Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Goed idee?
Ja, liberté! 4 25,00%
Nee, egalité! 3 18,75%
Ik weet het niet, doe mij maar fraternité... 2 12,50%
Duvel 3 18,75%
Bah 0 0%
Rot nou toch eens op met die polls van je! 4 25,00%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2011, 17:13   #61
St Germain Tourist
Burgemeester

St Germain Tourist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
@ St Germain

Voor wat betreft de Romeinse kerk zijn haar invloeden beperkt gebleven tot het sociale vlak voor wat betreft het noorden van NL, in het zuiden daarentegen heeft het toch wel erg lang geduurd voordat er een einde kwam aan de ergerlijke bemoeienissen van de R. kerk.
Lees Mr Roothaert er maar eens op na.

Bepaalde sektes/kerken proberen een sterk sociaal stempel te drukken op hun geloofsgemeenschap. Maar niet een doet dat zo sterk als de Islam. Het is geen rem, het werkt als een ingegraven ploeganker, al vele eeuwen, op maatschappelijke en sociale ontwikkeling. Een millimeter lange verandering is merkbaar, maar niet meer dan dat.
Nederland boven de grote rivieren (boven de provincies Limburg en Noord-Brabant) was dan ook calvinistisch en niet katholiek. En de meest strenge calvinisten zijn nog altijd strikter in de leer vergeleken met de meest traditionele katholieken. Meestal interpreteren ze de Bijbel ook letterlijker en strikter. Het calvinisme drukt een zeer sterk sociaal stempel op de mensen, een klein gedeelte in NL hangt dat ook echt nog aan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

Een grote minderheid van het dorp waar ik in woon is nog zo, dus ik weet waar ik over praat.
St Germain Tourist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 17:44   #62
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door St Germain Tourist Bekijk bericht
Nederland boven de grote rivieren (boven de provincies Limburg en Noord-Brabant) was dan ook calvinistisch en niet katholiek. En de meest strenge calvinisten zijn nog altijd strikter in de leer vergeleken met de meest traditionele katholieken. Meestal interpreteren ze de Bijbel ook letterlijker en strikter. Het calvinisme drukt een zeer sterk sociaal stempel op de mensen, een klein gedeelte in NL hangt dat ook echt nog aan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

Een grote minderheid van het dorp waar ik in woon is nog zo, dus ik weet waar ik over praat.
Je vergeet dat grote delen van Noord-Holland, Twente en heel Zuid-Gelderland ook katholiek waren, en nog steeds zijn, voor zover de ontkerkelijking er niet heeft toegeslagen.

Ik zie dat je in Zoetermeer woont, dat per 1 april 2011 maar liefst 121.964 inwoners had, en feitelijk gewoon een deel van Den Haag is. Niet echt een dorp dunkt me, ook al heeft het geen historische stadsrechten.
Oud 26 juni 2011, 17:51   #63
St Germain Tourist
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Je vergeet dat grote delen van Noord-Holland, Twente en heel Zuid-Gelderland ook katholiek waren, en nog steeds zijn, voor zover de ontkerkelijking er niet heeft toegeslagen.

Ik zie dat je in Zoetermeer woont, dat per 1 april 2011 maar liefst 121.964 inwoners had, en feitelijk gewoon een deel van Den Haag is. Niet echt een dorp dunkt me, ook al heeft het geen historische stadsrechten.
Ik woon op ca. 100 m van Zoetermeer, dus voor het gemak zeg ik dat ik in Zoetermeer woon.
Ik woon eigenlijk in het aangrenzende Benthuizen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benthuizen
Oud 26 juni 2011, 20:49   #64
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door St Germain Tourist Bekijk bericht
Ik twijfel of hij dat echt wilt, ik heb hem dat in ieder geval niet letterlijk horen zeggen. Als hij dat echt wilt, dan wilt hij een ''volledige freedom of speech'' net als in de USA.
Ik ben voorstander van het Amerikaans systeem van free speach. Het is veel gevaarlijker de overheid te laten bepalen wat er gezegd mag worden dan enkele zotten en haatzaaiers hun zegje te laten doen...
Oud 26 juni 2011, 22:07   #65
St Germain Tourist
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Je vergeet te bedenken dat in de door jouw opgenoemde delen van Nederland onder het bewind lagen van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden waarin het calvinisme de staatsgodsdienst was, en het katholicisme slechts zeer beperkt gedoogd werd, en uit het openbare leven werd gebannen, niet zichtbaar mocht zijn. Een uitzondering hierop in deze tijd vormden de Generaliteitslanden http://nl.wikipedia.org/wiki/Generaliteitslanden waaronder Noord-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en het grootste gedeelte van Limburg viel. Daar bleef het katholicisme nog wel zichtbaar en invloed uitoefenen.
Ook de stad Utrecht en omgeving heeft overigens nog steeds katholiek als grootste geloof.

Laatst gewijzigd door St Germain Tourist : 26 juni 2011 om 22:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be