Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 juli 2011, 10:37   #61
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De Franstaligen willen bovendien steeds van twee walletjes eten: ze willen dat de Franstaligen in Vlaanderen minderheidsrechten krijgen, maar tegelijkertijd willen ze ook vanuit Wallonië en Brussel inmenging in persoonsgebonden zaken door de Franse Gemeenschap in Vlaanderen bevoegdheden te geven en ook willen ze die Franstaligen politiek vertegenwoordigen door constructies als BHV of het scheppen van een federale kieskring. Als je dit alles bij elkaar optelt, heeft dit uiteraard niets meer met het beschermen van minderheden te maken, maar enkel met het op een agressieve manier aan kolonisatiepolitiek te doen.
Volledig mee akkoord. En het erge ervan is dt ze dat niet 'openlijk' doen en zeggen zodat een buitenstaander en zelfs de betrokkenen er zich een objectief oordeel over kunnen vormen. Dat verklaart ook de houding van vele Vlamingen die 'het allemaal nog niet zo erg vinden'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 17 juli 2011, 10:45   #62
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Vlamingen zelf zijn verantwoordelijk voor de lage en negatieve status van het NL.
Wie van slechte wil is vindt altijd wel een excuus.
groene flamingant is offline  
Oud 17 juli 2011, 10:57   #63
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Er wonen veel Duitstaligen in Frankrijk (bv Elzas). Toch is de enige officiële en bestuurstaal er het Frans.
De officiële taal en de bestuurstaal moet Nederlands blijven. Ook al komen ze met 10 keer zoveel als nu in Vlaanderen wonen.
Enkel het naïeve Vlaamse volk zou zo onnozel zijn om dat aan te passen. Mede met dank aan onze media.
Als de middenstand zich aanpast, wat ze in 99% van de gevallen doet, is er toch geen enkel probleem. In de rand hebben de Franstaligen zich georganiseerd, als je je inschrijft krijg je via mail een vertaling van alle Nederlandstalige officiele documenten.
So what's the problem?

Laatst gewijzigd door speurneus : 17 juli 2011 om 10:57.
speurneus is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:22   #64
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Erg ? Ik krijg het daar koud noch warm van. Ik wil enkel in de verf zetten, dat de voorouders van zij die nu, vandaag Brussel als "Vlaamse stad" blijven bechouwen, het indertijd ginds zijn afgetrapt. Met de gekende gevolgen......
De meesten zijn het niet afgetrapt. Sla eens een telefoonboek van Brussel open.
Oud 17 juli 2011, 12:24   #65
Josswa
Lokaal Raadslid

Josswa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door turnavies Bekijk bericht
Ik lees eerlijk gezegd in het artikel nergens dat Vlaanderen zich moet laten verfransen.

Het zelfde voor mij. Duid anders eens aan waar het zogezegd staat?
Josswa is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:26   #66
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Josswa Bekijk bericht
Het zelfde voor mij. Duid anders eens aan waar het zogezegd staat?
Wel, eugenlijk is dat voor een goed verstaander nogal duidelijk. Voor de anderen leg ik het even uit.

Er staat: Vlaanderen zal moeten leren leven met Franstaligen op hun grondgebied.

Er staat NIET: De Franstaligen zullen moeten leren leven met de Vlaamse realiteit.

Need I say more?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:30   #67
Josswa
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Wel, eugenlijk is dat voor een goed verstaander nogal duidelijk. Voor de anderen leg ik het even uit.

Er staat: Vlaanderen zal moeten leren leven met Franstaligen op hun grondgebied.

Er staat NIET: De Franstaligen zullen moeten leren leven met de Vlaamse realiteit.

Need I say more?
Topic titel is: Vlaanderen moet zich laten verfransen.

Wel een beetje verschil hé?

Is dat dan niet normaal? Zelf als Belgie splitst, dan zullen we met een zéér kleine minderheid moeten leven. Tenzij ze allemaal over de grens vluchten, wat wel mogelijk is.
Josswa is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:35   #68
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Need I say more?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door turnavies
Ik lees eerlijk gezegd in het artikel nergens dat Vlaanderen zich moet laten verfransen.

Idd dat staat er niet, maaaaaaaaaaaaar...met wat er wel staat- zoals EddyBal het citeert- komt het op hetzelfste neer: VERFRANSING.
Die verfransing sluipt er gewoon ik , achterbaks zoals een slang.
Wees dan eerlijk en zeg het ronduit: "we willen vlaanderen verfransen want we vinden dat het ons toebehoort".
Maar dan krijgen ze het deksel op de kop, dus dan maar achterbaks en geniepig doen, zoals DiRupo met zijn nota: A zeggen en B bedoelen.
Oud 17 juli 2011, 12:39   #69
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Immigranten, Russen, Georgiërs, Turken, Marokkanen, daarvan gaan we eisen dat ze een inburgeringscursus volgen en voldoende Nederlands aanleren. Maar als het over ons eigen Franstaligen gaat, dan niet, want voor die lui is dat te moeilijk of teveel gevraagd. Beter nog, we gaan ze extra pamperen met ze , op eerste verzoek, alle officiële documenten in het Frans toe te zenden.

Het gaat helemaal niet om wat gij met veel plezier wil spreken, het gaat er om dat, wie hier komt wonen er rekening mee zal moeten houden dat de voertaal hier Nederlands is. In welke taal hij thuis in bed tegen zijn Josephine of zijn Delphine zit te brabbelen zal me worst wezen, maar wanneer hij hier komt wonen is het niet meer dan normaal dat hij onze taal leer en niet andersom.

Het is niet aan ons om hem in zijn taal te woord te staan. Dat is zo in Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, zelf in Nederland, waarom zou dat hier anders moeten zijn, alleen maar omwille van de koppigheid en gemakzucht van de Franstalige.
2
Roderik is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:39   #70
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Om de verfransing in de Rand tegen te gaan is er slechts één oplossing: de Vlaamse aanwezigheid in Brussel opdrijven en massaal inzetten op het Nederlandstalig onderwijs aldaar. Juist daarom mag Vlaanderen nooit aanvaarden dat Brussel een volwaardig derde gewest zou worden met gemeenschapsbevoegdheden.
Stop alstublieft met die zever over de zogezegde "verfransing" in de Rand en accepteer gewoon de realiteit. Franstaligen hebben het recht naar Vlaanderen te gaan wonen als ze dat willen.
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:40   #71
Josswa
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Stop alstublieft met die zever over de zogezegde "verfransing" in de Rand en accepteer gewoon de realiteit. Franstaligen hebben het recht naar Vlaanderen te gaan wonen als ze dat willen.
En wij hebben het recht om jullie het leven lastig te maken
Josswa is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:46   #72
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Verschillende van mijn vrienden-/familiekring wonen in Frankrijk... en de inwoners van die 'dorpjes' aldaar respecteren hrans un aanwezigheid...

Maar ze spreken er allemaal Frans... behalve thuis en in de vriendenkring...

Slik dus uw eigen zever in aub...
freelancer is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:50   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Josswa Bekijk bericht
En wij hebben het recht om jullie het leven lastig te maken
Als u een probleem met Franstaligen hebt, is het uw probleem en niet het probleem van de Franstaligen. Waarom dan hen het leven lastig maken?
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:54   #74
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Verschillende van mijn vrienden-/familiekring wonen in Frankrijk... en de inwoners van die 'dorpjes' aldaar respecteren hrans un aanwezigheid...

Maar ze spreken er allemaal Frans... behalve thuis en in de vriendenkring...

Slik dus uw eigen zever in aub...
Maar de meeste Franstaligen passen zich ook in Vlaanderen aan en met Vlaanderen bedoel ik niet alleen de Rand maar heel Vlaanderen.
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:55   #75
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de meeste Franstaligen passen zich ook in Vlaanderen aan en met Vlaanderen bedoel ik niet alleen de Rand maar heel Vlaanderen.
En sinds wanneer is dat?

Laatst gewijzigd door matthias999 : 17 juli 2011 om 13:04.
matthias999 is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:57   #76
Josswa
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Als u een probleem met Franstaligen hebt, is het uw probleem en niet het probleem van de Franstaligen. Waarom dan hen het leven lastig maken?
Tis goe hé Jos.
Josswa is offline  
Oud 17 juli 2011, 12:59   #77
steven44
Schepen

Standaard

sinds wanneer passen f ranstaligen zich aan, meestal moeten wij ons aan hen aanpassen als zij grond komen inpikken
steven44 is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:05   #78
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Natuurlijk hebben ze dat recht.
En natuurlijk hoort bij dat recht , ook de plicht om Nederlands te leren.
Roderik is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:07   #79
steven44
Schepen

Standaard

EVERYTIME je bent een onozelaar
ze hebben inderdaad het recht om te komen
maar hebben dan ook de plicht om zich aan te passen
waarom moeten vreemdelingen zich wel aanpassen en Walen niet
steven44 is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:12   #80
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hebt liever dat Vlaanderen in de wereld bekend staat om zijn onzinnigheid om toeristen die Frans spreken niet tewoord te willen staan, maar wel in zowat elke andere taal?
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb het helemaal niet over winkelzaken in toeristische centra zoals de kust. Het gaat hem in de eerste plaats om pipo's die, van het ogenblik dat ze gewaarworden dat er twee franstaligen in hun omgeving zijn komen wonen, plots iedereen in hun winkel verwelkomen met "Bonjour!" en stante pede van hun etalage een franstalige aangelegenheid maken. Het is dat soort slijmigheid dat me geweldig op de heupen werkt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be