Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 augustus 2011, 11:17   #61
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het vervelende aan die Francofone Siedlung is , Mr Everytime, dat eenmaal jouw Franstaligen met voldoende zijn, zij territoriale eisen gaan stellen.
En niet alleen in de zes Randgemeenten , maar ook daarbuiten.
Dat is het probleem. Als ze niet kunnen aanvaarden dat ze zich in een Vlaamse gemeente bevinden, kunnen ze maar beter opkrassen. Aangezien de grens blijkbaar niet geheel duidelijk is, maken we er beter een staatsgrens van.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 21 augustus 2011, 11:26   #62
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben het volledig met u eens dat we niet zozeer de Franse taal moeten aanleren om de Belgische Franstaligen ter wille te zijn. Ikzelf apprecieer slechts het Frans tegen de achtergrond van een zekere interesse voor de Franse literatuur. Maar dat is dan ook al.
Zo ook het idee van Frans als verplichte taal te handhaven enkel en alleen om de mensen te dwingen het te leren en omdat bij het wegvallen van de verplichting anders haast niemand meer voor het Frans zou opteren, zoals iemand het ooit eens stelde tegenover mij, vind ik ook niet alleen getuigen van een behoorlijk gebrek aan vertrouwen in je medevlamingen, maar zorgt juist ook voor die contraproductieve reactie. Ik ben er zeker van dat er nog steeds behoorlijk wat mensen geïnteresseerd zouden zijn om voor Frans te kiezen en die zouden het dan bovendien ook nog eens met een stuk meer enthousiasme studeren en zodoende uiteindelijk ook grondiger beheersen dan nu.
SDG is offline  
Oud 21 augustus 2011, 11:31   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Dat is het probleem. Als ze niet kunnen aanvaarden dat ze zich in een Vlaamse gemeente bevinden, kunnen ze maar beter opkrassen. Aangezien de grens blijkbaar niet geheel duidelijk is, maken we er beter een staatsgrens van.
Schijnexcuus. Een zeker Vlaanderen heeft het gewoon moeilijk met de sterke Franstalige aanwezigheid in een bepaalde deel van Vlaanderen. De Franstaligen die er leven, zullen helemaal niet opkrassen. Het bestaan van het Vlaams-Nationalisme moet zowiezo de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen nog meer versterken, wat mij betreft.
Everytime is offline  
Oud 21 augustus 2011, 11:35   #64
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Schijnexcuus. Een zeker Vlaanderen heeft het gewoon moeilijk met de sterke Franstalige aanwezigheid in een bepaalde deel van Vlaanderen. De Franstaligen die er leven, zullen helemaal niet opkrassen. Het bestaan van het Vlaams-Nationalisme moet zowiezo de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen nog meer versterken, wat mij betreft.
Ze moeten helemaal niet opkrassen zolang ze maar aanvaarden dat de enige voertaal het Nederlands is, en dat dat zo zal blijven ongeacht hoeveel franstaligen er komen wonen. Als ze de Vlaamse onwil om vrolijk het eigen gebied uit handen te geven al beschouwen als 'tracasseries flamandes', dan kan ik me voorstellen dat ze zich meer op hun gemak zouden voelen in Brussel of Waals-Brabant.
Oud 21 augustus 2011, 12:12   #65
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
..., maar beweren dat binnen de twintig jaar geheel Vlaams-Brabant (nota bene inclusief Leuven/Oost-Brabant) Frans spreekt kan men niet serieus nemen.
Oh?

Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben

Zelf zie ik Leuven en omgeving niet snel verfransen. Zie kaart.
Voor de rest zal je in 2012 al kunnen zien hoe snel de verfransing verloopt in andere gedeeltes van VL Br.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 21 augustus 2011, 12:14   #66
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh?

Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben

Voor de rest zal je in 2012 al kunnen zien hoe snel de verfransing verloopt in andere gedeeltes van VL Br.
Welk kweekprogramma van de Franstaligen moet daarvoor zorgen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 21 augustus 2011, 12:22   #67
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
.

Ligt het probleem soms niet in de definitie van "een Vlaamse productie"? Wanneer een Engelstalige djingle wordt in elkaar geflanst door bv. een Milo, dan vermoed ik dat het ook kan bestempeld worden als een "Vlaamse" productie.
Die term is zeer bewust gekozen door een (NVA , sic) minister. Op aanvraag trouwens van een aantal VRT baronnen die een taalquotum pertinent niet willen.
En inderdaad stimuleert dit decreet alle Vlaamse artiesten om zich van het Engels of Frans te bedienen. Als ze op de mainstream Vlaamse radio en tv willen tenminste.

Een taalquotum voor de Vlaamse radio zou, in eerste instantie, zeker betekenen dat het aantal Vlaamse producties dramatisch zou afnemen in de Vlaamse media.

Citaat:
.

Als de Franstaligen het hebben kunnen "volhouden" toen ze slechts met 20 % waren, dan is er volstrekt geen reden waarom de Vlamingen het met het Nederlands niet zouden kunnen volhouden als ze met 20 % zijn.
In 1982 nog waren de Vlamingen in Brussel met 20 %.

Het is nu 6 %.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Welk kweekprogramma van de Franstaligen moet daarvoor zorgen?
De 800.000 immigranten in Brussel?
Het en masse uit de Rand wegtrekken van de jonge Vlaamse gezinnen?
Afsterven van de oudere Vlaamse generaties?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 21 augustus 2011 om 12:25.
Oud 21 augustus 2011, 12:23   #68
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Zouden ze begrijpen wat TAALGRENS betekent?
Mogen we dat vergelijken met een STAATSGRENS?
Of komt dat dan weer slecht uit?
Another Jack is offline  
Oud 21 augustus 2011, 12:24   #69
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oh?

Paars = HV

Mijn verontschuldigingen, ik zie mensen het vaak losjes over 'Vlaams-Brabant' hebben en dacht dat jij dat ook deed. Ik vind de veronderstelling dat geheel Halle-Vilvoorde in de nabije toekomst franstalig zal zijn trouwens ook al enigszins overdreven. Een stad als Halle bijvoorbeeld ligt op voldoende afstand van Brussel en is zelf een regionaal centrum. Daar is dan ook geen enkel franstalig gemeenteraadslid.

Citaat:
Goed. En wat stel je concreet van extra maatregelen voor om dit tegen te houden? Pas op, ik vind je voorspellingen sterk overdreven, maar men moet er natuurlijk nog steeds alles aan doen om er voor te zorgen dat ze niet uitkomen.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 21 augustus 2011 om 12:25.
Oud 21 augustus 2011, 12:57   #70
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...ar-garage.aspxOndertussen teistert Maigain Wallonië
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)

Laatst gewijzigd door Perzik : 21 augustus 2011 om 12:57.
Perzik is offline  
Oud 21 augustus 2011, 14:12   #71
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh?

Paars = HV

De wet van Eberhard: naarmate een forumdiscussie langer duurt neemt de kans dat Eberhard zijn kleurtekeningetje post toe tot ongeveer één.
fonne is offline  
Oud 21 augustus 2011, 14:15   #72
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De wet van Eberhard: naarmate een forumdiscussie langer duurt neemt de kans dat Eberhard zijn kleurtekeningetje post toe tot ongeveer één.
Hij moet wel beter leren kleuren vind ik - 't is precies door een kind van vijf gemaakt...
Oud 21 augustus 2011, 14:18   #73
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De wet van Eberhard: naarm ate een forumdiscussie langer duurt neemt de kans dat Eberhard zijn kleurtekeningetje post toe tot ongeveer één.
Is dat zoiets als Godwin bij de belgicisten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 21 augustus 2011, 14:23   #74
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Is dat zoiets als Godwin bij de belgicisten?
Is dat niet gewoon Godwin? Het duurt meestal 0,4 milliseconden voor een Vlaams nationalist aan de collaboratie gelinkd wordt...
Oud 21 augustus 2011, 14:30   #75
Zita
Vreemdeling

Zita's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn verontschuldigingen, ik zie mensen het vaak losjes over 'Vlaams-Brabant' hebben en dacht dat jij dat ook deed. Ik vind de veronderstelling dat geheel Halle-Vilvoorde in de nabije toekomst franstalig zal zijn trouwens ook al enigszins overdreven. Een stad als Halle bijvoorbeeld ligt op voldoende afstand van Brussel en is zelf een regionaal centrum. Daar is dan ook geen enkel franstalig gemeenteraadslid.
Franstalige gemeenteraadsleden nog niet, maar wel al restaurants waar men geen Nederlands spreekt. Hoe lang duurt het dan nog voor er franstalige gemeenteraadsleden komen? Januari 2013?
Zita is offline  
Oud 21 augustus 2011, 14:53   #76
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pas op, ik vind je voorspellingen sterk overdreven, ....
Zomaar wat cijfers van Kind & Gezin uit 2010 over het taalgebruik van gezinnen die zij bezochten:

Eerste cijfer betreft 2009, het tweede 2010

Nederlands als thuistaal:

Beersel: van 53,1% naar 44,2%
Kampenhout: van 92,3% naar 83,6%
Lennik: van 72,8% naar 61,7%
Londerzeel: van 92,2% naar 79,2%,
Meise: van 66,2% naar 56,2%
Merchtem: van 81,7% naar 72,4%
Wemmel: van 27,2% naar 18,3%
Zaventem: van 33,8% naar 25%.

Gaat hard hoor...
http://www.youtube.com/watch?v=MOLvplhFCoI
Oud 21 augustus 2011, 14:57   #77
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Zomaar wat cijfers van Kind & Gezin uit 2010 over het taalgebruik van gezinnen die zij bezochten:

Gaat hard hoor...
Goed. En jouw voorstel is?
Oud 21 augustus 2011, 15:01   #78
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zita Bekijk bericht
Franstalige gemeenteraadsleden nog niet, maar wel al restaurants waar men geen Nederlands spreekt. Hoe lang duurt het dan nog voor er franstalige gemeenteraadsleden komen? Januari 2013?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een dergelijk restaurant gedijt; je hebt hopelijk toch je ongenoegen geuit. Op dat soort situaties hoort men uitgesproken negatief te reageren, zowel informeel als van officiële kant.
Oud 21 augustus 2011, 15:09   #79
Zita
Vreemdeling

Zita's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gaat hard hoor...
En zegt deze statistiek ook ergens welke taal door de rest van de gezinnen wordt gesproken?
Zita is offline  
Oud 21 augustus 2011, 15:12   #80
Zita
Vreemdeling

Zita's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een dergelijk restaurant gedijt; je hebt hopelijk toch je ongenoegen geuit. Op dat soort situaties hoort men uitgesproken negatief te reageren, zowel informeel als van officiële kant.
Ik bezoek dergelijke restaurants niet. Een restaurant met een Franse naam is voor mij al zoiets als 'hier wenst men jou niet'. Heb het van collega's gehoord.
Zita is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be