkt dat hij de negerkes eens moet komen beschaven en hier zoals een ingeweken franstalige Brusselaar in de "Vlaamse" Rand de prijzen van de huizen de hoogte injaagt. Wij boerkes kunnen tenminste nog zelf ons eigen eten kweken. Jullie stadsmussen denken zelfs dat de melk uit den fabriek komt. Zonder onze patatten zouden jullie een oorlog niet overleven. Dat konden jullie tijdens de Tweede Wereldoorlog ook al niet.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 mei 2011 om 17:57.
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2011, 17:50   #78
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Een Beneluxfederatie is m.i. enkel mogelijk nadat er eerst een kortsluiting op het Belgische niveau opgetreden is. Het algehele karakter van de Belgische staat is te anti-Nederlands om een dergelijke diepgaand samenwerkingsverband tussen van beide landen te verwezenlijken.
Er zal inderdaad zowel in België als in Nederland eerst een interne evolutie moeten plaatsvinden, alsook in Vlaanderen en Wallonië. Niet alleen België, maar ook Nederland, Vlaanderen en Wallonië zullen hun unitaristisch centralisme moeten laten vallen. België is al een tijdje een federatie geworden. Nu ook nog Nederland, Vlaanderen en Wallonië.

Dit opent dan perspektieven voor verschillende soorten interne samenwerking. Zowel belgicisten, flamiganten, provincialisten, kommunalisten, heel-nederlanders en groot-nederlanders krijgen dan elk voor een deel hun zin. Flamiganten en groot-nederlanders hebben een feitelijke unie tussen Vlaanderen en Nederland, belgicisten en heelnederlanders een feitelijke unie tussen tussen Vlaanderen en Wallonië, heelnederlanders daarbovenop ook een feitelijke BeNeLux-unie, provincialisten hun provinciale autonomie, kommunalisten hun gemeentelijke autonomie. Iedereen tevreden.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 mei 2011 om 18:13.
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2011, 18:22   #79
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En gij weet natuurlijk alles, hé? Gij hebt de Enige Echte Waarheid in pacht en jouw systeem is het enige werkbare, hé?
Trouwens, wie ben jij eigenlijk om te bepalen waarover anderen wel en niet mogen diskussiëren? Of is jouw wil soms wet?
Tuurlijk niet, maar ik weet wel dat wat jij hier allemaal voorstelt geen enkel kans heeft om werkelijkheid te worden. Zoas ik al zei; je kan even goed voorstellen dat Vlaanderen naar Zuid Amerika moet verhuizen - dat is het niveau van Doomy. Zinloze tijdsverspilling dus...
Oud 17 mei 2011, 18:23   #80
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er zal inderdaad zowel in België als in Nederland eerst een interne evolutie moeten plaatsvinden, alsook in Vlaanderen en Wallonië. Niet alleen België, maar ook Nederland, Vlaanderen en Wallonië zullen hun unitaristisch centralisme moeten laten vallen. België is al een tijdje een federatie geworden. Nu ook nog Nederland, Vlaanderen en Wallonië.

Dit opent dan perspektieven voor verschillende soorten interne samenwerking. Zowel belgicisten, flamiganten, provincialisten, kommunalisten, heel-nederlanders en groot-nederlanders krijgen dan elk voor een deel hun zin. Flamiganten en groot-nederlanders hebben een feitelijke unie tussen Vlaanderen en Nederland, belgicisten en heelnederlanders een feitelijke unie tussen tussen Vlaanderen en Wallonië, heelnederlanders daarbovenop ook een feitelijke BeNeLux-unie, provincialisten hun provinciale autonomie, kommunalisten hun gemeentelijke autonomie. Iedereen tevreden.
More pie-in-the-sky thinking.

Never

Gonna

Happen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be