Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2011, 01:01   #61
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Op je Godwin vergelijkingen wil ik niet ingaan, maar dat er genoeg "vrijwilligers" te vinden zijn, daar ben ik wel van overtuigd.
Ik hoorde slechts enkele dagen geleden nog van iemand, toen het over de Amerikaanse vlaggen bij Obama zijn speech ging, dat hij het spijtig vind dat zulke patriotistische zaken hier niet wat meer voorkomen. Jammer dat hij eigenlijk meer op België doelde, maar verder is die helemaal niet met politiek o.i.d. bezig. Ik ben er ook van overtuigd dat vele mensen wel gewonnen zijn voor een bepaalde mate van orde en trots, een samenhorigheidsgevoel is iets wat mist in de hedendaagse samenleving. Individualisme en egoïsme zwaaien de plak en dit soms ten koste van de individuen zelf, ironisch genoeg.

Op de juiste manier aangepakt, kan een behoorlijk deel van de bevolking hier wel voor gemobiliseerd worden, meer dan je zou denken. En dat hoeft daarom helemaal niet te ontaarden in allerlei facistische doemscenario's. Anderzijds vind ik ook niet dat het verplicht zou moeten worden. Anarchisten zoals giserke wil ik daar niet tussen, die mogen andere jobkes vervullen waar ze beter op hun plaats zijn.
Ik heb in de VS gewoond. Iemand die probeert het patriottisme van de gemiddelde Amerikaan te vergelijken met dat van de gemiddelde Vlaming is een stoethaspel.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 01:15   #62
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

De Vlaming heeft wel nood aan meer burgerzin en een innerlijke patriotische drijfkracht.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 01:22   #63
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Neen, ik wil gewoon even deze realistische situatie schetsen:

Moest Wallonië enige tijd na de onafhankelijkheid de Vlaamse rand of Brussel trachten te veroveren, kunnen we dat -indien we over een goed leger van dienstplichtigen beschikken- verhinderen. Als heel Vlaanderen als 1 blok recht staat tegen dit imperialisme kunnen we in geen tijd de Franstaligen terug buiten schoppen.

En het kan zelf mogelijk zijn om gebieden die aan Vlaanderen toebehoren, zonder daar - in eerste instantie - geweld voor te gebruiken.
Denk maar aan Ploegsteert, Waasten, Neerwaasten, Houtem, Komen, Moeskroen, Lowingen, Herzeeuw, Dottenijs, Rozenaken, Amengijs, Edingen, Bierk, Sint-Renelde, Sluizen, Zittert-Lummen, Opheylissem, Neerheylissem, Korsworm, Wouteringen, Rukkelingen-aan-de-Jeker, Bitsingen, Wonck, Eben-Emael, Ternaaien
Bij het losbarsten van de oorlog in Ex-Joegoslavië stond het uit vrijwel uitsluitend dienstplichtigen samengestelde JNA tegenover de in der haast samengeroepen paramilitaire en politionele organisaties van Kroatië, Slovenië en later ook Bosnië. Hoewel het JNA logistiek absoluut superieur aan de tegenstanders waren, werd het met disproportionele verliezen geconfronteerd op het slagveld, een hoge graad van desertie en incompetentie. Aanvankelijk werden de JNA-barakken bestormd in de onafhankelijke deelrepublieken en werden de wapens buitgemaakt.

In Vukovar bv. nam één peloton van 15 Kroatische militieleden een colonne van 20 tanks allemaal te grazen in 1 straat. 1500 Kroatische fanatieke militieleden namen het op tegen 40.000 dienstplichtigen en braken in die slag de rug van het JNA: 10.000 dode soldaten, 600 tanks en 23 vliegtuigen werden vernietigd. Vukovar is gevallen omdat Tudjman om god weet welke reden de Kroatische milities niet meer wou bevoorraden.

Niet veel later boekten de Serviërs dan weer succes met de inzet van hun paramilitaire organisaties zoals de Tijgers van Arkan (gerecruteerde hooligans uit Belgrado) en de White Eagels van Vojislav Sjesjel (fanatieke nationalisten).

Het punt dat ik wil maken is gewoon het volgende: een goed uitgerust leger uit geconscripteerde dienstplichtigen biedt geen garantie op succes, maar een handvol toegewijde, fanatieke strijders in deze veel meer. Het zijn dan ook meestal de sociopaten en zware figuren die zich vrijwillig en gedreven engageren omdat ze een valabele reden gevonden hebben om hun verkniptheid te kunnen botvieren. Parallellen kunnen getrokken worden met geïmproviseerde 'terrorische' weerstandsbewegingen van vroeger (IRA, ETA, Hamas) en nu (Al Qaeda, Taliban).

Als antwoord op het francofoon imperialisme gebiedsannexatie opperen is compleet ridicuul omdat je de internationale geloofwaardigheid offert aan de media (die steeds op zoek zijn naar een verhaal van de goeden tegen de slechten, de velen tegen de underdog enz...), alsook het fanatisme bij de tegenpartij een ferme boost geeft.

Laatst gewijzigd door Vigilante VL : 24 mei 2011 om 01:25.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 06:51   #64

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Gisteren op een feest, kwam de kabinetchef van Crembo aanschuiven.
We babbelden wat over het leger en zo. Plots zij hij tegen mij. Ja je hoort het goed, tegen mij. Dat we best de legerdienst weer zouden invoeren.
Die vent is stok out (ergens in de 50).
Waarom wou hij dat nu tegen mij zeggen? Dat kwam nergens te pas in het gesprek?
Weet je wat? We gaan beide eens twintig kilometerkes lopen .... als ik win ga jij in het leger. Pssstttt ... ik ben 54 ... dus stokoud ... fluitje van een cent voor jou.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be