Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2011, 23:29   #61
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Als je daardoor beter kan pitten: "Bepaalde" Antwerpenaren, ook goed.
Oud 15 november 2011, 23:31   #62
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Stel nu dat je gelijk zou hebben. Who cares? Stoor jij je aan mensen die een andere taal spreken tegen elkaar?
ja en dan vooral omdat ze steedsmoeten roepen ondanks ze op minder dan een meter van elkaar zitten/staan (is er misschien iets met hun gehoor)
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 23:34   #63
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elbow Bekijk bericht
Spreken ze nu al meer Vlaams op de bussen van Marrakech dan Berbers en Arabisch?
enkel in de vakantiemaanden
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 05:25   #64
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dat die Vlamingen dan maar onder de kerktoren gaan wonen. Voor elke vreemde die ik hier een vreemde taal hoor spreken dat voor mij onverstaanbaar is, hoor ik een Vlaamse zuurpruim minder.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 06:14   #65
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat die Vlamingen dan maar onder de kerktoren gaan wonen. Voor elke vreemde die ik hier een vreemde taal hoor spreken dat voor mij onverstaanbaar is, hoor ik een Vlaamse zuurpruim minder.
Alleen moeten die vlaamse zuurpruimen wel voor de nodige geldmiddelen zorgen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 11:41   #66
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh?

Niet dat ik gedacht had dat je iets van geschiedenis af zou weten.

De tragiek van de huilvlamen in dit subforum in een notendop.
De allochtoon spreekt gemiddeld veel beter Nederlands dan een witte autochtoon. Nog érger diezelfde migrant spreekt meestal nog minstens één andere taal vloeiend, daar waar onze jaloerse Vlaming het doet met armzalig schoolfrans.

Ik snap die frustraties wel.
Sorry Eberhardje, volgens mij vergist u zich. In mijn generatie was het voor iedere Vlaming die het geluk had naar school te mogen gaan tot 16 of 18 jaar normaal om Nederlands, Frans en Engels te leren. Wie humaniora volgde, kreeg er nog Duits bij. Vele Vlamingen van mijn generatie zijn 4-talig; ondanks uw voortdurende kleinerende opmerkingen over de Vlamingen is dat zo.
Naar ik begrijp is het Duits geen verplichte taal meer en leren nu heel veel jongeren een andere 4de taal.
En dank zij de hits van Adamo die we stevig mee brulden was ons Frans accent "impeccable".

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 16 november 2011 om 11:47.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 13:24   #67
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Sorry Eberhardje, volgens mij vergist u zich. In mijn generatie was het voor iedere Vlaming die het geluk had naar school te mogen gaan tot 16 of 18 jaar normaal om Nederlands, Frans en Engels te leren. Wie humaniora volgde, kreeg er nog Duits bij. Vele Vlamingen van mijn generatie zijn 4-talig; ondanks uw voortdurende kleinerende opmerkingen over de Vlamingen is dat zo.
Naar ik begrijp is het Duits geen verplichte taal meer en leren nu heel veel jongeren een andere 4de taal.
En dank zij de hits van Adamo die we stevig mee brulden was ons Frans accent "impeccable".
Die 4de taal werd en wordt enkel in de economische richting gegeven; tenzij je 1 lesuur per week gedurende 2 jaar "een taal aanleren" durft te noemen.
Of de jongeren, na hun humaniora, allemaal 3-talig zijn; die naam waardig; daar valt nog over te discussiëren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 13:35   #68
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
inderdaad. het taalonderwijs was vroeger ofwel een pak beter, ofwel had ik supergoede leerkrachten.
Zelf heb ik nooit Frans hoeven te gebruiken op professioneel vlak, toch is na dertig jaar mijn niveau van Frans nog steeds beter dan dat van mijn kinderen (Latijn/moderne talen).
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 13:37   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
De helft vindt het gebruik van vreemde talen op straat niet vervelend of bedreigend

46% van de Nederlanders vindt het niet leuk, 70 procent vind het prettig of niet bedreigend. Bij vlamingen is dat dus resp. 76 en 74 procent???

http://www.vandaag.be/binnenland/833...op-straat.html

Ik vind het alvast niet leuk om op de tram in een TOTAAL ander land te zitten terwijl men toch weldegelijk in Antwerpen rondrijdt. Probeer lijn 3 vanaf Astrid richting Merksem!
Wat kan u het schelen welke taal gesproken wordt? Iedereen is vrij onder hen te spreken in de taal die ze willen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 13:39   #70
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat interesseert mij totaal niet welke taal er naast mij gesproken wordt. waarom zou dat moeten??
Hetzelfde hier.
Oud 16 november 2011, 13:43   #71
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het hèèl vervelend om op bus en tram te zitten en geen woord Vlaams rondom mij te horen. Dat gebeurt hoe langer hoe meer tegenwoordig. Achter in de bus jengelt er dan ook nog dikwijls een Arabisch muziekje.
De enkele andere Vlamingen (op vele lijnen van het openbaar vervoer worden we een minderheid) zitten met draadjes in de oren van GSM, i-POD enzovoort, ik denk dat ze daarmee die vreemde klanken willen buitensluiten.
Ik herinner mij de taalstrijd en nu zou ik het moeten goedvinden dat Arabisch en aanverwanten hetzelfde doen als destijds het Frans?
Voor mij is dit een serieus gebrek aan tolerantie. Waarom gewoon niet accepteren dat mensen onder hen in het Frans, Engels, Duits, enz......spreken?
Oud 16 november 2011, 13:46   #72
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zijn mijn medereizigers ook totaal geobsedeerd waarschijnlijk. Vanaf Astrid komt men gewoon door Oost-Europa, Turkije en Marokko, om Afrika niet te vergeten. Zelf stap ik gewoonlijk af in Handel.
Kan best zijn dat jij na de werkuren de tram neemt en dan nog een inheemse bevolking bemerkt, tijdens de werkuren is het alvast tussen die haltes zoeken naar een Nederlandstalige aboriginal.
Waar is het probleem? Het is juist een rijkdom met verschillende culturen te leven. Heel jammer dat veel Vlamingen die rijkdom niet kunnen accepteren.
Oud 16 november 2011, 13:48   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waar is het probleem? Het is juist een rijkdom met verschillende culturen te leven. Heel jammer dat veel Vlamingen die rijkdom niet kunnen accepteren.
Tja, dat is de Vlaamse cultuur, kan je daar niet mee leven misschien?
Oud 16 november 2011, 13:54   #74
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
veel? een minderheid ja. Vlaming zijn is net gebaseerd op het kunnen leven met verschillende culturen. dat doen we al eeuwen.
Oud 16 november 2011, 13:55   #75
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De helft vindt het gebruik van vreemde talen op straat niet vervelend of bedreigend
Citaat:
De helft van de Vlamingen vindt het gebruik van vreemde talen op straat vervelend of bedreigend. Dat blijkt uit een enquête van de Nederlandse Taalunie. Nederlanders zijn toleranter, zo blijkt

46% van de Nederlanders vindt het niet leuk, 70 procent vind het prettig of niet bedreigend. Bij vlamingen is dat dus resp. 76 en 74 procent???
Citaat:
Van de Nederlanders kruiste 54 procent "leuk" aan op de vragenlijst over het gebruik van vreemde talen op straat. Zo'n 30 procent van de Nederlanders vindt het gebruik van vreemde talen "niet prettig" of "een beetje bedreigend". Bij de Vlamingen is dat respectievelijk 24 en 26 procent, goed voor de helft van de ondervraagde groep.

Citaat:
De Taalunie onderzocht ook het aantal talen dat thuis gesproken wordt. Gemiddeld wordt er in 16 procent van de Vlaamse en Nederlandse gezinnen minstens een andere taal gesproken, voornamelijk Frans, Duits, Engels en Fries. In een kwart van de gevallen spreekt men thuis een niet-westerse taal
http://www.vandaag.be/binnenland/833...op-straat.html

Ik vind het alvast niet leuk om op de tram in een TOTAAL ander land te zitten terwijl men toch weldegelijk in Antwerpen rondrijdt. Probeer lijn 3 vanaf Astrid richting Merksem!
In Brussel is dat nog veel frequenter: prettig om te proberen raden welke taal het is.
Mij stoort dat dus absoluut niet. De vorige keer bij de kapper was't wel even moeilijker: twee Moldaafse meisjes, de kapster en een kliënte of vriendin. Ik vroeg 't gewoon-smiling- en ze waren zeer verwonderd dat ik weet dat daar een vorm van Roemeens gesproken wordt en geen Russisch, zoals iedereen lijkt te denken.
Uiteraard kom je dat op den buuten en in de villawijken niet tegen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 november 2011 om 14:11.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 14:04   #76
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RTODTO Bekijk bericht
=Arabisch krijsen
Wat maakt het uit welke vreemde taal ze spreken?
Oud 16 november 2011, 14:05   #77
Duvelke

Standaard

Citaat:
Misschien omdat we voor die (rochelhoestkuch) "verrijking" een paar miljard hebben mogen dokken en nog steeds geen moer verbetering zien, integendeel?

Graag een lijstje van enkele(5-tal) aanwinsten :
kan je me die paar miljard cijfers eens tonen..linkje naar een bewijs? want je goochelt hier nogal graag met hoge bedragen he..
Trouwens, de belgen kosten ook geld he.
Oud 16 november 2011, 14:06   #78
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
=Arabisch krijsen
Herken jij dat dan? Ben je zeker dat 't geen Turks of Tamazigh of Portugees is?
Oud 16 november 2011, 14:07   #79
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
veel? een minderheid ja. Vlaming zijn is net gebaseerd op het kunnen leven met verschillende culturen. dat doen we al eeuwen.
Blokkers en NVA-ers zijn idd een minderheid.
Oud 16 november 2011, 14:18   #80
Duvelke

Standaard

Citaat:
Zoek ze zelf
Ze werden gisteren geplaatst ergens in de immigratie draad.

Belgen betalen. Zowat het enige dat ze nog mogen.
lol, jij komt af met een argument, maar je kan het niet bewijzen..integendeel ik moet JOUW argument staven...goe bezig

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be