Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 juli 2011, 22:00   #61
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Een echte democratie? Daar teken ik voor
Maar vaak wordt dit geïnterpreteerd als een 'terugkeer' naar het unitaire België. Dat is het echter niet. Voor zo'n België (ipv het huidige België, liefst heb ik de Vlaamse Republiek, maar daar is geen meerderheid voor, en ik schik me naar de meerderheid) teken ik ook. Dan kan Vlaanderen zijn wil doordrukken.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:01   #62
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Wat heeft dit met democratie te maken? Ik ga als minderheid niets door het strot van de meerderheid duwen, ik maak me nl. niet schuldig aan zulke Francofoon-Belgicistische praktijken.
Ik citeer jou:

Citaat:
België moet en zal verdwijnen.
Blijkbaar ongeacht of de burger er mee akkoord gaat of niet.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:02   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Neen, er is gewoon weinig interesse in politiek.
Is er al politiek in België? Dat vraag ik me al af.
Everytime is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:03   #64
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Dus als België splitst, zou je Walen wel weer in het Frans willen helpen omdat ze dan buitenlanders zijn, maar zolang ze Belgen zijn niet?
Neen. Als België splits, zal Vlaanderen nog steeds de belangrijkste handelspartner zijn van Wallonië, en omgekeerd. Maar ik zou meer bereid zijn om Frans te spreken tegen Walen, ja. Ik haat de 'lang leve België'-gedachte bij de Franstaligen, maar ondertussen wel weigeren deftig Nederlands te leren.

Citaat:
Overigens: zou het onderwijs nooit gesplitst geweest zijn, had ge als Vlaming tenminste kunnen 'eisen' dat er in Wallonië verplicht Nederlands zou geleerd worden. Door splitsing van bevoegdheden verlies je die greep, en kom je dan achteraf klagen dat ze geen Nederlands kunnen...
Best dat ge eisen tussen aanhalingstekens zet. Dat is ook nodig, aangezien we dat helemaal niet zouden eisen. De Franstaligen zouden zeggen 'non', en daarmee zou de kous af zijn.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:03   #65
me gusta
Burger

me gusta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik citeer jou:

Ik denk dat u het iets te abstract ziet beste.
me gusta is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:04   #66
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt me eerder een voorspelling dan een harde eis.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:04   #67
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Een echte democratie? Daar teken ik voor
Dus ook in Brussel? Daar mogen de Vlaamse grendels ook ontgrendeld worden?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:04   #68
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. België zál volgens mij verdwijnen omdat een meerderheid van de Vlamingen volgens mij daarvoor zal kiezen. Niet omdat wij als huidige minderheid dat zullen doorduwen. Nogmaals, aan die Francofoon-Belgicistische praktijken doe ik niet mee.
Nebur is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:05   #69
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja. Ik ben voorstander van het één land één regering principe en één man één stem.
Of dat land nu Vlaanderen is of België, daar lig ik niet wakker van in een globaliserende wereld
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 5 juli 2011 om 22:06.
Amon_Re is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:06   #70
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het federaal parlement ontneemt Brussel zijn status van gewest, wat dacht je daar van? (dit is uiteraard allemaal hypothetisch) Er zijn namelijk geen gewesten meer, alles wordt ofwel op federaal niveau ofwel op gemeentelijk niveau beslist. En het federale niveau beslist wat het gemeentelijke niveau kan beslissen.

Laatst gewijzigd door Nebur : 5 juli 2011 om 22:08.
Nebur is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:11   #71
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen. Als België splits, zal Vlaanderen nog steeds de belangrijkste handelspartner zijn van Wallonië, en omgekeerd. Maar ik zou meer bereid zijn om Frans te spreken tegen Walen, ja. Ik haat de 'lang leve België'-gedachte bij de Franstaligen, maar ondertussen wel weigeren deftig Nederlands te leren.

Best dat ge eisen tussen aanhalingstekens zet. Dat is ook nodig, aangezien we dat helemaal niet zouden eisen. De Franstaligen zouden zeggen 'non', en daarmee zou de kous af zijn.
U onderschat de macht van regeringsonderhandelpartners. Enkel degenen die niet geschikt zijn voor onderhandelingen, zijn niet in staat om iets erdoor te krijgen bij onderhandelingen. Zelfs de slechtste marketeer weet dat als je iets maar mooi genoeg verpakt en goed genoeg onderhandelt, je het wel kan verkrijgen.

Maar dan zou men wel plots van het Calimerogevoel moeten afstappen, en dat machtige wapen verliest N-VA niet graag. Politiek strategisch een meesterzet, maar het toont vooral dat men niet de kunst van het onderhandelen bezit.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:12   #72
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het federaal parlement ontneemt Brussel zijn status van gewest, wat dacht je daar van? (dit is uiteraard allemaal hypothetisch) Er zijn namelijk geen gewesten meer, alles wordt ofwel op federaal niveau ofwel op gemeentelijk niveau beslist. En het federale niveau beslist wat het gemeentelijke niveau kan beslissen.
Dus ook Vlaanderen en Wallonië verliest zijn geweststatus?

Citaat:
Er zijn namelijk geen gewesten meer

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:13   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar België is zowiezo onsplitsbaar vanwege Brussel. En bovendien duurt het al jaren dat Vlaams-Nationalisten komen met hun "België moet verdwijnen". Als men al ziet dat een VTM-dag veel meer volk aantrekt dan de twee Ijzerdingen samen (enkele jaren geleden was er een VTM-dag dezelfde dag als de Ijzerbedevaart : het verschil kwa volk op de twee gebeurtenissen was meer dan duidelijk!), hebben we het begrepen. Vlamingen hebben dus veel liever een ontmoeting met hun favoriete BV's dan een triestige toneelstuk waar men elk jaar met dezelfde litanie ("België Barst") komt. Dat zegt genoeg volgens mij.........

Laatst gewijzigd door Everytime : 5 juli 2011 om 22:14.
Everytime is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:14   #74
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus ook Vlaanderen en Wallonië verliest zijn geweststatus?
Uiteraard. Dat lijkt me evident, vanwege dat citaat dat je zelf aanhaalt.
Nebur is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:16   #75
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. België zál volgens mij verdwijnen omdat een meerderheid van de Vlamingen volgens mij daarvoor zal kiezen. Niet omdat wij als huidige minderheid dat zullen doorduwen. Nogmaals, aan die Francofoon-Belgicistische praktijken doe ik niet mee.
Dus een referendum [in Vlaanderen] moet vooraf gaan aan een onafhankelijkheidsverklaring?

Want uit de geschiedenis is wel meer gebleken dat bij het ontstaan van landen zeer veel (machtige) minderheden hun beslissing doorduwen. Ik heb er geen lijst van bijgehouden maar verder dan Soedan kan ik mij geen landen herinneren die ontstaan zijn na referenda om te controleren of het volk het wel zelf wil.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:17   #76
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar België is zowiezo onsplitsbaar vanwege Brussel. En bovendien duurt het al jaren dat Vlaams-Nationalisten komen met hun "België moet verdwijnen". Als men al ziet dat een VTM-dag veel meer volk aantrekt dan de twee Ijzerdingen samen (enkele jaren geleden was er een VTM-dag dezelfde dag als de Ijzerbedevaart : het verschil kwa volk op de twee gebeurtenissen was meer dan duidelijk!), hebben we het begrepen. Vlamingen hebben dus veel liever een ontmoeting met hun favoriete BV's dan een triestige toneelstuk waar men elk jaar met dezelfde litanie ("België Barst") komt. Dat zegt genoeg volgens mij.........
Dat zegt twee keer niks, ik ben geen VTM-kijker, ik heb niveau. De aanhouder wint

En België is niet onsplitsbaar, Vlaanderen, Duitstalige Gemeenschap, Wallonië (zonder DG dus) en Brussel kunnen bij de splitsing van België zelf hun toekomst kiezen door een referendum.

Nebur is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:18   #77
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus een referendum [in Vlaanderen] moet vooraf gaan aan een onafhankelijkheidsverklaring?

Want uit de geschiedenis is wel meer gebleken dat bij het ontstaan van landen zeer veel (machtige) minderheden hun beslissing doorduwen. Ik heb er geen lijst van bijgehouden maar verder dan Soedan kan ik mij geen landen herinneren die ontstaan zijn na referenda om te controleren of het volk het wel zelf wil.
Jawel, via een referendum in alle deelstaten, zie mijn vorig bericht.

Nebur is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:18   #78
me gusta
Burger

me gusta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Op het auto salon waren meer mensen dan op de shame! betoging.
me gusta is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:19   #79
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Dat lijkt me evident, vanwege dat citaat dat je zelf aanhaalt.
Ik zou daar zelf mee akkoord kunnen gaan, maar in het huidige politieke klimaat waar enkel sprake is van splitsing van bevoegdheden als oplossing voor problemen, is er weinig kans dat het er van komt.

Maar ik ben al blij met het voorstel van Di Rupo met de federale kieskring voor 10 verkozenen. Voor zover ik weet bevat het geen grendels, een goede vooruitgang richting een kieskring zonder grendels en bevoorrechte parlementszitjes (per provincie).

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 5 juli 2011 om 22:19.
gehuigert is offline  
Oud 5 juli 2011, 22:20   #80
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou daar zelf mee akkoord kunnen gaan, maar in het huidige politieke klimaat waar enkel sprake is van splitsing van bevoegdheden als oplossing voor problemen, is er weinig kans dat het er van komt.

Maar ik ben al blij met het voorstel van Di Rupo met de federale kieskring voor 10 verkozenen. Voor zover ik weet bevat het geen grendels, een goede vooruitgang richting een kieskring zonder grendels en bevoorrechte parlementszitjes (per provincie).
Ofwel een volledig federale kieskring, ofwel geen m.i.

Nebur is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be