![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een tweede verschil is dat de directie en de aandeelhouders er BELANG BIJ HEBBEN om dat niet toe te laten of tenminste binnen de perken te houden. Dat zijn twee verschillen met staatstoestandjes, en ik heb ze zelf goed genoeg meegemaakt. Misbruiken met oogluikende goedkeuring van de baas, want eigenlijk wil die maar 1 ding: meer personeel, meer budget want zo is hij ook belangrijker. En meer budget, dat moet niet komen van minder budget van de collega baas, maar met meer overtuigingskracht naar boven toe. En daar denkt men precies hetzelfde. Er is geen harde grens om dat in te dijken, zoals in de prive, waar de verkoop uiteindelijk de pot is waaruit alles betaald moet worden.
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat er maar een manier is om het kwaad van het kapitalisme te elimineren, namelijk door de oprichting van een communistische economie! Wall Street financial analyst Michael Hudson: http://rt.com/programs/spotlight/fin...conomic-forum/ Zuid Amerika: http://topdocumentaryfilms.com/the-war-on-democracy/ Crisis In The Congo: Uncovering The Truth http://www.youtube.com/watch?v=vLV9s...mbedded#at=153 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De valsheid van hun denken berust hierin: Ze discuteren over de loonmatiging van werknemers, daarvoor laten ze dan bedrijven naar lageloonlanden verhuizen. Goede lonen van werknemers hebben immers altijd de drang naar automatisering en modernisering gestimuleerd, wat voor onze totale samenleving een zeer goede zaak was, de koopkracht en levensstandaard steeg. In West Europa is hard labeur verdwenen door automatisering en modernisering en niet door het verhuizen van onze bedrijven naar lage-loonlanden! De totale vrijheid van bedrijven om zich uit een samenleving terug te trekken wegens arbeidskost is voor deze samenleving slecht. Onbegrensde managersvrijheid zal ons uiteindelijk naar het stenen tijdperk terugslingeren. In tegenstelling tot ordinaire bandieten, die je geld of je leven willen, willen neoliberale managers je geld én je leven! De ideale maatschappij bestaat volgens de arrogante en dominante neoliberale elite uit: superrijke en hardwerkende superarme. Het kapitalisme op onze planeet wordt gedreven door een meedogenloze winsthonger en benut werknemers als loonslaven die zichzelf moeten beconcurreren met de laagste lonen en de slechtste werkvoorwaarden om te kunnen overleven. Om onze economie te verbeteren en om terug in de spiraal van de hoogconjunctuur te komen moeten we zoals vroeger de bedrijven stimuleren om te automatiseren en moderniseren dit om de arbeidskost te verminderen om te kunnen concurreren met andere. De goedkoopste arbeidskost is nog altijd een volledig geautomatiseerde economie. Door verenigde krachten van wetenschappers, machinebouwers, ingenieurs en arbeiders kan onze economie zich verder volledig automatiseren wat onze totale samenleving ten goede komt, dit is het einddoel van elke beschaafde en intelligente samenleving. Managers staan in voor de coördinatie en organisatie van deze, meer niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan moet je gewoon ingenieurs hebben om die dingen te ontwerpen, arbeiders om die dingen te installeren, softwareprogrammeurs om die dingen te programmeren, en onderhoudstechniekers om die dingen te onderhouden. EN al de rest gaat automatisch. Voorbeeld een windmolen: je ontwerpt, je installeert, je programmeert zijn werking, en dan af en toe een onderhoud... is dat nu slecht... het enige werk die overblijft is dus inderdaad die vier jobs. als je dat oneindig blijft doordoen dan kan je stellen zoals windmolens voor 20jaar energie leveren, dat alles wat we per jaar installeren voor ons goederen zal producere voor de volgende 20jaar..; |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wel juist is, is dat geweldpleging meestal een netto winst som heeft die negatief is: Als Joris het voedsel van Jan wil, en Joris gaat daarvoor vechten met Jan en Joris wint, dan is Jan waarschijnlijk serieus gewond of zelfs dood, misschien heeft Joris ook wonden opgelopen, en er is geen welvaart gekreeerd. Het bilan kan wel positief zijn voor Joris (hij heeft nu het voedsel van Jan), maar het is veel negatiever voor Jan, die niet alleen gewond is, maar ook nog eens zijn voedsel kwijt is. Maw, geweld is niet globaal produktief in de meeste gevallen. In het beste geval is geweld een soort van investering, door een andere geweldenaar te elimineren. Maar geweld produceert niks, het vernietigt enkel maar. In het bovenstaande geval kan je stellen dat Joris Jan heeft uitgebuit: de interactie was slechter voor Jan dan geen interactie, en Joris is er beter van geworden, maar hij is er minder "beter" van geworden dan Jan er "slechter" van geworden is. Dus uitbuiting. Had Jan de keuze gehad, dan had hij die gewelddadige confrontatie niet aangegaan. Daarentegen, ik zie niet goed in hoe ik door intellectuele inspanningen waar ik misschien beter in ben dan een andere, in een vergelijkbare situatie zit. Door diep na te denken vernietig ik niks. In het ergste geval denk ik na over een totaal futiel probleem dat tot niks dient. Dan heeft mijn nadenken tot niets geleid. Als ik dingen bedenk die mijn eigen welvaart kunnen verbeteren, en ik doe dat helemaal op mijzelf, dan heeft niemand daar zaken mee, en buit ik zeker niemand uit. Als ik dingen bedenk die mijn welvaart verhogen, en daarvoor heb ik hulp nodig van anderen, dan zal ik, om die anderen daarvan te overtuigen vrijwillig iets voor mij te doen, ze ook iets moeten teruggeven. Als die anderen dat aanvaarden wil dat zeggen dat ze dat een gunstige deal vinden. Ik zie niet goed in hoe ik die "uitbuit", in tegendeel, ik draag bij tot hun welvaart. En waarschijnlijk is de enige manier om tot mijn eigen welvaart bij te dragen, van iets te bedenken dat anderen ook graag willen zodat ik het hen kan verkopen. Telkens er zo een verkoop plaats vindt, word ik daar dus beter van, maar ook de klant (anders zou hij het niet kopen he), dus wordt de klant ook welvarender. Waar zit de uitbuiting ? Iedereen wint erbij. Ik win er misschien VEEL MEER bij dan al die anderen, maar dat is dan gewoon beter voor mij. De anderen winnen er ook bij, en kiezen ervoor, die worden toch niet uitgebuit ? Hun situatie is toch beter met ik die nadenk, dan met ik die niet nadenkt ? (opnieuw, de "ik" hier is een gedanken experiment ik he - voor karo).
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 september 2011 om 04:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
wat is het verschil? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin; je hebt echt geen idee waarom deze instelling als sociale filosofie niet echt duurzaam is?
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sla je mij de kop in, dan ga je het dus minder goed hebben, en gaan er waarschijnlijk veel andere mensen (allen die in dezelfde situatie zitten en in mij dus hun beste partner hebben gevonden om zaken te doen) het minder goed hebben. Natuurlijk kan je denken: ik sla je de kop in en STEEL JE BEDRIJF. Dat kan je doen natuurlijk, en ogenblikkelijk heb jij het natuurlijk beter (zoals Joris er ogenblikkelijk beter van werd door Jan aan te vallen en hem zijn voedsel af te pakken). Maar in de long run gaat het natuurlijk slecht aflopen. Want inderdaad, ofwel waren jullie ZELF IN STAAT om een bedrijf op te richten en geld te verdienen daarmee. Als dat zo was, dan zou voor een laag loon werken voor mij helemaal niet je beste keuze zijn, en dan was je totaal vrij om je eigen bedrijf op te richten met die anderen. Niks houdt jullie tegen. Je bent bij mij komen werken voor een laag loon omdat je blijkbaar niet in staat bent om zelf een bedrijf op te richten (er een stelen van iemand die het al gedaan heeft, in casu ik, dat wel natuurlijk, zoals Joris). Maar als die praktijk veralgemeend wordt, komen er geen bedrijven meer. Er zullen er nog enkele zijn (die die gestolen werden van hun oprichters), maar die zullen stilaan verdwijnen en er komen er geen nieuwe bij (mochten er nieuwe bijkomen door mensen die zelf een bedrijf oprichten, dan hadden die dat kunnen doen zonder iemand de kop in te slaan en hem zijn bedrijf af te pakken zoals ik al zegde). Wat je eigenlijk stelt is: het is niet moeilijk om eten te vinden: doe zoals Joris: ga op zoek naar een Jantje die eten heeft, sla die ineen, en neem hem zijn eten af: zo bekom je eten. Je ziet wel dat dat niet houdbaar is op lange termijn: er is op den duur niemand die nog eten maakt ! Een tijdje werkt dat wel, want in het huidige systeem zijn er Jantjes die eten hebben (mensen die bedrijven opgericht hebben) en je kan dat een tijdje gaan stelen en daarvan profiteren. Maar in de long run gaan er geen bedrijven meer komen. Die kunnen je dan ZELFS geen laag loon meer geven, en je zal dan beseffen dat dat lage loon uiteindelijk inderdaad de beste optie was die je had. Tenzij je zelf een bedrijf opricht, en er is eerlijk gezegd niemand die je tegenhoudt. Nadat alle Jantjes hun kop zijn ingeslagen, en al hun eten is gepakt door de Jorissen, als het op is, zullen de Jorissen beseffen dat die Jantjes verdorie niet zo slecht waren, toen ze nu en dan een korst weggaven aan de Jorissen. Want nu hebben de Jorissen zelfs geen korst meer (geen job met laag loon).
![]() |