Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Worden de Limburgers miskend?
Nu je het zegt... 2 3,85%
Zou kunnen 3 5,77%
Absoluut 25 48,08%
Nooit! Vlaanderen één-en-ondeelbaar 6 11,54%
Nee, gewoon NEE 16 30,77%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2003, 15:22   #61
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Uiteraard is het Nederlands. Maar je gaat toch niet ontkennen dat er Vlaamse dialecten zijn die in Nederland niet voorkomen?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:35   #62
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Nee, maar waarom spreek je dan over "onze Vlaamse taal" i.p.v. 'de' Vlaamse talen (meervoud)? Ik hoor namelijk wel vaker mensen spreken over 'Vlaams', maar dat blijkt dan gewoon Nederlands te zijn. In Duitsland en Amerika denken ze soms echt dat 'Flämisch' of 'Flemish', de taal van het noordelijk deel van België, een aparte taal is; belachelijk natuurlijk. Over het zuidelijk deel weet men wèl goed dat het Frans is en geen Waals, hoewel het Waals volgens mij wel redelijk eenduidig is en behoorlijk afwijkt van het Frans.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:42   #63
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gelijk heb je, onze Nederlandse taal met z'n Vlaamse dialecten dus
Oud 26 januari 2003, 15:43   #64
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Ik dacht dat jij Vlaanderen alleen maar zag als het oude graafschap?
Oud 26 januari 2003, 15:45   #65
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Neen...
Oud 26 januari 2003, 15:53   #66
Juju_La_Terreure
Partijlid

Juju_La_Terreure's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Juju_La_Terreure
Standaard

Als een buitenlander ( ook m'n kameraad in Slovakije en in Frankrijk ) vraagt welke taal ik spreek zal ik altijd 'Flämisch' of 'Flemish' of 'Flamand' zeggen, een taal die ongeveer hetzelfde is als het Nederlands. ( En het buitenland neemt dit gelukkig over ) De overgrote meerderheid is inderdaad hetzelfde maar men kan niet ontkennen dat er een klein verschil is in woordenschat, en zeker in uitspraak ( In nederland zitten ze met vreselijke tweeklanken ). En ik haat het om te zeggen dat ik een taal spreek die noemt naar een ander volk.
Dus ge ziet ook verdedigers van een unitaire staat België kunnen op bepaalde vlakken een Vlaams gevoel hebben, en maar goed ook Vlaanderen is en blijft een deel van België.

Ik ben Limburger en voel mij Belg.
maar ik spreek Vlaams.
En ik ben trots op ze alle drie !
Juju_La_Terreure is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:55   #67
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goed gesproken Juju!

Leve Vlaanderen binnen België! Leve België!
Oud 26 januari 2003, 16:16   #68
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
En ik haat het om te zeggen dat ik een taal spreek die noemt naar een ander volk.
Dat is volgens mij wel de enige reden hè. Ach gut toch, zo'n minderwaardigheidscomplex. De Duitsers van Meckelenburg tot Beieren spreken allemaal Duits volgens jou, maar de uitspraakverschillen binnen het Nederlands zijn groot genoeg om jouw taal Vlaams te noemen en de taal aan de overkant van de Maas Nederlands? 't Is goed met je!

Citaat:
Citaat:
Goed gesproken Juju!
Het is heel moeilijk om aan de verleiding te weerstaan zie ik...
Oud 26 januari 2003, 16:23   #69
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nee, maar waarom spreek je dan over "onze Vlaamse taal" i.p.v. 'de' Vlaamse talen (meervoud)? Ik hoor namelijk wel vaker mensen spreken over 'Vlaams', maar dat blijkt dan gewoon Nederlands te zijn. In Duitsland en Amerika denken ze soms echt dat 'Flämisch' of 'Flemish', de taal van het noordelijk deel van België, een aparte taal is; belachelijk natuurlijk. Over het zuidelijk deel weet men wèl goed dat het Frans is en geen Waals, hoewel het Waals volgens mij wel redelijk eenduidig is en behoorlijk afwijkt van het Frans.
Het Nederlands in Nederland noemt men vaak verkeerdelijk "Hollands", en dat in België verkeerdelijk "Vlaams". In werkelijkheid zijn zowel Hollands als Vlaams streektalen. Hollands wordt onder andere in de Nederlandse provincies Noord- en Zuid-Holland gesproken, en Vlaams in West-, Oost-, Frans- en Zeeuws-Vlaanderen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:29   #70
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Amai, Juju die verklaart een 'Vlaams gevoel' te hebben en dan nog eens Patriot die "Leve Vlaanderen!" roept....

Daar ben ik toch even niet goed van!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:31   #71
Dimitri

Standaard

Hollands een streektaal? Mijn taal wijkt niet af van het Algemeen Nederlands hoor, alleen het accent verschilt met Brabant, Limburg en Vlaanderen. Als 'Hollands', dat overigens ook in Utrecht, Zeeland, Flevoland en Gelderland gesproken wordt, een streektaal is, dan is AN ook een streektaal. Alleen bepaalde uitspraakvormen, zoals het Poldernederlands, wijken af, maar dat is geen reden om het een streektaal te noemen.
Oud 26 januari 2003, 16:54   #72
Tantist

Standaard

Citaat:
Neen...
Neen?
Oud 26 januari 2003, 16:58   #73
Tantist

Standaard

Effe ter illustratie...
Oud 26 januari 2003, 17:01   #74
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1

Wat ik dan niet snap is dat je dus niet in Vl�*�*nderen wil samenleven met West-Vlamingen, Antwerpenaren,... maar plots wèl in een Belgische context! Dat maakt toch geen verschil!?? Vlaanderen is toch nog altijd 60% van je "geliefde" Belgie, niet?
Ik heb niet gezegd dat ik niet wil samenleven. Ik heb nooit gezegd dat Limburg zich moet afscheuren. Ik ben gewoon voorstander van een verdere eerlijke autonomie voor provincies, waarin iedere provincie recht op krijgt waar hij recht op heeft.
Maar dat kan toch ook binnen Vlaanderen!!! Waarom moet dat dan persé in een Belgische context zijn? Net door dat slecht-werkende Belgische model wordt er veel geld weggegooid dat anders beter besteed zou kunnen worden.

Vóór Vlaanderen zijn wil NIET zeggen dat je tégen de provincies bent! Limburg mag voor mij zéker meer autonomie krijgen (als de Limburgers dat wensen), maar b�*nnen Vlaanderen. Daar is toch niks mis mee?
Dat is dan de eerste keer dat ik een Vlaams separatist het zelfbeschikkingsrecht van deelgebieden binnen Vlaanderen weet erkennen. Ook belgicisten hebben mij al provinciale autonomie aangeboden. Allez, we zijn op de goede weg. Misschien moet ik als West-Vlaming maar eens beide partijen tegen elkaar laten opbieden? Mijn vraagprijs: een fraktaalfederalisme van onderuit, zelfbeschikkingsrecht voor deelgebieden (en dus ook voor mijn streek en provincie), en een statuut naar Fries model voor mijn streektaal (het West-Vlaams dus). Wie biedt meer?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 26 januari 2003, 17:08   #75
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Effe ter illustratie...
Mag ik eens weten waarom men de grenzen van het Vlaams tot over de Vlaamse staatsgrens verdertrekt terwijl die bij de andere streektalen (Limburgs, Nedersaksisch, Brabants) plots aan de Vlaamse of Nederlandse staatsgrenzen lijken te stoppen? Ik dacht dat er ook nog Limburgs in Duitsland en sommige Waalse gemeenten werd gesproken, Nedersaksisch ook in Duitsland werd gesproken, en ook nog Brabants in sommige Waals-Brabantse gemeenten werd gesproken?

westhoek.jpg
Oud 26 januari 2003, 17:09   #76
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Wie biedt meer?
Je hebt het over het Fries model, dus je weet in welk land je dat kunt vinden hè. Ik denk alleen niet dat je veel kans maakt op het Fries model, aangezien West-Vlaams, zoals het kaartje hierboven aangeeft, i.t.t. Fries, Nedersaksisch en Limburgs, een Nederlandse streektaal is (de groene kleuren) en geen onafhankelijke streektaal.
Oud 26 januari 2003, 17:11   #77
Dimitri

Standaard

Limburgs wordt in Duitsland alleen gesproken in de (gemeente) Selfkant, de Duitse inham in Limburg waar Nederlands Limburg op z'n smalst is.
Oud 26 januari 2003, 17:14   #78
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hollands een streektaal? Mijn taal wijkt niet af van het Algemeen Nederlands hoor, alleen het accent verschilt met Brabant, Limburg en Vlaanderen. Als 'Hollands', dat overigens ook in Utrecht, Zeeland, Flevoland en Gelderland gesproken wordt, een streektaal is, dan is AN ook een streektaal. Alleen bepaalde uitspraakvormen, zoals het Poldernederlands, wijken af, maar dat is geen reden om het een streektaal te noemen.
Hollands is een streektaal die een standaardtaal is geworden die men "Nederlands" noemt.

westhoek.jpg
Oud 26 januari 2003, 17:17   #79
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Wie biedt meer?
Je hebt het over het Fries model, dus je weet in welk land je dat kunt vinden hè. Ik denk alleen niet dat je veel kans maakt op het Fries model, aangezien West-Vlaams, zoals het kaartje hierboven aangeeft, i.t.t. Fries, Nedersaksisch en Limburgs, een Nederlandse streektaal is (de groene kleuren) en geen onafhankelijke streektaal.
Het Fries staat er ook groen ingekleurd. Is Fries volgens dit kaartje dan ook een Nederlandse streektaal?

westhoek.jpg
Oud 26 januari 2003, 17:18   #80
Dimitri

Standaard

Mja, maar AN heeft toch wel een iets bredere basis dan alleen Holland? Ik bedoel, 'Vlaamse' woorden zijn ook toegestaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be