Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2011, 16:31   #61
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
goh, ik kom net uit Duitsland hé. er is daar 1 zender met uitsluitend Duitse schlagermuziek en er zijn dagelijks van de tv-shows met diezelfde muziek, maar voor de rest zie en hoor je daar vooral Engels op tv en radio hoor. dat viel me echt op.
Zowel Duitsland als Nederland hebben een hele grote muziekindustrie in de lokale taal die de "global brands" voorbij is gestreefd. Niet op de radio trouwens, maar dat heeft alles te maken met zaken als de 'turn off rate' , backward courtesies, line perks'', etc .

Je kunt Vlaanderen beter met Oostenrijk vergelijken.

Beiden zijn cultureel perifeer (alleen hebben veel in VL dat nog niet door)

Maar in Oostenrijk zijn tv en radio muziekstations die de hele dag Duitstalig pompen. In Vlaanderen niet (NLtalig).

De Duitse top YT tien

Kyra feat.MC Amino - Ich liebe Dich 24661685 views
Frauenarzt & Manny Marc - Das Geht Ab 22067558
Kay One - Style & das Geld 21791141
Rammstein - Du Hast 20459579
Xavier Naidoo - Alles kann besser werden 19277921 views
Rammstein - Ohne Dich 18579499
Bushido - Alles wird gut 18375026 views
Peter Fox - Haus am See 17804955
Revolverheld feat. Marta Jandová - Halt Dich an mir fest 17234290 views
Sido - Augen auf 17298204 views

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 4 augustus 2011 om 16:41.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 17:25   #62
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het probleem van de Vlamingen is NIET hun al dan niet verplichte talenkennis, wel integendeel. Het is hun gebrek aan respect voor de eigen Nederlandse taal, en aan politieke assertiviteit. Ze op talengebied dommer maken zal daar niets aan verhelpen : ik zie niet in dat Fransonkundige Vlamingen plots méér respect voor de eigen taal zouden opbrengen of méér politieke assertiviteit aan de dag zouden leggen.
Er is inderdaad wel meer voor te vinden dat het probleem van de Vlamingen een beleids- en politiek probleem is:

- de nationale media behandelen het Nederlands stiefmoederlijk. Het gebruik van de standaardtaal wordt veel te weinig gepromoot.
- ook al veel aangekaart hier op het forum: veel te weinig Nederlandstalige muziek op de radio. En als er dan in de eigen taal gezongen wordt, geeft men ook zelfs vaak de voorkeur aan dialectnummers (zie bv. Filip Kowlier en aanverwanten). Alsof de eigen taal niet interssant genoeg is voor cultuurbeleving.
- ondertiteling van Nederlandstalige programma's op tv wekt de perceptie dat Vlamingen elkaar onderling niet verstaan.
- het Vlaams particularisme, dat sommigen ervan doet overtuigen dat onze taal een regionaal taaltje met een zestal miljoen sprekers is in plaats van een middelgrote Europese taal met ongeveer 23 miljoen sprekers.
- en natuurlijk niet te vergeten de Belgitude, het Vlaamse onderwerpingsdenken, dat de Vlamingen een minderwaardigheidscomplex aanpraat ten overstaan van Franstaligen. Zie bijvoorbeeld de column van voetbalverslaggever Filip Joos in De Morgen, die zich in gezelschap van Franstaligen als een soort van huisnegertje gedraagt:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...iva-RTBf.dhtml

Citaat:
Vic Van Aelst, de verlichte ziener die het Frans uit ons schoolonderricht wil bannen, zal het niet graag horen, maar de voertaal is Frans, ook al beginnen zij steevast in het Nederlands. Maar ik blijf Frans praten.
Allemaal zaken die de assertiviteit van de Vlaming op taalkundig gebied niet veel goed doen.

Laatst gewijzigd door SDG : 4 augustus 2011 om 17:36.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 20:39   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw in citaat vermelde post krijgt hier kennelijk weinig of geen aandacht van onze Vlaamse forumvrienden, mijnheer Everytime. Hij krijgt evenwel aandacht van mij.

De Vlamingen zijn snel en terecht geschokt door provocerende slogans �* la "de la modestie svp quand on a une langue si locale”, komende van mensen zonder verstand. Dat er evenwel Franstaligen zijn, en héél wat meer dan men denkt, die overduidelijk respect vertonen voor die “langue si locale” en – dikwijls tegen de stroom in – moeite doen om ze te beheersen en te gebruiken, ontsnapt als per toeval aan elke aandacht.

Ik ben geen Vlaamse noch Nederlandstalige, mijnheer Everytime, dus als Franstaligen onder elkaar en bij gebrek aan enige waardering vanwege de Vlamingen verzeker ik u alvast van mijn persoonlijke waardering voor uw Nederlandse taalkennis en de trots waartoe deze bij u leidt. Ik kan mij dit veroorloven omdat de Nederlandse taal niet het exclusief eigendom is van de Vlamingen of zelfs van de Nederlanders, maar tot de persoonlijke eigenheid behoort van elkeen – ja, ook van Franstaligen – die ze beheerst.

Inzake het onderwerp van deze draad, die de welbekende waangedachte weergeeft van mijnheer Leclerc, als zou het (verplicht) aanleren van de Franse taal een nadeel zijn voor de Vlamingen, kan ik dit zeggen : ook in mijn land is het aanleren van vreemde talen verplicht (cfr. http://www.education.gouv.fr/cid206/...trangeres.html ). Alle Franse jongeren spreken derhalve méér dan enkel de Franse taal.

Denkt mijnheer Leclerc nu echt dat dit van ons iets anders dan Fransen maakt ? Denkt hij werkelijk dat dit alles op welke manier ook een nadeel voor ons of voor Frankrijk betekent ?

Heeft het feit dat u, mijnheer Everytime, de Nederlandse (en ongetwijfeld ook Engelse) taal beheerst van u iets anders gemaakt dan een Franstalige Belg ? Is de kennis van die talen voor u en voor de uwen een nadeel ?

Het probleem van de Vlamingen is NIET hun al dan niet verplichte talenkennis, wel integendeel. Het is hun gebrek aan respect voor de eigen Nederlandse taal, en aan politieke assertiviteit. Ze op talengebied dommer maken zal daar niets aan verhelpen : ik zie niet in dat Fransonkundige Vlamingen plots méér respect voor de eigen taal zouden opbrengen of méér politieke assertiviteit aan de dag zouden leggen.
Het is een voordeel. Elke taalkennis is een verrijking.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 20:42   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Er is inderdaad wel meer voor te vinden dat het probleem van de Vlamingen een beleids- en politiek probleem is:

- de nationale media behandelen het Nederlands stiefmoederlijk. Het gebruik van de standaardtaal wordt veel te weinig gepromoot.
- ook al veel aangekaart hier op het forum: veel te weinig Nederlandstalige muziek op de radio. En als er dan in de eigen taal gezongen wordt, geeft men ook zelfs vaak de voorkeur aan dialectnummers (zie bv. Filip Kowlier en aanverwanten). Alsof de eigen taal niet interssant genoeg is voor cultuurbeleving.- ondertiteling van Nederlandstalige programma's op tv wekt de perceptie dat Vlamingen elkaar onderling niet verstaan.
- het Vlaams particularisme, dat sommigen ervan doet overtuigen dat onze taal een regionaal taaltje met een zestal miljoen sprekers is in plaats van een middelgrote Europese taal met ongeveer 23 miljoen sprekers.
- en natuurlijk niet te vergeten de Belgitude, het Vlaamse onderwerpingsdenken, dat de Vlamingen een minderwaardigheidscomplex aanpraat ten overstaan van Franstaligen. Zie bijvoorbeeld de column van voetbalverslaggever Filip Joos in De Morgen, die zich in gezelschap van Franstaligen als een soort van huisnegertje gedraagt:

Allemaal zaken die de assertiviteit van de Vlaming op taalkundig gebied niet veel goed doen.
Dat vind ik inderdaad niet normaal. U zal nooit Franstalige radio's vinden die geen Franstalige muziek draaien. Wat men van Nederlandstalige muziek mag denken, is het uw taal en is het dus normaal dat Nederlandstalige muziek op radio's en op TV uitgezonden is.
Oud 4 augustus 2011, 23:29   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

- ook al veel aangekaart hier op het forum: veel te weinig Nederlandstalige muziek op de radio. En als er dan in de eigen taal gezongen wordt, geeft men ook zelfs vaak de voorkeur aan dialectnummers (zie bv. Filip Kowlier en aanverwanten). Alsof de eigen taal niet interssant genoeg is voor cultuurbeleving.
- ondertiteling van Nederlandstalige programma's op tv wekt de perceptie dat Vlamingen elkaar onderling niet verstaan.

Ik heb juist zijn column gelezen en ik ga akkoord met hem. Ik zie helemaal geen minderwaardigheidscomplex maar een Vlaming die niets tegen Franstaligen heeft, die heel graag de gezelschap van zijn RTBF collega's heeft. Dat schokeert Vlaams-Nationalisten? Pech voor hen en reden genoeg opdat Mr. Joos nog verder gaat met andere artikels in hetzelfde genre.
Oud 5 augustus 2011, 00:56   #66
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Van mij mogen ze zeggen wat ze willen tegen Franstaligen, maar zelfhaat voor de Nederlandse cultuur is zeker aanwezig. Vlamingen zijn een walgelijk volk vol complexen. Het zijn extremistische anti-nationalisten. Nationalisme is ook een gortige stroming. Patriotisme is waar men naar moet streven. Als absurde stroming heb je ook anti-nationalisme, wat zich kenmerkt door een diepgegronde zelfhaat en schaamte.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 05:22   #67
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb juist zijn column gelezen en ik ga akkoord met hem. Ik zie helemaal geen minderwaardigheidscomplex maar een Vlaming die niets tegen Franstaligen heeft, die heel graag de gezelschap van zijn RTBF collega's heeft. Dat schokeert Vlaams-Nationalisten? Pech voor hen en reden genoeg opdat Mr. Joos nog verder gaat met andere artikels in hetzelfde genre.
Dat heeft niets met Vlaams-nationalisme of een afkeer tegenover het Frans of Franstaligen te maken, maar met zelfrespect. Iemand die zichzelf altijd wegcijfert ten overstaan van anderen - en dat hoeft niet noodzakelijk met de ander zijn taal te spreken te maken hebben - heeft wellicht de indruk dat de anderen hem sympathiek vinden. Ergens doen ze dat ook wellicht wel, maar dan eerder omdat hij altijd de ander ten dienst is en er zelf niets in de plaats voor vraagt. Uiteindelijk verlaagt hij zichzelf zo tot een soort van voetveeg. Van op een afstand bekeken wekken mensen als Joos daarom eigenlijk eerder medelijden op.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 05:29   #68
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat heeft niets met Vlaams-nationalisme of een afkeer tegenover het Frans of Franstaligen te maken, maar met zelfrespect. Iemand die zichzelf altijd wegcijfert ten overstaan van anderen - en dat hoeft niet noodzakelijk met de ander zijn taal te spreken te maken hebben - heeft wellicht de indruk dat de anderen hem sympathiek vinden. Ergens doen ze dat ook wellicht wel, maar dan eerder omdat hij altijd de ander ten dienst is en er zelf niets in de plaats voor vraagt. Uiteindelijk verlaagt hij zichzelf zo tot een soort van voetveeg. Van op een afstand bekeken wekken mensen als Joos daarom eigenlijk eerder medelijden op.
²

Goed verwoord.
Oud 5 augustus 2011, 08:17   #69
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Van mij mogen ze zeggen wat ze willen tegen Franstaligen, maar zelfhaat voor de Nederlandse cultuur is zeker aanwezig. Vlamingen zijn een walgelijk volk vol complexen. Het zijn extremistische anti-nationalisten. Nationalisme is ook een gortige stroming. Patriotisme is waar men naar moet streven. Als absurde stroming heb je ook anti-nationalisme, wat zich kenmerkt door een diepgegronde zelfhaat en schaamte.
Wat is het nu? Nederlandse cultuur of Vlaamse cultuur?
Er is wel degelijk een wezenlijk verschil tussen beiden.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 09:29   #70
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er evenwel Franstaligen zijn, en héél wat meer dan men denkt, die overduidelijk respect vertonen voor die “langue si locale” en – dikwijls tegen de stroom in – moeite doen om ze te beheersen en te gebruiken, ontsnapt als per toeval aan elke aandacht.
En wat denken deze mensen over de uitbreiding van Brussel?

Of de herhaalde overtredingen van de taalwetgeving door franstalige schepenen in de rand?

Het kan me niet bommen of franstaligen nederlands spreken of niet.

Wat me wel kan bommen is het respecteren van ons grondgebied, en de vigerende wetgeving.
Oud 5 augustus 2011, 09:34   #71
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
de Vlaamse cultuur maakt deel uit van de Nederlandstalige cultuur.
Oud 5 augustus 2011, 10:02   #72
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weyland sprak over de Nederlandse (uit Nederland, dus) cultuur. Voor mij is het Marco Borsato bijvoorbeeld. Borsato maakt niet deel van de Vlaamse cultuur, dat ik weet.
Oud 5 augustus 2011, 10:03   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Oud 5 augustus 2011, 13:49   #74
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Voor mij is de cultuur hier een vorm van de Nederlandse cultuur. Ik zie het niet staatkundig. Een identiteit is niet -talig. In origine is onze cultuur onmiskenbaar Nederlands, wat men in de 19de eeuw er ook van gemaakt heeft en hoe het collectief het ook aanziet. Ik lust de 'Vlaamse' cultuur niet die anders wil zijn dan de Nederlandse en geen onderdeel is van een groter continuüm. De plaats waar ik de cultuur de mijne beschouw strekt zich uit over heel het Nederlandse taalgebied en het is mijn volste recht.

Wat men Vlaamse noemt is voor mij gewoon Nederlandse.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 augustus 2011 om 14:01.
Oud 5 augustus 2011, 15:52   #75
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik wil frans spreken in Wallonie en Frankrijk.
Kan een Waal geen Nederlands als hij in Vlaanderen op bezoek is, dan spreek ik Engels of anders kan hij zijn plan trekken. Tegen een fransman spreek ik ook Engels in Vlaanderen: als ik moeite moet doen in mijn eigen taalgebied, hewel zij dan ook.
Dat zullen dan wel zéér korte conversaties zijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 16:20   #76
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies, en waarom sommigen dat niet willen snappen, snap ik niet.
Oud 5 augustus 2011, 16:22   #77
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Voor mij is de cultuur hier een vorm van de Nederlandse cultuur. Ik zie het niet staatkundig. Een identiteit is niet -talig. In origine is onze cultuur onmiskenbaar Nederlands, wat men in de 19de eeuw er ook van gemaakt heeft en hoe het collectief het ook aanziet. Ik lust de 'Vlaamse' cultuur niet die anders wil zijn dan de Nederlandse en geen onderdeel is van een groter continuüm. De plaats waar ik de cultuur de mijne beschouw strekt zich uit over heel het Nederlandse taalgebied en het is mijn volste recht.

Wat men Vlaamse noemt is voor mij gewoon Nederlandse.
U hamert maar op die taal, maar naar mijn bescheiden mening gaat cultuur verder dan taal of religie.

Cultuur is niet alleen muziek, proza of poëzie, maar daar reken ik ook architectuur, gastronomie en bij dit laatste reken ik dan ook de eetgewoonten onder.

De Vlaamse cultuur heeft veel minder gemeen met de Nederlandse cultuur, ook al wil je dit niet zien (en sommigen Vlamingen ook trouwebns ).

Nederlandse vrienden vertellen me dat ze wat cultuur betreft eerder aanleunen bij de Duitsers, en wij Vlamingen met de Fransen.
Wat je zelf al eens hebt aangehaald wat betreft religie (of was dat iemand anders?).
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 16:35   #78
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Weyland sprak over de Nederlandse (uit Nederland, dus) cultuur. Voor mij is het Marco Borsato bijvoorbeeld. Borsato maakt niet deel van de Vlaamse cultuur, dat ik weet.
Indien je bedoelt dat jij als franstalige brusselaar niks te maken hebt met de Franse cultuur heb je gelijk. Alle inwoners van dit apenland gelijk voor de wet!
Oud 5 augustus 2011, 16:43   #79
robert t
Europees Commissaris

Standaard

dubbele post

Laatst gewijzigd door robert t : 5 augustus 2011 om 16:47.
Oud 5 augustus 2011, 19:49   #80
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U hamert maar op die taal, maar naar mijn bescheiden mening gaat cultuur verder dan taal of religie.

Cultuur is niet alleen muziek, proza of poëzie, maar daar reken ik ook architectuur, gastronomie en bij dit laatste reken ik dan ook de eetgewoonten onder.

De Vlaamse cultuur heeft veel minder gemeen met de Nederlandse cultuur, ook al wil je dit niet zien (en sommigen Vlamingen ook trouwebns ).

Nederlandse vrienden vertellen me dat ze wat cultuur betreft eerder aanleunen bij de Duitsers, en wij Vlamingen met de Fransen.
Wat je zelf al eens hebt aangehaald wat betreft religie (of was dat iemand anders?).
Vlaanderen heeft 'Nederlandse' (historische naam) eigenschappen, alleen in kleine dingen, zelfs in gastronomie (denk aan smoutebollen, speculaas, en die kleinigheden). Het gaat verder dan taal uiteraard.
Ik heb het recht om het zo te zien en niet te schikken naar uw religieuze benadering van "Vlamingen en Nederlanders zijn fundamenteel anders". Het kan me niet schelen, want mijn leefwereld zit in Nederland en Vlaanderen.

Ooit beschouwden mensen zich hier Nederlander en ik doe dat nog steeds. Het kan me niet schelen dat Katholiek nationalisme dat gewijzigd heeft, en dat die achterlijkheid plaatsvond ver vóór mijn geboorte. Ik voel me thuis in Antwerpen en beschouw me Zuid-Nederlander in de historische zin van het woord. Dat is een gevoel meer dan een staatsideaal, maar het is aanwezig. Ik ga niet akkoord met de factie van Vlaams-nationalisten, niet met de isolationisten noch met de exclusief Fransgeoriënteerden. Ik ga deze discussie echter niet aangaan.

De Nederlanden zijn divers en sinds de late 16de eeuw anders ontwikkeld, onze huidige cultuur heeft weinig van zien met die beschaving van toen die toen op z'n hoogste piek stond (ondanks de armoede; weelde is geen maatstaf voor 'beschaving' en vroeger stond de beschaving hier veel hoger). Sinds de 19de eeuw is men Nederlander in onze contreien door Vlaming gaan vervangen. Ik als individu voel me perfect thuis in Groningen, dat kan ik niet zeggen van sommige streken in België. Geen Vlaamse religie gaat dat veranderen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 augustus 2011 om 20:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be