Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2011, 23:12   #61
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
en hoeveel Britse ouders kunnen tot 10.000£/jaar inschrijvingsgeld betalen om hun kinderen hogere studies te laten doen.........??????????
En dat is enkel voor het inschrijven...Die studenten moeten dan ook nog ergens wonen, en eten. In grootsteden kost wonen alleen al een klein fortuintje...
De bedoeling is dat enkel rijkeluiskindjes nog naar de universiteit gaan.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 23:14   #62
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
'k weet niet.

Hoeveel kunnen dat?

En hoeveel zouden dat moeten kunnen?
Al degenen die intellectueel begaafd zijn zouden in staat moeten zijn om hogere studies te volgen. Niet enkel degenen wiens ouders grof geld verdienen, of een groot fortuin geërfd hebben.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 00:20   #63
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Al degenen die intellectueel begaafd zijn zouden in staat moeten zijn om hogere studies te volgen. Niet enkel degenen wiens ouders grof geld verdienen, of een groot fortuin geërfd hebben.
Daarom dat een systeem waarbij ze 10 000 euro op tafel moeten leggen voor verdere studies beter is dan ons systeem; wij hebben veel meer last van het systeem dat je hier aanklaagt, om duidelijke redenen.

Maar je hebt niet geantwoord op de vraag.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 07:23   #64
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het percentage beursstudenten ligt er wel iets hoger.

Beursstudent word je uiteraard niet met een IQ van 70 en een drugsverleden op het middelbaar.

De kans op een (vaak volledige) beurs als je een goed presterende scholier bent met goed gedrag en de wil om vooruit te komen in het leven, is groot.

Noem me hard, maar ergens vind ik dat niet oneerlijk.
Oud 12 september 2011, 11:06   #65
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
En dat is enkel voor het inschrijven...Die studenten moeten dan ook nog ergens wonen, en eten. In grootsteden kost wonen alleen al een klein fortuintje...
De bedoeling is dat enkel rijkeluiskindjes nog naar de universiteit gaan.
Zo is dat, heeft er iemand weet van of ze daar ook van start zijn gegaan met leningen om te kunnen/mogen studeren?
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 11:07   #66
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Daarom dat een systeem waarbij ze 10 000 euro op tafel moeten leggen voor verdere studies beter is dan ons systeem; wij hebben veel meer last van het systeem dat je hier aanklaagt, om duidelijke redenen.

Maar je hebt niet geantwoord op de vraag.
Jij bent gek, waarom zou dat dan beter zijn?
Oud 12 september 2011, 11:34   #67
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Zo is dat, heeft er iemand weet van of ze daar ook van start zijn gegaan met leningen om te kunnen/mogen studeren?
Euh, dat bestaat er al tientallen jaren.

EDIT: dat bestaat trouwens hier ook.

Laatst gewijzigd door lombas : 12 september 2011 om 11:34.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 11:36   #68
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh, dat bestaat er al tientallen jaren.

EDIT: dat bestaat trouwens hier ook.
Ja natuurlijk wel, maar als student wil ik zeggen. Het systeem zoals in de VS, ik denk dat je als student hier niet zomaar naar de bank kan stappen om pakweg 20.000 euro te gaan lenen voor uw studies. Of vergis ik mij?
Oud 12 september 2011, 11:41   #69
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij bent gek, waarom zou dat dan beter zijn?
Nog zo gek niet:

omdat de elite dan minder last heeft van slimme proletariërs.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 11:46   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk wel, maar als student wil ik zeggen. Het systeem zoals in de VS, ik denk dat je als student hier niet zomaar naar de bank kan stappen om pakweg 20.000 euro te gaan lenen voor uw studies. Of vergis ik mij?
Ik meen van wel.

In Groot-Brittannië (en Nederland bijvoorbeeld) bestaat het al heel lang.

Je krijgt natuurlijk gemakkelijker een beurs als je iets waardevol gaat studeren (wetenschappen, ingenieur, ...) dan wanneer je jezelf gaat amuseren om een waardeloos vodje aan te schaffen (geschiedenis, letteren, ...).

Hoe dan ook, zoals ik reeds heb uitgelegd, is het systeem in mijn ogen zeker niet slecht. Beurzen zijn talrijk, en als je een slimme kop hebt en een goed gedrag komt het allemaal wel in orde.

De arme dommeriken komen dus niet aan bod. De rijke wel --- maar de sociale evolutie zal er dan wel voor zorgen dat zulke telgen des te sneller onderuit gaan (verbrassen van fortuin, ...).

Laatst gewijzigd door lombas : 12 september 2011 om 11:47.
Oud 12 september 2011, 12:01   #71
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik meen van wel.

In Groot-Brittannië (en Nederland bijvoorbeeld) bestaat het al heel lang.

Je krijgt natuurlijk gemakkelijker een beurs als je iets waardevol gaat studeren (wetenschappen, ingenieur, ...) dan wanneer je jezelf gaat amuseren om een waardeloos vodje aan te schaffen (geschiedenis, letteren, ...).

Hoe dan ook, zoals ik reeds heb uitgelegd, is het systeem in mijn ogen zeker niet slecht. Beurzen zijn talrijk, en als je een slimme kop hebt en een goed gedrag komt het allemaal wel in orde.

De arme dommeriken komen dus niet aan bod. De rijke wel --- maar de sociale evolutie zal er dan wel voor zorgen dat zulke telgen des te sneller onderuit gaan (verbrassen van fortuin, ...).
Ik heb het eens opgezocht en het klopt, dit wil men dus nog uitvergroten? Studenten moeten zich dus nog voor dat ze beginnen werken in de schulden steken? http://www.financus.eu/studieleningen/
Oud 12 september 2011, 12:04   #72
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het eens opgezocht en het klopt, dit wil men dus nog uitvergroten? Studenten moeten zich dus nog voor dat ze beginnen werken in de schulden steken? http://www.financus.eu/studieleningen/
zo gek is dat toch niet ... lijkt me principe van de gebruiker betaalt ... kwestie ook van goeie resultaten te boeken en een beetje assertief onderhandelen in je eerste job ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 12:09   #73
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een investering zoals een ander. Het leert je in elk geval verantwoordelijkheidszin.
Oud 12 september 2011, 12:11   #74
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een investering zoals een ander. Het leert je in elk geval verantwoordelijkheidszin.
Die lening is er dus enkel voor de minder bedeelden, het weerhoud een hele hoop mensen ook van verder studeren.
Oud 12 september 2011, 12:12   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Die lening is er dus enkel voor de minder bedeelden, het weerhoud een hele hoop mensen ook van verder studeren.
nee, juist niet, de lening garandeert iedereen access ... de rest moet je zelf doen

en ik heb zo'n vermoeden dat studenten met lening ... mss wel eens beter zouden kunnen gaan presteren dan studenten die t toch maar onder hun kont geschoven krijgen ... niet dan ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 12:16   #76
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee, juist niet, de lening garandeert iedereen access ... de rest moet je zelf doen

en ik heb zo'n vermoeden dat studenten met lening ... mss wel eens beter zouden kunnen gaan presteren dan studenten die t toch maar onder hun kont geschoven krijgen ... niet dan ?
Toch niet, de gevolgen kunnen ook zijn dat ouders voor deze torenhoge kost opdraaien en zij zich in de schulden steken. Dat is de realiteit, dat is wat men ook ziet in de VS, daarnaast lopen er in de VS ook studenten rond die jaren lang die schulden meedragen. Het is dus niet op 1,2,3 opgelost, onderwijs hoort gratis te zijn. Het mag wel iets kosten, maar zeker geen extra last zijn op de nu al veel lagere doorsnee gezinsinkomens.
Oud 12 september 2011, 12:21   #77
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch niet, de gevolgen kunnen ook zijn dat ouders voor deze torenhoge kost opdraaien en zij zich in de schulden steken. Dat is de realiteit, dat is wat men ook ziet in de VS, daarnaast lopen er in de VS ook studenten rond die jaren lang die schulden meedragen. Het is dus niet op 1,2,3 opgelost, onderwijs hoort gratis te zijn. Het mag wel iets kosten, maar zeker geen extra last zijn op de nu al veel lagere doorsnee gezinsinkomens.
Het gaat hier om hoger onderwijs. Zoals ik al eerder heb gezegd, is de kans dat je een beurs krijgt als je wat hersenen en een lieve glimlach hebt betrekkelijk groot.

Ik begin nu mijn derde jaar te werken, en ik heb een nutteloos diploma (twee masters in saaiheid). Vrienden van me (met dezelfde leeftijd) studeren nog altijd en zitten in 3de bach, &c. Proberen maar wat aan.

Het systeem zoals in het VK dwingt studenten om:

- verantwoord om te gaan met hun keuzes
- doelstellingen op te maken voor het leven
- zichzelf beter te kennen (ie: kan ik het wel aan?)
- een realistische kijk op de wereld te ontwikkelen

En dit door ofwel het sponsorprogramma door de beursverlenende instelling (vaak bedrijven, kerken, ngo's, de overheid, scholen, ... "ik heb al iets bewezen en krijg nu kansen") ofwel door een lening ("ik moet mezelf nog bewijzen en moet kansen creëren").

Laatst gewijzigd door lombas : 12 september 2011 om 12:22.
Oud 12 september 2011, 12:24   #78
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Karo
onderwijs hoort gratis te zijn.
Zelfs verplicht onderwijs is nog niet volledig gratis.
Oud 12 september 2011, 12:26   #79
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Lombas
Het systeem zoals in het VK dwingt studenten om:
te gaan werken (behalve de rijkjes)
Oud 12 september 2011, 12:29   #80
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja
En dat is een gunst die vroeger niet bestond, je moest dan rijke familie lastig vallen om te lenen of kennissen (als je ma of pa of beide arm waren)
In d e meeste Westerse landen promoveren de meeste arme studenten met een schuldenlast waar ze eerst jaren kunnen werkend voor afbetalen.

Een ander aspect zijn de drop-outs:
vroeger waren die vrij en vrolijk
nu zijn die ook schuldendoorspekt

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 september 2011 om 12:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be