Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2011, 22:54   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het is dus een schatting, Micele. Van jou of van het BIVV?
Ik ben bijna zeker van de BIVV, want die maken de verkeersbarometer en...,
maar het staat wel niet zwart op wit in deze link:
http://www.belgium.be/nl/nieuws/2011...tegen_2020.jsp

De voorlopige verkeersdoden terplaatse moeten dus nog met een bepaalde factor gecorrigeerd worden, daarbij de dodelijke gewonden + 30 dagen.
Citaat:
1 Het gaat om voorlopige cijfers, gebaseerd op definitieve en niet-definitieve PV’s. Voor meer informatie over de toegepaste methodologie, zie de “technische fiche” van de verkeersveiligheidsbarometer
2 Het voortschrijdend jaartotaal van december 2010 = maandelijks cijfer december 2010 + cijfers van de 11 voorafgaande maanden.
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...ber%202010.pdf
Ik weet ook dat men in de jaren 2001 tot 2004 een hercalibratie gedaan heeft betreft het aantal verkeerdoden, ook omdat PV´s dubbel geteld waren...

2003 en 2004 worden zelfs niet meer weergegeven in statbel.
Maar ik heb ze uit de oude website van NIS.

Mss nog een opmerking, maar wel betreft de niet-dodelijke letselongevallen:
Citaat:
De gegevens van 2001 tot 2004 zijn het minst betrouwbaar wegens de reorganisatie van de politiediensten. Sinds 2002 voert de ADSEI bij elke update een kalibratie (statistische bijschatting van ontbrekende gegevens voor elke politiezone) door voor de niet-dodelijke ongevallen. Dat verklaart de lagere stabiliteit van de statistieken van de gewonden tussen twee opeenvolgende updates en de problemen met afrondingen. De recentste publicatie is telkens geldig.
http://statbel.fgov.be/nl/modules/pu..._-_dossier.jsp

Laatst gewijzigd door Micele : 3 december 2011 om 23:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 23:01   #62
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Het bewijs dat de global warming veroorzaakt wordt door het verminderd aantal piraten:
(...)
Op dezelfde wijze zijn er die beweren dat global warming wordt veroorzaakt door een stijgende concentratie CO2 in de atmosfeer...
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 23:06   #63
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik ben bijna zeker van de BIVV, want die malken de verkeersbarometer,
maar het staat wel niet zwart op wit in deze link:
http://www.belgium.be/nl/nieuws/2011...tegen_2020.jsp

De voorlopige verkeersdoden terplaatse moeten dus nog met een bepaalde factor gecorrigeerd worden, daarbij de dodelijke gewonden + 30 dagen.
Best de officiële cijfers afwachten, Micele. En nu we een regering hebben kan het misschien ineens snel gaan. Misschien krijgen we dan de cijfers voor 2010 en 2011 wel tesamen.

Nu we het er toch over hebben: ben jij de cijfers voor 2010 van de VS al tegengekomen?
Oud 3 december 2011, 23:12   #64
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Even nog snel een tabelletje bijgemaakt, of er überhaupt wel een verband zou kunnen zijn met de aangroei van onbemande camera´s (flitspalen) tov de evolutie verkeersdoden, telkens per miljoen inwoners.
deze bron was me van dienst:
http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en
bron flitspalen/miljoen inw. : http://www.scdb.info/nl/software-statistik/

- Moest de (enorme) aangroei van flitspalen in een land - vooral het laatste decennium - significant invloed hebben op de verkeersdodenevolutie 2001-2009 kunnen we dat hieronder toch min of meer eruit filteren, niet ?

Zou je die tabel ook als een excel link kunnen posten?
Oud 3 december 2011, 23:21   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Best de officiële cijfers afwachten, Micele. En nu we een regering hebben kan het misschien ineens snel gaan. Misschien krijgen we dan de cijfers voor 2010 en 2011 wel tesamen.
wie weet einde 2013, of zelfs 2014 en dat is niet om te lachen hé het is al gebeurd in 2006.

Citaat:
Nu we het er toch over hebben: ben jij de cijfers voor 2010 van de VS al tegengekomen?
No problem.
Citaat:
http://www.internationaltransportfor...orttermtrends/
Road Fatalities (number) United States crude 32 788
Uit mijn ervaring zijn die betrouwbaar.
Voor 100% zeker te zijn kan je nog eens checken.
voila:
Citaat:
http://www.nhtsa.gov/PR/NHTSA-05-11

According to the National Highway Traffic Safety Administration's (NHTSA) early projections, the number of traffic fatalities fell three percent between 2009 and 2010, from 33,808 to 32,788.
Oud 3 december 2011, 23:40   #66
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

de eerste is gesimuleerd met gegevens die ideaal zijn, dus elk land daalt de mortaliteit van 2002 met 10% per jaar, arato van het aantal flitspalen, dus hoe meer flitsplan hoe meer doden.

De andere is de oude grafiek
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  kluster ideaal verband.png‎
Bekeken: 594
Grootte:  42,9 KB
ID: 83822  

Naam:  kluster zoals het is.png‎
Bekeken: 602
Grootte:  44,3 KB
ID: 83823  

brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 00:15   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou je die tabel ook als een excel link kunnen posten?
Zal ik doen, maar daar staan wel enkele kleine afwijkingen* in (bij Nederland en Belgie 955 naar officiele 944), even verbeteren... die cijfers komen van Eurostat*
http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en
als ge op die EU-tabel rechtsklik - exporteren naar excel - heb je die originele tabel ook in jouw excel, maar wel zonder excel-formules...

Die hele tabel lijkt verkeerd berekend ... allez opnieuw voor Eurostat
het kan natuurlijk zijn dat ze een andere formule nemen, zoiets van gemiddelde daling over 8 jaar maal zoveel ...
even opnieuw in excel % formule... die stand zal lichtjes dooreen geschud worden:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-JKISIF83TUUW.xls

Ik heb nog een uitgebreide tabel met het aantal inwoners en kms snelweg per inwoners aangehecht, zal ik hier plaatsen:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-QIUE44VZTDIP.xls

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2011 om 00:27.
Oud 4 december 2011, 09:15   #68
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

PCA analyse inclusief dan die kilometers snelweg knal zelfde resultaat in feite

snelwegen en flitspalen veranderen niets aan de veiligheid;.. Het staat zogoed als loodrecht op de as tussen veilige en onveilige landen, dus de veiligheid verandert geen bal met autostrades of met flitspalen. K'moet toegeven er zit toch een licht hellingske op, dus het heeft wel een klein beetje effect,dus nu ook niet helemaal minimaliseren.De vraag is of het apart van zijn begrotingseffect, wel zijn 'doden effect' waard is

Met andere worden is de kostprijs van de boetes niet hoger dan de waarde van een mensleven (30.000/ jaar) die gered worden dankzij flitspalen
Als we 50 levens redden door te flitsen, zijn die bvb 25miljoen euro waard, en we flitsen voor 700miljoen euro...

Nu ik zou het eerder correlatie zoeken met
- afgelegde afstanden op de gewone weg
- aantal kruispunten per kilometers gewone weg bvb

maar in feite vallen er ook een pak doden met fietsers, onze fietspaden zijn nog altijd dit niet hé
valt ook iets te zeggen over het vrachtverkeer die als olifanten in porseleinwinkels zijn
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  PCAautostradeFlitspaalmortaliteut.png‎
Bekeken: 591
Grootte:  35,8 KB
ID: 83827  

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 december 2011 om 09:23.
Oud 4 december 2011, 11:14   #69
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
inderdaad, maar het verschil is dat mijn statistiek juist is jongen
Mijn statistiek is 100% correct.
Die van u, daar vrees ik voor.
Oud 4 december 2011, 11:42   #70
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
No problem.

Uit mijn ervaring zijn die betrouwbaar.
Voor 100% zeker te zijn kan je nog eens checken.
voila:
OK, zijn eigenlijk ook nog niet bevestigde cijfers (van april 2011), maar beter is er wellicht niet te vinden.

De VS blijven met 106 doden per miljoen inwoners ver achter en verliezen, eigenlijk net zoals wij, steeds meer terrein op de koplopers, de referentielanden, zijnde de UK en Zweden.

In feite kan je een aantal patronen terugvinden:

-> je hebt de referentielanden, dus de UK en Zweden, die al sinds de jaren 60 jaar na jaar het laagste fataal risico hebben.

-> je hebt landen die er in slagen om de achterstand op die referentielanden in te halen, daaronder vallen Nederland en zeker Duitsland en mogelijk zal dat ook in Frankrijk lukken

-> je hebt landen die er niet in slagen om die achterstand in te halen, zoals België, of zelfs meer achterstand oplopen zoals de VS en ook Griekenland

-> en je hebt nieuwe EU leden die sinds hun toetreding enorme vooruitgang boeken. Spanje, Estland en Slovenië zijn daar de typevoorbeelden van
Oud 4 december 2011, 12:06   #71
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-JKISIF83TUUW.xls

Ik heb nog een uitgebreide tabel met het aantal inwoners en kms snelweg per inwoners aangehecht, zal ik hier plaatsen:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-QIUE44VZTDIP.xls
Een mooie vergelijking van Denemarken, Finland en Duitsland.
De drie landen kenden tussen 2001 en 2009 ongeveer dezelfde evolutie van 80-85 naar 50-55 doden per miljoen inwoners.
Denemarken: 2 flitspalen per miljoen inwoners
Duitsland: 50
Finland: 169 (recordhouder in de EU en het enige land dat nog meer flitspalen heeft staan dan wij)

Een andere vergelijking tussen Polen, België en Estland.
Alle 3 in 2001 145 doden per milj inwoners.
Status in 2009:
- Polen 120 met 50 palen per miljoen inwoners
- België 88 met 163 palen
- Estland 75 met 19 palen

Zegt genoeg. Verkeersveiligheid of de trend ervan in de tijd hebben niets te maken met aantal flitspalen, dat is wel heel duidelijk.
Oud 4 december 2011, 12:07   #72
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Nu ik zou het eerder correlatie zoeken met
- afgelegde afstanden op de gewone weg
- aantal kruispunten per kilometers gewone weg bvb

maar in feite vallen er ook een pak doden met fietsers, onze fietspaden zijn nog altijd dit niet hé
valt ook iets te zeggen over het vrachtverkeer die als olifanten in porseleinwinkels zijn
Het is wel een heel pak moeilijker om daarover data te vinden. Iemand die er heeft, of die een bruikbare bron heeft?
Oud 4 december 2011, 12:13   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn statistiek is 100% correct.
Die van u, daar vrees ik voor.
Wel alboreto, mijn statistiek is juist, ben het zeker. Dus sowieso is het effect overroepen. Er zit een verband, maar is veel kleiner dan jullie suggereren.

kijk moest de flitspaal de determinerende factor zitten dan zou die grafieken er anders uitzien hoor, heb ik hier al gesimuleerd,

nu heb ik daar eens de internationale transport ton en nationaal transportton erbij geplakt...

IN de PCA is het doodsimpel hoor, je ziet dat de mortaliteit zo lekker in een groepje en een cascade bij elkaar zitten. Dus die mortaliteit houden verband met elkaar. Dus die daling is progressief in alle landen te zien, maar de een wat meer dan de ander. Dus wat verklaart het verschil in die daling ?

ZIJn het de flitspalen: nee, want anders zaten ze ook bij die groep in hetzelfde quadrant, ligt in de andere kant, dus integendeel die flitspalen doen geen bal

De tweedegrafiek is een gelijkwaardige analyse nog eens hetzelfde resultaat.

De veilige landen doen het ZONDER FLITSPALEN
IK zeg dus niet dat flitspalen geen invloed kunnen hebben op de ongevallen hoor, ik zeg gewoon die veilige landen hebben andere oplossingen gevonden..
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  pcatransport.png‎
Bekeken: 591
Grootte:  49,3 KB
ID: 83828  

Naam:  COrrtransport.png‎
Bekeken: 604
Grootte:  41,5 KB
ID: 83829  

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 december 2011 om 12:16.
Oud 4 december 2011, 12:57   #74
Alboreto

Standaard

Citaat:
Wel alboreto, mijn statistiek is juist, ben het zeker.
Wel dat is mijn punt, ook de mijne is juist.

Citaat:
Dus sowieso is het effect overroepen. Er zit een verband, maar is veel kleiner dan jullie suggereren.
Ik suggereer niets, ik haal studies aan die aantonen dat er een groot effect is.

Citaat:
kijk moest de flitspaal de determinerende factor zitten dan zou die grafieken er anders uitzien hoor, heb ik hier al gesimuleerd
Kijk, voor moest ge het nog niet begrepen hebben maakt ge dezelfde fout als die grafiek met piraten en GW, en dat is selectieve statistiek.

Mobiliteit is een enorm complexe materie met honderden factoren die er een rol in spelen.
Dus waar 1 factor een verbetering van 20% veroorzaakt en een andere -19% zal de uitkomst inderdaad later liggen dan verwacht.

Citaat:
De veilige landen doen het ZONDER FLITSPALEN
Nederland en Engeland, de verkeersveilige landen bij uitstek doen het met flitspalen en daarnaast nog een beleid dat zich, naast nog andere factoren, op snelheid focust.

Citaat:
IK zeg dus niet dat flitspalen geen invloed kunnen hebben op de ongevallen hoor
Dat is eigenlijk wat ge wel keer op keer zegt, en het is daar dat ik af en toe wel eens op reageer.
Flitspalen hebben een invloed op de ongevallen, maar het is maar een lapmiddel voor het echte probleem, en dat is de mentaliteit van de weggebruikers.
Het is er een dit kan wedijveren met deze in de zuiderse landen zoals italie en spanje.
Zolang WIJ niet zelf onze rijstijl gaan aanpassen zie ik het nog niet zo snel verbeteren.
Telkens de verantwoordelijkheid bij de anderen (fietsers, vrachtwagens, wegbeheerder, wetgever, politie, ... ) gaan leggen is alleen maar olie op het vuur.
Oud 4 december 2011, 13:07   #75
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die statistiek zoekt gewoon een verband in de data op europees niveau

nu ik die grafiek wat beter bekijk
veiligheid ligt in een ander quadrant met transitland zijn

dus volgens mij is de transit en het gebrek aan verbaliserende kracht de oorzaak van extra ongevallen in onze europese statistieken.

en je snapt het blijkbaar nog altijd niet: het heeft geen zin om in Belgie bvb het aantal flitspalen te verdubbelen ?? Volgens mij maken we belgie internationaal belachelijk met een soort flitspaalfetisjime (een blind geloof in flitspalen terwijl de statistieken al aanduiden dat er geen verband is)

IK heb al geanalyseerd dt de breukjaren vooral komen door de crisis, dat die meer effect heeft op de mortaliteit, en het dalend BNP dan de flitspalen...

Ik ben er vrij zeker van, iemand die hier op doorspit met een thesis zal veel deuren intrappen

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 december 2011 om 13:11.
Oud 4 december 2011, 13:34   #76
Alboreto

Standaard

Citaat:
Die statistiek zoekt gewoon een verband in de data op europees niveau
Net zoals mijn grafiek gewoon een verband zoekt tussen piraten en GW.

Citaat:
nu ik die grafiek wat beter bekijk
veiligheid ligt in een ander quadrant met transitland zijn
Het feit dat Belgie transitland is, en landen zoals Finland niet, is zeker een factor die het probleem verergert.

Citaat:
dus volgens mij is de transit en het gebrek aan verbaliserende kracht de oorzaak van extra ongevallen in onze europese statistieken.
Als ge zegt dat het probleem ligt bij het gebrek aan verbaliseren zegt ge eigenlijk hetzelfde als mij, namelijk dat het probleem ligt bij de weggebruiker die zich niet houdt aan de regels.

Ik ben het met u eens dat er inderdaad veel meer zou mogen bekeurd worden, en niet alleen op snelheid, maar ook op andere zaken, en daar zijn ze inderdaad mee bezig.
Snelheid, Alcohol en drugs, en gordeldracht zijn tegenwoordig de 3 punten waar meest aandacht wordt aan besteed, maar uiteindelijk zijn wij het die deze overtredingen begaan en wij die onze rijstijl moeten aanpassen.

Citaat:
en je snapt het blijkbaar nog altijd niet: het heeft geen zin om in Belgie bvb het aantal flitspalen te verdubbelen ?? Volgens mij maken we belgie internationaal belachelijk met een soort flitspaalfetisjime (een blind geloof in flitspalen terwijl de statistieken al aanduiden dat er geen verband is)
Paul, stop aub met deze belachelijke stropop.

Citaat:
IK heb al geanalyseerd dt de breukjaren vooral komen door de crisis, dat die meer effect heeft op de mortaliteit, en het dalend BNP dan de flitspalen...
Kijk, Paul, met alle respect, maar studies die door wetenschappers zijn uitgevoerd op basis van de 'raw data' en genoeg gestoffeerd met argumenten scoren vrij hoog bij mij.
'Studies' daarentegen die door onbekenden op een 2-bit forum worden gedaan om een eigen agenda goed te proberen praten zijn dat niet.

Ik zie fietsers die vinden dat ze veilig door rood kunnen rijden, vrachtwagens die denken dat het knipperlicht hun voorrang verleent, snelwegrijders die vinden dan 1m afstand voldoende is aan 120, mensen die denken zelf te kunnen uitmaken hoe snel ze kunnen rijden, ... enz.
Elk van die mensen vind van zichzelf dat ze bepaalde regels veilig kunnen overtreden, en dat de anderen dat niet kunnen.
Zulke mentaliteit zorgt er voor dat onze cijfers slecht zijn, en niets anders.
Flitspalen helpen om die foute denkwijze enigszins om te buigen en toch nog wat veiligheid te bieden op plaatsen die vroeger onveilig waren, maar het blijven lapmiddelen.

Als ge wat aan de veiligheid wilt doen in het verkeer, dan zijn er 2 zaken die ge kunt doen
1) begin bij uzelf en hou u aan de regels
2) probeer anderen te overtuigen hetzelfde te doen

Ja, ook de overheid kan inspanningen doen, en dat doen ze ook, maar als ik dan mensen zie, die op een plaats waar de overheid inspanningen heeft gedaan, hun botten vegen aan de regels, dan besef ik keer op keer terug waar het echte probleem zit.
Oud 4 december 2011, 13:57   #77
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals mijn grafiek gewoon een verband zoekt tussen piraten en GW.

Het feit dat Belgie transitland is, en landen zoals Finland niet, is zeker een factor die het probleem verergert.

Als ge zegt dat het probleem ligt bij het gebrek aan verbaliseren zegt ge eigenlijk hetzelfde als mij, namelijk dat het probleem ligt bij de weggebruiker die zich niet houdt aan de regels.
sinds wanneer krijgt een fransman zijn boete ?? en moet hijd ie betalen ?? Weet wel datis al gans mijn leven dat ik weet dat die gasten hier rondcrossen aan 140 en nooit een boete nagestuurd krijgen; DUs gebrek aan verbaliserende kracht. Onze kracht is groot genoeg in kwantiteit hoor, het gaat over de kwaliteit. In welke mate krijgt de politie na de vaststelling effectie de overtreder bekeurd. We hebben toch fantatsiche cowboyverhalen met onze flitspalen beleefd, en nu met die trajectcontrole is het helemaal lachen.
Citaat:
Ik ben het met u eens dat er inderdaad veel meer zou mogen bekeurd worden, en niet alleen op snelheid, maar ook op andere zaken, en daar zijn ze inderdaad mee bezig.
Snelheid, Alcohol en drugs, en gordeldracht zijn tegenwoordig de 3 punten waar meest aandacht wordt aan besteed, maar uiteindelijk zijn wij het die deze overtredingen begaan en wij die onze rijstijl moeten aanpassen.

Paul, stop aub met deze belachelijke stropop.

Kijk, Paul, met alle respect, maar studies die door wetenschappers zijn uitgevoerd op basis van de 'raw data' en genoeg gestoffeerd met argumenten scoren vrij hoog bij mij.
'Studies' daarentegen die door onbekenden op een 2-bit forum worden gedaan om een eigen agenda goed te proberen praten zijn dat niet.
mijn agenda is geen flitspalen hoor, dat staat in mijn boek te lezen volg de link zou ikzeggen, nee hoor vergeet dat dit hier mijn agenda is, ik doe dat hier puur voor de fun, en ik weet ook wel wanneer mijn statistiek kant nog wal raakt. Ze is gewoonweg juist, het enige dat zo'n analyses niet doen is significante dingen aantone.Dus maak u geen zorgen hoor, maar als die analyse niet signifcants aantoont dan zijn flitspalen ook niet significant inefficient hoor. Ik herhaal nogmaals goed lezen: flitspalen lossen niet alles op, en landen zoals UK, Zweden, NL doen het met veel minder flitspalen beter.. dus ze hebben een andere manier gevonden. Je weet toch bvb dat UK zo'n instituut heeft die verkeersveiligheid bestudeert en die de grootte en de leesbarheid van de letters op bordenbestudeerd heeft ? Ik wil maar zeggen als je al 50jaar met veiligheid bezig bent is dat geen toeval. Ik kan soms met moeite op tijd de borden lezen, en dat is inderdaad omdat ik een bril moet dragen hé.
Citaat:
Ik zie fietsers die vinden dat ze veilig door rood kunnen rijden
ja in NewYork doen ze dat aan 100 per uur, en krijgen ze zelfs geen boete vooor dus zo'n probleem kan het niet zijn
Citaat:
, vrachtwagens die denken dat het knipperlicht hun voorrang verleent, snelwegrijders die vinden dan 1m afstand voldoende is aan 120
met onze kreukelzones kan dat echt geen probleem zijn, de impact zal minimaal zijn, bovendien er bestaat zo'n elektronisch systeem ven treintje rijden, dus het zal wel zeker geen probleem zijn aangezien dat elektronisch systeem het al kan oplossen en die elektronica er nochthans niet in slaagt om uwstuur over te nemen
Citaat:
, mensen die denken zelf te kunnen uitmaken hoe snel ze kunnen rijden
misschien wel een gevolg van onze ervaringsdeskundigheid, en de logica dat een mix van mastodonten tussen snelle goed rijdende bolides inderdaad wel geen probleem is om daar eens vlotjes tussen te rijden
Citaat:
, ... enz.
Elk van die mensen vind van zichzelf dat ze bepaalde regels veilig kunnen overtreden, en dat de anderen dat niet kunnen.
Zulke mentaliteit zorgt er voor dat onze cijfers slecht zijn, en niets anders.
voor die uitspraak heb je volgens mij geen bewijs... De analyse die het mentaliteitsverschil tussen chauffers documenteert en daardoor daantoont dat je daarmee meer ongevallen hebt.. knal idee zou zijn: is er een verband tussen het EGO van een BMW rijder en zijn ongevallenstatistiek, en zoja waarom betalen ze dan geen 10% meer premie voor dezelfde PK's ?
Citaat:
Flitspalen helpen om die foute denkwijze enigszins om te buigen en toch nog wat veiligheid te bieden op plaatsen die vroeger onveilig waren, maar het blijven lapmiddelen.
tis zeker een lapmiddel, gezien het effect niet zichtbaar is in de europese statisitieken, zoals gezegd moest het de GAMECHANGER zijn, dan waren we allang veiligheidskampioen.
Citaat:

Als ge wat aan de veiligheid wilt doen in het verkeer, dan zijn er 2 zaken die ge kunt doen
1) begin bij uzelf en hou u aan de regels
waaromzou ik dat niet doen, ik zeg gewoon ik doe niet graag domme dingen, dus dingen die niet bewezen zijn of die integendeel overkill zijn omdat een of andere minister daarmee gelukkig wordt./ Het doet mij denken aan het doen dalen van de STOF SMOG door auto's 90/u te rijden;; Je zou op die dagen toch zo'n fantastische DIP IN DE ONGEVALLEN MOETEN ZIEN ??? Waarom komt die statistiek niet naar boven, waarom hebben ze daar 4 jaar later nog geen analyse voor, we hebben al genoeg smog-dagen achter de rug om dat effect te zien. Het is het mooiste bewijs dat traagrijden de mortaliteit en ongevallen doet dalen. ALs het op die dagen niet daalt dan is snelheid zeker niet de gamechanger.
Citaat:
2) probeer anderen te overtuigen hetzelfde te doen
ik doe niet aan geloofsbeleidenis hoor alboreto, alleen dingen die ik zeker ben wil ik doorvertellen en de rest daar zwijg ik over
Citaat:

Ja, ook de overheid kan inspanningen doen, en dat doen ze ook, maar als ik dan mensen zie, die op een plaats waar de overheid inspanningen heeft gedaan, hun botten vegen aan de regels, dan besef ik keer op keer terug waar het echte probleem zit.
Wel toch denk ik dat de overheid moet stoppen met de gemakkelijksoplossing te zoeken, en haar wegennetwerk eens beter moet herdenken.
Oud 4 december 2011, 15:24   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
PCA analyse inclusief dan die kilometers snelweg knal zelfde resultaat in feite

snelwegen en flitspalen veranderen niets aan de veiligheid;.. Het staat zogoed als loodrecht op de as tussen veilige en onveilige landen, dus de veiligheid verandert geen bal met autostrades of met flitspalen. K'moet toegeven er zit toch een licht hellingske op, dus het heeft wel een klein beetje effect,dus nu ook niet helemaal minimaliseren.
Het aantal snelwegenkms, ttz vooral hun evolutie in al die jaren, heeft toch wat te betekenen Paul, maar is relatief naargelang hun algemene verkeersveiligheid, vooral omdat op snelle wegen geen kwetsbare weggebruikers mogen.
Hoe meer men het zwaar verkeer van die "kwetsbare weggebruiker-wegen" kan weghalen hoe minder dodelijk. Hoe veiliger die "snelwegen op zich" geeft nog een extra surplus. Dus meer veilige snelwegen/autowegen/expresswegen "zonder kwetsbare weggebruikers" geeft algemeen minder dodelijkheid.

Landen die dus redelijk "onveilige gewone wegen" hebben en daarvoor populaire snelle wegen aanleggen profiteren daar wel van. Neem nu vb Spanje, Portugal, ook Oost-Europese landen die na de opening naar het Westen en door toedreding in de EU veel in snelwegen en andere veilige expresswegen geïnvesteerd hebben. Toen die landen 14 jaar geleden veel minder snelwegen hadden stonden ze ook achter Be in de verkeersdoden rangschikking. Zelfs Frankrijk heeft door privatis€ring een achterstand qua snelwegkms weggewerkt tov zijn buurlanden. Vergelijk even mee:
Evolutiestand 1996-2010:
*UK : 3 naar 2e of + 1 plaats gestegen
Denemarken: 6 naar 6e of gelijk
Tsjechië: 10 naar 19e of -9 plaatsen gezakt
België: 15 naar 20e of -5 plaatsen gezakt
Spanje: 16 naar 9e of +7 plaatsen gestegen
Frankrijk: 17 naar 11e of +6 plaatsen getegen
Slovenië: 24 naar 16e of +8 plaatsen getegen
Portugal: 27 naar 21e of +6 plaatsen gestegen

Puur toeval is dit niet hé, nu hun relatieve veiligheid per voertuigkms:
Per miljard voertuigkilometer geeft de snelweg gemiddeld > 3 x minder doden als de overige wegen, naargelang alle parameters; dat kan dus serieus verschillen, zie factor Tsjechie bvb.
Spijtig dat ik niet alle landen heb, maar die factor zijn voor hun ook +/- gelijk zijn.
Citaat:
http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdfRoad user fatalities
per 1 billion Veh·Km All roads | Motorways
Landen: jaar alle wegen |snelweg factor minder dodelijk
Belgium: 2008 9.7 3.9 2,5 x
Czech Republic: 2009 15.8 3.1 5,1 x
Denmark: 2009 6.6 1.8 3,6 x
France : 2009 7.8 2.4 3,2 x
*Great Britain: 2009 *4.4 1.3 3,4 x
Slovenia: 2009 9.6 5.6 1,7 x
Vooral Tsjechië zal dus van zulke snelle wegen zonder kwbweggbr profiteren. Men kan dan van een relatief groter dalingspotentieel spreken. Men kan zelfs zeggen dat moest Tsjechië meer snelwegen hebben (maar 20e plaats) dan hadden ze hun 10e plaats van 1996 zeker kunnen vasthouden;
ook Portugal, en vooral Spanje en Slovenia zouden het minder goed doen moesten ze Be niet ingehaald hebben qua snelweg per inwoner.
*UK is een geval apart die hebben zeer veel veilige expresswegen (97/113 kmh Vmax) en doordachte rotondes (weinig kwetsbare wggbr), en eenvoudige duidelijke wegcode (geen voorrang van rechts/links), zelfs hun *gewone wegen (*4,4) zijn daardoor al minder dodelijk dan menige snelweg in het buitenland (zie tabel mrd vtgkms/doden); dat zul je ook al gemerkt hebben in jouw grafieken, Paul.
Heb je de evolutie van de verkeersdoden (stand) meegenomen in je berekening ? (*UK zul je wel in een uithoek vinden )

Dezelfde landen:
stand landen EU-27 snelweg/milj inw | stand snelweg
*2. Utd Kingdom 3674 59 | *21
6. Denmark 1128 203 | 5
9. Spain 13515 293 | 4
11. France 11163 172 | 9
16. Slovenia 747 364 | 1
19. Czech Rep 729 69 | 20
20. Belgium 1763 162 | 10
21. Portugal 1835 173 | 8

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2011 om 15:51.
Oud 4 december 2011, 16:05   #79
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het aantal snelwegenkms, ttz vooral hun evolutie in al die jaren, heeft toch wat te betekenen Paul, maar is relatief naargelang hun algemene verkeersveiligheid, vooral omdat op snelle wegen geen kwetsbare weggebruikers mogen.
Hoe meer men het zwaar verkeer van die "kwetsbare weggebruiker-wegen" kan weghalen hoe minder dodelijk. Hoe veiliger die "snelwegen op zich" geeft nog een extra surplus. Dus meer veilige snelwegen/autowegen/expresswegen "zonder kwetsbare weggebruikers" geeft algemeen minder dodelijkheid.

Landen die dus redelijk "onveilige gewone wegen" hebben en daarvoor populaire snelle wegen aanleggen profiteren daar wel van. Neem nu vb Spanje, Portugal, ook Oost-Europese landen die na de opening naar het Westen en door toedreding in de EU veel in snelwegen en andere veilige expresswegen geïnvesteerd hebben. Toen die landen 14 jaar geleden veel minder snelwegen hadden stonden ze ook achter Be in de verkeersdoden rangschikking. Zelfs Frankrijk heeft door privatis€ring een achterstand qua snelwegkms weggewerkt tov zijn buurlanden. Vergelijk even mee:
Evolutiestand 1996-2010:
*UK : 3 naar 2e of + 1 plaats gestegen
Denemarken: 6 naar 6e of gelijk
Tsjechië: 10 naar 19e of -9 plaatsen gezakt
België: 15 naar 20e of -5 plaatsen gezakt
Spanje: 16 naar 9e of +7 plaatsen gestegen
Frankrijk: 17 naar 11e of +6 plaatsen getegen
Slovenië: 24 naar 16e of +8 plaatsen getegen
Portugal: 27 naar 21e of +6 plaatsen gestegen

Puur toeval is dit niet hé, nu hun relatieve veiligheid per voertuigkms:
Per miljard voertuigkilometer geeft de snelweg gemiddeld > 3 x minder doden als de overige wegen, naargelang alle parameters; dat kan dus serieus verschillen, zie factor Tsjechie bvb.
Spijtig dat ik niet alle landen heb, maar die factor zijn voor hun ook +/- gelijk zijn.

Vooral Tsjechië zal dus van zulke snelle wegen zonder kwbweggbr profiteren. Men kan dan van een relatief groter dalingspotentieel spreken. Men kan zelfs zeggen dat moest Tsjechië meer snelwegen hebben (maar 20e plaats) dan hadden ze hun 10e plaats van 1996 zeker kunnen vasthouden;
ook Portugal, en vooral Spanje en Slovenia zouden het minder goed doen moesten ze Be niet ingehaald hebben qua snelweg per inwoner.
*UK is een geval apart die hebben zeer veel veilige expresswegen (97/113 kmh Vmax) en doordachte rotondes (weinig kwetsbare wggbr), en eenvoudige duidelijke wegcode (geen voorrang van rechts/links), zelfs hun *gewone wegen (*4,4) zijn daardoor al minder dodelijk dan menige snelweg in het buitenland (zie tabel mrd vtgkms/doden); dat zul je ook al gemerkt hebben in jouw grafieken, Paul.
Heb je de evolutie van de verkeersdoden (stand) meegenomen in je berekening ? (*UK zul je wel in een uithoek vinden )

Dezelfde landen:
stand landen EU-27 snelweg/milj inw | stand snelweg
*2. Utd Kingdom 3674 59 | *21
6. Denmark 1128 203 | 5
9. Spain 13515 293 | 4
11. France 11163 172 | 9
16. Slovenia 747 364 | 1
19. Czech Rep 729 69 | 20
20. Belgium 1763 162 | 10
21. Portugal 1835 173 | 8
nu ik ben wel onder indruk van het aantal km snelwegen in spanje versus bevolking, die gasten hebben wel flink geinvesteerd. Dus ik vraag mij daarbij af, waarom laten we ons altijd blaaskes wijsmaken dat wij het dichtste land met dichste autostradenetwerk zijn
ik ben er ook van overtuigd, in contradictio met alborto, dat een verdubbeling van onze snelwegen de files moet doen halveren, onze mobiliteit dramatisch moet verbeteren, onze wegen dramatischmoet efficienter maken, onze mortaliteit moet doen zakken omdat de collisionchance dramatisch zakt.

ik vraag mij af of het linksrijden niet toevallig een voordeel biedt, die wij nu miskennen... we zouden de linksrijdende landen eens moeten aftoesten versus de normale landen.

En inderdaad ik zie het effect van die autostrades op spanje, maar het is nog niet goed genoeg blijkbaar om ze te doen opschuiven tot een niveau van nederland, UK. Dus ook daar kun je niet zwart op wit gaan beweren van verdubbel de autostrades en je hebt 500doden per jaar minder.

om terug wat wegen-economie eraan te verbindeb alborto: 200doden minder per jaar en dat brengt op 100 jaar 20.000 minder doden. Dus een autowegennetwerk brengt ons na 100jaar 10miljard op in MINDER DODEN, we spreken nog niet van de tijdswinst....

Daarentegen de flitspaalboetes besparen bvb 50doden, dus die boetes kun je niet op 100jaar rekenen, is puur korte termij effect, dus je heft 700Miljoen boetes om 50doden te sparen, dat brengt dus 25miljoen euro op... Die boetes zijn overkill.

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 december 2011 om 16:14.
Oud 4 december 2011, 16:21   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, zijn eigenlijk ook nog niet bevestigde cijfers (van april 2011), maar beter is er wellicht niet te vinden.
Idd, zeer wslk voorlopige cijfers, maar toch iets.
Citaat:
De VS blijven met 106 doden per miljoen inwoners ver achter en verliezen, eigenlijk net zoals wij, steeds meer terrein op de koplopers, de referentielanden, zijnde de UK en Zweden.
VS heeft een te zware erfenis met hun lange traag-traag politiek, vele Ami´s hebben zich een "apathische-passieve rijstijl" eigen gemaakt die is niet zo snel weg te krijgen. VS doet het idd nog slechter als Polen en Bulgarije.
Citaat:
In feite kan je een aantal patronen terugvinden:
-> je hebt de referentielanden, dus de UK en Zweden, die al sinds de jaren 60 jaar na jaar het laagste fataal risico hebben.
Dat zijn idd 2 aparte landen, met een goed verkeersveiligheidsbeleid (heb in beide landen > elk 3000 km rijervaring.
Citaat:
-> je hebt landen die er in slagen om de achterstand op die referentielanden in te halen, daaronder vallen Nederland en zeker Duitsland en mogelijk zal dat ook in Frankrijk lukken
Idd, Duitsland mag je gerust net achter UK en Zweden zetten, zeker qua evolutie; en die DDR erfenis (27 % inwoners meer) wegwerken gaat ook niet zomaar op 20 jaar.
NL profiteert op zijn beurt van de grootste dichtbevolktheid in Europa, en dus ook in zijn cijfers doden/milj. inwoners. Frankrijk is goed op weg maar eenvoudig zal het niet zijn de Deutsche gründlichkeit bij te benen.

Citaat:
-> je hebt landen die er niet in slagen om die achterstand in te halen, zoals België, of zelfs meer achterstand oplopen zoals de VS en ook Griekenland
België trappelt idd terplaatse en wordt mss zelfs nog ingehaald door enkele landen... Be heeft nochtans dalingspotentieel (gordeldracht) en dichtbevolktheid om betere cijfers te halen, maar zolang de weg(rand)infra niet doordacht wordt aangepakt en de focus vooral op snelheid gelegd wordt zal dat niet veel veranderen.
Citaat:
-> en je hebt nieuwe EU leden die sinds hun toetreding enorme vooruitgang boeken. Spanje, Estland en Slovenië zijn daar de typevoorbeelden van
Idd die benutten hun dalingspotentieel veel beter en hebben in het algemeen vaardigere bestuurders. Be als vbland zullen die niet nemen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be