Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 28 oktober 2011, 16:27   #61
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Ja dat is juist, oplossing is: Franse lessen in school afschaffen en vervangen door Duitse lessen of een andere taal... zoals Vic Van Aelst reeds suggereerde.
Dit is met voorsprong het idiootste voorstel dat ik vandaag al las. Ons onderwijs waar vanaf jonge leeftijd een tweede en een derde taal gegeven is, dus ook frans, is een van de belangrijkste faktoren waarom je in het buitenland zoveel vlamingen op kaderniveau ziet meedraaien en waarom vlaanderen zoveel meer export gerichte economie heeft.

Niet dat we taalwonders zijn, ver van zelfs, maar een vlaming die ietwat hoger onderwijs volgde kan in het normale handelsverkeer perfekt met franstaligen en engelstaligen werken. De walen daarentegen... die zijn nu een belangrijke inhaalbeweging aan het doen maar gaan nog jaren nodig hebben om hetzelfde niveau te halen.

En jij gaat nu pleiten om dat kompetitief voordeel op te geven ? Bravo... Vraag even aan selektiebureau's of patroons van grote bedrijven die internationaal werken of die ook staan te springen voor jouw voorstel.

En je inspiratiebron Vic Van Aelst is wel iemand die spreekt vanuit een positie dat hijzelf de negatieve gevolgen van zijn achterlijke voorstellen nooit kan voelen : als 63 jarige zal het hem worst wezen dat diegenen die binnen zoveel jaren werk moeten zoeken, een gebrek aan talenkennis zou verweten worden. Geef die man nog een fles drank, en vraag dat hij zwijgt.
peter1962 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:30   #62
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Ne goeie die het zegt.
stuyckp is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:37   #63
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Onze 3 moedige onderhandelaars zijn weer heel goed bezig, hoor!

http://www.knack.be/nieuws/belgie/di...5124810225.htm

Eerste aanvulling van de Metropolitane Gemeenschap is een feit! Doordat de arrodissementen halveren word het arrodissement Halle-Vilvoorde bij Leuven gevoegd. Hierdoor kunnen de franstalige magistraten ook tewerk gesteld worden in de omgeving van Leuven tot en met Diest, bij deze wordt Vlaams Brabant officieel 2-talig gebied.

Dank u Beke, De Croo en Toback!!! Jullie doen het echt perfect!!!
Uw kaartenhuisje is in elkaar gevallen.
Uw wensen zijn vervlogen.....
Henri1 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:38   #64
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Domme uitspraak. Meer talen kennen is altijd een verrijking en komt het wederzijds begrip ten goede. Misschien is het slimmer om te ijveren voor meer Nederlands in Wallonië.
Inderdaad, er zijn op dit moment heel veel immersie initiatieven. Vooral nederlands voor franstaligen. (wat ook logisch is, want ze hebben een extreem zware achterstand)
Maar het is niet op het moment dat men positieve actie onderneemt, dat je moet tegen pleiten.

Wat ontbreekt in dit land is dat er een politieke beslissing zou worden genomen in Wallonië (zeg dus maar Rudy Demotte) om nederlands terug VERPLICHT als tweede taalonderricht in het volledige onderwijssysteem te her-integreren.
peter1962 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:40   #65
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dit is met voorsprong het idiootste voorstel dat ik vandaag al las. Ons onderwijs waar vanaf jonge leeftijd een tweede en een derde taal gegeven is, dus ook frans, is een van de belangrijkste faktoren waarom je in het buitenland zoveel vlamingen op kaderniveau ziet meedraaien en waarom vlaanderen zoveel meer export gerichte economie heeft.

Niet dat we taalwonders zijn, ver van zelfs, maar een vlaming die ietwat hoger onderwijs volgde kan in het normale handelsverkeer perfekt met franstaligen en engelstaligen werken. De walen daarentegen... die zijn nu een belangrijke inhaalbeweging aan het doen maar gaan nog jaren nodig hebben om hetzelfde niveau te halen.

En jij gaat nu pleiten om dat kompetitief voordeel op te geven ? Bravo... Vraag even aan selektiebureau's of patroons van grote bedrijven die internationaal werken of die ook staan te springen voor jouw voorstel.

En je inspiratiebron Vic Van Aelst is wel iemand die spreekt vanuit een positie dat hijzelf de negatieve gevolgen van zijn achterlijke voorstellen nooit kan voelen : als 63 jarige zal het hem worst wezen dat diegenen die binnen zoveel jaren werk moeten zoeken, een gebrek aan talenkennis zou verweten worden. Geef die man nog een fles drank, en vraag dat hij zwijgt.
Ne keer goed lezen. Er staat Frans vervangen door duits of een andere taal.
De taalrijkheid van de vlaming zou niet achteruit gaan door pakweg frans te vervangen door duits. Of engels als tweede taal te zien ipv frans.
Er worden trouwens toch de verkeerde zaken aangeleerd. Veel te veel literatuur. Dat is voor mensen die romaanse gaan studeren of is voor de rest kwis voorbereiding en niet de taak van het onderwijs. Fatsoenlijk een brief kunnen schrijven en converseren wel.
Trouwens internationaal gezien is engels veel belangrijker dan frans.
Dit gezegd zijnde ben ik nog niet direct voorstander van het afschaffen van het frans. Frankrijk is nog steeds een belangrijk buurland en de invloed van Wallonië is ook niet onbelangrijk. Frans gaan afschaffen omdat je walen niet leuk vindt, is misschien niet de goede reden om dat te doen.
stuyckp is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:40   #66
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Door het verplichten van Nederlands als tweede taal - in het onderwijs - en de keuze afschaffen?
Dat zou een bijzonder intelligente beleidsmaatregel zijn.
peter1962 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:46   #67
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, er zijn op dit moment heel veel immersie initiatieven. Vooral nederlands voor franstaligen. (wat ook logisch is, want ze hebben een extreem zware achterstand)
Maar het is niet op het moment dat men positieve actie onderneemt, dat je moet tegen pleiten.

Wat ontbreekt in dit land is dat er een politieke beslissing zou worden genomen in Wallonië (zeg dus maar Rudy Demotte) om nederlands terug VERPLICHT als tweede taalonderricht in het volledige onderwijssysteem te her-integreren.
Totaal niet akkoord. Dat wederzijds begrip kan nooit de reden zijn om walen te dwingen om nederlands te leren. En het gaat niet lukken ook.
De enige en juiste incentive om dat wel te doen is omdat je beter zaken kan doen als je de taal kent. Politiek heeft voor de gewone werkende mens geen belang en derhalve zijn er geen politieke redenen om een taal te leren. Dat wederzijds begrip of het gebrek eraan is er gekomen omdat we zo'n zotte staatstructuur hebben. Er is niets gemeenschappelijk, en in alles wat we doen, doen we het verschillend. En dat ligt niet aan de taal, dat ligt aan die 'dualiteit' zelve. bvb, laat een stuk software schrijven door 2 informatici. Dat zal er totaal verschillend uitzien, totaal verschillend werken, maar wel doen wat het moet doen. (hm, als alle bugs er uit zijn toch)
stuyckp is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:47   #68
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ne keer goed lezen. Er staat Frans vervangen door duits of een andere taal.
De taalrijkheid van de vlaming zou niet achteruit gaan door pakweg frans te vervangen door duits. Of engels als tweede taal te zien ipv frans.
Er worden trouwens toch de verkeerde zaken aangeleerd. Veel te veel literatuur. Dat is voor mensen die romaanse gaan studeren of is voor de rest kwis voorbereiding en niet de taak van het onderwijs. Fatsoenlijk een brief kunnen schrijven en converseren wel.
Trouwens internationaal gezien is engels veel belangrijker dan frans.
Dit gezegd zijnde ben ik nog niet direct voorstander van het afschaffen van het frans. Frankrijk is nog steeds een belangrijk buurland en de invloed van Wallonië is ook niet onbelangrijk. Frans gaan afschaffen omdat je walen niet leuk vindt, is misschien niet de goede reden om dat te doen.
ik heb dat goed gelezen. Frans is een taal die we vanuit ons land met de belangrijke handelspartner die frankrijk is gewoonweg niet kunnen missen. Logisch ook, want de talenkennis van franse onderdanen is om het zacht uit te drukken nogal zwak.

Door nu de jeugd duits te laten kiezen als tweede taal los je niets op. Dat is totaal onrealistisch.
Over inhoud van het onderwijspakket frans of engels (de eindtermen) mag inderdaad een serieus woordje gedaan worden maar toch denk ik (inderdaad subjectief...) dat het bij ons beter is dan pakweg in Nederland. (ik baseer mijn oordeel puur op persoonlijke ervaring met nederlanders, en besef ook wel dat dit anekdotes zijn)
peter1962 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:52   #69
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Totaal niet akkoord. Dat wederzijds begrip kan nooit de reden zijn om walen te dwingen om nederlands te leren. En het gaat niet lukken ook.
De enige en juiste incentive om dat wel te doen is omdat je beter zaken kan doen als je de taal kent. Politiek heeft voor de gewone werkende mens geen belang en derhalve zijn er geen politieke redenen om een taal te leren. Dat wederzijds begrip of het gebrek eraan is er gekomen omdat we zo'n zotte staatstructuur hebben. Er is niets gemeenschappelijk, en in alles wat we doen, doen we het verschillend. En dat ligt niet aan de taal, dat ligt aan die 'dualiteit' zelve. bvb, laat een stuk software schrijven door 2 informatici. Dat zal er totaal verschillend uitzien, totaal verschillend werken, maar wel doen wat het moet doen. (hm, als alle bugs er uit zijn toch)
Ik heb mijn hele jeugd zitten vloeken dat ik verplicht was om dat door mij toen verfoeide frans te leren. Dat is niet relevant. NIEMAND leert een vreemde taal omdat hij dat zo "leuk" zou vinden, en als je pakweg 10 of 11 jaar bent lig je echt niet wakker van mededelingen dat je dat "later" gaat nodig hebben om een goede job te kunnen vinden. Zo werkt het niet.
Als nu veel walen hun kids naar het imersie onderwijs sturen, is het net omwille van die reden. Hun eigenbelang.
peter1962 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 17:08   #70
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb dat goed gelezen. Frans is een taal die we vanuit ons land met de belangrijke handelspartner die frankrijk is gewoonweg niet kunnen missen. Logisch ook, want de talenkennis van franse onderdanen is om het zacht uit te drukken nogal zwak.

Door nu de jeugd duits te laten kiezen als tweede taal los je niets op. Dat is totaal onrealistisch.
Over inhoud van het onderwijspakket frans of engels (de eindtermen) mag inderdaad een serieus woordje gedaan worden maar toch denk ik (inderdaad subjectief...) dat het bij ons beter is dan pakweg in Nederland. (ik baseer mijn oordeel puur op persoonlijke ervaring met nederlanders, en besef ook wel dat dit anekdotes zijn)
ik heb niet tegen Frans als taal op zich, wel iets tegen de taal die machtmiddel en imperialistisch gegeven naar voren wordt geschoven!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 28 oktober 2011, 18:19   #71
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
ik heb niet tegen Frans als taal op zich, wel iets tegen de taal die machtmiddel en imperialistisch gegeven naar voren wordt geschoven!
Daar heb je principieel groot gelijk in. Alleen is de konklusie die (sommigen) dan maken om frans overboord te kieperen uit protest, verkeerd. Verkeerd omdat we die taalkennis van het frans (plus andere) in ons eigen voordeel benutten.

In frankrijk moet je in de regel al met iemand spreken die aan de universiteit studeerde voor die op aanvaardbaar niveau engels kan. Bij ons kan elke humaniora student dat.
Taalkennis is een enorme (en levenslang geldige) voorsprong in het zakenleven.
Puur eigenbelang, naast zelfontwikkeling.
peter1962 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 18:29   #72
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Daar heb je principieel groot gelijk in. Alleen is de konklusie die (sommigen) dan maken om frans overboord te kieperen uit protest, verkeerd. Verkeerd omdat we die taalkennis van het frans (plus andere) in ons eigen voordeel benutten.

In frankrijk moet je in de regel al met iemand spreken die aan de universiteit studeerde voor die op aanvaardbaar niveau engels kan. Bij ons kan elke humaniora student dat.
Taalkennis is een enorme (en levenslang geldige) voorsprong in het zakenleven.
Puur eigenbelang, naast zelfontwikkeling.
De sterkte van de Vlaming die iets of wat geschoold is, is dat hij in verhouding tot anderen een uitgebreide talenkennis heeft en bovendien ook nog vrij vlot een nieuwe taal leert. Dat moeten we inderdaad 'uitbuiten' zonder evenwel onze eigen taal en ons eigentaalgebied te verloochenen! Dat gebeurt nu wel door de traditio's! En daar zal ik mij met alles wat in mijn macht ligt tegen verzetten! Maar tegen Frans heb ik helemaal niets! Ik maak me wel zorgen over de Vlamingenhaat die ik zie op Franstalige forums en in de franstalige media! Die lijken vrij spelte hebben terwijl de Vlaamse (sic) pers het blijkbaar 'onfatsoenlijk' vindt om eigen taal, cultuur en grondgebied te verdedigen!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 28 oktober 2011 om 18:29.
Bokkenreyder is offline  
Oud 28 oktober 2011, 19:05   #73
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar voor mij niet gelaten hoor, als je liever mokt over het feit dat je de veldslag maar voor 90% gewonnen hebt en niet voor 100% : feel free to do so.
Kindje toch, we hebben net de veldslag 100 % verloren, zonder bdw in de oppositie zelfs voor 200 %.

Maak u aub geen illussies, brussel is praktisch gezien uitgebreid met de 6 faciliteiten gemeenten. En ontken dit aub niet want het begint mij serieus op mijn zenuwen te werken. Ik hoop dat het voor jou niet te lang duurt vooralleer je het licht eindelijk ziet...

Laatst gewijzigd door matthias999 : 28 oktober 2011 om 19:06.
matthias999 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 19:08   #74
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Kindje toch, we hebben net de veldslag 100 % verloren, zonder bdw in de oppositie zelfs voor 200 %.

Maak u aub geen illussies, brussel is praktisch gezien uitgebreid met de 6 faciliteiten gemeenten. En ontken dit aub niet want het begint mij serieus op mijn zenuwen te werken. Ik hoop dat het voor jou niet te lang duurt vooralleer je het licht eindelijk ziet...
We maken ons alvast geen illussies vooralleer jij hier ooit een zin zonder fouten post.
Another Jack is offline  
Oud 28 oktober 2011, 19:15   #75
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
We maken ons alvast geen illussies vooralleer jij hier ooit een zin zonder fouten post.
Waw, tegen zo'n argumenten kan niemand op.
fonne is offline  
Oud 28 oktober 2011, 19:16   #76
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat soms uw beste argument?
matthias999 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 19:24   #77
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Ja, jij schrijft geen fouten, hé?

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 28 oktober 2011, 19:27   #78
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ja, jij schrijft geen fouten, hé?
Waarom staat het vetgedrukt, denk je?
Another Jack is offline  
Oud 28 oktober 2011, 19:38   #79
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Waarom staat het vetgedrukt, denk je?
Duid dat dan aan in de aangehaalde tekst! Kwestie van duidlijk te zijn!
Het heeft trouwens niets met het feit dat met het akkoord over justitie de eerste invulling van de BMG !s te maken!

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 28 oktober 2011 om 19:40.
Bokkenreyder is offline  
Oud 28 oktober 2011, 19:55   #80
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn hele jeugd zitten vloeken dat ik verplicht was om dat door mij toen verfoeide frans te leren. Dat is niet relevant. NIEMAND leert een vreemde taal omdat hij dat zo "leuk" zou vinden, en als je pakweg 10 of 11 jaar bent lig je echt niet wakker van mededelingen dat je dat "later" gaat nodig hebben om een goede job te kunnen vinden. Zo werkt het niet.
Als nu veel walen hun kids naar het imersie onderwijs sturen, is het net omwille van die reden. Hun eigenbelang.
iedereen leert een vreemde taal omdat hij dat later gaat nodig hebben.
Als je zelfs dat al niet mee hebt komt er niks van.
Er zijn natuurlijk hier en daar personen die echt geinteresseerd zijn in talen en die daar waarschijnlijk ook nog echt goed in zijn ook.
Daar behoorde ik ook niet bij.
stuyckp is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be