Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou de hoofdstad van het herenigd Nederland moeten worden?
Amsterdam 4 14,29%
Antwerpen 7 25,00%
Brussel 9 32,14%
Den Haag 2 7,14%
Een andere stad 6 21,43%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2004, 16:27   #61
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

BTW, united holland sucks!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 16:58   #62
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik zal kort zijn, Cunning. Het is blijkbaar toch niet meer de bedoeling dat ik op al je punten reageer.

Natuurlijk is mijn standpunt emotioneel gekleurd. Een zaak als nationaliteit is nu eenmaal emotie. Ik voel me verre van Nederlander, ondanks mijn bewondering voor sommige punten van hun staatsbestel (zoals een strakkere ruimtelijke ordening, en meer respect voor het milieu (voor zover ik dat natuurlijk van hieruit kan zien). Ik voel me een Vlaamse Belg, en het verdwijnen van gelijk welk van de twee zou me verdriet doen. En ik vrees, dat er niet zoveel mensen zijn, die zich wel zouden thuisvoelen in een eengemaakt Nederland.

Dat ik je tutoyeer, mijn excuses als het stoorde, ik heb de neiging om dat te doen, op een forum. Zeker in gesprek met een Nederlander.
Ik wil je trouwens feliciteren met je zeer goede kennis van het Nederlands.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 23:34   #63
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ik zal kort zijn, Cunning. Het is blijkbaar toch niet meer de bedoeling dat ik op al je punten reageer.
Je mag op al mijn punten reageren, maar dan wil ik graag argumenten zien en geen leuzes. Daar kan ik verder niets mee.

Citaat:
Natuurlijk is mijn standpunt emotioneel gekleurd. Een zaak als nationaliteit is nu eenmaal emotie.
Ik respecteer je emoties, maar als je dat zowat als je enige argument gebruikt, dan zijn we gauw uitgeluld en blijft iedereen bij zijn standpunt.

Citaat:
En ik vrees, dat er niet zoveel mensen zijn, die zich wel zouden thuisvoelen in een eengemaakt Nederland.
Waarom niet als je ze uitlegt dat er in hun provincie qua wetten en regelingen niet veel hoeft te veranderen en dat ze er tegelijkertijd een hoop voordelen bij krijgen?

Citaat:
Dat ik je tutoyeer, mijn excuses als het stoorde, ik heb de neiging om dat te doen, op een forum. Zeker in gesprek met een Nederlander.
Dat vind ik ook niet erg, ik stelde deze verandering in de manier waarop je me aansprak gewoon terloops even vast.

Citaat:
Ik wil je trouwens feliciteren met je zeer goede kennis van het Nederlands.
Dank je. Het is alweer een hele poos geleden sinds ik met mijn studie Nederlands was begonnen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 23:47   #64
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik de eerste die durft?

OK. Brussel vernederlandsen is tegen de rechten van de mens, en de rechten van minderheden in Europa. Plus, het zal gewoon niet werken.
Het zou weer niet van zo'n achterlijke groene moeten komen! Brussel is een Vlaamse (want Brabantse) stad! De Franstaligen zijn inwijkelingen OF Vlamingen die zich hebben laten verfransen. Er is dus helemaal niks tegen die (overigens onnozele!) rechten van de mens of rechten van de minderheden.

In elk geval bedankt om nog maar eens de noodzaak te bewijzen van wat ik al lang zeg, namelijk dat ongeveer 30000 linksen in Vlaanderen uit de maatschappij moeten geliquideerd worden, wegens volksverraad en subversie.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 23:49   #65
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Vanwaar haalt u die cijfers?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 00:20   #66
groentje
Minister-President

Standaard

Cunning, veel argumenten heb ik niet. Ik stel me alleen ook vragen bij veel van jouw argumenten. Ik ben er gewoon niet zo zeker van, dat Vlamingen staan te springen, om bij het 'welvarende' Nederland te komen.
Je stelt, dat een eengemaakt Nederland sowieso sterker, en beter is. Als ik kijk naar kleine staten als Estland, kan klein ook goed werken. Ik weet ook niet, of de schaalvergroting wel zoveel beter gaat werken. Maar het zijn inderdaad alleen maar twijfels. U heeft echter ook nog niet veel moeite gedaan om mij daarvan af te helpen.
Je wil van een hoop niveaus af. Ik zie eigenlijk net een tendens, om de lagere niveaus te versterken, ook in Nederland. Omdat het beter bestuur zou opleveren. OK, dat is ook niet altijd waar, maar het moment dat de regio's in Frankrijk de zeggenschap over de lokale treinen kregen, verbeterde het aanbod doorgaans een heel stuk.
Je hebt een coördinerend niveau nodig, bij voorkeur nationaal, maar opnieuw lijkt me de huidige toestand echt niet zo slecht.

Mijn standpunt is in die zin tweeledig. Ik betwijfel of het een verbetering is, en ik vraag me af of er nood aan is. Ik denk het niet.
Oud 21 juni 2004, 13:47   #67
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Cunning, veel argumenten heb ik niet.
Dat is wat ik zelf ook al eerder heb gezegd en dat is ook de reden waarom ik stelde dat een voortzetting van dit gesprek nutteloos was.

Citaat:
Ik stel me alleen ook vragen bij veel van jouw argumenten. Ik ben er gewoon niet zo zeker van, dat Vlamingen staan te springen, om bij het 'welvarende' Nederland te komen.
Dat is geen juiste interpretatie van mijn woorden. Jij hebt het blijkbaar over een opslorping van Vlaanderen door Nederland ("erbij komen") en ik heb het over een hereniging in een nieuwe staatsstructuur (samenkomen).

Citaat:
Je stelt, dat een eengemaakt Nederland sowieso sterker, en beter is.
De kans erop is groot, vooral bij goed beleid.

Citaat:
Als ik kijk naar kleine staten als Estland, kan klein ook goed werken.
Hoeveel weet je af van Estland? Weet je dat veel Esten vuil werk doen in Finland om geld te verdienen? En de reden waarom Estland zo gebrand was om lid van de EU te worden is juist het feit dat hun economie niet sterk genoeg is om het land makkellijk zelfstandig te laten overleven.

Citaat:
Maar het zijn inderdaad alleen maar twijfels. U heeft echter ook nog niet veel moeite gedaan om mij daarvan af te helpen.
Jij hebt geen moeite gedaan om mijn argumenten met argumeten te bestrijden.

Citaat:
Je wil van een hoop niveaus af. Ik zie eigenlijk net een tendens, om de lagere niveaus te versterken, ook in Nederland. Omdat het beter bestuur zou opleveren. OK, dat is ook niet altijd waar, maar het moment dat de regio's in Frankrijk de zeggenschap over de lokale treinen kregen, verbeterde het aanbod doorgaans een heel stuk.
Heb je wel goed gelezen wat ik in die zin heb voorgesteld? Ik heb de indruk van niet.

Citaat:
Je hebt een coördinerend niveau nodig, bij voorkeur nationaal, maar opnieuw lijkt me de huidige toestand echt niet zo slecht.
De laatste verkiezingen voor het Vlaams parlement wijzen uit dat heel veel Vlamingen je standpunt niet delen.

Citaat:
Mijn standpunt is in die zin tweeledig. Ik betwijfel of het een verbetering is, en ik vraag me af of er nood aan is. Ik denk het niet.
Dat was me al lang duidelijk. Maar argumenten heb je niet, naar je eigen zeggen. Einde gesprek.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 14:24   #68
Vossie
Vreemdeling

Standaard

In Nederland worden/zijn heel veel gemeentes samengevoegd om efficienter te werken.
Hoe het er momenteel in België aan toe gaat is natuurlijk totaal inefficient! 8)
Ik kom idd (inderdaad) uit Holland (Zuid-Holland) en heb niet het idee dat Brabanders of Groningers het er moeilijk mee hebben dat Holland het centrum van het land is. Dat is zo gegroeid in de loop van de tijd.
Ik ben voor één Nederland en vind het een goed idee om een Vlaamse stad te betrekken bij Nederland als een 'belangrijke' stad zeg maar.
Momenteel zou qua uitstraling en voorzieningen alleen Brussel in aanmerking komen. Maar ik vind dat Brussel nog niet klaar is als stad voor een Nederlandse regering. Zorg eerst maar dat Brussel een Nederlandse stad wordt, dan praten we wel verder.
Ik heb eerder ook gezegd dat ik Vlaams-Brabant en Waals-Brabant als één provincie zou willen herenigen, een Nederlanse provincie wel te verstaan. Dit omdat Brabant één provincie IS en omdat Brabant ook een Nederlandstalige provincie is, als ik het goed heb is de provincie in 1995 opgedeeld in twee delen, door de oprukkende franstaligen.
Ook zou het Waalse deel als een buffer kunnen werken tussen Brussel en Frankrijk/Wallonië. Dus om de Fransen nog verder van de stad te verdrijven. 8)
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 17:37   #69
groentje
Minister-President

Standaard

@Vossie:
Daarom dat heel wat gemeentes op hun achterste poten stonden, dat ze moesten samengaan. Ik meen mij verhalen te herinneren, van de fusie tussen Sluis-Breskens-Aardenburg in Zeeuws-Vlaanderen. Het lijkt me niet meteen goed bestuur, om fusies door te voeren boven de hoofden van de mensen uit, zeker als die niet willen. In Vlaanderen hebben ze dat al in de jaren '70 gedaan, en op heel wat plaatsen draait het nog niet. En de entiteiten zijn nog kleiner...

Brabant is geen Nederlandstalige provincie geweest. Voor de splitsing was Brabant de enige tweetalige provincie van België, de taalgrens, die vastligt vanin de de jaren '50, loopt dwars door Brabant. De organische, niet de wettelijke, taalgrens verschuitft eigenlijk alleen nog echt rond Brussel, niet van Wallonië naar Vlaanderen.

EDIT: een provincie vergeten: Luik: Duits/Franstalig
Oud 21 juni 2004, 17:56   #70
Vossie
Vreemdeling

Standaard

Okee... maar Brabant lijkt me een Nederlandse provincie...
Gewoon door de naam vooral...
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 18:34   #71
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Okee... maar Brabant lijkt me een Nederlandse provincie...
Gewoon door de naam vooral...
Frankrijk dat klinkt ook Nederlands eh

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2004, 13:08   #72
KillBE
Vreemdeling

KillBE's schermafbeelding

Standaard

Foundation schreef:
Citaat:
Enig verschil: als Vlaanderen onafhankelijk wordt mét brussel, zal Vlaanderen voor alles wat Franstalig is ook moeten betalen, daar waar nu bijvoorbeeld nog een groot deel van het het geld van Wallonië komt. Lap, nog wat meer transfers, en nu voor het in stand houden van de Franstalige minderheid in dat groot-nederland van u.
U maakt hier een grove vergissing:
Als Brussel terug bij Vlaanderen hoort, is er voor het Frans geen toekomst meer.
Geert Bourgeois van het NVA heeft het voor de federale verkiezingen van 2003 mooi uit de doeken gedaan:
De huidige verfransing van Brussel moet met een uitstervingsbeleid ongedaan worden gemaakt.
D.w.z.: ALLE kinderen die 6 jaar worden kunnen ENKEL nog naar een Nederlandstalige school. Diegenen die ouder zijn en hun studies reeds begonnen zijn, kunnen die afmaken in de taal dat ze begonnen zijn, of eventueel overschakelen naar het Nederlands als zij dat willen.
Op termijn -3 a 4 generaties- spreekt er dus niemand nog Frans.
Geen oorlog tussen Vlamingen en Walen, geen woelige omwentelingen, gewoon de tijd zijn gang laten gaan en het "probleem Brussel" is gewoon opgelost.

Veel Vlamingen of Brusselaars vinden dat misschien crue, maar hoe denk je dat de verfransing ooit ontstaan is?
Door het massaal investeren in Franstalig onderwijs in de jaren '50 en '60 en niets anders! Waarom zou de omgekeerde beweging dan ineens "strijdig zijn met de rechten van de mens"? Niemand heeft de Vlaamse Brusselaars ooit gevraagd ofdat het "strijdig was met de rechten van de mens" om plotseling massaal beginnen te investeren in het Franstalig onderwijs?

Zodus, los het probleem bij de bron op: het onderwijs.
Als Brussel terug bij Vlaanderen behoort, wordt het Franstalig onderwijs gewoon afgeschaft.
Brussel wordt dan een faciliteitengemeente voor de franstaligen. Maar niet zoals we dat nu kennen he! Echt beperkt in tijd, zonder mogelijkheid om het ooit maar permanent te maken.

Verder zou een stuggere houding van de Vlamingen t.o.v. het Frans wel eens kunnen helpen in Brussel.
Vlamingen schakelen altijd over in de taal van hun gesprekspartner als ze de taal machtig zijn. Spreekt er iemand Frans? De Vlaming schakelt over in het Frans. Idem dito met het Engels of Duits: wij Vlamingen switchen maar van taal.
Dat is natuurlijk een prachtige gave, maar het helpt ons niet te Brussel.
Ik ken Polen die hier 4 maanden wonen. Zij spreken beter Nederlands dan sommige Walen of Brusselaars die hier al 35 jaar wonen.
Hoe komt dat denk je? Omdat wij Vlamingen geen Pools spreken en het bijgevolg aan de Polen is om Nederlands te spreken.

Daarom mijn oproep aan ALLE Vlamingen die regelmatig in Brussel moeten zijn:
Als je in bar, restaurant, supermarkt of wat dan ook bent: vraag alles in het Nederlands. Antwoordt men terug in het Frans?
Zeg dan: "Ik begrijp je niet, mijn Frans is zeer slecht."
Ik heb in een Delhaize in Brussel een mooi staaltje gezien:
Vlaming rekent af aan de kassa. De kassierster WEIGERT om Nederlands te praten. De Vlaamse klant vertikt het om Frans te spreken. De ruzie gaat in crecendo en finaal verlaat de Vlaamse klant de Delhaize zonder zijn waren. Hij liet gewoon alles achter op de band.
Gevolg: na korte tijd werd de kassierster vervangen door iemand die 2-talig was en niet te cassant om ook Nederlands te praten.
ALLEEN ZO KRIJGEN WE RESPECT!
Hoe wil je dat een Franstalige Brusselaar respect krijgt voor het Nederlands, wanneer we dat zelf niet doen?
Het is gewoon hard tegen hard.
Franstaligen zijn gewoon taalimperialisten. Ik heb Canadese vrienden en die vertellen mij gelijkaardige scenarios uit Quebec.
Oud 22 juni 2004, 14:39   #73
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KillBE
Foundation schreef:
Citaat:
Enig verschil: als Vlaanderen onafhankelijk wordt mét brussel, zal Vlaanderen voor alles wat Franstalig is ook moeten betalen, daar waar nu bijvoorbeeld nog een groot deel van het het geld van Wallonië komt. Lap, nog wat meer transfers, en nu voor het in stand houden van de Franstalige minderheid in dat groot-nederland van u.
U maakt hier een grove vergissing:
Als Brussel terug bij Vlaanderen hoort, is er voor het Frans geen toekomst meer.
Geert Bourgeois van het NVA heeft het voor de federale verkiezingen van 2003 mooi uit de doeken gedaan:
De huidige verfransing van Brussel moet met een uitstervingsbeleid ongedaan worden gemaakt.
D.w.z.: ALLE kinderen die 6 jaar worden kunnen ENKEL nog naar een Nederlandstalige school. Diegenen die ouder zijn en hun studies reeds begonnen zijn, kunnen die afmaken in de taal dat ze begonnen zijn, of eventueel overschakelen naar het Nederlands als zij dat willen.
Op termijn -3 a 4 generaties- spreekt er dus niemand nog Frans.
Geen oorlog tussen Vlamingen en Walen, geen woelige omwentelingen, gewoon de tijd zijn gang laten gaan en het "probleem Brussel" is gewoon opgelost.

Veel Vlamingen of Brusselaars vinden dat misschien crue, maar hoe denk je dat de verfransing ooit ontstaan is?
Door het massaal investeren in Franstalig onderwijs in de jaren '50 en '60 en niets anders! Waarom zou de omgekeerde beweging dan ineens "strijdig zijn met de rechten van de mens"? Niemand heeft de Vlaamse Brusselaars ooit gevraagd ofdat het "strijdig was met de rechten van de mens" om plotseling massaal beginnen te investeren in het Franstalig onderwijs?

Zodus, los het probleem bij de bron op: het onderwijs.
Als Brussel terug bij Vlaanderen behoort, wordt het Franstalig onderwijs gewoon afgeschaft.
Brussel wordt dan een faciliteitengemeente voor de franstaligen. Maar niet zoals we dat nu kennen he! Echt beperkt in tijd, zonder mogelijkheid om het ooit maar permanent te maken.

Verder zou een stuggere houding van de Vlamingen t.o.v. het Frans wel eens kunnen helpen in Brussel.
Vlamingen schakelen altijd over in de taal van hun gesprekspartner als ze de taal machtig zijn. Spreekt er iemand Frans? De Vlaming schakelt over in het Frans. Idem dito met het Engels of Duits: wij Vlamingen switchen maar van taal.
Dat is natuurlijk een prachtige gave, maar het helpt ons niet te Brussel.
Ik ken Polen die hier 4 maanden wonen. Zij spreken beter Nederlands dan sommige Walen of Brusselaars die hier al 35 jaar wonen.
Hoe komt dat denk je? Omdat wij Vlamingen geen Pools spreken en het bijgevolg aan de Polen is om Nederlands te spreken.

Daarom mijn oproep aan ALLE Vlamingen die regelmatig in Brussel moeten zijn:
Als je in bar, restaurant, supermarkt of wat dan ook bent: vraag alles in het Nederlands. Antwoordt men terug in het Frans?
Zeg dan: "Ik begrijp je niet, mijn Frans is zeer slecht."
Ik heb in een Delhaize in Brussel een mooi staaltje gezien:
Vlaming rekent af aan de kassa. De kassierster WEIGERT om Nederlands te praten. De Vlaamse klant vertikt het om Frans te spreken. De ruzie gaat in crecendo en finaal verlaat de Vlaamse klant de Delhaize zonder zijn waren. Hij liet gewoon alles achter op de band.
Gevolg: na korte tijd werd de kassierster vervangen door iemand die 2-talig was en niet te cassant om ook Nederlands te praten.
ALLEEN ZO KRIJGEN WE RESPECT!
Hoe wil je dat een Franstalige Brusselaar respect krijgt voor het Nederlands, wanneer we dat zelf niet doen?
Het is gewoon hard tegen hard.
Franstaligen zijn gewoon taalimperialisten. Ik heb Canadese vrienden en die vertellen mij gelijkaardige scenarios uit Quebec.
Dit doe ik al jaren, ik ga wel niet zoveel naar Brussel. Misschien moet ik eens wat meer gaan. Waarom zou ik frans spreken in Brussel als Brussel een vlaamse stad is. Ik vind zelfs dat we nog verder moeten gaan, als er een vlaming naar Walonië gaat, dan moet hij doen alsof hij geen frans kan.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be